Min yngste prøver jeg å lese for når det passer. Blir dessverre for sjelden.
Min 14-åringen var ikke noe særlig til å lese før Harry Potter kom på markedet. Da kom endelig hennes leseinteresse.
MEN min sønn på 12 år er det vanskelig å motivere til å lese. Jeg har, idag, blitt enig med han om at vi skal prøve å lese litt hver kveld, når jeg er ferdig med eksamen nå på onsdag. Jeg merker at han slurver en del i lesing og gjetter seg til ord :flau: Barn av en "snart lærer" :flau:
Han er utålmodig i lesingen sin. I dag ble han veldig frustrert over en tekst han skulle lese på nynorsk. Så skulle han svare på spørsmål og han syns det var helt håpløst.
Er det noen som har tips for hva man gjør for å få ungene interessert i å lese?
Jeg vet at foreldrenes vaner i forhold til lesing er viktig. Men jeg tenker mer sånn konkret....honorere eller noe.... få motivert han for lesingens skyld...
Han liker faktabøker, men han gidder ikke lese dem. Han blir utålmodig da.
Her i heimen leser sambo ikke, kun jobbrelatert faglitteratur. Jeg leser mye og har alltid gjort det.
Sønnen vår er nå ni år og han leser mye. Vi låner mye på biblioteket og der har han eget lånekort. Han tenker ut hva han vil lese om, f.eks lyn og torden også får han hjelp av bibliotekaren.
Skolen til sønnen vår, har vært med og er med lesemillionær og nå et nytt prosjekt som jeg ikke husker navnet på. Dette for øke barnas leseferdigheter og leselyst.
De har "hjertelekse" hver dag, hvor de må lese min. 15min i en selvvalgt bok. De får stempel for hver bok, og e som skriver mer enn fem bokanmeldelser blir premiert og er med i en trekning av en premie.
Han hører også på lydbøker, Roald Dahl er favoritten og det har gjort at han har lest bøkene han har lyttet til senere.
Jeg vat at mange har hatt stor suksess med å lage belønningsskjema for så så mange leste bøker. Det viktigste tror jeg likevel er å finne de rette bøkene for å få opp lesehastigheten og gleden. med større hastighet blir det jo mer tilgjengelig å lese. Å finne bøker til gutter er ofte vanskelig, men det kan være en god idé å finne bøker som er filmatiserte slik at man leser boka først og ser filmen etterpå.
Jeg har ikke noen egen erfaring med så store barn, må jeg si med én gang. Men jeg bare lurer på om det kan være et poeng å styrke bok-gleden i første omgang, uten å fokusere på selve lesingen. Så: kan det være aktuelt å lese høyt for ham? Så det blir en sosial ting, noe dere kan dele, og han får med seg gleden (forhåpentligvis) over boken, uten å måtte "slite" med ordene? Jeg kjenner jo voksne par som leser høyt for hverandre, det er ikke noe som er forbeholdt barn i førskolealder. (Lydbøker gjør naturligvis mye av den samme nytten.)
Jeg slet også lenge med å få midterstemann til å lese bøker.
Men så prøvde jeg å slappe av, og la ham lese det han ville. Det gikk mye i Donald, Tommy og Tigern, og faktabøker, lenge. Til han oppdaget Harry Potter og kom vandrende ned til frokost med nesen i boken - da skjønte jeg at problemet var løst.
Nå er han ti, og har lest Ringenes Herre tre ganger. Problemet her er å få ham til å lese noe annet. Gutten er så konservativ (hvor kan han ha det fra, tro?) at han foretrekker å lese bøker han liker omigjen og omigjen.
Det som mange før meg sier, viktig å finne de rette bøkene. Hvis han liker litt fantasy er Phenomena-bøkene bra, samme med Gravbøygen våkner. Den siste ble kåret til beste bok for ungdom av elever på 5.-7.trinn i fjor. Litt sånn HP-aktig. Veldig spennende. Nino Glass er også en bra ny bok. Ellers anbefaler jeg Svein og rotta-bøkene. Bjørn Invaldsen sine bøker er lettleste og morsomme. Jada, jada! Svar, da! og Neida! Pittbull-Terje er morsomme, men kanskje litt grove i språket, hvis ikke det gjør det morsommere da.
Jeg synes Skilpadda og allium sier kloke ting. Bokgleden må jo være ekte om det skal være noen vits. Jeg ville ikke likt å bruke belønningsskjema når bøkene jo skal være sin egen belønning – han skal jo hektes, ikke lese av plikt. Høytlesning av noe skikkelig spennende (Harry Potter igjen?) samt en avslappet holdning til akkurat hva som blir lest, tror jeg er fornuftig.
Jeg har ihvertfall ikke så mye tro på det (lenger) at bare man leser masse for barna når de er små, så blir de ihuga bokelskere hele livet. Min eldste ble lest utrolig mye for som liten, og til han var ganske stor. Nå er han 20 og han leser ikke andre bøker enn de han må. De andre tenåringene mine leser heller ikke mye. Jeg tror rett og slett bøker har en mindre plass nå enn de hadde før da det var mye mindre av alt annet, ihvertfall for mange. Tv, film, spill, internett osv. har tatt over mye av den tiden vi brukte på å lese.
Min sønn på 12 år har jeg alltid lest mye høyt for
Både pappen og jeg har gjort det, og han elsker det
Nå skal det sies at han har dysleksi og ADHD), og jeg forstår at han ikke direkte elsker bøker slik som jeg gjør.
Konsentrasjonsproblemene sammen med dysleksien gjør at han ikke klarer å trekke noe særlig fornuftig ut av det han leser.
Men, han er mye på biblioteket og låner faktabøker om emner som interesserer han mye
Feks 2.Verdenskrig og fly er han veldig interessert i
Da leser han faktisk teksten, selvom den er på engelsk (engelsk er et ekstra vasnkelig fag)
Han har forstått og opplever gleden i bøker, og det er jeg veldig glad for
Jeg kjøper alltid bøker som ekstragave til han til jul eller bursdag.
Typen Svein og Rotta eller faktabøker.
Da leser vi vekselsvis høyt for han og han leser selv
Jeg har også kjøpt endel lydøker til han, og det liker han spesielt godt, særlig om kvelden før han skal sove
Nei, lesestimulering er ikke så enkle saker. Selv har jeg en 11-åring som jeg nesten synes leser litt for mye. Han blir veldig revet med av disse leseprosjektene og konkurransene de har på skolen. Han tilbringer flere dager i uka på biblioteket. Han leser mange slags bøker, men har en spesiell forkjærlighet for historiske bøker beregnet for voksne. Jeg tror vel det er mye dette det handler om; å finne en type litteratur som fenger. Mange skoler referer til at de har gode resultater etter å ha hatt perioder der elevene må lese 15-20 minutter i en selvvalgt bok hver dag. Jeg snakket med en skolebibliotekar som var veldig engasjert i dette og fortalte om hvordan hun klarte å finne egnede bøker for ulike elever og hvordan hun registrerte at enkeltelever som i utgangspunktet var uvillige mht lesing etterhvert ble ivrige lesere.
Jeg er enig med Maximillia i at det ikke er nok å lese for barna i mens de er små for å få leseglade barn. Men det er viktig! I tillegg er det viktig å lese selv, være en god rollemodell på feltet, vise at man som voksen er glad i å lese bøker selv (og ikke bare barnebøker for barna).
Vi kjørte en slikt belønningssystem for gutta mine i den perioden da de akkurat hadde lært å lese. Det var på det stadiet da de så smått hadde begynt å lese leseløver. For hver leseløve de hadde kommet seg i gjennom, fikk de en ny. Det fenget dem veldig. Etter at de hadde lest noen, ble det for litt for enkelt. Da innførte vi obligatorisk referat fra boka. Jeg tror de måtte skrive ti setninger om hva boka handlet om. Nå var gutta mine glad i bøker i utgangspunktet. For barn som ikke er det, blir sikkert saken annerledes. Men jeg har tro på at svake lesere som er uvillige i forhold til å lese, kan bli glad i bøker dersom man teknisk får opp lesehastigheten deres.
Men det er også viktig at de rett og slett når en viss hastighet på lesingen sin, sånn at det blir mindre tungt å lese. Da kan de jo lese hva som helst, jo lettere jo bedre, til de har fått opp farten. Men det kan kanskje være greit med en belønning i akkurat denne fasen.
Det viktigste er vel å finne den greia som de kan bli litt hekta på. Samme innhold.
Jeg tror at å motivere barna med konkurranser er greit for en periode. På den måten kan de fatte interessen for å lese. Så er håpet at de dermed ikke trenger konkurransemomentet for å lese mer.... de finner ut at dette er spennende.
Lille T er inne på lesehastighet. Når det gjelder min sønn så er han svak der. Jeg tror det er noe av grunnen til at Harry Potter ikke har vært interessant for han. Han begynte å lese en for mange år siden, men sluttet. Storesøster derimot leste ei av bøkene på noen få uker. Harry Potter er krevende å lese, tror jeg. Harry Potter er årsaken til at min datter fikk interessen for å lese.
Litt på siden, men likevel: I min sønns klasse syns jeg det har vært lite fokus på lesing. De har skrevet i ukeplanen at ungene må lese 15 min. hver dag, men det holder ikke alene. Det må mer til enn som så. De hadde lesevake i fjor med overnatting. Det kom en forfatter og fortalte om sitt forfatterskap. Det var en eldre mann. Jeg tror at ved å kanskje finne yngre engasjerte forfattere kan man kanskje få mer ut av det. I tillegg så tror jeg på, noe som enkelte skoler gjør, å la 5. - 6. klassinger lese til 1. og 2. klassinger er bra.
Ifølge faglitteraturen om barns lesing så har skolen ikke vært flink nok til å trene på leseforståelsen. Der hevdes det at skolen er flink på å lære barna å lese, men når de har kommet dit er de ikke flinke nok på å trene videre på leseforståelsen. Det blir rett og slett for lite vektlagt. Jeg vet det finns "Les og løs"-hefter. Det er vel egentlig det jeg har sett mest av som har direkte med leseforståelsen å gjøre. Men leseforståelsen er selvfølgelig også viktig for å kunne løse oppgaver i andre fag.
Jeg skal prøve å lese sammen med ham. Vi har blitt enig om det. Jeg tror han syns det er litt stas å ha mamma litt for seg selv. Pappaen er glad i å lese selv, men det har blitt lite tid. Han leser nesten ikke høyt for barna, så det har vært min oppgave. Har nok hatt litt for mye å styre med og stadig dårlig samvittighet for at jeg ikke har fått gjort i forhold til dette, men det er ikke for sent.
Nå i eksamenslesingen min har de iallefall sett at jeg leser he hehe.... ang. rollemodell :knegg:
Vi har dette problemet med gutten vår på 8 år, og vi gjør som Skilpadda antyder, leser høyt for han i stedet for å presse han til å lese selv. Han elsker å bli lest for, men viser som sagt liten interesse for å lese selv.
Vi har jobbet mye med lesing som lekser, han må stadig lese høyt for meg fra leseboken, og fra å være blant de dårligste i klassen til å lese for et år siden, så er han nå blant de beste. Jeg har derfor følt en viss skuffelse over at han ikke er blitt mere interessert i å lese bøker selv, nå som han kan det. Kanskje jeg må innse at interessen for bøker ikke er så stor enda, men som sagt så elsker han å bli lest for så det koser vi oss med. :)
Når det gjelder eldstemann så ble leseinteressen hans vekket da han fikk den første Harry Potter boken til 8-års dagen sin. Morsomt å lese at flere andre her har erfart det samme med sine barn. :)
Dette er jo et viktig poeng (og gjelder iallefall meg). Jeg er naturligvis helt enig i at man bør lese, og jeg syns selv jeg får lest alt for få bøker. Men det ser jo ikke ut til at skriftspråket og leseferdighetene er i ferd med å dø ut. Mye tid som før ble brukt til å lese bøker, aviser og tidsskrifter blir kanskje nå brukt til å lese ting på nettet, og ikke minst til å skrive ting selv (noe jeg antar det blir gjort vesentlig mer av nå enn for 20 år siden). Dette er kanskje ikke noen stor trøst om man har barn som ikke vil lese i det hele tatt, men jeg ser for meg at bøker kanskje oppfattes litt annerledes av noen som er 12 år nå enn da jeg var 12. Vi er jo i ferd med å (og de yngre i enda større grad) flytte omgang med musikk, film, tv, oppslagsverk og brevskriving vekk fra fysiske ting og steder og over til digitale nettbaserte former, mens skjønnlitteratur så langt nesten bare leses i bøker av papir. (Nå husker jeg ikke lenger hvor jeg skulle med dette, så jeg stopper her.:deer:)
Ben "in a maze of twisty little passages, all alike" Murphy
Må bare legge til at selv om vår 13-åring er en skikkelig lesehest som har lest alle Harry Potter-bøkene utallige ganger, så er det fortsatt mamma som skal lese boken høyt først hver gang det kommer en ny. Det har vi gjort med alle Harry Potter-bøkene. Gleden over bøker blir større når den deles etter min mening! :)
Morsomt, for det var min tanke da jeg leste svaret ditt. Mulig jeg var uklar med tanke på belønninger, men nye bøker, få se filmen av boka, kanskje en stor premie etter 20 eller femti bøker (der må man jo se barnet an) etc er den typen jeg tenkte på. Min tiåring var ikke særlig glad i å lese. Jeg laget skjema med ny selvvalgt bok som premie for hver leste bok. Etter ti bøker sa hun at hun ikke trengte belønning for nå var lesing så gøy. Nå leser hun jevnlig helt av egen maskin.
Jeg har i alle fall innsett at de fleste unger drives godt av ytre motivasjon, og at den indre motivasjonen ikke er nok i seg selv. Det er utrolig hvor mye mer elevene får gjort om de får spise 5 minutter før tida. Mye mer enn hva de hadde gjort om de skulle jobbe i 45 min uten 5 min lenge spisepause som lokkemat.
Jeg fant en lapp i skuffa på jobben i dag. Der sto det Ruben Eliasen, guttebøker fra ca 12 år. Jeg har ikke lest noe av ham, men det må være en grunn til at jeg noterte meg dette. :p
Det er sant. Leseevnen og lesegleden er jo to litt forskjellige ting, og kan kanskje styrkes på litt forskjellige måter. Så selv om man kan styrke/opprettholde lesegleden ved å dele bøker og lese høyt, er belønninger og oppmuntringer og konkurranser sikkert fint for å styrke leseevnen (og dermed på sikt også lesegleden når man leser selv).
Det var det serien het, ja. Jeg hadde jo ikke fått tittelen med på lappen. Må sjekke om skolebiblioteket har serien slik at jeg kan få fart på disse guttene mine.
Phenomena-serien er populær, ja. Jeg prøvde meg, men må innrømme at jeg kom ikke lengre enn s.40, men jeg anbefalte den lengre oppe. Veldig mange av elevene mine er veldig glade i den serien. Som sagt, anbefaler Gravbøygen våkner også. Nissedreperen er ny i år og en fortsettelse, skrevet av Sigbjørn Moestue.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.