Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Garantisak; hvor lang reparasjonstid har de rett til?

#1

Daisy sa for siden:

Komfyrdøren vår sprakk og jeg har vært uten i snart tre uker nå. Den var under 2 år og de sa det gikk på garantien. (de mener vel reklamasjonsrett men)

De sa det skulle ta 5 dager men de venter fremdeles på delene.

Det er skikkelig kjipt å være uten!


#2

Anda sa for siden:

Er vel ikke noen eksakt regel for hva som kan forventes, men jeg synes de bør tilby en erstatningskomfyr i ventetiden om den skal vare mye lenger. Sannsynligvis er lovkravet "rimelig" eller annet skjønnsmessig.

Og ja, det er nok riktig at det går på en form for garanti. Du må kunne forvente at en komfyrdør varer i mer enn to år dersom den ikke skades ved hardhent behandling el. l.


#3

Daisy sa for siden:

Ja, man har 5 års reklamasjonsrett på en komfyr.
Det er en produksjonsfeil trodde de. Den bare sprakk i tusen biter som ble holdt sammen av en tynn film mens jeg stekte brød!

Kreve erstatningskomfyr ja. :ja::nemlig:


#4

Smurfine79 sa for siden:

Varen må være reparert innen rimlig tid så det er dessverre ingen fasit på det. Men dere får purre på, å mase for det må da vitterlig haste litt med en komfyr tenker jeg.
Masse lykke til


#5

Daisy sa for siden:

Takk skal du ha, ja jeg har blitt flink å bruke grillen. Kokeplate har vi da. Så det er selve komfyren som mangler.


#6

Bada-Bing sa for siden:

Hvis de venter på deler er det jo fint lite de kan gjøre da. Sikkert irriterende for dem også. Så du fikk altså ingen erstatningskomfyr?


#7

Dixie Diner sa for siden:

Vel, jeg ventet i FEM UKER på vaskemaskinen da de skulle reparere den (på garantien). Ikke fikk jeg låne maskin heller, så dette var de lengste fem ukene i mitt liv.
Pcen vår blir reparert på garantien for andre gang nå og det tok tre uker sist, og vil ta omtrent det samme nå. :dåne:


#8

Smurfine79 sa for siden:

Du får mase på dem. :nemlig:, krev å få lånekomfyr mens du venter


#9

allium sa for siden:

Gå på Lovdata og sjekk Forbrukerkjøpsloven. Det står noe der om at hvis det er en vesentlig ting, må de skaffe dere erstatningsting mens de reparerer.

Det er selvfølgelig et tolkningsspørsmål, men det kan kanskje være en idé å kontakte Forbrukerrådet.


#10

Dixie Diner sa for siden:

Jøss, jeg skulle vel i hvertfall hatt låne-vaskemaskin i de fem ukene jeg ventet? Fem uker uten vaskemaskin er det verste som kan skje. Alt annet fremfor vaskemaskinen. Jeg måtte jo vaske hos venner og familie hele tiden. Grøss. Jeg har mareritt om at maskinen skal ryke igjen.


#11

Smurfine79 sa for siden:

Klart du skulle hatt lånemaskin mens du ventet, noe annet er jo helt uaksebtabelt. Når jeg har levert min pc til rep har jeg krav på lånepc etter en uke, det kan da ikke være noe mindre med så viktige ting i en hverdag som vaskemaskin/komfyr etc er.


#12

Dixie Diner sa for siden:

Har du? Vi har pcen til rep nå og de sa det vil ta rundt TRE uker, uten at vi fikk noe som helst tilbud om lånepc. Men vi låner mamma sin da, så vi er "safe". Irriterende allikevel.
Neste gang vet jeg i hvertfall at jeg ikke skal gi meg!


#13

Smurfine79 sa for siden:

jupp,du har krav på låneprodukt:nemlig:


#14

Daisy sa for siden:

Iset, hadde du virkelig ofret ovnen før vaskemaskinen, så mange kaker som du baker :knegg:


#15

Dixie Diner sa for siden:

Ja. :knegg: Heller la være å bake på noen uker enn å la være å vaske. Iiik! Vi var faktisk uten komnfyr i det hele tatt i TO MÅNEDER da vi totalrenoverte leiligheten i 2006, levde på mikromat. Helt jævlig, håper det aldri skjer igjen (noe det sikkert gjør siden vi skal kjøpe hus etter nyttår og sikker må totalrenovere det og).


#16

Daisy sa for siden:

Nå har det tatt en ny vending, nå er det plutselig ikke en garantisak, siden det gjelder glasset. Nå koster det 1300 kr...

Og NÅ skal jeg forfatte et klagebrev!



#18

Bada-Bing sa for siden:

Enig med deg ja. Hvis du virkelig vil ha fortgang i saken sender du en mail til butikksjefen samt en eller annen høyt oppe i systemet. Husker vi sendte en sinna men saklig mail til en butikksjef på Elkjøp samt kopi til informasjonssjefen i Elkjøp sentralt (den eneste mailen vi fant). Ting gikk veldig greit etter det for å si det sånn. :D


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.