Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.
Kan verdisynet, demokratiet, og den norske kulturene stå for fall om vi får for mange muslimer i styre og stell?
Hva mener dere?
For egen del så har jeg alltid vært innvandrervennlig. Jeg har venner med muslimsk bakgrunn. Jeg syns det er spennende å bli kjent med mennesker som har annet syn på ting.
Samtidig så må jeg innrømme at jeg gjør mine tanker i forhold til at "Hva om det blir mange muslimer i Stortinget f.eks.?" Hvordan vil det påvirke vårt demokrati og vårt verdisyn i forhold til at vi alle er like mye verdt..?
Mange av de muslimene som er engasjert i politikken er godt integrerte i det norske samfunnet så slik sett tror jeg ikke det er noen fare. På en annen måte så er det tett forbindelser i en del miljøer der man ikke får lov å mene noe annet enn majoriteten i miljøet...
Jeg kjenner bare jeg er irritert på A: venstremenn som advarer mot muslimer på Stortinget, og B: jeg som ikke klarer å skru av nyhetene fort nok når jeg kjører bil med Storebror i baksetet:
Kjenner at jeg blir litt matt. Har grublet litt på dette i dag mens jeg har vært ute og gått. Kom til den tanken at dette sikkert jevner seg ut, muslimene som sitter på tinget er velintegrerte og høyt utdannede mennesker. Å få seg til å si at muslimene vil overta stortinget og dermed demokratiet vårt blir søkt. Synes dette rett og slett kan oppfattes som et rasistisk utsagn.
Jeg er absolutt ikke noen ekspert på religion, men jeg vil tro de fleste muslimer er som oss kristne - ganske laidbacke og kanskje ikke så veldig troende, men de følger "sin" religion i forhold til skikker og sedvane. Vi feirer både jul og påske og ungene er døpt og av og til er vi i kirken også.
Jeg tenker at det å sammenligne ekstreme muslimer med "vanlige" muslimer, vil være som å sammeligne meg med erkekonservative religiøse i USA, men det er mulig jeg tar feil. :vetikke:
Men et muslimsk "tankesett" har jo noen ulikheter med det norske. På samme måte som det tyskinspirerte juridiske systemet vi har i Norge har mange helt prinsippielle forksjeller med det anglo-inspirerte. Det ligger gjerne et annet syn på strafferett i bunn, for eksempel, selv om man ikke er i nærheten av å ville innføre sharia-lov. Og kanskje et annet syn på offentlig vs. privat ansvar og lojalitet?
Ikke at dette er noe å advare mot, selvsagt. Det er vel ikke mer forskjellig enn de allerede eksisterende forskjellene mellom partiene på tinget. Og hvis folk vil ha det, så stemmer de på det. Hvis ikke, så lar de være? :vetikke:
Har det? Jeg kan nok veldig lite om Islam tror jeg. Jeg trodde egentlig ikke Islam hadde en direkte inngripen i jus. Jeg vet om sharia-loven, men er egentlig ikke det at en åndelig leder kan legge til ting og tang? Altså egentlig ikke religiøst fundert, men personavhengig.
Når det gjelder dette med offentlig vs. privat ansvar, så er vel dette kulturelle forskjeller? Er det ikke? Kan du si noe om hva som er de prisippielle forskjellene mellom vårt juridiske system og det anglo-inspirerte? Er nysgjerrig, kan litt om norsk lovverk og litt om lovverket i USA, men er ellers blank. :) Hvem er det feks som har et anglo-inspirert lovverk?
De muslimene jeg kjenner ser ut til å ha et veldig avslappet forhold til islam, litt som mange normenn har til sin kristne tro. De feirer høytider, faster og ber men utenom det har vi et veldig likt syn på mennesker. Vi jobber med små barn og diskuterer mye rundt dette, jeg opplever ikke store forskjeller på oss selv om vi har forskjellig religion.
Men, altså, islam er jo en mer "regelbundet" religion, iom. at den har et langt mer helhetlig sett av regler. Det finnes tolkingsrom, men langt mindre enn i kristendommen. Så tanken min var at en del århundrer med det vil gi et mer regelbundet tankesett.
Det med jussen: Et eksempel er arverett. Den tyske (og norske) har familieeiendom som høy prioritet. Odelsrett, at en god del av arven MÅ gå til livsarvinger, at kona ikke er sin manns livsarving. I den engelske og amerikanske modellen er eiendom individets og ikke familiens. Det påvirker også kulturen i forhold til arv - det er langt vanligere å testamentere til andre enn familien. I Norge blir jo sånt nærmest fremstilt som om Redd Barna har bedrevet bondefamgeri og stjålet fra barna.
Tanken min var: Jus og religion og regler siver inn og påvirker hvordan vi tenker og prioriterer.
På hvilket grunnlag hevder du dette? Uttalelsen din viser holdninger til en gruppe mennesker på grunnlag av religion, det kan kalles en form for rasisme.
Utover at Georg Bondø ser ut til å mangle noen kort for å kunne få kabalen til å gå opp, så er det verdt å merke seg at publikasjonen han har uttalt seg til er Trønder-Avisa da; hvis du finner noe som er særlig mindre riksdekkende, er det sannsynligivs en russeavis.
Ben "Dekker store deler av Nord-Trøndelag :himle:" Murphy
For meg vil det være naturlig at muslimer også sitter på tinget da de som sitter der bør ha noe av den samme sammensetningen som samfunnet ellers.
At det kommer mennesker med muslimsk bakgrunn er jo ikke det samme som at jenter/damer ender med å gå i burka og at vi blir et muslimsk land.
Sharia er den islamske loven, den er åpenbart fra gud, og er endelig og uforanderlig. Fiqh, derimot, er studien av sharia og kan kalles islamsk rettslære. Under fiqh igjen, finner man et studie som kalles mu'amalat: Her kan individet påvirke for eksempel strafferett og familierett og andre sosiale relasjoner.
Når det gjelder HI mener jeg at dette er, som Hattifnatten er inne på, et spørsmål om hvem som blir valgt inn. Det er jo ikke sånn at fundamentalistiske muslimer som vil forandre Norge radikalt kan traske inn på Stortinget og innføre "muslimsk tankesett" i demokratiets ånd. Det ville jo vært noe til kupp! Det er flest nordmenn i Norge, og jeg tror ikke folk vil stemme fram representanter som (tilsynelatende) ikke vil deres beste. Sånn sett skal det litt til at skumle muslimer får flertall for noe som helst utover "vanlige", norskvennlige stortingsvedtak, så jeg skjønner ikke hva venstremannen er så himla redd for.
:nikker:
Skulle det bli forbudt å gå hånd i hånd for to av samme kjønn på de strendene? Eller skulle det bli forbudt for alle med homofil legning å gå på de strendene? Hvordan kan man se det da?
Man hakket verre er islamsk råd som ikke klarer å ta avstand for døsstraff for homofili. :dåne: Dvs de sier vel at her i Norge er det uaktuelt med det, fordi i Norge er homofili lov, men i Iran f eks, så er det ikke like greit å ta avstand. Skummelt!!
Hvis jeg forstår det riktig, så er det av og til vanskelig for muslimer å fordømme andre muslimers handlinger og kalle dem "uislamske". Det er noe med at det er forbudt å definere noen som "frafallen" - det er forbeholdt allah. Det var derfor en eller annen kjent imam kom i trøbbel fordi han først sa at han mente at 9/11 ikke kunne være muslimer. Etterpå kunne han ikke utdype dette, og gikk litt i ring, men jeg oppfattet at det han mente var at det var en handling som var helt uforenlig med islam, og dermed var de som gjorde det ikke "egentlig" muslimer. Men det kunne han ikke si.
Jeg vet ikke om det har noe med det med dødsstraff-greiene å gjøre, altså.
Enkelt, penkelt: For kvinner: Man stiller opp en dødskjekk kar - for menn: man stiller opp ei snerten snelle. Kvinnene må sjekke opp karen, mennene må sjekke opp snella. Funker det ikke - sorry, få'kke gå på stranda her. :humre:
Han derre FRP'eren må ha hatt er seriøst problem der inne i skapet sitt, eller så har han enormt høye tanker om seg selv.
Dersom jeg har forstått Islam riktig er alt på jorden, vi inkludert muslim. Det at handlinger kan være uforenelig med Islam gjør ikke at man ikke er muslim. Muslim som betegnelse er noe som er skapt av Allah. Det at f.eks. jeg ikke er troende betyr at jeg er kafir (unnskyld stavemåten om det er feilstavet), nemlig en vantro. Dermed blir det vanskelig selv for en Imam å si at noen ikke er muslimer til tross for at de utfører handlinger som ikke er forenelig med Islam.
Når det gjelder å utstede en fathwa er det mulig for en Immam å gjøre dersom noen krenker Islam. Som var tilfellet med bamsen Mohammed, Mohammed-tegningene, og sataniske vers ifølge enkelte.
Ja, det bugner jo av muslimer på Stortinget. Jeg tilhører de som ikke bruker en kalori på å bekymre meg over dette. Det er utfordringer i forhold til innvandring altså, men ingenting tyder foreløpig på at muslimer eller innvandrere generelt (det finnes faktisk innvandrere som ikke er muslimer også) er spesielt gira på å ta over makta og helomvende landet. Jeg synes vi burde hatt flere muslimer og innvandrere på stortinget, i det minste lokalpolitisk i de områdene hvor man har stor konsentrasjon av innvandrere. Hvis man er i mot dette, så er man også etter min mening i mot integrering.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.