Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Endelig bestemt meg

#1

Perhonen sa for siden:

Får bare håpe at banken er enig. Har vært en lang prosess og jeg har tenkt og vurdert. Hva trenger jeg. Hva har jeg råd til. Hva er fornuftig. Matpakke bil mer enn familie bil. Ny bil, litt gammel bil, gammel bil. Sove om natten uten bekymring for eu-kontrollen. Kjøre til Gjøvik uten å være redd for motorstopp, og kjøre til mine foreldre uten å være redd for å ikke komme frem. Jeg har gjort meg mange tanker. Så nå gjenstår bare å overtale banken til å gi meg lån til bil. 150000 til en relativt ny VW Polo. Så..hva tror dere. Noen som har Polo?

Var og prøvde en Subaru Impreza i dag.. 8 år gammel, med ymse feil og mangler. Det vil si jeg så på to. Begge skulle de ha omkring 70000 for og den ene hadde alt store tegn til rust... Ikke så artig å kjøpe det heller.


#2

apan sa for siden:

Jeg synes det virker lurt å heller legge i litt mer penger og være mindre redd for stopp og kontroll!
Men jeg ville gått for Toyota må jeg innrømme. Veldig driftssikker og min erfaring er veldig god service.


#3

Magica sa for siden:

Jeg har Seat som er en golf-audi-bil. Den er 12 år gammel og går som ei klokke. Mange mange mil! Har vært på bilferie i Latvia og slikt.


#4

Perhonen sa for siden:

Hadde selvsagt prestert å skrive feil, Polo, ikke Golf.

Aner ikke om jeg får lån engang. Banken er jo også litt påholden når det gjelder slike ting for tiden.


#5

-ea- sa for siden:

Er enig i gamle Impreza, de er en skuffelse. Legacy derimot...

Men Polo er sikkert også bra.


#6

mrc sa for siden:

Vurderer man Polo kan man jo også se på Skoda Fabia -- veldig lik på mange måter, og basert på samme tekniske plattform.


#7

Ru sa for siden:

Men veldig mye billigere. :nemlig:

Vi hadde Skoda Fabia tidligere og var fornøyd, sånn bortsett fra at det var førsteårs-produksjonen som hadde en del tullefeil (som nå er rettet).


#8

allium sa for siden:

Og større.

Jeg byttet fra Polo til Fabia i vår. Med de samme tankene - jeg har ikke tid og overskudd til å håndtere en bil som ikke fungerer, og Polo'en begynte å bli gammel. I tillegg var den begynt å bli for liten, både i baksetet og i bagasjerommet.

Den nye bilen er akkurat passe mye større. Til 150000 fikk jeg en som hadde gått 17000.


#9

-ea- sa for siden:

Jeg skal også skryte av Skoda Fabia. Hadde en på prøve, og var bestemt på å kjøpe den, før det plutselig dukket opp en Legacy sist vinter.

For 160.000,- kunne jeg få en 2006 Fabia stasjonsvogn, sportsutgave (litt mer utstyr enn billigmodellene som hadde gått som leiebiler). I stedet kjøpte jeg en fire år eldre Subaru Legacy sedan for samme sum.


#10

Beathe sa for siden:

Jeg slenger meg på de som anbefaler Skoda Fabia. Jeg fikk 2008 modell splitter ny fra forhandler for 170.000 (utstillingsmodell). Jeg er så langt veldig fornøyd! (Og kjempeglad for at jeg har nybilgaranti og leenge til EU-kontroll, service og andre kostbare greier.


#11

mrc sa for siden:

Bør vel faktisk også sies at for 150 000 kr får man seg en Skoda Octavia 2005/2006-modell av den nye typen med bra utstyrsnivå, men riktignok kun 1.6-motoren -- som jeg tror for mange vil fungere helt greit. Det blir en lagt større bil, høyere komfort og bedre kjøreegenskaper og mer ustyr. Det er da gjerne snakk om kombikupe-modeller, men de har et særdeles stort bagasjerom -- barnevogn og mer til er i hvert fall ikke noe problem (hadde forrige modell av Octavia som kombi).

1.6-motoren er fin-fin på normal bykjøring og også helt grei på landevei hvis man ikke er av dem som bare må kjøre forbi. Kurant drivstofforbruk også. Husker ikke helt, men pen langkjøring går nok forbruket ned under 0,6 vil jeg tro uten at man direkte trenger å anstrenge seg.

Man kan ellers merke seg at 1.6-motoren i Octavia leveres i to versjoner; MPI og FSI, der FSI så vidt jeg husker er den nyere typen. Noen stor forskjell er det vel i praksis ikke.

1.4-motoren, som ellers er veldig populær i Polo og Fabia, ville jeg holdt meg unna i Octavia. Blir litt for liten til den bilstørrelsen og forbruket blir vel faktisk gjerne høyere i praksis enn på 1.6. Holder seg dårligere i verdi også.

Husk at f.eks. kr 160 000 kr på Finn.no for tiden betyr raskt godt under 150 000 kr etter pruting. Det er vanskelig å selge bil nå så sent på året -- i desember er det ennå vanskeligere å selge bil, og en del merker liten pågang og går ned i pris. En del forhandlere vil ha en del biler ut nå før nyttår av regnskapsmessige årsaker og en del bilselgere vil ha ut en del av bonusmessige årsaker. Mao. i ukene fram til jul kan man gjøre noen meget gode kjøp (og ikke fult så gode salg...).

En Octavia gir storbilfølelse, mens Polo/Fabia i høyeste grad føles og er småbiler.


#12

Misteri sa for siden:

Jeg har en snerten liten sak av Mitsubishi space star. Det er en 1.8 l motor i den og den kostet 99.000 kr for en 2001 mod. I dag er det fint mulig å prute godt på biler, for du får jo biler omtrent kastet etter deg.

Ser du har bestemt deg, men jeg er skeptisk til polo. VW er ganske dyre biler i seg selv og dyre og reparere og ha service på. Om du bruker merkeverksted vel og merke.

Lykke til i banken da. :)

Jeg er forresten superfornøyd med min lille space star. Kjører en del, men den bruker omtrent ikke bensin. Ligger på ca. 500 kr i mnd i bensin. :riktig:


#13

-ea- sa for siden:

Mitsubishi er atskillig vanskeligere å uttale da... :knegg:


#14

Misteri sa for siden:

Nei da, kaller den bare den lille grønne. :knegg:


#15

Perhonen sa for siden:

"Bishin" min er til gibort...og ute står en nesten ny polo. Liten utenpå, men med masse plass inni. Helt annerledes opplevelse av denne enn av den gamle poloen, som var mer som en blikkboks. Men den var gammel da. Endte opp med polo da den er den bilen som har kommet best ut i alle slags tester, samt at min bror anbefalte den på det varmeste. Hans fru har en og hun og han for den saks skyld var veldig fornøyd. Ingen reperasjoner så langt, og den er nå åtte år gammel og har fulgt alle serviser.

Og så hendig som den er å parkere... Herlig. :nikker:


#16

Left sa for siden:

Tror jeg ville kjøpt japse. Peugeot 207, Mazda eller noe i den dur.

Denne f.eks:

Tilnærmet ny Mazda 2 til 149000,-

Nissan Micra

Har gått 52000 og prisen er 99000,-

Mishubishi Space Star 2003 modelll, gått 11000 ca og prisen er 129.000,-


#17

mrc sa for siden:

Peugeot er fransk. Og noe man absolutt ikke velger med tanke på driftsikkerhet.

Mazda i dag er vel omtrent "semi-japse", etter at grunnplattform gjerne kommer fra Ford.


#18

Pong sa for siden:

Stor forskjell mellom Renault og PSA, stor forskjell mellom bilplatformer også. Til Renault Grand Espace importerte vi en del merkelige deler som aldri burde være nødvendig å bytte. Til Peugeot 406 importerte vi bare slitedeler.

Det er alltid en god ide å sjekke mekonomens nettside for å se om en bil fremdeles er billig etter service eller bytting av slitasjedeler.

Mange meninger som er basert på meninger. De fleste vel 10 år gamle ihvertfall. Merkelig, "mener" jeg :P


#19

Perhonen sa for siden:

Jeg betalte 131000 for en bil som er gått 29000 kilometer. Nesten nybil for meg det. Polo er den bilen som av alle småbiltester har fått best resultat i forhold til driftsikkerhet, fremkommelighet, sikkerhet osv. Min har antiskrens, absbremser, airbag foran og bak, alarm, akkurat hva jeg ønsket meg og ikke hadde på min forrige bil. Men må innrømme jeg er spent på fremkommelighet på vinterføre. Jeg har blitt innmari bortskjemt med 4X4.


#20

Perhonen sa for siden:

Renault ble jeg virkelig frarådet å kjøpe, på grunn av mange feil på forskjellige modeller. Peugeot vurderte jeg, men slo fra meg, både fordi den lå høyere i pris enn den bilen jeg fant, men også fordi peugeot 206 som jeg vurderte var kjent for å få sleng på bakenden. Ikke ønskelig. Jeg vurderte også citroên c3, men den også hadde enkelte mangler som jeg ikke akkurat ønsket meg, i forhold til sikkerhet. Blant annet en nakkestøtte som ikke var godt nok utformet, og som kunne føre til nakkeskade ved en påkjørsel bakfra.
Mye å vurdere og tenke på ved bilkjøp.
Poloen hadde også lite drivstoff-forbruk, noe som også er viktig for meg. Tross alt brukes bilen mest til å kjøre meg frem og tilbake fra jobb, og jeg trenger ingen stor bil, ei heller store drivstoff utgifter alene.


#21

Misteri sa for siden:

Vist du tenker drivstoff oppe i dette også, så må jeg fortelle om lille grønne min. Fylte tanken full for en mnd. siden og jeg har brummet og kjørt både hit og dit. Vet ikke helt hvor langt, men mer en gjennomsnittlig og jeg har fortsatt halv tank igjen. :riktig:


#22

Left sa for siden:

Selvfølgelig haha - går litt fort i svingene :flau:
Men uansett - har hatt Peugeot og var veldig fornøyd med den.


#23

Perhonen sa for siden:

Hva er din lille grønne da Misteri?

Jeg er veldig gjerrig hver gang jeg skal fylle drivstoff. Sparsommelig alltid egentlig, og hadde først tenkt å kjøpe en gammel bil. Begynte så å tenke på hva den kunne koste meg av drivstoffutgifter, verkstedutgifter osv, og fant ut at kanskje var det lurt med en litt nyere modell denne gangen.
Totalt brukte jeg vel ca 200 kroner i uka på gammelbilen. Så det blir spennende å se hvor jeg lander nå. Bruker den mindre bensin er det også penger som går til lånet. Pluss at jeg har lagt sigarettene på hylla. Også penger spart. Til bil.


#24

-ea- sa for siden:

Gratulerer med ny bil og ikke minst røykeslutt!


#25

Misteri sa for siden:

Mitsubishi space star. :)


#26

mrc sa for siden:

At Renault har dårlig driftsikkerhet viser statistikkene ganske klart. Peugeot har også hatt en god mengde problemer, og har i mange av statistikkene ikke hatt spesielt fornøyde eiere. Av nyere Peugoet-er er der kun 807 og 307 jeg har praktisk erfaring med, og rent kjøreegenskapsmessig likte jeg ingen av dem.


#27

Perhonen sa for siden:

Jeg har hatt en lancer i ti år og den har tuslet og gått som en klokke hele tiden. Men aller biler ruster.....:(


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.