Jeg fatter ikke hvorfor folk skal kjøre rundt med tåkelyset sitt uansett vær og føre. En ting er tåkelys når det er lyst ute, det ser jo bare teit ut. Men det er så irriterendes med tåkelys når det begynner å bli mørk/er mørkt. Jeg synes de blender. Eller er det bare jeg som er sær?:rolleyes:
"Tillatt hjelpelys må ikke benyttes til annet formål enn det er bestemt for"
Ut fra den artikkelen ser det ut som om det er forbudt å bruke tåkelys og nærlys sammen. Det er ikke forbudt å bruke tåkelys og fjernlys sammen, men de sier det burde vært det.
Og se her:
ifølge svensk forskning er feil bruk av slike lys faktisk trafikkfarlig. En svensk undersøkelse utført i 1994 viste nemlig at bilføreres siktstrekning reduseres med 16 prosent når motgående kjøretøy bruker tåkelys i kombinasjon med nærlys.
Jeg mener å ha hørt at en del av de som kjører rundt og blender medtrafikkanter, har byttet pærer i frontlysene og stilt dem inn selv. Penger spart osv. Nå kan alle se at de ikke er kvalifiserte billyspærebyttere.
Tåkelys er en uting og kjøre rundt med når det ikke er behov for det. Men det irriterer meg noe grenseløst at folk ikke har vett på og bruke det når det faktisk er behov for det. :nemlig: I tjukk tåke på E18 og andre veier også forsåvid, så ser jeg ingen som bruker tåkelyset når en virkelig trenger det og ikke ser mer enn 2m foran seg.
Jeg tror faktisk man kan få bot for å kjøre med tåkelys når det ikke er behov for det?
Det er usannsynlig teit, og ikke minst ubehagelig for andre trafikanter.
En annen ting er traktorer/maskiner som rydder snø nå om dagen. De har digre lyskastere BAK, som er verre enn noe fjernlys. Disse må selvsagt stå på HELE tiden. Man må jo være sikker på at den som er så heldig å bli liggende bak en sånn jævel ikke ser noe som helst.
Jeg holdt på å krasje for noen uker siden, pga. en slik traktor. Den stod parkert i veikanten med disse lyskasterne på, og jeg så pokker meg ingenting! Jeg holdt på å tisse i buksa.
Nei du er ikke sær. Mannen forbanner også alle disse, og blinker febrilsk på dem, men de fleste synes å gi fan. Jeg er ikke like opptatt av det, men forstår problematikken. Det er ikke lov heller, og blir du stoppet så påpeker politiet dette. :nemlig:
Det er ikke lov med dobble kjørelys, nei. :har blitt stoppet av politiet:
De var på ved en feiltagelse, altså. :blånn:
Eller, egentlig var de jo på fordi Skoda-en så mye kulere ut med dem på ...
:filer:
:hehehe:
Det er en helsikes uting. Jeg blinker på dem. Og viser fing, om det passer seg slik.
Jeg tror enkelte av den litt eldre garde kjører med tåkelys samtidig som nærlys, fordi de synes de ser bedre da. Det gjør det jo ikke det spor bedre, og det irriterer meg grenseløst.
Vi fikk høre at man skulle se bedre om man hadde begge lysene på. Vi testet ut det men syns ikke at man så noe bedre. De som kjører med tåkelys er rett og slett bare dumme og teite.
Det er mange som tror de ser bedre med tåpelys, men bedriver da selvblending slik at de faktisk ser dårligere. Med at man får mye lys rett foran bilen trekker man blikket til dette områder mer i stedet for å se langt nok fram, samt at øynene ikke justerer seg like godt i forhold til at det er mørkt.
Når man ser noe i det feltet tåpelysene lyser opp er det for sent å stoppe for det.
Selv synes jeg det er verst når det er våt asfalt slik at man i tillegg får refleks fra tåpelys + kjørelys i asfalten.
Det er en del biler som har spesielt irriterende tåpelys; Subaru Impreza, Toyota Rav4, Peugeot 406 og div. Suzuki-modeller. I tillegg er det en del som erstatter originale tåpelys med Xenon-kit, som i tillegg er helt vilt justert (ettermontert Xenon er veldig ofte svært irriterende pga. de mangler automatisk regulering, noe som er påbudt for Xenon-lys).
I løpet av de 13 årene jeg har vært i trafikken har jeg 1 gang hatt brukt for tåkelysene - det var da særdeles tykk tåke og lå i 30 km/t ned fra Gardemoen. Hadde man på vanlige kjørelys lyste de bare opp tåken veldig mye.
Så vidt jeg husker er boten for feil bruk av tåpelys 2600 kr. Mulig det har blitt høyere. Det er vel imidlertid en sjeldenhet at noen blir tatt for det.
For å ikke glemme de som kjører med parklys+tåpelys i mørket, og dermed har svært begrenset sikt. Kombinasjonen parklys+tåpelys er lovlig i dagslys som erstatning for vanlige nærlys.
På en del biler er tåpelyset implementert slik at man kan la knappen for det være på, og så vil det automatisk slå seg på ved tenning. I tillegg ser man tåpelys+kjørelys brukt blant annet i reklamer for en del biler på bildene, samt at en del aktører, spesielt Suzuki, ofte blåser opp at bilen har tåpelys.
En del tror disse skal på bare det er noe som minner om tåke, men det kan fortsatt være 50+ meter med sikt. Når de brukes skal imidlertid kjørelysene av, og det skal være fordi sikten er såpass dårlig at man trenger å lyse opp rett foran bilen.
En del kaller dette også kurvelys. I noen sammenhenger kan det være hensiktsmessig, f.eks. på en smal veldig svingete vei, men igjen skal da de vanlige kjørelysene av når det brukes.
Selvfølgelig ikke.
Men jeg mener det er kulere med telys enn tåkelys. Likte ordet "tåpelys" ;)
Men bruker det selv når det er mørkt - slår det av sammen med fjernlys når det er biler som kommer imot fordi det blender ja. Tror jeg.
Hvorfor bruker du det? Det gir jo ikke bedre sikt, med mindre du ikke leter etter noe i veikanten eller vil se ting rett før det forsvinner under bilen din. Selv om du ikke blender andre, blender du deg selv ubevisst, samt kanskje holder blikket tettere foran bilen enn det du ellers ville ha gjort.
Vel. Det er jo ikke akkurat ufarlig å blende folk med langlys, og kan få veldig alvorlige konsekvenser. Kan holde å gi noen blink...
Problemet blir gjerne at man også få langlys i retur. Veldig mange vet rett og slett ikke at de gjør noe ulovlig/irriterende.
Annen ting som man merker mer og mer er ettermontering av Xenon/HID-lykter, som gjerne peker "i alle retninger" og er ulovlig å ettermontere så lenge det ikke monteres automatisk justering av lysene.
Min bil er dritt tøff med park.lys og tåkelys på.
Noe annet er ikke lovlig :knegg:
men snør det masse så man ikke ser noe med langlys har jeg på nærlys og tåkelys. bedre å komme seg over fjellet hel , å se noe som helat enn å ikke se noe for den forbannet snøen :knegg: Tror jeg får nok av fjell og snø etter dette året :knegg:
Mine tåkelys blender ikke, og det vet jeg for jeg har prøvd å kjøre mot bilen min for mine er stilt rett. Ned i bakken sånn som andre lys og skal
Men mange biler med feil innstilt nye dritt lys, de blender og det er iriterende.
Og ikke for å snakke om de som er så treeege å slå ned fra langlys\1000 metringer at jeg slår på mine å blender di tilbake
:hensynsløs bilist når det er mørkt: :knegg:
Jeg har forståelse for at du blir blendet av tåkelys, men er det smart at to blendede sjåfører skal passere hverandre? Jeg tror nok også at dine fjernlys lyser veldig mye kraftigere enn møtende bilers tåkelys.
Tenkt deg scenarioet der man kjører langs en vei med gangfelt. Du møter en bil med tåkelys og bestemmer deg for at her skal det blendes til de grader. Ved å gjøre denne blendingen kan det forårsake at at den andre bilen ikke ser at noen går ut i gangfeltet. Ja, man kan blendes av tåkelys også, men ikke i den grad, og det bør normalt sett ikke være noe problem å vike synet litt, i stedet for å stirre inn i tåkelysene som et dådyr...
Noen blink er nok en mye bedre løsning enn å gå inn for å blende møtende trafikk...
Mistenker at endel av de som kjører har slått den på i villfarelsen. I vår bil er nemlig knappen for varmetråder bak og tåkelys ved siden av hverandre.
Hvis det snør såpass kan du bruke tåkelysene, og slå av kjørelysene - er det såpass med snø at tåkelysene blir nødvendig skal det tilsi at vanlige kjørelys bare lyser opp snøen. Høres videre ut som en situasjon der farten skal tilpasses etter de forholdene, og at man kjører med tåkelysene.
De blender ikke deg, men hvordan det påvirker andre kan være forskjellig. Men videre blender de deg når du kjører, uten at du egentlig legger merke til det bevist. Tenk videre ved f.eks. våt asfalt, der man videre får refleksene fra kjørelys + tåkelys.
Hensnsløst ja, og noe som kan forårsake en ulykke. Jeg er som regel rask å slå av fjernlys, men klart det har vært tilfeller der jeg har glemt meg litt. Gir noen bare da et kort blink forstår jeg hva det er, uten at de trenger å lage en ellers farlig situasjon ut av det.
Problemet er vel også at det er en knapp, som kanskje kan bli stående inne og at tåkelysene slår seg av med tenningen, og neste gang kommer på med tenningen.
Men det er mange som har den troen at de ser mye bedre med at det er lys rett foran bilen. Ja, det er mer lys, men i praksis ser man mindre og det er liten hensikt å lyse opp ting 1 sekund før det forsvinner under bilen...
Om jeg skal kjøre noe saktere må jeg ut å dytte forhøsteren :knegg: å det blir litt tungt :fnis:
Og som jeg skrev, kjører aldri med kjørelys og tåkelys. Skrur enten av lysene helt eller på parklys import bil
Altså jeg har jo ikke på langlysene når andre har det men blinker. glemte å pressisere det. men tror de blir litt blendet av mine rally ekstralys :fnis: :slem:
Jeg synes det er kult, jeg.. hvis man bruker det sånn som det er lov. Med parklys + tåkelys. :humre: Og det blender ikke heller spør du meg. Men hellys + tåke det ser IKKE bra ut.. :fnis:
Ååå, hvor mange ganger har jeg ikke kjørt til fjellet med lys fra bilen bak som peker rett opp i speilet??
Til info: Når du laster bagasjen full med klær, ski, bikkje og full pakke, vil lysene peke oppover! Da må man justere de så de faktisk lyser på veien. :nemlig:
Jeg må bare dra opp denne gamle tråden min.
Jeg synes folk som kjører med tåkelys når det IKKE er tåke er noen idioter!!! :gaah: :sur: :mumle: :badmood:
...og jaggu skal det noe til tåkemessig for at det er nok tåke til at man trenger tåkelyset. en del slår de jo på, da gjerne sammen med kjørelys, bare det er antdning til tåke og forstår dermed overhode ikke hensikten med dem.
Det er typisk slike som aldri noensinne har vært utsatt for ordentlig tåke der man virkelig trengte tåkelysene.
Jeg har opplevd det kanskje 2 ganger, og begge gangene var det i de dype svenske skoger. Aldri i Bergen. :niks:
Det har blitt ganske vanlig. Går man 10-15 år tilbake var det mange biler hvor det var tilleggsutstyr, kun på de høyeste utstyrsmodellene eller rett og slett ikke mulig å få.
De te rmer en kosmetisk greie for mange, og det er slik mange vil bruke det også. I tillegg til de som tror de har bedre lys pga. det er mer lys et par meter foran bilen. Eneste man da ser bedre er det man kjører på - akkurat når det forsvinner under bilen.
Tidligere tror jeg det var slik at tåkelysene ikke kunne slås på sammen med kjørelysene.
En del kjører også mye med tåkelys+parklys for å "spare" Xenon-pærer. Dette er tull i forhold til hva Xenon-pærer koster til nyere biler. Her er det vel bare noen unntak i henhold til litt eldre biler der pærene fortswatt er dyre. Pærekostnadsmessig skal man normalt med Xenon-lys sikkert nå ha det rimeligere enn de med vanlige lys, som må skifte pærer langt oftere.
Jeg har én gang hatt bruk for å benytte tåkelysene. Vel - hadde gått greit uten også. Dette er nå 7-8 år siden og var på vei ned fra Gardermoen midt på natten og trafikken gikk i 30-40 i 100-sona pga. tåka. Trengt tatt burde man vel ha latt være å kjøre der.
Har et inntrykk nå at vel 20 % kjører med tåkelys+kjørelys.
jo, en god del av dem som bruker det er nok den gruppen. Men det er mer og mer vanlig ellers også - og folk vet nok ikke at de har har dem på, eller bare slår dem på fordi de da ser at det er lys rett foran bilen og man har biler der det er brytere som er slik at man automatisk får de på når man starter bilen.
Jeg vet at mannen har brukt tåkelys når vi har kjørt på øde, svingete veier ute i ingengmannsland, og det ikke har vært en eneste lyktestolpe. Og skrudd dem av i det sekundet han ser en bil foran seg. Hadde han ikke brukt tåkelysene hadde vi risikert og ikke sett noen av de krappe svingene foran oss, og det kunne blitt ganske ille. Verken vi eller bilen hadde blitt spesielt glade for ti meter fritt fall ned i sjøen. :knegg:
Det er ikke lenger enn etpar uker siden at jeg irriterte vettet av meg på grunn av tåkelyskjørende biler på øde veier rundt i Oslo området. Kan i grunnen nesten telle på en hånd de som ikke kjørte med de hersens tåkelysa. JA, det var mørkt, men det var ikke tåke og det var tørre veier og gode kjøreforhold. Hva skal man med de tåkelysa da?
Jeg er ingen ekspert når jeg kjører, men jeg bruker vanlig sunn fornuft og det å bruke de lysa som man vet blender andre det blir bare dumt.
Men da betyr det at man også skal ha kjørt i veldig lav hastighet. Belysningen fra tåkelys er såpass begrenset at hvis man skal se noe i dette lysfeltet og kunne "kjøre ut i fra det man ser", så holder man svært lav hastighet.
Mye av greiene rundt tåkelys/kurvelys/spredere er at folk "tror" de ser bedre, men endre opp med å "ødelegge" sitt eget mørkesyn og flytter blikket alt for kort foran bilen.
I tillegg er det mange som kjører rundt med helt elendige kjørelys - selv med nye pærer, pga. de er dårlige i utgangspunktet.
Hvorfor ikke fjernlys? Kanskje det er fjernlys du egentlig mener nå? Jeg tror aldri jeg har brukt tåkelys på min bil, men fjernlys bruker jeg selvsagt alltid når det er mørkt på veiene. Skrur dem selvfølgelig av i det jeg ser en møtende bil.
Jeg tror jeg har brukt tåkelysene to ganger. Den ene gangen ble jeg overumplet av et helvetse snøvær på tur hjem fra Mosjøen. Jeg kjørte vel kanskje i 10 km i timen eller noe.
Det må være fjernlys, ser ikke vitsen med å bruke tåkelys bare fordi det er mørkt? Da bruker man fjernlys. Han har sikkert bare sagt feil, spør ham. :knegg:
Det måtte jo i så fall være fordi det er VELDIG svingete og kanskje også smalt, slik at man føler at man i større grad trenger å holde med kanten. Men da er det, som jeg skrev tidligere, forhold som tilsier at man også kjører veldig sakte. Men da snakker vi veldig svingete (små)veier...
Men samtidig her så høres fjernlys ut som det mer naturlige.
Det er nok garantert det på bilen deres også. Er ofte en knapp som er litt gjemt nede til venstre for rattet eller det er på lysspaken hvor du skrur på lyset som et ekstra ledd på innsiden du har separat vridning på. Tåkelystegnet er ei hovedlampe og med flere streker over igjen. Les i instruksjonsboken.
Jeg irriterer meg mere over at folk ikke kan bruke tåkelys når det virkelig trengs. Det er et fåtall som bruker det, men de vil vel gjerne ha en bil i ræva når de kjører i tåkehavet og en ikke ser mer enn 1-2 meter foran seg. Tåkelysa foran er geniale når det er våt vei også for å få bedre sikt i mørket. Det er egentlig ikke lov da, men på en mørk svart vei hvor fotgjengere finner det for godt å gå uten refleks så gjør jeg det.
Haha! Det er det jeg tenker når jeg ser det også! Rochermannen kaller det til og med "å stille inn til rånelykter" når han gjør det på vår bil.
Ivrige BMW-entusiaster (rånere) mener visst at det er slik lyktene skal være instillt hos dette merket, for da ser lyktene tøffere ut. Jeg synes den ser (enda mer) blodharry ut.
Jeg klarer ikke å irritere meg over folk som kjører med tåkelys, jeg synes bare folk som kjører rundt slik er litt teite :knegg:
Problemet her er jo at mange BMW-eiere kjører med tåkelys + "angel eyes"-parklys i mørket. Skal være ganske tett på før man ser noe i veikanten da, selv om det har refleks etc. Mao, det kan se tøft ut, men sjåføren ser nødvendigvis ikke så mye.....
Vel, forskningen her viser jo at de som kjører med denne kombinasjonen utsetter seg selv for selvblending med såpass mye lys rett foran bilen (reduserer naturlig mørkesyn), samt at sjåførene gjerne ikke ser så langt fram som de burde. Kombinasjonen blir at man "ser dårligere", og blender andre.
Det eneste man ser i lysfeltet vil jo være ting som er i ferd med å forsvinne under bilen når man tar reaksjonstid, bremsestrekning etc. i betraktning.
Du lurer deg selv.
På våt vei gir det ekstra mye blending å bruke tåkelys + kjørelys, pga. dette blir speilet i den våte asfalten. Pga. evt. selvblending og at du ikke ser langt nok fram, er det trolig mindre sannsynlig at du ser forgjengeren.
Rekkevidden på disse lysene er pgså svært lav, slik at med mindre man ikke kjører svært sakte, vil reaksjonstid, nedbremsing etc. være såpass lang at det du får inn i dette lysfeltet er overkjørt.....
Hensikten med tåkelys foran er å ha lys når det er tåke eller snø som blir opplyst av vanlige kjørelys slik at de gir redusert sikt. Med andre ord er det da såpass tett tåke at man ikke har mange meter sikt egentlig.
Tåkelys foran er det en del biler som ikke har. Tåkelys bak skal alle biler ha.