Jeg skal kjøpe en annen bil og har slik behov for å høre andres erfaringer, på vinterføre, da jeg de siste ti årene har kjørt firehjulstrekk og er blitt mildest talt pysete.
Hvilken bil har du og hvordan er den på vinterføre?
Ville du kjøpt den samme om du skulle skiftet?
Ok. Da krysser vi ut den. Må ha en vinterbil. Til en ikke alt for høy pris.
Min kjære snakker om citroen... xsara..tror jeg det var, men den er i hvertfall ikke 4wD
Vi bor i "vinterland" med masse snø, slaps og isføre i løpet av vinteren. Med noen få unntak fungerer vår Toyota Picnic med piggfrie vinterdekk veldig bra. Unntakene er de bratteste bakkene utenfor allfarvei som ikke blir brøyta ofte nok. Det har bare vært snakk om en eller to ganger at vi ikke har kommet opp bakker, men da hadde jeg heller ikke turd bruke den andre bilen vår med firehjulstrekk heller siden den er pyton i glatte nedoverbakker.
Subaru Legacy, den har firehjulstrekk, kommer seg frem overalt jeg har prøvd, og er god på langkjøring også. Kjørte Saab før, den var også en god vinterbil, men kom seg ikke opp de mest kinkige bakkene på speilholka i Tromsø. Jeg simpelten elsker firehjulstrekk på vinteren! :hjerter:
Ford Focus av eldre årgang, antispinn, men ikke antiskrens. Oppfører seg bra på vinterføre, gir tydelig tilbakemelding og slår kontrollert ut med rumpa når festet glipper. Antispinnen hjelper veldig på å komme opp bakker når det er glatt, men sikkert ikke i nærheten av firhjulstrekk (har aldri prøvd det).
Jeg kunne godt kjøpt Focus igjen, jeg liker at den er såpass presis i styringen. Men samtidig har jeg veldig begrenset erfaring med biler, så hva vet jeg?
Jeg kjører Avensis stv, og den er veldig godt på vinterføre. Her er det jo snøføre på vinteren, da det ikke saltes. Jeg har enda til gode å ikke komme frem dit jeg vil (med et par unntak hvor jeg ikke har giddet prøve engang :knegg: ).
Mannen har en eldre Astra stv som arbeidsbil, og den kommer ikke frem like godt, men vet man hvordan den skal kjøres, er det ikke noe problem.
Etter i fjor vinter konkluderte jeg med at firehjulstrekker ikke hjelper om man ikke er vant med føret. Vi hadde statistikk på jobben over antall 4WD med byfolk som lå i grøfta hver uke :knegg:
Jeg har en ny Audi A4 og kan altså ikke få fullrost den bilen. Den kommer frem overalt. Har ikke firehjulsdrift, men den har antispinn isteden. Sitter supert med piggfrie vinterdekk på.
Også er den en ren drøm å kjøre med veldig god lyd i stereo'n når hu mor skal ut og råne. :)
Vi har Skoda Octavia 4wd - kjøpt for å duge på vinterføre. Den er suveren. Ved vanlig kjøring trekker forhjula 90% og bakhjula 10%, og så blir det 50/50 når det er glatt.
Vi har nå en subaru Forhøster :knegg: har ikke prøvd den på vinterføre. Men kjenner mange her som har den å sier den er knall.kommer seg frem over alt;)
Før hadde vi en Galant Stv.1998 model. hadd den siden 2003 og var kjempefornøyd.Da vi kjøpte den feb 2003 fra Drammen var den på piggfrie vinterdekk. Og vi bodde oppe på toppen av en laaaang bakke. som var dårlig brøtet, og smal. Og måtte ofte stoppe på turen opp for biler som var på turned og ikke vile vike. Så da sto man der på is og dritt :knegg: Så de ble fort byttet ut med piggdekk. ellers er den bilen topp på vinterføre
BMW 530,ligner på den AnneM la ut,men litt større og en sportsmodell. God og kjøre med antiskrens,snurrer aldri.Men lei hvis man først kjører seg fast.
Vi har Citroen Xsara 2002 modell (stasjonsvogn) og er veldig fornøyd med den uavhengig av årstid. Jeg føler meg trygg i den, har aldri hatt noen problemer på vinterføre - passelig stor bil (to barneseter bak).Vi kommer også til å velge Citroen neste gang vi skal ha bil.
Er så flott å høre andres erfaringer med egne bilder. Nå har jeg en gammel lancer, 4wd og den har kostet meg ganske mange penger i vedlikehold opp igjennom årene, men bringer meg dit jeg skal når jeg skal og jeg har aldri stått fast. Men det er ikke så mange av dem til salgs på denne kanten av landet... så jeg har øynene oppe for andre også.
BMW X3. Absolutt super.
Aldri opplevd maken på vinterføre ....og i mitt nå 43-årige liv har jeg stort sett byttet en gang i året tidligere. Denne har jeg hatt i to år nå.
Dynamic Traction Control (DTC).
Dynamic Traction Control (DTC) leveres som standardutstyr. Den tillater litt mer hjulspinn på drivhjulene, noe som er nyttig i dyp snø og slaps, eller på ekstremt løst underlag. Med denne funksjonen er du alltid sikret maksimal fremkommelighet, selv under ekstreme forhold.
Hill Descent Control (HDC).
Hill Descent Control (HDC) er et elektronisk system på BMW X3, som kan kobles inn for å få bedre kontroll med bilen. Ved hjelp av målrettet bremsing på alle fire hjul holdes farten på tilnærmet dobbel ganghastighet. I tillegg kan farten reguleres med gass- og bremsepedalene. Dette gir optimal sikkerhet, slik at føreren kan konsentrere seg om å styre bilen.
Cornering Brake Control.
Under bremsing blir det mindre belastning på bakhjulene, noe som kan føre til skrens. Cornering Brake Control motvirker dette ved å regulere bremsetrykket asymmetrisk. Dette foregår utenfor ABS-reguleringsområdet og bilen stabiliseres. Dermed holdes BMW X3 på stø kurs også ved rask kjøring i svinger.
Det adaptive kjørelyset.
Svingene blir optimalt belyst. Sensorer registrerer hastigheten, gyrobevegelsen og rattutslaget fortløpende og det adaptive kjørelyset (ekstrautstyr) beregner hvordan svingene vil være. Xenon-lyktene for nær- og fjernlyset beveges elektromagnetisk. De kan beveges horisontalt i maksimal 15 grader og justeres automatisk i forhold til veien. Dermed sørger de for at kjørebanen alltid er godt opplyst.
Kollisjonsputesystemet.
Noen ganger trenger du noe du kan stole helt og fullt på. Kollisjonsputene på fører- og passasjerside, hodekollisjonsputene (foran og bak) og sidekollisjonsputene foran og i baksetet (ekstrautstyr) gir effektiv beskyttelse. Impact Depending System beregner farepotensialet ved en kollisjon ut i fra kollisjonsstyrken og utløser kollisjonsputene med nødvendig styrke.
Digital motorstyring.
Digital motorelektronikk (DME) og digital dieselelektronikk (DDE) styrer og overvåker alle funksjoner som er viktig for motordriften. Sensorer registrerer alle viktige data og analyserer disse automatisk. Systemet måler for eksempel motorturtall, temperatur, gasspedal- og gasspjeldstilling. Takket være DME og DDE blir motorens potensiale utnyttet optimalt under alle forhold.
BMW xDrive.
For å sikre overlegen kjøredynamikk er BMW X3 utstyrt med firehjulsdriftssystemet xDrive som standard. Systemet sørger for en fleksibel fordeling av drivkraften på alle fire hjul uansett underlag. Føreren kan utnytte bilens kraft og dynamikk og samtidige oppleve økt veigrep under alle føreforhold. Både i krappe svinger, ved bakkestart og på glatt underlag overføres motorkraften optimalt til veien.
Vi har en Ford Mondeo stasjonsvogn og den er utrolig god å kjøre på vinterføre. Den har antispinn og antibrems samt at den har bakkestart hjelp. Så hvis vi må stoppe i en oppover bakke så kobles den inn og bilen står i ro til du kjører videre. Vi kan skifte innstillinger på understeller som ofte er praktisk om vinteren da veiene ikke er slette alltid.
Den har ikke 4x4, men det har vi ikke behov for. Barnehagen til ungene ligger opp en lang og bratt bakke og det har aldri vært noe problem å komme seg opp.
Har kjørt mange biler opp gjennom årene. De vi har vært mest fornøyde med på vinterføre, har vært BMW og Audi.
Audiene vi har hatt har vært 4 hjulsdrevne. Det var også BMW X5. Den var jo helt rå på vinteren, men mannen advarte om at OM en slik bil først fyker ut med deg, så sliter du... Det er en svær bil å skulle ta inn igjen...
BMW med bakhjulsdrift har også overbevist meg. Med alt som er av antisleng og antispinn på bilene, så skal de mye til før man mister kontrollen.
Vi går nå vinteren i møte med ny og uprøvd bil i så måte. Fikk vår etterlengtete VW Tiguan i forrige uke. Skal bli spennende å se, men jeg antar den gjør jobben sin bra, med trekk på alle hjul, og det som er av hjelpesystemer.
Vi bor midt i byen, og opplever derfor ikke all verden av vinterføre. Vi er veldig fornøyde med vår Skoda Fabia Stasjonsvogn. Mest fornøyd er vi vel med prisen og bensinforbruket.
Vi vurderer å bytte, men det er fordi vi trenger en større bil. Da vil Skoda Octavia definitivt være et av alternativene.
Vel, Angelique, etter ditt eventyr med brennende sete (og etterfølgende regning for reparasjon :eek:) tør ikke jeg satse på X3.
Vi har Subaru Legacy og Volvo XC70. Egentlig synes jeg Subaruen er best på glatt føre, p.g.a. lavere tyngdepunkt og vekt. Men Volvoen er sterkest, da. Freser seg oppad enhver bakke, uten pigg !
Volvo XC90, kommer seg frem overalt selvsagt, men den er stor og tung og når den først sklir... Jeg har hatt andre 4WD der firehjulstrekken har vært bedre også egentlig.
Den beste ikke-firehjulstrekkeren jeg har hatt var utvilsomt en BMW318i Touring med antispinn. Den kom seg frem på de sleipeste veier uten å sladde. Fantastisk på vinterføre! :jupp:
Vi har en Audi A6 med firehjulstrekk. Jeg har hørt at firehjulstrekk kun er nødvendig for dårlige sjåfører. Det kan godt være, men duverden så mange isbelagte, bratte bakker jeg har kommet meg opp hvor andre har gitt opp. Jeg er veldig fornøyd. Hadde en A3 med firehjulstrekk før, og den var også super på vinterføre.
I tillegg til spørsmålet om hvilken bil man har, så må man også tenke på hvilken type dekk man har. Noe som kanskje er vel så viktig som biltype, når alt kommer til alt.
Feil type dekk kan gjøre den beste bilen til et monster på glatta.
Jeg har sammen som Angelique, og er superfornøyd med den. Det eneste er vel at jeg til tider kunne ønske meg litt større plass i bagasjerommet. Men det er jo alltids plass i tilhengeren. :knegg:
Vi hadde før X3'n en slik som Miss Norway nevnte. En 318 touring. Den var knall på vinterføre når man først ble vandt med bakhjulstrekken.
Noe jeg synes er viktig når det gjelder vinterføre er hvilken respons jeg føler jeg får fra bilen om føret. En del biler har for høyt fokus på komfort og myk demping, slik at det egentlig er vanskeligere å merke hvordan føret egentlig er og man merker ikke der man ellers får "advarsler" i en del biler.
Når det gjelder ren framkommelighet blir gjerne dekkene og sjåføren det mest vesentlige mellom ellers sammenlignbare biler ofte. Kjører med piggdekk pga. bakkene vi har i området her vi bor. Det er imidlertid ikke bare snakk om å komme opp bakkene, men også at man skal komme ned. Et sentralt element for framkommelighet på nye biler kan også være at man er rask å slå av antispinn i noen tilfeller, hvor man rett og slett bare må spinne for å komme seg fram, i stedet for at bilen bremser ned selv for å unngå spinn.
Har VW Touran og er svært godt fornøyd med hvordan bilen har oppført seg på vinterføre - spesielt etter en t/r nord-norge i desember/januar for et par år siden hvor vi i basis hadde omtrent så jævlig føre som det omtrent kan bli.
Det jævligste jeg har kjørt av nyere biler på vinterføre må være Peugoet 807.
Her er mange gode erfaring med bil på vinter, og jeg kjenner jeg er litt mer optimistisk i forhold til bilkjøp enn før. Sliter nå med den samme gamle ennå. Kjenner jeg må bli frisk før jeg gir meg i kast med bilkjøp. Uansett, det er kjempeflott å høre om andres erfaringer. Fremkommelighet, både opp og ned bakker er viktig. For det er en ting å komme opp, en skal også ha styring ned.
Penger har mye å si. Det er stor forskjell mellom antispinn og ikke. Og så er det der med 4wd.
Jeg foretrekker selv forhjulstrekk fremfor bakhjul - men det er kanskje bare en tilvenningssak?
En vanesak er det nok, men en forhjulsdrevet bil er enklere, siden du da slipper å oppleve det at bakparten på bilen slipper og plutselig kommer opp på siden av deg. Et slipp på forhjulene er lettere å kontrollere, for å si det sånn.
Men når det er sagt...på nyere biler så er det jo så mye hjelp å få fra bilens side, og det er nok de færreste som opplever det å få bakparten opp på siden av seg...
Og som jeg nevnte tidligere, så er det veldig viktig å velge rett type dekk. Kjøper man en dyr og såklat sikker bil, for så å spare inn på type dekk, så kan man få seg en seriøs overraskelse, i negativ retning...
Tenker man bruktbil og sikkerhet, kan man bemerke at Subaru var svært trege med å få på plass stabeilitetskontroll, og at dette vel først kom i løpet av 2007 på fleste modeller.... Spesielt med et 4WD-system slik Subaru bruker, kan det absolutt være en fordel med stabilitetskontroll...
Penger har ikke så mye å si.
Men kjøremåte. Hva man er vant med og hvor man skal ferdes.og DEKK
Vi har nå i maaaaang år bodd på toppen av bakker.
Før en bakke som var 1 km lang rett opp og nå 2 km lang med masse svinger. å først nå har vi kjøpt 4*4. Ikke for at vi har hatt så stort behov men for at jeh vet ikke helt :knegg:
Vi har hatt en 1990 mazda 626 kombi, en 1992 mazda 626 stasjonsvogn(sportsunderstell) og mitshu. Galant. og aldri vært i grøfta. Eller jo en gang på tur ned bakken på glattis å det kom en tulling opp som ikke hold seg på sin side å vi hadde ikke sjangs å stoppe...
Abs hadde vi på galanten, og nå anti skrens ting som jeg koblet ut.
og vi bor i vinterland.
kjørte 1 år på piggfrie vinterdekk å en gang kom vi ikke opp bakken der hvor vi bodde før.og vi kjørte ofte hit vi bor nå med at svigers bodde her da.
Nye sommerdekk kan ofte være bedre en gammle vinterdekk;)
Jeg ser ikke helt det store å betale 500 000 kr for en bil å når man kjører ut av forhandleren så koster den 250 000. bare for å få det nyeste å det fineste. greit de er kanskje mere miljøvnnlige. eller de er det en en som er 15 år gammel. Men om man kjøper et hus så får man som oftest ting igjen men en vil taper seg bare i pris.
Så bestandig er det ikke det smarteste å kjøpe nytt,
nei jeg vet ikke helt hva jeg skulle med dette
:knegg:
Jada jeg elsker biler men alle vi har hatt er godt brukte. :knegg:
Jeg har nå en mitsubishi lancer 1994 model, som snart har gått 260000 km. Den har nok gjort sitt tenker jeg så det er på tide å bytte ut. Men har kjørt 4x4 i snart ti år så det blir rart med noe annet. Bor ikke så bakkete til, men er av og til og besøker mine foreldre som bor innerst inne i ei bygd hvor man må kjøre tre kilometer nesten rett opp på dårlig strødde veier vinters tid for å i det heletatt komme seg ut av bygden. Samt at det er ikke alltid så godt strødd her jeg bor selv heller.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.