Her kan vi frese litt, det virker som om det trengs. I hvertfall trenger jeg det, etter en lite hyggelig episode i dag. Jeg kjørte mot en rundkjøring og skulle svinge til venstre. Fra høyre kom en idiot i full fart og SÅ ikke på meg engang, bare kjørte. Han pratet selvsagt i telefonen og det virket ikke som om han så på trafikken rundt seg i det hele tatt. Jeg trodde selvsagt han skulle stoppe, men mennesket bare freste rett frem i DEN farten, så jeg måtte bråbremse. I tillegg hadde jeg en ånnas 2 mm bak meg hele tiden. De MÅ bare ligge helt oppi ræva på andre, jeg fatter det ikke.
Jeg har dessuten ikke tall på hvor mange ganger jeg har blitt stående i evigheter og vente i rundkjøringer og kryss fordi folk ikke kan blinke.
Uoppmerksomme bilister som skal ut på traffikert vei fra sidevei. Det kan hende at noen er så snille og vil hjelpe ved å lage en luke. Lyshorn brukes ikke bare for å varsle trafikkontroller eller at man ikke kjører med lys på bilen!
Ja, også folk som kjører uten lys i skumringen, regnet eller mørket. Uansett, egentlig.
Folk som bremser (helt!) ned før de skal svinge uten å legge seg ut mot siden og gi plass til de som kommer bak.
Noe av det aller verste jeg vet er å ligge bak en som ligger godt under fartsgrensa (ikke sjelden middelaldrende menn, svært opptatt med å snakke i mobiltelefon), som øker farten betraktelig akkurat idet du er iferd med å passere. Slik at tiden din i motgående kjørefelt blir betraktelig forlenget. :snill: Det er noe så idiotisk trassete over hele atferden, litt sånn "buhu, du får ikke kjøre forbi meg azzå". :rolleyes:
Eller hva med de som hele tiden er nede i 10 under fartsgrensa i svingene og i 10 over farstgrensa på rettstrekke? For ikke å nevne alle de som er livredde for å kjøre i tunnel, og som automatisk slakker av farta når de kommer inn i en. :sukk:
Jeg er i ferd med å bli fryktelig fordomsfull mot kvinnelige sørlendinger i trafikken. Har bodd på vestlandet før og opplevde langt fra så mange usikre kvinner i trafikken.
Her bremser man 5 min før et kryss (lett overdrevet) for så å ikke blinke før 2 m før krysset, eller helst i det de svinger. :grr:
Og så har vi de som ikke kan rundkjøringer, eller er livredde for å i det hele tatt entre en rundkjøring.
For å ikke snakke om de som konsekvent ligger minst 5 km/t under fartsgrensa.
For de som LIKER dette, kan jeg anbefale å kjøre på E18 gjennom Telemark Til fylket vårt er det nemlig ikke bevilget en krone til annet enn MIDTDELERE, så hvis noen finner det for godt å kjøre irriterende sakte, er muligheten for å kjøre forbi effektivt eliminert frem til man enten krysser over til Aust Agder eller Vestfold. Det er skikklig stas.
De som ligger i venstrefila på Ring 3 i rushen i 75 km/t. :mumle:
Kjøre forbi i påkjøringsfeltet.
Kjøre lengst mulig i den fila uten kø før man presser seg inn i køa.
De som ser at noen står og venter på å kjøre ut i et kryss, men som IKKE gidder å sette på blinklyset for å signalisere at de skal svinge av så man faktisk kan kjøre ut.
Så står man der og venter da helt til de plutselig svinger av..
De som ikke gir noe som helst indikasjon på at de har tenkt å stoppe når de har vikeplikt. Full fart til krysset og så stå på bremsen ser ut til å være normen. :gaah:
Og de som ikke følge pilene for kjøreretning i parkeringshuset på Sandvika Storsenter. :ropert: PILENE ER IKKE TIL PYNT!
Det er da faktisk ikke lov. Blir man forbikjørt, har man plikt til å bidra slik at den som ligger ute i motgående felt kommer fort forbi! Så er det opp til den som kjører forbi om han skal legge seg inn bak igjen eller ikke. SÅnt er irriterende, ja. En annen ting som også er irriterende, er at når jeg holder fartsgrensa (+10 på speedometeret) i 60-sone, så blir jeg raskt forbikjørt når veien splittes og det blir 80-sone, fordi tullingene bak meg tror at jeg skal bli liggende i 60 i 80-sonen også :rolleyes:. Også ender det med at jeg må kjøre forbi dem rett etterpå...
eller når jeg kjører svært forsiktig på skogsveier (godt under i svingene, det er da helt naturlig, bilen min er da ikke unntatt fra vanlige naturlover bare fordi fartsgrensa gir den lov), og sakker av på lange strekker slik at den utålmodige bilen bak kan få kjøre forbi, så kjører den aldri forbi, men blir liggende bak og trykke. Knurr! :mad:
Det er nok av folk som ikke kan kjøre i rundkjøringer jaffal!! Det er slitsomt, spess viss folk skal til venstre og rundt i rundkjøring så ligger dem i høyre felt inn mot rundkjøringen. Eller om man skal rettfrem og ligger i indrefil.. :rolleyes:
Syns det går ganske greit i Trondheim. Når jeg er ute i trafikken står jeg stort sett i kø, og da monner det ikke fort.
Men fins enkelte "idioter" ja. For det første mener mange at alle skal kjenne byen som sin egen bukselomme, ergo forsøker de å gjøre det de kan for at noen skal kunne klare å skifte fil, i sær fra omkjøringsveien og ut mot Okstadbakken, men også andre steder. Og etter de innførte de nye kollektivfeltene har det ikke blitt særlig mye bedre.
Det må da kunne være rom for å slippe frem en ukjent stakkar som har rotet seg inn i feil fil en gang i blant også.
Men når det skal være sagt, den kjøringen som presteres i rundkjøringen før Sluppen bru i Trondheim er mildest talt genial. Der praktiseres glidelåsprinsippet hele veien, uten at det noen sinne har stått noe skilt om det. Kjempeflott rett og slett.
Jeg elsker virkelig de som finner det for godt å ligge helt oppi rompa på bilen min. Ikke fordi de har tenkt til å kjøre forbi. Bare fordi det er så koselig kan det virke som. Spesielt hyggelig, når det er glatt ute. Da er det godt med en bakfanger å holde seg fast i :nemlig:
Ellers elsker jeg traktorer som promper rundt på veiene i værste rushtiden samt folk som ikke har blinklys på bilene sine.
Jaa! Jeg er livredd for sånne etter en ulykke der vi ble kjørt på fra høyre side, og hele døra ble presset inn i låret mitt. Desverre ser det faktisk ut som om det er MER vanlig å råkjøre mot krysset og bråbremse, enn å oppføre seg sivilisert.
Jeg er ufattelig dritt lei av folk som ikke kan se på skilt og plassere seg riktig i filene før de plutselig skjønner at "oi her må jeg over i filen ved siden av" for så i samme sekund sette på blinklyset og hive seg over. Gjerne kombinert med å la være og se i speilet før men foretar manøvren. LES SKILTENE FOLKENS, PILENE ER IKKE DER FOR MORO SKYLD!
Jeg er en av de tunnell slakkerne, men det er for at jeg ikke har så godt mørkesyn så når jeg kommer fra dakslys\serkt lys og inn i en KANLL svat tunell så blir det litt mørkt jah...
Her oppe har vi en tunell som er ganske opplyst resten er nesten helt svarte:rolleyes:
Jeg er veldig god på å hisse meg opp i trafikken. Det er veldig bra for blodtrykket mitt at jeg tar buss til og fra jobb, for Oslo i rush-trafikk er for de med solid helse.
De trafikantene jeg hater mest er folk i store SUVer som legger seg i den fila som ikke har kø, for så å presse seg inn i den fila jeg står (hvor det er veldig lang kø). Ikke rent sjelden snakker de i mobil også. Jeg antar vel egentlig at de hater meg like mye, for noen ganger jeg limer meg på støtfangeren til bilen foran og nekter å slippe dem inn.
Jeg irriterer meg grenseløst over folk som somler når de skal inn på motorveien, så de kommer godt inn i kjørefeltet før de finner det for godt å sette opp farta, slik at jeg må bremse godt ned for ikke å kjøre i rumpa på dem. Aksellerasjonsfeltet er ikke lagd for moro skyld. (Og ja - jeg legger meg over i venstrefila dersom det er mulig, for å slippe folk lettere inn på motoveien.)
Jeg irriterer meg også over folk i høyrefila, som på død og liv insisterer på å holde nøyaktig samme fart som meg når jeg skal inn på motorveien. Av en eller annen grunn setter de ikke opp farta slik at de kommer foran meg, eller bremser så jeg kommer inn foran - ja for å skifte over til venstrefeltet, nei, det gidder de ikke. Ergo må jeg bremse kraftig ned i aksellererasjonsfeltet - som ikke skal brukes til å bremse, nei, for å komme inn bak dusten som insisterte på å ligge ved siden av meg. Når jeg så skal inn på motorveien, har jeg lav fart, og er til irritasjon for andre bilister igjen - slike som meg - som irriterer seg over folk som somler når de skal inn på motorveien.
:tegner og forklarer:
Sperrelinjer, altså dobble heltrukne linjer, er ikke lov til å kjøre over.
Når man kommer i et akselerasjonsfelt, spesielt et visst et ikke langt herfra, så er det for faen ikke meningen at man skal hive bilen inn der, men derimot skal man faktisk kjøre lenger frem, til der linjen er stiplete, og der det faktisk er plass til å legge seg igjen.
Jeg kjente at blodtrykket steg etterhvert som jeg skrev, så jeg går og legger meg før jeg eksploderer.
Jeg irriterer meg over alle bilister som er nevt over her, men det er en type jeg bare ler godt av og det er de som på død og liv må kjøre forbi hele tiden ( sikksakkkjøring).
Da er det kjempemoro og vinke til de når man stopper bak de i neste lyskryss f.eks. Oisann så mye tid du sparte :rolleyes:
Aller helst håper jeg på å vinke til en som har blitt vinket inn av radarkontrollen.
Det har jeg opplevd. En idiot kjørte som en villmann oppover i 80-sona i Trondheimsveien for noen år siden. Han kjørte sikksakk som om han skulle hindre trafikken i å rakne eller noe slikt, blinka med lysa for å få folk til å flytte seg, var heller ignorant overfor dødvinkler etc. Jeg satt med hjertet i halsen og så hvordan han kjørte et langt strekke.
Vel... Lenger opp i Trondheimsveien er det 60-sone. Der sto vedkommende i grøfta, gitt, med politiet bak seg. :moahaha:
Jeg irriterer meg virkelig over folk som kjører på rødgult og speeder over krysset når det er kø for å få svinge til venstre. Det er skikkelig drittsekkjøring.
Dessuten hisser jeg meg opp over folk som tror de har forkjørsrett når akselerasjonsfeltet kommer inn på motorveien med gjensidig vikeplikt, og som gjerne gasser på for virkelig å skape en kinkig situasjon.
Jeg har en høne å plukke med fotgjengere også, de som løper mot fotgjengerovergangen hvis du står for å slippe over noen andre, slik at du må stå litt til. Hva er greia? Gjør det noe om én bil kan kjøre? :gaah:
Oj, jeg har gjort det mange ganger, for jeg tenker "mens du allikevel står der, lizzm". Om en bil kjører, kjører jo sikkert de 10 andre bak der også og da må jo JEG stå og vente. :knegg:
Men jeg skjønner hva du mener. Det er kjipt å stå og vente på 20 fotgjengere som dridler over veien. I hvertfall når de går som snegler. Jeg skynder meg alltid over veien så fort jeg kan.
Iset! :sjokk: Bilen bak har like mye vikeplikt. Det er pokkers umulig å komme gjennom en busslast med fotgjengere når man har disse løperne. Som gjerne bare løper frem til de er litt uti feltet, så lunter de over.
Jeg slenger inn min irritasjon over en som tutet på meg i kveld da jeg ikke stoppet enda h*n kom fra venstre - og det var ingen forkjørsvei, bare så det er presisert grrr
Ellers kjenner jeg det koker når folk ligger tett oppi baken på meg - spesielt når det er store, tunge biler duster
Jeg lunter ikke, jeg skynder meg alltid sjempefort. :nemlig:
Jeg blir alltid så usikker. Jeg har jo mange ganger prøvd å stå og vente så bilene kan kjøre, men da blir de irriterte fordi jeg aldri beveger meg over. En stod og tutet på meg en gang fordi jeg ikke gikk, når jeg skulle være snill og la ham kjøre. Så jeg aner jo fader aldri HVA jeg skal gjøre.
Jeg er ikke spesielt glad i syklister i mørket, uten antydning til reflekser hverken på seg selv eller sykkelen, og som plutselig, uten noe form for varsel, finner det for godt å vrenge seg ut foran nesa på bilen min for å svinge til venstre. :skremt:
Jeg irriterer meg over folk som har forkjørsrett i et kryss ikke gidder å bruke den men liksom skal være greie og slippe deg foran når du har bremset opp og står nærmest stille og viker. Har et par slike kryss på vei til jobb, og det er alltid en eller annen dust som ikke har skjønt vikepliktreglene og, som når det går opp for vedkommende, skal være "snill". :snill:
Folk som plasserer seg feil og ikke gidder å blinke i rundkjøringer.
Fotgjengere i høstmørket uten refleks.
Syklister (av kondomdresstypen) (eller rulleskiløpere) som gjerne sykler tre i bredden og driter i den lange køen de lager bak seg.
Du går rolig og i fast tempo til overgangen, så bilisten kan beregne farten din, møter blikket til sjåføren så du er sikker på at h*n stopper og går raskt over veien.
Gubber som mener at ingenting noensinne er deres feil. :snill:
Som mannen som kjørte på oss da vi stod mutt putt stille i sommer. Vi stod med dørene åpne og han tok omtrent med seg døra vår da han skulle forbi. Men vi burde jo ikke stått sånn, må vite. Han så det var for trangt, men ferjemannen hadde sagt køyr, og da måtte han jo køyre!! Ha, tenker han ble sur da han fikk svar fra forsikringsselskapet!! :moahaha:
Folk som bare freser på rett igjennom digre vanndammer så vanner kommer kastende over oss som går. En gang var det som om noen hev en stor bøtte vann på barnevognen. Heldigvis er regntrekket en klaff som dekker hele kalesjeåpningen (luftehull øverst) ellers ville vannet ha kommet inn i vognen!
Og så har man jo bilister som ikke stopper når man er midtveis uti fotgjengerfeltet. Sist gang det skjedde kom det bare en bil fra venstre, som stoppet, da vi skulle over. Midtveis kom det en bil fra høyre (oversiktlig overgang) og noe sa meg at den bilisten ikke kom til å prøve å bremse ned en gang. Jeg ropte ut til Storebror, som gikk et par skritt foran meg og barnevognen, og han bråstoppet. Bilen suste forbi! Jeg fikk ikke tatt bilnr, men hånden min bare fløy opp i en bevegelse jeg sjelden bruker. Etterpå spurte Storebror meg hvorfor jeg gjorde slik med fingeren. :o
Det er svært få som bruker blinklys i rundkjøringer, jeg bruker det da.
For å være helt ærlig ang vanndammer, så bremser ikke jeg ned om det er til fare for trafikken altså. Det er vel bedre at de som går blir våte, enn at man kræsjer liksom. Jeg prøver selvsagt å bremse ned og ikke gjøre folk våte da..
En annen ting jeg irriterer meg over, er alle dem som bruker tåkelysene/kurvelysene forran! Jeg blir blendet jeg altså..
De skal kun brukes ved tåke, og der det er kurvete vei. En annen ting er fjærnlyset, man skal bruke fjærnlys selv om det er gatelys på veien. Man ser mere og kan raskere oppfatte f.eks myketrafikkanter og dyr.
Jeg kunne holde på hele dagen, men de viktigste tre:
Folk som bryter vikeplikten sin slik at du må bråbremse, og så gir de deg et stygt blikk eller fingeren som om det er du som har gjort noe galt!
Folk som ødelegger flyten i trafikken ved å kjøre som en ost, som f.eks. stopper i en rundkjøring for å se om det kommer bil i stedet for å løfte blikket mens man siger inn i rundkjøringen, samt folk som bruker laaaaang tid på å svinge av veien når de signaliserer at de skal svinge av.
Busser og drosjer i denne byen er noen forbannade kluthuer!
Bussene leker "klarer jeg å ta livet av en i dag leken mon tro". Og ja det har skjedd og skjedde nesten meg. Når det er 60 og under så har man vikeplikt, men bussen må jo gi et signal før han kjører. Den praksisen er ikke innført her. Drosesjåførene har forkjørsrett på alle veier. :nemlig:
Jeg skjønner heller ikke hvor det kommer fra. Men jeg ville kaldt dem svensker, ikke rogalendinger. :knegg: Man har da ulike steder å legge seg i veien på vei inn for å signalisere hvor man skal.
Eller er vi gamle, Polyanna? :benekter på det sterkeste:
Jeg savner "Stavangerblinkinga", der man blinker til venstre før rundkjøringen om man skal til venstre, og til høyre når man skal til høyre. Mye lettere å vite når man skal hoppe inn i rundkjøringen da.
Jeg blinker inn i rundkjøringer hvis jeg skal til høyre eller venstre eller helt rundt. Kjørelæreren min sa at det ikke var nødvendig, men hvis det bidro til at det ble lettere (og ikke forvirrende) for andre bilister hvor jeg skulle, så var det bra. ikke-rogalending men kvart-svensk
Man skal ikke blinke inn i rundkjøringer, men ut! Jeg tok lappen i høy alder (28) og det er jo ikke mange årene siden…:D, og min erfarne kjørelærer var veldig klar på dette punktet.
Jeg tok lappen for fire år siden (i svært høy alder), og kjørelæreren min sa altså at det var bra hvis det ikke bidro til forvirring. Og kjøreskolen jeg gikk på har lavest strykprosent i byen. Så det så! :knegg: Man skal selvfølgelig alltid blinke ut også.
Og min kjørelærer var veldig klar på det motsatte! Jeg tok lappen for 3 1/2 år siden. Det er de færreste som legger seg riktig i rundkjøringer. Det er overhode ikke forvirrende å blinke til venstre inn i en rundkjøring, men man må huske å skifte til å blinke ut med en gang man er såvidt forbi den siste avkjøringen før man skal ut. Enkelt og greit. Men det er ikke et påbud, altså (bortsett fra å blinke til høyre inn i rundkjøringen når man skal ta av ved første avkjøring).
Nettopp, det er påbudt, og derfor skal alle gjøre det og kjenne til det.
Men å blinke inn i rundkjøringer kan forvirre litt, i og med at det ikke er påbudt og enda færre som gjør det, men uansett er det til hjelp for andre så gjør man det.
Neeeeei, kanskje det ikke er forvirrende, bare jeg som er uvant med det. Men hva er vitsen, du står jo på vei inn til rundkjøringen, kan det misforståes?
Men det gjør det tydelig for motgående biler at jeg skal rundt, slik at de skal vente. Det hadde selvsagt vært overflødig dersom man alltid visste at folk alltid blinket seg ut selv om de "bare skal rett fram", men sånn er det jo ikke, dessverre.
Husk at det er forskjell på rundkjøringer. Det er ikke vits overhodet å blinke seg inn i større, fildelte rundkjøringer. Men i de små bademattene uten flere felt som vi har her, er det mer vits å blinke inn enn ut. Man rekker faktisk ikke å blinke seg ut før man er ute.
Jeg holder på å le meg ihjel av den ene rundkjøringen i Hillevåg. Det er en malingsflekk på sånn omtrent 50 cm i diameter, man ser den omtrent ikke engang. :knegg:
Skulle man blinket seg ut derfra, hadde man vært i Stavanger sentrum før man hadde fått skrudd på blinklyset. Der blinker man seg inn, altså i den retningen man skal.
Puh, godt å se at lærdommen ikke har forandret seg.
@Iset: ser poenget. Men vi har ytterst få rundkjøringer i Oslo med omegn som ikke har dobbelt bredde inn i rundkjøringene.
Jeg tok lappen, og teoriprøven for et halvt år siden :hiver seg med i konkuransen:. Jeg lærte at man ikke skal blinke inn, men man skal blinke seg ut. Dersom man skal helt rundt kan man blinke hele veien rundt.
Vi lærer å blinke både inn og ut på kjøreskolene her, og jeg vet de gjør det på endel kjøreskoler i bla. Oslo også. Sykt at det er sånn forskjell på kjøreskolene. Uansett så er som sagt rundkjøringene våre så små at det som regel er mer vits å blinke seg inn enn ut, for folk legger seg ofte feil siden veien kun har ett felt i våre rundkjøringer, og man rekker ikke å blinke seg ut før man er flere meter ute av rundkjøringen, omtrent.
Eg er djupt fascinert over dei som må svinge langt inn i motsett køyrefelt for å klare ei enkel avkøyring. Dei fleste avkøyringar er laga for å berre kunne svinge rett inn altså. :blond:
Jeg holdt på å kræsje i forgårs! En dame fant plutselig ut at jeg skulle ha vikeplikt fra høyre eller noe. Problemet var at jeg var i en rundkjøring. :roll:
Jeg blinker inn i rundkjøringer samtidig som jeg legger meg riktig. :flinkest: Hvis det ikke er opplagt ut i fra hvilken fil hvor jeg har lov til å kjøre hen, da.
Her forleden fikk jeg finger'n fordi jeg ikke ville rygge da vi ventet på grønt lys. Hun foran meg hadde nemlig kjørt for langt ut, og ville bakover. Det hører med til historien at hun A) ikke sto i veien for noen og B) det sto biler bak meg som da også måtte ha rygget hvis neket skulle få plass. :snill:
Finger'n! Til MOI! Jeg ble så indignert! :dramaqueen:
Kan jeg bare her og nå få oppfordre alle til å ikke ligge og lurke i venstrefila på ring 3 i Oslo sånn på det tidspunktet når jeg er sent ute til jobb?
Forleden på en stor vei i 80. Bilen foran meg bråbremser plutselig - tilsynelatende helt uten grunn. Jeg kjører opp på siden av ham og javisst, han måtte bare ta telefonen må vite. Der satt han og skravlet i vei.
Og da spør jeg meg som alltid: Hvor viktige er de mobilsamtalene egentlig? Skulle gjerne visst hva de snakker som er viktig nok til å sette liv og helse i fare for andre bilister og ikke minst fotgjengere.
Det er i sånne tilfeller at min mann må holde meg igjen, ellers hadde jeg klatret ut av bilen og bort og spurt kjerringen om hun hadde kjøpt lappen på internett. :sinnatagg:
Jeg holdt på å bli kjørt ned midt i en fotgjengerovergang i forigårs. Av en helvetes taxi. Han så meg, og freste forbi. Jeg visste fing så samtlige passasjerer i bussen som sto i kø likevel fikk det med seg. :rødme:
Jeg har en teori om at jo nærmere sykehuset man er, jo større er sjansen for å bli kjørt ned i fotgjengeroverganger. :gaah:
Forleden dag sto jeg pent ved en fotgjengerovergang med barnevogn og ventet på at noen skulle slippe meg over. En politibil kom og jeg tok det nesten for gitt at den ville stoppe. Men den kjørte bare rett forbi. Jeg ville vise fingern, men ga bare et ondt, ondt blikk i stedet.
Jeg skal begynne å sparke i siden på biler som ikke stopper for meg på fotgjengeroverganger. Jo dyrere bil, jo hardere skal jeg sparke. :trassig:
For en pingle! :skuffet:
Ja, neket altså. Tør ikke stå for egne meninger eller noe ... Det er sikkert en av de som bare slenger dritt på anonyme innlegg på NM og debatterer på vg.no. :filer:
Folk som går ute uten refleks og tror at de faktisk blir sett når de går over fotgjengeroverganger. :skremt: Jeg har vært ute og kjørt i kveld (en mørk og stormfull aften), og fikk meg et par skikkelige støkker. Jeg glemmer også av og til refleksen, men er da superbevisst på at jeg faktisk er usynlig og oppfører meg deretter.
Jeg vil også være med i konkurransen. Jeg tok lappen på Stord for vel 20 år siden.På øyen var det da en enste rundkjøring, og det var den eneste i landet hvor vi da hadde vikeplikt når vi var inn i rundkjøringen. Altså vi hadde vikeplikt fra høyre, og måtte slippe bilene inn i rundkjøringen. :knegg:
Men av en eller annen grunn så lærte vi at vi skulle blinke oss ut, ikke inn.