Mulig feil forum, men det står "annen kommunikasjon" så...
Jeg er så ufattelig lei Oslo sporveier. Hver eneste dag fra kl 7 til kl 9, så er det stappfull buss allerede på andre stoppet etter rutestart i bussen til sentrum. Jeg går på ved første stopp, så får stortsett en sitteplass. Men det at folk står som sild i tønne etter fire stopp hver eneste dag... helt utrolig. :rolleyes: Bussen bruker også mye lenger tid på morgenen (25 min, mot 15 normalt), og mye av dette kommer av at folk skal stables av og på bussen. Det tar tid å rullere og be folk trekke innover. Jeg har gitt opp å rekke den første forelesningen pga dette. oppgitt
Hjemover så må man velge taktisk. Vi snakker da tidsrommet 15-17.30.
Om man går på ved Jernbanetorget kan man ikke forvente noe sitteplass. Noen ganger kan man ikke forvente å komme inn døra på bussen engang. Skal man som meg, nesten helt til enden av ruta så burde man gå et par stopp tilbake (et par kvartaler i sentrum), stå sild i tønne en holdeplass eller to, for så å kaste seg over et sete før de stakkarene som har tenkt seg på ved Jernbanetorget kommer veltende inn både døra foran og bak. Dette er ikke en leddbuss og den har dermed kun inngang foran. Men sjåføren gidder ikke ta folk for dette. Så de som faktisk står pent i kø ved døra foran kan bare glemme å få et sete når de som sniker seg på bak kaprer det lille som er igjen etter at vi luringene som har gått på noen holdeplasser før, har tatt det meste.
Engang så skulle jeg på ved Jernbanetorget. Jeg sniker meg aldri på bak, og ble faktisk nektet å komme på i det jeg stod i døra fordi bussen hadde blitt full mens jeg stod i kø (fordi folk går på bak). Jeg klikka i vinkel og forlangte at han kastet av de som ikke gadd stå i kø, og da fikk jeg komme med likevel.... :dåne:
Lurer på om dette er vanlig kapasitet ved alle bussruter i Oslo, i rushtiden? Fatter ikke at det skal være så vanskelig å sette opp leddbusser eller ekstraruter? Vurderer seriøst få meg en scooter og droppe hele greia... :mad:
Faktisk er jeg svært godt fornoyd med Ruter nå om dagen! Tar buss og bane til jobben, og bussen bort til banen går 12 ganger i timen, og om det ikke er sitteplass så er det greit for de få minuttene jeg skal være der.
Så for en gangs skyld så må jeg si at jeg er fornoyd med kollektivtilbudet der jeg bor!
Det er nok ikke Ruter (tidligere Oslo Sporveier) du skal kjefte på, de bare kjører de bussnene de får betalt for å kjøre. De har ikke bestemt hvilken type busstørrelse eller hvor ofte bussen skal kjøre. Kjeft på fylket, det er de som har ansvaret.
Jeg husker det sjokket jeg fikk da jeg kom hjem igjen til ytre Gokk etter å ha bodd i Oslo et halvt år. Der hadde jeg vent meg til å bli grinete hvis banen var forsinket 5-10 minutter. Hjemme kom bussene ca en 20 minutter etter rutetid, hvis de kom. Og når de ikke kom, måtte man bare gå hjem igjen, for den neste gikk to timer senere
Jeg bor i enden av en rute jeg også, men her jeg bor er det såvisst ikke fullt etter noen få holdeplasser, men jeg vet at vi er "heldige". Der vi bodde før gikk bussene hvert 5. minutt, men de var alltid stappfulle i sentrum så å ha med seg barnevogn var bare å glemme. Her vi bor nå går bussen bare hvert 15. minutt. Vi synes det er håpløst sjeldent, men hvis jeg tenker tilbake på da jeg bodde i hjembyen min hørtes det helt utopisk ut at bussen skulle kunne gå så ofte.
Jeg er heller ikke av de som klager over Ruter/Oslo Sporveier.
Men det er jo fordi det ikke er opp til Ruter å bestemme hyppighet på rutene eller størrelse på bussene. Alt slikt er bestemt i anbudsgrunnlaget, som Ruter kjører etter.
Stemmer det.. når jeg skulle ha med meg barnevogn så var det ikke sjelden at jeg måtte stå over både 1 og 2 busser før jeg fikk plass... Så kunne rett og slett ikke dra til sentrum i rushtiden om jeg ville hjem i tide til babymating. :himle:
Skjønner at dere som bor i gokk mener dette er uproblematisk, men det at bussene er stappfulle tyder vel på at tilbudet bør utvides?? Jeg kjenner i allefall at jeg ikke gidder dette særlig mer. Rekker jo ikke det jeg skal om morgenen. Trodde det var en bra og miljøbesparende ting å ta bussen, men det er tydelig at de mener de har nok passasjerer....
Morsomt når folk sender pm og skjønner hvilken buss det er snakk om ... :humre: Jeg har i allefall tilgode å oppleve lignende. I tillegg så er dette det eneste kollektive tilbudet her. Og det er 2 km i luftlinje til sentrum....bussen bruker 20 min på en bra morgen...:jeez: Kan like gjerne gå.
Jeg bor langs en av rutene det tydeligvis skal satses på framover. Banen går 8 ganger i timen fra kl 7 til kl 19, og de er stort sett presise. Før var det ofte fullt etter fire-fem stasjoner, nå får jeg stort sett sitte. Jeg er veldig fornøyd med tilbudet vi har nå, og syns det er deilig å klare seg uten bil.
NSB er garantert verre. :mumle:
De som bor i gokk baserer seg som regel ikke på kollektiv transport i dagliglivet, og de er heller ikke like mange mennesker som er avhengig av daglig å nå fram og tilbake til jobb, møter, skole og barnehager.
Jeg tror også nsb er generelt verre. Men denne ruta jeg bor ved er ille til å være en Oslorute. :nemlig: Helt ufattelig at et så sentrumsnært sted skal være så avsondret fra omgivelsene og kun prisgitt en liten buss som kjører 4 ganger i timen. Kan like gjerne flytte til Vinterbro å kjøpe meg bil da jo. :lol: Like lang reisevei i tid.
Det finnes byer i Norge som ikke jeg ville karakterisert som gokk men som allikevel har et elendig kollektivtilbud sammenlignet med Oslo. Bergen for eksempel.
Når det er sagt er det alltid irriterende med stappfulle busser og generelt dårlig tilbud, uavhengig av hvor en bor.
:nikker:
Stavanger er heller ikke gokk, men har elendig tilbud. Vi klager, også setter de opp nye ruter for å tilfredsstille folk, og så kutter de de samme rutene etter en stund.
For fulle busser er ikke gøy, og jeg hadde også klaget.
I dag brukte bussen 25 minutter hjem....og den var 10 minutter forsinket. Jeg brukte derfor 20-25 minutter lenger tid hjem enn vanlig. Ikke hjalp det å hoppe på en stasjon før Jernbanetorget-helvete heller, for da folk skulle av (jeg stod), så hoppet det så mange inn bakdøra at alle plassene som var ledig, ble tatt av de som kom på. Så ble en smule dårlig humør...
Det er kanskje det verste. At dette er noe man skal forholde seg til hver eneste dag. Kommer paddesur hjem hver eneste dag. :himle:
Folk skulle nektet å betale full pris. Eller - man skulle boikottet hele skiten til de satte inn en buss til i samme tidsrom. Men det går jo ikke antakelig - synd.
Samme var det da jeg tok tog til og fra jobb. Det var en god bit, og vi risikerte å måtte stå fra Lillestrøm til Årnes. Kjipt.
Til forsvar for NSB, er det som oftes Jernbaneverket og ikke NSB som klusser det til.
Baserer meg på tog til jobb hver dag, og føler vel at kritikken er litt vel oppblåst. Skulle jeg kjørt den samme strekningen hadde jeg nok hatt flere forsinkelser, men det blir en annen politisk diskusjon.
Problemet er bare at når det først er problemer, blir det kaos - naturligvis. Pga. måten norsk jernbane har blitt drevet på over mange år, har man i dag et "falleferdig" system, hvor man ellers ser en del merkelige prioriteringer fra både Jernbaneverket og politisk hold.
Ja, jeg er klar over at problemet er sammensatt og at det er jernbaneverket som har ansvaret for det meste, men jeg tror ikke du tar Østfoldlinjen hver dag. Det er fullstendig kaos når det først er skikkelig problemer, men små og litt større forsinkelser er dagligdags. Og veldig slitsomt å forholde seg til når man skal rekker møter, jobb etter levering og barnehagehenting. Det er synd at vedlikehold og oppgradering har blitt forsømt i så lang tid, det ser omtrent uoverkommelig ut at de skal nå det nivået som behovet i regionen har.
I dag var det mennesker som ikke kom på bussen (det var ikke mer plass) på hele FEM stasjoner på rad.... bussen gikk fra sentrum kl 17.
Fikk svar fra samferdselsetaten nå da. Ruter er stedet man klager.
Dette stod i mailen jeg fikk:
Ruter har ansvar for kollektivtilbudet i Oslo. Dvs. linjenettet (hvor rutene skal gå), frekvensen (hvor ofte de skal gå), og kapasiteten (mange vogner osv.). Driften av kollektivtransporten settes ut på anbud , dette gjør Ruter.
Ja men problemet her er at bussene er for fulle og at det er DET som tar ekstra tid. De redder seg på at det sjelden tar mer enn 20 min ekstra. Men vil si det tar sånn ca 20 min ekstra nesten hver dag....
Eller Trondheim. Men det som gjør det mest elendig der er at byen på ingen måte er dimensjonert for den mengden trafikk som går gjennom den.
Husker en gang jeg skulle ta bussen fra der jeg bodde på den tida og opp til Dragvoll. Stod og venta, den kom omsider et kvarter forsinka (iflg. ruta var det fem minutters kjøretid fra starten i sentrum). Men da jeg kom ombord traff jeg en kamerat som kunne fortelle at neida, den bussen var ikke et kvarter forsinka, det var forrige avgang og den var tre kvarter forsinka. Og den hadde begynt å kjøre når den skulle, så den hadde altså brukt 50 minutter på å kjøre en strekning som skulle tatt 5 minutter.
Ja jeg mener at om man betaler for en tjeneste, så bør de levere. Mener ikke at det ALLTID skal være sitteplass til alle, men det at det aldri er det og at det alt for ofte er noen som ikke kommer på bussen fordi den er full.. det er for dårlig.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.