Hva skriver man som tekst på fakturaen når man skal informere om at det blir purret(og purregebyret) om kunden ikke betaler, fakturaen blir purret to ganger. Er den ikke betalt etter forfall på andre gangs purring så vil fakturaen/saken gå til inkasso?
Finnes det noen standardtekst?
Hva er reglene for purregebyret? Hvor mye tas det egentlig i purregebyr? Her har det bare purret bare uten gebyr før men slikt kan man jo ikke drive.
Det bør vel være opplyst at det er en purring og purring nr. Videre bør det henvises til hvilken faktura det purres til. Det er også vanlig å ha en litt mild tone første ganger ("vi kan ikke se å ha mottatt betaling for... er betalingen foretatt de siste dager se bort fra purringen"). Etterhvert som betaling uteblir bør det varsles om at inkasso vurderes.
For meg er det svært irriterende å få sinte inkassovarsler som følge av at jeg enten har vært litt (7-8-9 dager etter forfall) med betalingen eller at jeg faktisk har betalt men at leverandøren ikke har registrert det.
Beløpet på purregebyret bør gjøres kjent for kunden før det kreves. Feks i den milde purring nr 1 opplyses at om beløpet ikke betales innen xx dato vil det pålyde yy i gebyr for ytterligere purringer. NRK får mye tyn fordi de slår til med flere hundre kroner (tror det er 250) i purregebyr for alle som betaler lisensfakturaen for sent. Jeg synes et purregebyr bør ligge under dette. Men gebyret må oppleves som et onde for kunden (eller oppfordring til å betale) og også bidra til å delvis dekke inn de ekstra kostnadene som påløper for bedriften som følge av merarbeidet med purringer.
Jeg mener å ha lest at max satsen på purregebyr pr. 1 januar 2008 er 57 kr. Men mulig jeg tar feil, har bare regnet med at kommune/stat har litt andre regler, mtp. at de har skyhøye purregebyrer.
Vi purrer jo i dag også, "Vi tillatter å minne om vårt tilgodehavende blablabla" den er vel ganske snill? Ikke sint i alle fall :)
Også har jeg lest at man venter til 14 dager etter forfall med å purre, men jeg vet ikke om det gjøres i praksis?
Feks
Dette er tre purrebrev og inkassovarsel. Det er variabelt hvor mange purrebrev man sender ut, det vanligste er et og så inkassovarsel
Første purrebrev
Vi tillater oss å minne om vårt tilgodehavende. Fakturaer
som er forfalt men ikke betalt, er spesifisert i dette brevet.
Hvis denne purringen har krysset Deres betaling, ber vi
Dem se bort fra dette varslet.
Andre purrebrev
Vi har tidligere minnet Dem om vårt tilgodehavende, men kan
ikke se å ha mottatt betaling. Vi ber Dem derfor om å betale
omgående, eventuelt kontakte oss for å avtale betalingen
nærmere, slik at De unngår ekstra omkostninger ved inkasso.
Tredje purrebrev
De har tidligere mottatt 2 purrebrev fra oss, men til tross
for dette har De ikke betalt. Hvis vi ikke innen 14 dager
fra dette brevets dato har mottatt betaling, vil fordringen
uten ytterligere varsel bli sendt til inkasso, noe som medfører
ekstra omkostninger for Dem.
Inkassovarsel
*** OVERFØRES TIL INKASSO ***
Norge er det Inkassoloven som styrer hva du har lov til å kreve i purregebyr. Forskrift til inkassoloven
Dersom man skal beregne rente på forsinket betaling.
Rentesatsen skal være 12,25 %. Forsinkelsesrenten blir fastsatt hvert halvår i forskrift, med virkning fra 1. januar og 1. juli. Satsen skal være Norges Bank sin styringsrente, tillagt minst 7 prosentpoeng.
Hos oss venter vi 14 dager etter første forfall med å lage purringer. Dette fordi det er en viss treghet å få filer inn i kundesystemet fra BBS. P.g.a. dette har vi også 10 karensdager. Dvs. at om vi mottar innbetaling fra en kunde innen 10 dager etter forfall blir det heller ikke regnet morarenter. Så er det inkasso 14 dager etter forfalt varsel. Så er det 10 dager igjen før "andre tiltak" blir satt i sving.
Vi purrer bare en gang før regning blir oversendt inkasso, og teksten er vel noe sånt som "Betalingsoppfordring/varsel om inkasso".
Det virker som om staten kan ta omtrent hva de vil i purregebyr ja, og jeg tror "andre" kan ta inn maks 57,0 kr. i purregebyr.
Jeg må innrømme at jeg ikke har så veldig mye greie på dette da dette ikke hører med i mine arbeidsoppgaver lenger. Men det var i allefall slik det var for noen år siden.
Ja, men dersom dette er en bedrift skal det redigeres i formularet, dvs "oppskriften" på hvordan utskriften skal se ut.
Purrebrev er såkalte standard formularer og slike ting som må med, regner jeg med ligger der?
Man spesifiserer en linje for totalt utestående og en ny linje med purregebyret under, så totalsum.
Vi bruker et faktura/ordre program, så fakturaen følger standard men det ligger ikke inne informasjon om purring, det må jeg legge inn selv. Lager jeg en purring blir det akkurat som du beskriver over her, Angelique. Så da mangler jeg bare informasjonsteksten om purringer og gebyrer på den første fakturaen som sendes ut.
Men jeg vet ikke om jeg fikk forklart helt hva jeg mente eller om jeg misforsår, men når jeg sender ut en faktura til kunden(vanlig faktura, ikke purring) er det ikke da påkrevd at informasjon om purringer(1, ,2 , inkasso) og priser på purring skal stå under beløpet kunden skal innbetale? Leste nemlig at det ikke var tillatt å kreve purregebyr i det hele tatt om dette ikke var informert om på fakturaene.
Iht. Inkassoloven er du ikke pålagt å sende en purring. Du er imidlertid pliktig til å sende et inkassovarsel før saken kan overføres til inkasso.
Før man kan sende en faktura til inkasso, må inkassator sende et inkassovarsel.
Man kan velge om man vil sende en purring først og så et inkassovarsel, eller om man vil sende inkassovarsel direkte 14 dager etter at fakturaen har forfalt til betaling.
[color=#000000][/color]
Spar på denne linken'
[color=#000000][/color] www.bedin.no/
Du er ikke pålagt å fortelle om hvilken purreprosedyre dere følger i selve fakturaen, kun evt. tilleggskostnader kunden risikerer å få dersom h*n betaler for sent.
Altså; Skal du beregne forsinkelsesrenter, må du opplyse om hvor mye og fra når. Skal du i tillegg beregne gebyr, må du også opplyse om det og hvor mye. Du kan gjøre standardteksten tidløs ved å henvise til den enhver tids gjeldende rente- og gebyrsatser, iflg. de gitte instanser.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.