Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Hvordan organisere bort husarbeid?!

#1

rakka sa for siden:

Inspirert av de mange konsulentgjennomgangene vi har hatt på jobben, hvor man tryll, tryll tar bort halvparten av de ansatte og erstatter dem med dobbelt så mange arbeidsoppgaver som skal gjøres på halve tiden; jeg tenker; dette må vel kunne overføres til husarbeid, eller ...?

Hva er dine beste triks og tips?

Jeg kan jo begynne:

  • outsourcing er jo den mest nærliggende løsningen, men hvis det ikke er til mannen, så blir jo det ganske dyrt
  • gå for vegghengte løsninger alle steder det er mulig. Dvs vegghengt toalett, dobørste og tannglass med sugekopp på veggen, da tar det bare 2 min å sveipe over gulvet og tørke over en servant som er tom. Ikeas skohyller til å henge på veggen likeså, da støvsuger man gangen på 1,2,3
  • Kaste alle gamle håndklær og kjøpe nye i samme størrelse, da er det lett å stable dem i en fin haug.
  • Kaste alle gamle sokker og kjøpe svarte, helt like sokker på HM - vips er sokkematching historie
  • kjøpe en fin kurv på badet til å stappe alle vaskeklutene til mini i, da slipper man å brette dem, og det ser pent ut samtidig.

#2

Jr. sa for siden:

Pokker, det var mange gode ideer!! Vi har gått for forslag nr.1, ikke så ekstremt dyrt egentlig og jævlig tilfredsstillende. Intet er som lukten av et rent grønnsåpeduftende hjem, når man ikke selv er skaperen av det :D

Ellers så har vi også gått for forslag nr. 4, men det tar ikke lange tiden før noen sokker er litt lysere enn andre og designen er blitt bittelitt annerledes, slik at man nok en gang er tilbake til sokkematching :nemlig:


#3

Nooria sa for siden:

Den tråden vil jeg følge med på! :hyper:

  • Skaff vaskehjelp
  • Skaff Au pair
  • Studer IKEAs varebeholdning og finn ut av alle ting de har som gjør livet ditt enklere og mer velorganisert

#4

Jessica sa for siden:

Halloooooo!!!

Oppdra gubbe og unger :knegg:


#5

Majsa sa for siden:

Redningen for oss har vært:

  • Minst mulig møbler og ting på gulvet
  • Vaskehjelp.
    -Trenger faktisk ikke å være så forferdelig dyrt, med mindre det er
    veldig viktig for deg at det er hvitt.

#6

Myrsnipa sa for siden:

Vaskehjelp er umulig å få tak i her jeg bor. :gaah:


#7

Mei sa for siden:

Arbeidsfordeling og faste rutiner er det som redder oss.

Jeg har ansvar for klesvask, støvtørking og pirk. Mannen har ansvar for oppvask, gulvvask og støvsuging. Vi vasker huset hver torsdag, og shiner hver mandag. I tillegg ryddes det litt hver kveld slik at det (som regel) aldri ser bombet ut.

Hver ting har sitt sted er også en god ting. Det er bare så synd at det til stadighet kommer nye ting, og at man aldri har nok plass. Men sånn i teorien gjør det ryddingen mer effektiv.

Mannen har i tillegg fått en egen kurv der jeg stapper tingene hans som ligger og flyter. Da får jeg de vekk og han finner de igjen. Jeg har også en sånn kurv. For ordens skyld :D


#8

amylin sa for siden:

Jeg har gjort akkurat motsatt av rakka. Kjøpte en haug med like svarte sokker, men plutselig så skiftet de utseende litt også måtte jeg kjøpe nye ikke helt like. Dermed hadde jeg mange single sokker igjen. Nå har jeg gjort motsatt. Kjøpt inn en haug med fargerike sokker. De er nemlig så fargerike at de synes og er lettere å parre.

Husarbeidet ellers blir som regel gjort i barnetv-tiden. En av oss spiser kveldsmat med ungene mens den andre tar gulvvask og sånt i de etasjene vi ikke spiser i. Rett etter leggetid tar den som spiste kvelds med ungene første etasjen. Fungerer greit for oss. Etter kl.20 er tiden litt hellig, dvs. det er voksentid og da prøver vi å gjøre minst mulig av husarbeid og heller kose oss litt.


#9

Skilpadda sa for siden:

Det går ikke. Det er for få steder i forhold til ting.


#10

-ea- sa for siden:

Meeeget kjent problem.


#11

-ea- sa for siden:

Han har vel en tre-fire sånne bokser nå ja.


#12

kisha sa for siden:

Jeg prøver å oppdra familien. PUH


#13

Jessica sa for siden:

Jepp........en god leder delegerer.........:D


#14

kisha sa for siden:

Trenger du hjelp til å rydde i helga? Gjør som meg.

  1. Lag en fil på din PC
  2. Navngi filen "Rotet i huset"
  3. Pcen vil nå spørre "Ønsker du å slette ROTET I HUSET permanent?"
  4. Svar JA

#15

Sladrehank sa for siden:

Vi har periodevis hatt en liste på veggen hvor alle må skrive opp hva de gjør i huset. Mannen min ble sur når det for hele verden ble synliggjort hvor lite han gjorde i forhold til meg. At han handlet en dag var flott, men ble litt tamt når jeg hadde 10-15 ting på listen jeg hadde gjort. Han innså det selv uten at jeg behøvde å si noe. Han ble mer ivrig på å delta da faktisk. :fnise:

Ellers får 13åringen ikke lov å bruke PC'n uten å ha tjent seg opp PC tid i form av husarbeid. En husarbeidsenhet = 30min ved PCn. Og en husarbeidsenhet kan være for eksempel støvsuging, tømme og fylle oppvaskmaskina, vaske klær, henge opp klær, skifte på sengene, passe lillesøster, vaske vinduer, vaske badet, klippe plena etc etc.

Nå skjer faktisk miraklet rett som det er. Hun står og kikker seg rundt og finner ting som trengs å gjøres og gjør det på eget initiativ!

genial


#16

Sladrehank sa for siden:

Tipset med håndklær er forresten et veldig veldig godt et. nikker

Man kan lette arbeidet med sokkevask hvis man putter alle sokker som skal vaskes i en sånn vaskepose.(kan henges på skittentøyskurven) Da blir alle sokker vasket omtrent likt og slites likt, og man har lettere for å finne dem igjen.


#17

kisha sa for siden:

Hurra for deg. :nikker:


#18

Sladrehank sa for siden:

Et annet godt tips:

KAST!!!! KAST alt man ikke trenger. Kjør vræl på fyllinga. Send klær til fretex. Rydd kjøkkenskap og bli kvitt alt vræl man aldri bruker likevel.

:riktig:


#19

Nessie sa for siden:

:nikker:

Jeg er rå på å kaste!! :D
Mens mannen ikke er det.. men jeg snikkaster når han ikke ser det :fnise:

Men ellers så tar jeg det overfladiske, synlige til helga.. (kjøkken, stue og bad) - og så tar jeg soverom etc litt sjeldnere.. :rolleyes:


#20

annemede sa for siden:

:knegg:


#21

Jessica sa for siden:

Dette var husarbeid satt i "system". Tror jammen jeg skal følge den

Ikke verst at gubben våknet også hehe........

Det var smart


#22

Jessica sa for siden:

:rofl:


#23

Bokormen sa for siden:

Kanskje jeg burde innføre en slik regel for meg selv :knegg: Jeg er antakeligvis landets dårligste husmor.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.