Jeg er glad i audi. Nå har jeg en ganske ny som det aldri har vært noe feil med, men den forrige jeg hadde fikk en feil en gang. Den var slik at den var umulig å starte når motoren var varm. Veldig morsomt når man var avhengig av å stoppe innom både barnehage, sfo og butikk på vei hjem fra jobben...
På Møller kunne de ta den inn etter noen uker - men man kan ikke være så lenge uten bilen i livet mitt.
Dermed fant jeg noe lurt som jeg gjerne vil dele videre. Det finnes et firma i usa som selger diagnose kabel til alle biler fra vag konsernet. Man finner dem på ross-tech.com.
Der kjøpte jeg til slutt en kabel, den kom på 1800 kroner inklusive moms. Installerte softwaren på laptopen, plugget kabelen i bilen og i usb-porten og prøvde meg frem. På skjermen kom det opp noen knapper, jeg trykket på "Get fault codes" og så stod programmet der og jobbet en stund.
Den laget en fin logg på alt den sjekket - og skrev ut den delen som var feil med rød skrift rett på skjermen - inkludert delenummer.
Tok en tur på google og fant bruksanvisning på å bytte delen det var snakk om og ordnet hele greia selv på en halv time. Delen kostet 350,- på Møller, og kabelen 1800,- Mens det å få lest ut feilkoden og fikset feilen på verkstedet ville kostet minimum 3500 og etterlatt meg uten bil i ukesvis.
Så - anbefaler Vag-com software på det varmeste videre til alle som ikke vil bruke penger på verksted.
Dessuten solgte jeg kabelen etterpå også - og fikk tilbake hele prisen for den.:D
For ikke å snakke om det viktigste - fjeset på han på Møller da jeg svingte innom med pent skjørt og bluse og utba meg delen min... Han så en smule skeptisk ut :D
:highfive:
Vi har Skoda Roomster, og den har det faktisk vært noen irriterende småfeil på. SentRallåsen går på bla. når vi lukker opp dørene på høyre side, som oftest passasjerdør. Finner ingen feil når de søker.
Så har låsen på bakluka klikket, slik at det var omtrent umulig å få den opp innimellom uten å låse, for så å låse opp igjen. Den har de byttet, men nå er vi snart der igjen. :nemlig:
En sånn kabel hadde kanskje vært greit å ha.
Sjuggerplø,m - det er ikke sikkert verkstedet har lest ut med en pc hva som er feil. Jeg ringte flere verksteder før jeg endte med å kjøpe min, og de kunne bytte det de trodde det kanskje var osv... Men kabelen ga ihvertfall nøyaktig svar med en gang og svaret var jo helt riktig også.
Også var det morro for en stakkars husmor å klare å reparere bilen sin dah!
Autofil sitter med, hvis jeg ikke husker feil, en XC90 som i henhold til de fleste feilstatistikker havner nederst. Det har vært særdeles mye el-problematikk på XC90. Med at man da ikke har hatt problemer, mens en bil ellers det har normalt sett vært ganske lite problemer med, sier egentlig litt om hva personlige erfaringer betyr når det gjelder feil: man får et vel lite grunnlag. Såklart er det synd hvis man får mye problemer.
Ser man på nyere feilstatistikker fra europa er gjerne VW, Skoda og Audi å finne i toppen. Noe av bakgrunnen for dette er at en del som står bak slike statistikker har forstått at for at statistikkene skal bli reelle må man også vurdere resultatene opp i mot kjørelengde.
I henhold til en del statistikker kunne man tidligere se at f.eks. en Passat hadde betydelig mer feil enn enn Honda Accord. Videre, f.eks. hos Svensk Bilprovning, kunne man se at en Passat i gjennomsnitt var gått nesten dobbelt så langt som en Accord og veldig mange andre biler. Dette gjelder svært mange av VW-bilene; de eies faktisk at folk som gjerne kjører mer...
Selv har jeg VW nå og hatt Skoda tidligere. Er også fra en familie der det har vært mye VW og Audi. Totalt sett har det vært svært lite problemer. For min del med de to siste bilene har det egentlig bare vært noen få småting.
Her er forresten 2008-resultatene fra Dekra som ble presentert ganske nylig:
Nå skal det riktignok sies at rapportene fra Dekra og SBP ikke tar for seg feil som eieren opplever og får rettet opp - man måtter ikke opp på EU-kontroll med gåen motor...
når det gjelder reperasjonstid er det varierende med verkstedene. Det er klart at det er mange som har dårlige erfaringer med en del av Møllers egne verksteder. Selv bruker jeg et merkeverksted som ikke er eid av Møller. Har generelt sett gode erfaringer med dem og servicen så langt har vært upåklagelig.
Å få time når det har vært noe har normalt sett ikke tatt lange tiden. Et klart element er også at verkstedet prioriterer. Har man "småfeil" legger de timen litt ut, mens de holder "spots" åpne for de med større problemer i løpet av de kommende dagene. At de gjør en slik prioritering mener jeg er riktig. Gjennom Mobilitetsgarantien til VAG har man jo uansett rett til leiebil hvis det er problemer slik at bilen ikke kan brukes, selv etter at bilens vanlige garanti er gått ut.
Ut i fra det jeg har hørt om en del av Møller-verkstedene hadde jeg også vært skeptisk...
Jeg ble imponert over deg, Smilefjes. Jeg er nemlig helt håpløs når det kommer til bil:o men du fikk det til å høres veldig enkelt ut, skal legge det på minne om noe skjer med skodaen min. Har nemlig ikke hatt noe problemer med den bortsett fra at jeg har skrapa den litt på den ene støtfangern, noe som neppe kan fixes via en kabel :sparke: :p
Synes bilen min er fantastisk jeg, 99 modell skoda octavia, ti år gammel og funker som bare det. Eneste som er gjort med den er å bytte de vanlige slitedelene som bremser o.s.v. Også har jeg verdens største bagasjerom, og det er ikke stasjonsvogn. Får plass til to vogner baki der:nikker:
Octavia har vært en bil med realtivt lite feil normalt sett. Og ja, i forhold til segment av bil var bagasjerommet meget stort. Hadde selv en Octavia kombi tidligere. I løpet av de fire årene jeg hadde min var det ikke annet enn servicegreier. Eneste var at jeg måtte dra å få renset bremsene for å bli kvitt en hylelyd - dette pga. saltingen av veiene. Ble bedre av at man passet på å bremse litt hardere ved jevne mellomrom for å rense opp litt på bremsene...
(hvis man sjeldent har nedbremsinger fra høye hastigheter bør man gjøre en øvelse 1-2 ganger i året der man finner et egnet sted, kjører opp i f.eks. 70-80 og så bremser hardt. Når du senere en gang kanskje trenger god bremseeffekt kan dette bety en god del meter i stopplengde....)
Vi har hatt endel Audi opp gjennom årene, og har aldri hatt nevneverdige feil med dem, hvis man ser bort fra dørhåndtak som ikke funker, på eldre Audi 100...
Nå har vi en 6 mnd gammel Tiguan, og den har så langt oppført seg bra.
Har heldigvis en mann som er flink med biler, og en avdeling av Møller i nærheten som er kjapp på labben når det gjelder verksted, så vi blir ikke stående fast om noe skulle komme på.
Hehe. På to Voyagere forbrukte vi 6 girkasser i perioden 91-95/95-99 ;-) My el-greier ble også skiftet.
Nå har jo Toyota også hatt en del problemer de siste årene, og undersøkelser viser også at når bilene faktisk brukes tilsvarende en del av de man sammenligner med blir forskjellene ikke så store....
Men et inntrykk jeg har er at Toyota jevnt over har god kundeservice, men sett prisen på Toyota i Norge kontra en del andre land tror jeg de også har tatt seg betalt for det. Toyota har jo lenge vært noe av det man har spart en del på å nyimportere...
Det er mange aktører som ikke har fått økt verkstedsstaben selv om de ønsket det; å finne kvalifiserte folk har ikke vært enkelt. Hos min forhandler ble det utvidet, samtidig som de kjører to skift slik at verkstedet har åpent 07-23 - og synes gjerne det er greit å ta slike ting på kvelden i stedet.
Når det gjelder forstilling og romling i bremser kan man spørre om ikke dette egentlig er noe som kan tilsi at bilen helst burde stå stille, og dermed prioriteres - eller at de da rett og slett må levere dere leiebil pga. det rent sikkerhetsmessige med dette....
Mener du Motor er fantastisk, eller var det ironi? Jeg blir rett og slett irritert av å lese det bladet...
Element som jeg har stusset litt på, både hos NAF og Norsk Kundebarometer, er resultatene til Skoda - der kundene ser ut vil å ha vært svært fornøyde.
(man skal også huske at en del statistikker skiller seg på om kundene er fornøyde totalt sett, mens andre går på det rent tekniske. I "fornøydhetsundersøkelser" tror jeg merker som VW, Audi, Volvo, BMW og MB kan komme noe dårligere ut pga forventningene og kravene eierne har - ofte er det en annen type sjåfør og person som kjører Audi og Suzuki...).
jeg driter en lang en i alle verdens tester, vår VW funker som bare juling, og har gitt oss verkstedregning på 6500 (en reim ett elelr annet, ikke viftereim ;) )totalt på 7 år. :hjerter:
Konklusjon: så bra at vi alle er glade i den bilen vi kjører rundt i! :)
Jeg tror BMW-eiere nesten alltid scorer topp på fornøydhet, sånn generelt. Og det tror jeg ikke er pga. så mye "rasjonelt", men de fleste av dem ELSKER bilen sin, helt uforbeholdent, og ville vært fornøyd uansett hva bilen fant på. For den er så GOOOOD :elsker:. (Jeg har ikke BMW, men kjenner folk som drømmer om dem eller kjøper dem og de har et mye mer lidenskapelig forhold til bilen sin enn andre. En jeg kjenner sendte ut mail med bilde av sin nye sønn OG sin nye bil, i samme mail. :fnise: )
KISS - Keep it simple stupid - fungerer i praksis. Det er kanskje det som har vært litt av problemet for Toyota m.fl. de siste årene også, hvor også de har hatt en økning i kompleksitet som europeiske biler fikk tidligere enn dem. Med mer "avanserte" biler er det mer som kan gå galt. Og problemer med elektronikk kan også være det som er absolutt verst å finne ut av.
Jeg tror få eiere av biler som f.eks. Suzuki ser på det slik at de faktisk forventer mindre av bilen enn en som kjøper Audi eller BMW. Samme gjelder også den servicen de forventer å få på verkstedet.
Når det gjelder Skoda tror jeg faktisk veldig mange har ganske høye forventninger - "for det er jo en VW".... Mange av dem som kjøper Skoda nå kjøper egentlig ikke spesielt "billige" modeller.
AMS likte jeg godt tidligere, men synes bladet de siste månedene ikke har vært noe særlig.
Nå er vi blitt lykkelige eiere av en Audi til, en A3 :glis: og jeg kom til å tenke på denne tråden. Mannen har kjøpt en sånn diagnose-sak for å kunne "kikke" inn i bilens "hjerne". En proffmodell av denne kablelen kostet 1499,- hos bildiagnosebutikken.no, og det finns vistnok billigere kabler, og det finns til flere bilmerker.
Forøvrig så tilhører vi de som er super-fornøyd med å kjøre Audi, etter 4 år med en feilfri A4.
Finnes sikkert lignende løsninger for BMW, men man kan nok ikke bruke samme enheten - kabelen og programvaren etc. er tilpasset VAG-biler i dette tilfellet.
Stemmer - akkurat denne funker bare på vag bilene. Men sjekk på bilforumet.no for eksempel. Det var der jeg fikk tipset mitt.
Forøvrig var det sensoren som kjenner på temperaturen i kjølevannet som var gåen på min bil. Den hadde røket slik at den ikke leste temperaturer i det midtre driftsområdet - dermed fungerte den kun på kald motor. Og da det er denne som avgjør blandingsforholdet luft/bensin så ble det umulig å starte bilen når den var varm.
Takk for tipset; greit å ha i bakhodet - selv om vi har kjørt to feilfrie A4 i tilsammen 5 år nå. Før det hadde vi en A2 som var rene søndagsbilen til Audi; vi fikk den ene bilen som fikk alle problemene, for ellers var jo A2 den bilen til Audi med færrest feil og mangler ... Det skremte oss uansett ikke fra å velge Audi på nytt; vi trives godt med Audi - det er trygge, gode bilder og vi får veldig god service hvis/når vi trenger det!!
Også er de veldig kule. Jeg er dypt forelsket i bilen min. :hjerter:
Det er så mye kule greier på den. Som at den pusser bakrute når jeg rygger i regn. Og at det er innebygget bluetooth handsfree som finner telefonen av seg selv. Og lyden i stereoen. Og følelsen av at det ikke vibrerer det aller minste i rattet uansett hvor fort jeg kjører på autobahn. Fine bilen. :glis:
Å håper det finnes en sånn til renault å. Lei av en gul lysende lampe som verkstedet aldri finner ut av. Eller de nullstiller den å så går det 2 uker før den lyser igjen.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.