Jeg synes denne jungelen er særdeles vanskelig å finne fram i, så håper på litt hjelp av erfarne FP ere.
Jenta kommer i september, så jeg trenger vel litt stor bag? Vil ha både bag og sportsdel. (Har ikke helt skjønt forskjellen på kombi og duo.) Understellet må ikke være for tungt har jeg blitt anbefalt. (Hva er tungt?) Vi er ganske like i høyde så trenger ikke regulerbart styre. Vognen kommer vel til å brukes en god del i butikker og andre trange steder, men også på søndagsturer på grus osv. Er litt bekymret for at kombi/duo vogner skal ha for liten bag?
Kombi- bag som står i sportsdelen.
Duo - 2 forskjellige deler, bag og sportsvogn.
Det vil i så fall være kombivogner som har "liten" bagdel, en duo-vogn vil som regel holde til barnet ikke lenger ønsker å ligge.
Jeg anbefaler svingbart forhjul dersom du skal trille i by. Det finnes flere vogner som har dette, noen har to, noen har fire. Det er mest opp til deg hva du ønsker.
Hadde jeg valgt på nytt, hadde jeg valgt en bagvogn for det første halve året, og deretter gått over på en sportsvogn.
Tja, kanskje TFK joggster twist? Stor bag, lett understell og tar liten plass i butikker og har svingbart fremhjul.
Bagen er på størrelse med simo sin bagvogn som er noe av det største som er. veldig greit når man skal ha den over vinteren.
Jeg hadde egentlig veldig lyst på denne, men av en eller annen grunn fikk sambo meg over på Bebe comfort sin High trek vogn. Fordi sittedelen på denne kan vendes. Vet ikke om jeg er glad eller ikke for det. Kan godt være jeg bytter den ut etter hver med en TFK vogn.
Det aller beste er å gå fra butikk til butikk og finne ut hva du liker. Og ikke høre bare på de som jobber i én butikk. ;) Det er forskjellige ting som er viktig for hver enkelt. Selv var jeg avhengig av en lett bag jeg kunne bruke lenge og som var lett å få med seg, siden jeg bodde i 4. etg. uten heis. Jeg endte med en Teutonia med softbag, og betalte med at den er en forholdsvis tung vogn - men det var mindre viktig for meg. Jeg var sjeleglad for at jeg ikke hadde valgt en OTH da jeg prøvde puddingen min i den 3 mnd gammel, for da var bagen for trang for ham. Men andre er kjempefornøyd med den; den er lett og god å kjøre.
Buggisen er veldig poppis, og den ser ut til å ha mange gode egenskaper. Men jeg er fremdeles bittelitt skeptisk til hvordan den funker på vinterføre - det kan sikkert noen andre her svare deg på.
De to siste fødevenninnene mine har valgt TFK med svingbart forhjul og er kjempefornøyde. Den kom litt dårlig ut i Aftenpostens test. :vetikke:
Også er det jo også snakk om hvor mye penger du har lyst til å bruke. Du får vel mer for pengene hvis du velger en tradisjonell 4-hjuling enn de mer "fancy" vognene. Gitt at du ikke blir bitt av basillen og ønsker å skifte den ut uansett. Da er vel annenhåndsverdien atskillig bedre på OTH og Buggis. :dulte:
Å velge vogn kan være veldig vanskelig, ja. Men jeg vil anbefale at du setter deg ned og tenker over hvilke kriterier som er viktig for deg, og så undersøke vogner. Viktige elementer du må/bør tenke over er:
Bagstørrelse
Tre eller fire hjul
Svingbart eller ikke
Vendbar sportsdel
Skal den mye inn og ut av bil? Da er vekt og størrelse sammenslått viktigere enn om den ikke skal i bil.
Bilstol på vognunderstell? Samme kriterie som for punktet over, bruker du bil mye er det viktigere enn ellers.
Pris
Bybruk? Tur i skog og mark? Vinterbruk?
Full liggestilling på sportsvognen eller bare hvilestilling?Vi har TFK, men bare som sportsvogn. Vi begynte å bruke den da lillesøster var for stor for baggen uansett. Det er et minus at den ikke kan vendes, jeg ser klart at det kunne vært en fordel til tider. Den er også stor, praktisk for oss som får store barn, men ikke så nødvendig om man er liten av vekst. Niesen min ville omtrent drukne i en så stor vogn. Storebror på 110 cm får fortsatt plass i den.
Prisen er vel litt stiv i Norge rundt en 8000 for alt. Men veldig mange bestiller den fra babyjungle.nl de er raske på levering og mye finere pris :)
Det at den kom dårlig ut i Aftenposten sin test tar ikke jeg så tungt.. det var 4 eller 5 foreldre som sa sin mening.. og de hadde 5 vogner å velge mellom.. hadde man spurt 5 andre foreldre hadde den kansje vunne..
Barnas hus på Alnabru, Fru Lyng (gjerne på CC Vest), Babyshop og Barnevognhuset i Ullevålsveien - da har du fått med deg de fleste modellene som selges i Norge, tror jeg.
Det er klart billigere å kjøpe på nettet, men selv synes jeg service og rask reklamasjon også er et viktig poeng. Nå er jeg ekstremt lite nevenyttig, da. :o
Trehjulingene kan være litt mer ustabile enn en firhjuling, man kan ikke vinne på alle områder. Men man lærer seg å håndtere en trehjuling og hvilke begrensninger den har rimelig kjapt. Jeg har hatt trehjuling i snart fire år nå, og har aldri vært i fare for å velte vognen. TFK-vognen snur på en femøring, og det er utrolig praktisk.
Jeg vil anbefale en tur på Fru Lyng, Babyshop, Barnevognhuset Rudo og Barnas Hus. De tre første har butikker i Oslo sentrum, men Barnas Hus er på Alnabru eller Slependen.
Jeg elsker min Quinny 3XL Comfort. Men hver vogn til sitt bruk, den er genial i forhold til MINE behov, mens andre synes den er håpløs. Rare menneskene. :knegg:
Jeg vil anbefale deg å lage deg en liste over hva som er dine vognbehov og deretter velge vogn.
Skal du gå mye i byen? Eller i mer "ulendt" terreng? Hvor lenge synes du at barnet bør ligge i bag? Er det greit at babyen bare kan trilles med ansiktet vendt fra deg når det har vokst ut av bagen? Hvor viktig er vekten? Skal du løfte vognen mye ut og inn av bil, av og på buss osv.? Trenger du bagen til noe annet enn "bare å ha den på vognen" (duobag'er er større og også tyngre enn kombibag'er)?
Les på nettet, sjekk ut ulike produsenters hjemmesider, hør på andres erfaringer og gjør deg opp din egen mening.
Jeg kan i hvert fall bare anbefale å velge vogn ut i fra egne behov fremfor hva "alle" synes er poppis og kult. Noen ganger sammenfaller sikkert de to tingene, men ikke alltid. Da vi kjøpte vogn til poden i 2002 kjøpte vi en vogn som var veldig trendy da, men erfarte raskt at vi burde valgt noe ganske annet ut i fra vårt behov.
Om jeg hadde fått barn i september hadde jeg gått for en brukt og billig bagvogn i starten, og så kjøpt OTH til våren. Jeg synes bagen til OTH er for liten for et høst-/vinterbarn, men det er en genial sportsvogn. Det eneste aberet er at den er litt for lang sammenlagt.
(Men å få en førstegangsmor til å kjøpe brukt vogn er kanskje ikke noe å tro på? ;))
Forøvrig signerer jeg selvsagt innleggene omm at du bør definere dine egne behov. Da jeg fikk min førstefødte syntes jeg det var vanskelig - jeg ante jo ikke hva vi gikk til! Med nestemann var det mye lettere. Et tips bare: Husk at når du prøvetriller vogner på linoleumsgulv i butikken så er det mye lettere enn i oppoverbakke på grusvei med 8 kg baby oppi.
Jeg hadde brukt til Førstemann. Da jeg ble gravid igjen var jeg fast bestemt på at DENNE gangen skulle jeg ha splitter ny vogn som jeg skulle håndplukke selv. :knegg:
Etter 3 barn og mange vognerfaringer har jeg kommet til at jeg ville valgt slik om jeg skulle valgt på nytt:
Stor og god bagvogn til de første 8-9 månedene. God plass til barnet og pose og det hele. Kan gjerne kjøpes brukt.
Deretter ville jeg investert i en TFK twist eller annen 3-hjuling med svingbart fremhjul og lang liggelengde.
(grunnen til at jeg ikke ville hatt bagen til tfk er at jeg syns kalesjen virker så utrolig lite lun, og det passer dårlig i kaldt innlandsklima - og med barn som sover ute året rundt).
Jeg ville også kjøpt en brukt dypvogn/bagvogn og kjøpt ny sportsvogn. Nesten alle jeg kjenner kjøper ny sportsvogn uansett. Du kommer til å vite mye mer om hvilken type vogn som passer for dere når nurket er noen måneder, og da kommer du antakelig til å bli mer fornøyd med sportsvognen.
Hvis man får barn på høsten ville jeg ikke valgt en så liten bag. Vi hadde en god, gammeldags Simo fra søttitallet til Lille B når han ble født i slutten av oktober, god plass til skikkelig skinnpose og alt, allikevel vokste han ut av den innen påske. Men nå var han lang, noe vi regnet med at han kom til å bli, så det har jo selvfølgelig sitt å si.
Skal du ha en kombinert sports- og bagvogn ville jeg valgt en som har vendbar sportsdel (det har ikke f.eks OTH), for jeg synes det er tidlig for et barn å sitte vendt fra foreldrene med det samme det har vokst fra bagen. Bagen blir som regel for liten når barnet er 6-8 mnd gammel.
Duovognene har generelt større bag, så jeg ville valgt det hvis jeg hadde muligheten. Jeg bor i 5.etasje i en bygård uten heis, så jeg er avhengig av å ha en vogn med liten og smal bag som lett kan løftes av vogna, og en bag på en duovogn vil bli for upraktisk å drasse opp og ned, så jeg må ha kombi. Dette må du også vurdere, ut fra hvordan din situasjon er. Om du kommer til å ha behov for å ta bagen løs fra vogna ofte, om du kommer til å løfte den mye ut og inn av bil (det er da vekta er viktig, ikke for trilling, for det skal temmelig bratte oppoverbakker til for at noen kilo fra eller til merkes. For trilling er det størrelsene på hjulene som teller, jo større hjul, jo lettere å trille, særlig på ujevnt underlag, mens svingbart forhjul gjør det lettere å trille inne på butikker etc).
Jeg hadde god, gammedags Simo Kombivogn, og ville ikke valgt en duovogn. Jeg synes duo er tyngre vogn og denne lettvinte vekslingen fra bag til sportdel (jeg vekslet litt i en overgangsperiode) er veldig bra med kombi. De har god fjæring og gode hjul i snøføre og kurven under gir bedre plass enn de fleste til handleposer og diverse. Sportsvogner med mindre hjul og lav oppbevaringskurv under er helt håpløse på snøen. Da mine gikk over til sportsdel ved ca 6-8 mnd hadde jeg bare et tjukt vattert teppe i bånn og soveposen over i sportdelen, den kan legges helt flatt. De ligger da litt mer åpent, spesielt ved beina, men jeg hadde alltid dyne og teppe over uansett. Det negative er vel at den ikke er spesielt liten og nett, og ergo er ikke av de som tar minst plass i butikken.
så en simo duo vogn har ikke samme gode fjæringen og gode store hjul og god plass under til handleposer? Vognen i seg selv er jo lettere fordi man slipper å drasse på begge delene på en gang. Og man kan jo lettvint bytte mellom bag og sportsdel så lenge man har begge fremme... man må bare bestemme seg før man går ut døra hjemme om man skal ha bag eller sportsvogn.
Jeg har prøvd en mengde vogner, men denne er den eneste som kommer helt til topps, den er så nær drømmevogna man kan komme, fra nyfødt til de slutter med vogn.
Ble du fornærmet for noe? :) Jeg uttalte meg kun om hva jeg syntes var positivt med kombivognen, det utelukker selvfølgelig ikke at andre typer vogner kan ha samme egenskapene. Men at plassen under er bedre enn mange andre tror jeg er riktig, spesielt de nye typer "byvogner". Jeg låner en duovogn nå, sportsdelen, og den føles tyngre enn min kombi med bag oppi. Jeg synes ikke det er praktisk at man må bytte del på vogn hele tiden, ihvertfall ikke for en kløne som meg. Bagen er lett å ta av og på, og kan også plasseres under vogna på tur (med ting oppi). Det er greit at andre har andre meninger.
Jeg er enig i at Bugaboo er en utrolig god vogn. Jeg har hatt mange vogner, inkludert Bugaboo, og den var perfekt for oss i en periode. Nå har behov og trilleerreng endret seg, og jeg har valgt å bytte den ut med en annen vogn. Dersom hovedinnlegger bor på landet, triller på grus og skogsveier eller stort sett ubrøytet vei om vinteren, ville jeg helt klart ikke anbefalt Bugaboo.
Ble ikke fornermet for jeg vil ikke selv ha hverken simo duo eller kombi vogn jeg. men jeg følte i måten du formulerte deg at din kombivogn hadde disse egenskapene mens duo vogner ofte er vanskelige og ikke har disse. Noe som er feil. Var bare det jeg ville få frem.
Jeg anbefaler Bugaboo på det varmeste! Jeg har den selv, og den er prøvd ut på ulendt terreng i skogen, i snø i Trysilfjellet, på stranden (i 2-hjulsposisjon som Bugaboo er den eneste som har!), i byen på asfalt, ja nær sagt overalt. Den er knallbra! Kjøpere i Norge får med ett sett større hjul beregnet for nordiske vinterforhold. De har ikke jeg, men jeg har klart meg utmerket allikevel.
Den har høyderegulerbart styre, som mannen på 2 meter synes er glimrende, for da slipper han bøye seg og få vondt i ryggen. Den er utrolig lett, kan bæres på armen opp trapper osv. og den har dreibart forhjul slik at man slipper å løfte seg i hjel for å snu vognen.
Den taper mange tester ja, men det ser ut til at de som har den er strålende fornøyd. Jeg har i allefall ikke hørt mange si at de ikke har vært fornøyd med den. Den passer ikke til mitt bruk da, men man må jo vurdere hva slags behov man har.
Jeg synes generelt at barnevogntestene er litt vanskelig å forholde seg til. Det handler om å utsette vognene for veldig store påkjenninger, og det er ikke reelle sikkerhetsaspekter, slik som ved bilseter. Ja, det er fryktelig irriterende hvis et hjulfeste skulle knekke når man er på trilletur, omtrent som hvis hjulet skulle punktere :been there several times:. Men i motsetning til det siste, vil det jo være en ren reklamasjonssak. :vetikke:
Testen kommer langt ned på listen hos meg som kriterie, i hvert fall. Praktiske hensyn og smak overstyrer suverent.
Det er egentlig samboer som nekter, jeg kunne fint ha kjøpt brukt.
Han mener brukt vogn blir det samme som brukt undertøy. :himle: Har nok ikke fått med seg at barn har bleie på i vognen. :knegg:
Hvor mye ligger bagvogner på i pris nye da?
Bugaboo er forøvrig uaktuelt, jeg liker ikke designen i det hele tatt.
Men hva med emmaljunga? Ingen av dere har anbefalt den, er det noen grunn til det? Jeg liker utseende på de veldig godt.
Emmaljunga er gode vogner. Det er en stund siden jeg hadde, men den fungerte knirkefritt i mange år. Men de har fire hjul og etter jeg fikk trehjuling så har jeg ikke hatt annet.
Jeg har en lånt Emmaljunga duovogn nå, kun sportsdelen. Som nevnt tidligere, litt uvant og tyngre fordi jeg har hatt en annen type i flere år, men er egentlig god å kjøre, men jeg vet at svigerinnen min har vært veldig fornøyd med den. Vi har nok ulike preferanser og behov. Jeg liker bare ikke konseptet med to deler som må byttes og liten og lav kurv under. Emmaljunga har vel kombi også? Skal du kjøre mye i snø med høye brøytekanter på vinteren hadde jeg sjekket ut vogner med store og gode hjul til det bruket.
Emmaljunga er ikke spesielt trendy (for den som bryr seg om sånt), jeg tror det har noe med det å gjøre. ;) Jeg tror Emmaljunga er svært gode vogner. Bagen ser veldig stor og god ut sammenlignet med de fleste andre vogner.
Selv har jeg en (klumpete og utrendy) teutoniavogn, som jeg mer enn gjerne anbefaler. Jeg har en lettere trehjuling som jeg bruker til jenta nå, men jeg tviholder på teutoniaen til nestemann og har ingen planer om å bytte den ut.
Det er min anbefaling også. Jeg kjøpte en Teutonia som hadde vært brukt i 3 måneder. Det var en flott vong det, men jeg var veldig klar for å prøve noe nytt når han hadde rundet året. Det er vanskelig å finne den perfekte vognen når man ikke har så stor erfaring. Derfor er det greit å ha en god anledning til å kjøpe en ny. ;) Jeg solgte den og gjore en god affære. Den siste "ordentlige" vognen jeg hadde var en OTH og den var super!
Mine stakkars vogner blir utsatt for store påkjenninger, hump hump hump opp og ned trapper, lenge leve Oslo Sporveier, og offroadtur på Brannfjell. :knegg:
Men jeg hadde sikkert ikke vært opptatt av testene hvis ikke min vogn tilfeldigvis hadde "vunnet" en del. :innser:
Jeg har bugaboo, emmaljunga duo og en enkel joggevogn. Min erfaring:
Bugaboo: kjempefin, lett, blir liten når man slår sammen, utrolig god å trille. Enkelt å få av bag/sete. God byvogn. Jeg vil IKKE anvefale den på vinterføre og i skogsterreng. Joda, det går, men andre er bedre. Skal vi i skogen, tar vi joggevogna.
Emmaljunga: egentlig en stor skuffelse. Forferdelig tung, og min modell er det kjempeknotete å få løftet av bag'en (noe man gjør en god del). Men dette har de visst gjort noe med. Den er solid da, og stor bag til babyen. Men etter at barnet ble stort nok til å kunne være i joggevogna, har vi heller brukt den når vi skulle steder der bugabooen var uegnet.
Hadde jeg skulle kjøpt vogn nå, hadde jeg kjøpt en 3-hjuling med svingbart forhjul. OTH e.l.
Jeg synes ikke det er så viktig med stor bag. Når babyen vokser ut av bag'en, kan man bare legge den i sportsvogndela i en pose eller noe. :3 barns mor:
Ikke jeg heller, har ikke hatt behov for bag lenger enn 6-8 mnd, men jeg har ikke fått store barn. Men de blir jo nysgjerrige etterhvert, og da er ikke bag så vennlig.
Men disse 3-hjulingene, er de bra på skikkelig snøføre?
Jeg har en GT Safari som er en trehjuling med svingbart forhjul. Den er veldig god på snøføre (har veldig store bakhjul), men da låser jeg forhjulet. Det gjør jeg vanligvis ellers og, for jeg går mye på brosteinsgater + opp og ned av fortauskanter, og da synes jeg den blir litt vinglete med svingbart hjul. Særlig hvis jeg må trille med bare en hånd og samtidig se en annen vei. :vimsete:
Har hjulet svingbart bare inne i sentrum når det er mye folk, og inne i butikker (da er det helt supert).
Jeg tror man kan låse hjulet på de aller, aller fleste vogner med svingbart forhjul.
Jeg synes stor bag er viktig hvis vogna er skapt slik at sportsvogndelen ikke er vendbar. Ville ventet lengst mulig med å ha barnet vendt fra meg. Men jeg ville ikke valgt en vogn uten vendbar sportsdel til førstevogn. Da hadde jeg heller kjøpt en slik en (uten bag) når barnet var blitt større. Jeg begynte å ha henne framovervendt i sportsvogn da hun var rundt 1 år gammel, men jeg vet mange synes det også er alt for tidlig. Med en tradisjonell, vendbar sportsvogndel er jeg enig i at det ikke betyr noe at bagen ikke er stor, for det er ikke så stor forskjell på å ligge i sportsvogna og å ligge i bagen. I allefall ikke hvis man ikke skal løfte babyen sovende ut av vogna og inn steder. Men da finnes det voksipose med bæreplate (etter at vi begynte å ha jenta i sportsvogna har jeg gått en del hvileløst rundt når hun har sovet, fordi jeg ikke kunne gå inn hjemme med henne, for da måtte jeg vekke henne ved å ta henne ut av vogna og bære henne opp 5 etasjer).
Jeg er trendy, og i følge alfaCharlie også hjernevasket! :ja: Herlig!
I tillegg synes jeg at Bugaboo er en fantastisk vogn, uavhengige av alle tester utført i Norge hvor man skulle tro test-personene var kjøpt og betalt av Simo og Emmaljunga m.fl. fordi disse vognene stadig taper marked for bl.a. Bugaboo og Quinny og andre nederlandske herligheter.
I september skal jeg kjøpe den nye Bugaboo Bee ettersom både jeg og sambo er svært misfornøyd med vår Quinny Zapp, som er kul å se på....og det var det! Så dersom noen er interessert i en pent brukt zapp da det nærmer seg september, så si ifra!
Den taper ene og alene marked pga. funksjonalitet og design, tror jeg. En av mine nærmeste venninner har et stort bæleverk av en Emmaljunga og den er fryktelig stor og tung, har fire hjul som ikke svinger slik at man må løfte den opp på to hjul for å snu den. Dessuten, som sagt, så taper den nok mye på at brukere i dag faller for tøft design slik som Bugaboo, Quinny, OTH, Mutsy, Koelstra, Stokke m.fl.
Skulle jeg fått barn for første gang igjen så hadde jeg kjøpt en Quinny. Da kan du ha trehjuling og barnet mot deg lenge. Så kan du jo vurdere når barnet er 1 1/2 om du vil bytte til en lettere sportsvogn.
Jeg hadde simo-kombi til lille-mandarin. Ikke fornøyd. Så vi kjøpte OTH da hun var 1 år. Da syntes jeg enda hun var litt liten til å sitte fra oss i sportsvognen (men det gikk greit).
Dette var en av grunnene til at vi valgte Bugaboo...nemlig at vi kunne velge om vi ville ha barnet sittende mot meg eller i kjøreretningen. Min lille dame var veldig tidlig veldig nysgjerrig, og hun foretrakk å kikke fremover og rundt seg fremfor å kikke på mamma eller pappa. På Bugaboo kan man nemlig sette vognen begge veier.
-God liggestilling i sportsvogndelen
-Kan vendes begge veier
-Stødig bag med faste sider, jeg er ingen fan av softbag.
-Vinner tester, for de som bryr seg om det. :knegg:
-Stødig
-Svingbart forhjul
-Det fåes kjøpt i sånn alt-i-ettpakke med bilstol som med adaptere bare er å klikke rett på vognunderstellet. Veldig lettvint hvis man skal handle fort med sovende barn.
-Lett å demontere (hjul og sånn) hvis man har liten plass i bagasjerommet i bilen.
-Og så er den jo selvfølgelig ganske stilig. :glis:
Ok. Har dere noen gode argumenter for 3 hjul jeg kan servere for min kjære? Han har bare bestemt seg for at de ikke er sikre. Han har vist sett en som holdt på å velte, og etter det vil han ikke høre på meg i det hele tatt. :snurt:
En trehjuling er mye lettere å styre og manøvrere, særlig når man skal gå i byen eller i butikker. Min trehjuling snur på en femøring, og jeg trenger bare bruke en hånd på styret.
Forresten hadde jeg nesten eneråderett da vi skulle velge vogn. Det er tross alt jeg, som mammaen, som er hjemme det første året + og faktisk TRILLER på denne vogna 99% av tiden.
En trehjuling ELLER en Bugaboo. Det viktige er at det er svingbart/svingbare forhjul (som også selvfølgelig kan settes i fast posisjon som er nødvendig f.eks. på skogsstier).
Trehjulinger velter lettere, det syns jeg så absolutt. Men man har jo hendene på vognen, det skal litt til for at den faktisk velter når den får en sleng på seg.
Emmaljunga har jo også trehjuling. Ganske fin faktisk. Den er også lettere enn OTH. City Jet fra Emmaljunga er også en flott vogn med svingbare hjul. Så Emmaljunga har oppdatert seg litt de siste årene. :)
Jeg har nå tatt fram min 2004 Emmaljunga Duo Edge. Fortsatt veldig fornøyd med den som bagvogn. God å trille og veldig pen å se på, men tung. Så den får aldri være med på biltur. Bugaboo'n er fortsatt favoritten og brukes mest, både inne og ute.
Nei, men noen av de minste bagene ville ikke sønnen min fått plass i den første måneden engang, hvis han skulle ligge i skinnpose. Som sagt, jeg hadde en diger Simo fra 70-tallet, han vokste helt ut av den i løpet av 4 måneder. Det var ikke nødvendigvis et problem, men hadde jeg valgt en særlig mye mindre bag så hadde han ikke fått plass i det hele tatt.
Når man får et barn på 54 cm så får han rett og slett ikke plass i en bitteliten bag på 70 + cm med vinterklær og skinnpose.
Jeg trodde mange vogner hadde den fordelen, altså at man kan velge mot eller fra kjøreretning. Både min Simo Kombi og den lånte Emmaljunga Duo kan du det med.
Jeg lever i håpet om at hun skal forandre mening.... Jeg forstår bare ikke at ikke alle velger Bugaboo jeg nemlig. Det er sjelden jeg kjøper noe som jeg er såååå til de grader fornøyd med som Bugaboo. Jeg skulle ønske jeg kunne si det samme om Zapp'en, men dessverre altså. Den er kul å se på, men håpløs ellers. Forstår ikke at jeg kan ha kjøpt den... må ha vært full.
Nettopp, hadde jeg hatt behov for noe større, så hadde jeg kjøpt det. Dessuten; får man buggisen som håndbagasje på fly? Det er det mest geniale med hele zappen.
Nei, det er ikke hver til sitt bruk dersom man har en Bugaboo.... Bugaboo'en med sittedelen montert er mye bedre og enklere og mer funksjonell enn Zapp'en eller en hvilken som helst annen trille. Jeg burde ha skjønt at man ikke har behov for trille når man har Bugaboo, men det gjorde jeg altså ikke, og nå har jeg altså en overflødig vogn, Zappen....
Zapp'en får man med som håndbagasje på fly dersom man pakker den inn i transport-bag'en ,og IKKE har annen håndbagasje i tillegg. Jeg fikk ikke ha den med inn i flyet når jeg fløy nå sist. Jeg skal være enig at det er det eneste zapp'en har som en fordel i fht. andre triller.
Nei, Buggisen får jeg ikke med som håndbagasje på fly. Den sender jeg. I transportbag slik at den ikke blir ødelagt.
Trehjulinger er mindre stabile, men lettere å manøvrere. Sånn er det vel bare. Men jeg, som har kjørt med en tung Teutonia helt til nå når jeg har en Phil & Teds, synes ikke det har vært noe problem med stabiliteten. Nå er vel P&T ganske fortung til å være trehjuling også.
Jeg trengte for øvrig heller ikke bagen i mer enn 6-7 mnd, men vi snakker noe helt annet enn det med de minste bagene for min lille Buddha, altså. Prøv 3-4 inkl. vinterpose. :)
Da har du hatt flaks, de har vært "greie" mot deg, eller det har vært lite passasjerer ombord. Vanligvis (og særlig om vinteren i Norge) aksepteres ikke vogner i hattehyllene ombord dersom de ikke er pakket inn.
Jeg har hatt Zappen med meg tur/retuer Kina to ganger, t/r Amsterdam to ganger, t/r Malmø tre ganger og utallige innlandsflyvninger og har alltid hatt den med som håndbagasje uten bagen. De 3 ganger det ikke vært plass i hatthyllen så har flyvertinnen tatt hånd om den.
Jeg har ikke reist om vinteren, men jeg har reist med tre ulike selskaper i tre land i løpet av kort tid og ingen har stusset over vognen. Samtlige flyvninger, minus en, har vært stappfulle.
Du har vært heldig de gangene du har reist, og flyvertinnen har tatt hånd om den. Det betyr ikke at den alltid aksepteres ombord dersom den ikke er pakket inn i transportbagen. Og grunnen? jo, fordi de fleste har med seg mer håndbagasje i tillegg, og da kan man ikke ta for god fisk at man skal få lov selv om det "alltid har gått bra". Dessuten kan skitt, slaps osv. fra hjulene skitne til klær som allerede er plassert i hattehyllen, og DET er det ikke sikkert at medpassasjeren er så interessert i å ha på klærne sine bare for at vi barnevogn-eiere skal ha den med ombord.
Jeg synes min elskede Buggis var überstygg i begynnelsen, men så prøvetrillet jeg den, og falt pladask for trillecomforten som jo er av en annen verden, og dermed var jeg solgt. Utseendet bare "grew on me" og nå synes jeg den er vakker, så joda, det er fullt mulig ;)
Jeg har også hatt bla. Quinny Freestyle 3xl Comfort, og den er jo et makkverk i forhold. Jeg esket den før jeg fikk buggisen, men når jeg så fikk en vogn som jo er 7 kg. lettere, så var rygg, skuldre og nakken min evig takknemlig. Og etter det har jeg aldri brukt comforten igjen. Prøvde den en gang, men makan til stor, tung, ruvende og klønete vogn da. (i forhold til buggis såklart)
En 4 hjuling uten svivel hjul forran ville jeg aldri vurdert engang, og i hvertfall ikke en på 16kg.+ (simo, brio, emmaljunga mm.)
Og heller ikke en hvor jeg ikke kunne ha barnet mot meg når h*n vokser ut av baggen (OTH/TFK mm.), for det er gjerne tidlig, særlig i Norge med vinter og masse klær, og korte bagger på mange vogner. (min snuppe på 3,5 sitter fortsatt mot meg på tur, og det er jo så koselig!)
En lett, god vogn er faktisk utrolig deilig, og buggisen har i tillegg en av de største baggene du får i en slik vogn (ramma er 90 cm.), og den kan brukes til barna slutter med vogn. Og, du trenger heller ingen trille, jeg har også en Zapp og den har jeg brukt kunn noen få ganger etter at den ble kjøpt, det er buggisen som blir brukt.
Og min snuppe kan finne på å ta seg en lur i den enda, hun er 3,5 år og meter'n lang.
Jeg har brukt vogna både på vinterføre og i skogen og på stranden, og den funker like bra overalt. Vinterhjul, og tohjuls-modus bla. :D
Den har jo alle mulige valg muligheter.
Nei, den er bare optimal!
Ain't gonna happend.
Jeg synes faktisk buggis er så stygg at den kan være så genial den bare vil, uten at jeg vil ha den.
Nå skal jeg ikke utbrodere noe mer siden mamma har lært meg at det ikke er pent, men nei.
Men prøver nå å få sambo med på trehjuling, siden jeg veldig gjerne vil ha en vogn som er lett å trille. Tror faktisk jeg må bruke veto retten.
Er quinny god å trille? Hvor selger de quinny og hvor ligger prisene?
Jeg har så langt tre vognfavoritter, har prøvd en del nå, og det er Bugaboo Cameleon, Teutonia (Mistral, Spirit S3) og Simo Duo / Bagvogn. I tillegg lovpriser jeg Quinny Zapp.
Jeg synes Teutonia oser kvalitet og kjempegode vogner. Bugaboo er overlegen på vekt, egenskaper osv. En helt genial sak, også på reise. Simo er den perfekte BABYVOGNA, en ren bagvogn, solid og god å trille selv om den veier litt.
Men smaken er som baken! ;)
Jeg sverger til Teutonia Mistral hva sportsvogn med 4 hjul gjelder, en kjempegod tur- og sovevogn. Buggisen bruker vi på shopping, i byen, på reiser, Zapp til små korte turer og minishopping (den bor i bilen, alltid tilgjengelig).
Hadde Simo som babyvogn, men solgte, synes den blir altfor stor og tung som sportsvogn, men velger uten tvil ren bagvogn som første vogn hvis vi får et barn til.
3 hjulinger med mulighet for duobag er f.eks OTH, TFK Joggster Twist, Koelstra Flexxo Plus, Teutonia Spirit S3. Jeg hadde S3 og var lenge fornøyd med den, som med Teutonia generelt, jeg bare måtte ha noe nytt. Higer etter å prøve TFK. OTH var jeg ikke like imponert over som jeg vet mange andre er, men meg om dét. Quinny hadde jeg ikke tatt i med ildtang, Comfort 3XL altså, den kom og gikk i en fei. Tung, latterlig stor sammenlagt, latterlig liten handlekurv i forhold til hva som hadde vært mulig, en sinnsykt bråkete kalesje, vinglete og slarkete styre, klikkende svinghjul, STIIIIV og ja, nei...aldri mer!!!
Nei, det er den så langt i fra. Jeg har prøvd den, jeg har hatt den i hus, og den kom relativt kjapt ut igjen. Hverken gubben eller jeg var noe fornøyd med den, og det kommer aldri en buggis i vårt hjem igjen. Dessuten er den jo stygg! :iiik:
Jeg er veldig glad for at jeg har en super vognpark, som jeg med letthet kan bruke til neste barn, og som dekker absolutt alle behov. Mest av alt elsker jeg faktisk Simo-vogna. :elsker:
Og vedr. Quinny Comfort; poden har faktisk sovet i sin 2 dager på rad nå. Han er 2,5 år, og får faktisk plass i den enda, med sovepose oppi. (Han er et 50 percentil-barn, så han er hverken stor eller liten.)
Og det er veldig greit når noe skjer.
Vår Quinny er fra første batchen de fikk til landet, og hadde denne knekke-lyd-tingen i hjulene.
Det var ikke noe problem når vi gikk innom butikken, fikk nye hjul med en gang. Senere når jeg punkterte og ikke fikk til å reparere det (det viste seg at en bitteliten stift sto igjen i dekket) så fikk jeg også helt nytt dekk i butikken.
Det geniale med det hele var faktisk at jeg hadde kjøpt vognen i Oslo på ferie, og fikk den fikset i Bergen, og jeg la aldri skjul på at jeg ikke hadde kjøpt den hos dem. ;)
Jeg vet ikke om noen selger Koelstra i Norge, men i barnevognparadisland (Nederland) vet jeg at de selger veldig mange tvillingvogner på kontinentet, og at Koelstra er veldig populære for akkurat det.
Bl.a. denne:
Koelstra Flexxo Twin. Du kan jo evt. sjekke ut hjemmesiden. www.koelstra.com
Vi hadde (har) en Simo Duo vogn. Der var Baggen stor, slik at man har plass til en stor og varm pose i. Det var viktig for oss da vi fikk vinterbarn. Da hun vokste ut av baggen, så var det bare til å sette sportsdelen på.
Vi skal forresten selge den til høsten :hinterikkejeg: ;)
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.