Matir sa for siden:
Flere som har den?
Fornøyde sålangt?
< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?
Bilsnakk.
Matir sa for siden:
Flere som har den?
Fornøyde sålangt?
mrc sa for siden:
Jeg har et inntrykk av at de som har Prius er fornøyde. Men samtidig kommer man ikke unna at miljøgevinsten med bilen egentlig er svært begrenset og det er ikke en god bil å kjøre og er ikke spesielt praktisk. Ønsker man lavt drivstofforbruk kommer man vel så langt med en dieselbil i samme størrelse -- eller omså en størrelse større. F.eks. Passat Bluemotion vil i praksis ha et lavere forbruk, spesielt under nordiske klimaforhold, og er en bil med mer plass, mulighet for hengerfeste og bedre kjørekomfort (og bedre sikkerhet gjennom bedre kjøreegenskaper).
Med mindre man omtrent ikke beveger seg utenfor bygater, har jeg egentlig store vanskeligheter med å forstå de som velger Prius. Ute på "vanlig vei" blir det til at den lille bensinmotoren må jobbe veldig hardt, og drikker da ganske kraftig. Man vil merke godt om bilen er lastet, og med f.eks. 4 voksne personer i bilen er det ikke mye bagasje som skal til for at tillatt egenvekt er overgått.
Embriksmamma sa for siden:
Faren min har og er veldig fornøyd. Og han er temmelig kresen ;)
Matir sa for siden:
Vi har den jeg og, og kjenner meg ikke igjen i det mrc skriver.
Vi hadde en toyota avensis stv 03 modell før, og priusen er bedre kjørekomfort på. Itillegg MYE billigere i drift.
Itillegg er det bedre plass inni bilen. Bagasjeplassen er nokså begrenset, men pytsan, skal ikke ha flere barnevogner inn der :knegg:
Det er da elektromotoren kobler inn for at bensinmotoren ikke skal slite ;)
Den er raskere i aksen enn de fleste biler, og stort sett billigere i drift ;)
Og ja, vi bor landlig til :) Laaangt fra noen by. Så da er visst en av de du har store vanskeligheter med å forstå :knegg:
Embriksmamma sa for siden:
Foreldrene mine bor også landlig til, en times kjøring inn til Oslo. Mye kjøring på småveier her. Faren min er litt sånn "høyt på strå" i bilbransjen og anbefaler varmt Prius :)
mrc sa for siden:
Uhm. Ja, så lenge det er overskuddsenergi ladet opp. Evt. må bensinmotoren produsere energi til elektromotoren, noe som uansett tar "kraft" av bensinmotoren, og påvirker drivstofforbruket hvis den da skal jobbe hardere. Energien må uansett oppstå et sted. Man skal også huske at energi utenfor labratoriet også går til elementer som lys, ventilasjon/air condition/varme, radio osv.
At mange opplever veldig store nedganger i forbruk fra forrige bil til Prius er helt avhengig av hva forrige bil var og omlegging av kjørestil. F.eks. en 03 Avensis med 1.8 eller 2.0 bensin var "bensinslukere" sett i forhold til motorstørrelsen. Sammenligner man det imidlertid med tilsvarende kjørestil og en dieselmotor blir forskjellige svært små, og ifølge en del undersøkelser kan de gjerne også gå i dieselbilens favør. Å kjøre miljøeffektivt også med Prius er avhengig av kjørestilen.
Jeg tipper også at hvis man hadde en bensinbil tidligere virker nok akselerasjonen i Prius god pga. hva som må til for at man skal ha godt akselerasjon på en bensinbil - høyt turtall pga. lavt dreiemoment. Blir her nok så forskjellig på en dieselbil i hvordan det "føles".
Nye Golf Bluemotion som kommer nå skal ligge på 99 g co2/km (0,38l), og det er nok mer realistisk at den er i nærheten av det enn hva Prius er i nærheten av sine oppgitte 104 gram. Spesielt under nordiske klimaforhold.
Teofelia sa for siden:
Vi har ikke, men jeg har kjørt Prius en del. Jeg syns det er en skikkelig håpløs bil: dårlig lastekapasitet, elendig sikt bakover og alt for mye dill på dashbordet. Men ok kjørekomfort i byen, det skal den ha.
mrc sa for siden:
Lastemessig er det lite ja. Tilhenger kan man heller ikke bruke, uten at det trenger å være noe problem for en del. Blir det til at man kjører med takboks forsvinner imidlertid drivstoffbesparlsen helt....
Men det er litt komisk å se hvordan amerikanerne har gått på pinnen. Toyota har hatt en massiv kampansje der hundrevis, om ikke flere tusen, har blitt gitt bort til kjendiser, til bruk i filmer/tv-serier osv. Hos kjendisene blir bilene stort sett stående ubrukt, og da rent miljømessig har de forårsaken ganske mye gjennom produksjonen - både i form av energien som trengs og det faktum at det bruker nikkelbatterier, og hva framvinningen av det har av miljøkostnad.
Av det som er tilgjengelig akkurat i dag, er det vel Ford Focus Econetic som er den mest effektive i henhold til lavt forbruk i praksis. Prisen starter på 50 000 under det Prius starter på. Er også tilgjengelig som temmelig romslig stasjonsvogn. Dette er med 90 hk dieselmotor. Slik de fleste kjører vil nok denne i sammenligning med en bensinmotor kunne minne minst 110hk, om ikke mer, pga. det høye dreiemomentet på lave turtall.
Mauser sa for siden:
Prius kommer som plugin stasjonsvogn i 2010. Den vil garantert ha oppgraderte kjøreegenskaper, større lastekapasitet og antakelig ytterligere redusert forbruk. De første 20-30 km etter lading vil man kunne kjøre rent elektrisk - og for mange (f eks min far, som har bestilt en), vil det bety at man knapt må fylle bensin i det hele tatt.
Dieselsammenligningen er sikkert relevant ift langturer. Men det store flertallet av dem som kjører bil i Norge kjører overveiende småturer. Og da går regnestykket i favør hybrid. For ikke å snakke om den glimrende superenkle automatgirløsningen Prius har, som virkelig gir avslappet og myk kjøring.
Mandarin sa for siden:
Mannen min gleder seg til den nye Priusen. Jeg avventer begeistringen. Jeg elsker Versoen vår og vet ikke om jeg noen gang kan kvitte meg med den. :hehehe:
Svanen sa for siden:
foreldrene mine har Prius, og de er veldig fornøyde. Bagasjeplassen er jo ikke mye å skryte av, men så er de jo bare to. Og de har aldri kjørt med henger, så de begynner nok ikke med det nå :nemlig:
Det er veldig god plass i baksetet, så jeg ønsker baksetet fra bilen deres i vår Saab 93.... (der er det trangt i baksetet når framsetene er skyvd helt bak), men vil ha bagasjerommet vårt da...
Pelen sa for siden:
Vi har fått den som leiebil ved en anledning. Den gikk veldig lite på strøm, i tillegg så kommer den strømmen fra bensin.
mrc sa for siden:
Har langt større tro på plug-in, som en rekke aktører kommer med, enn dagens hybridløsninger. Jeg vil egentlig også tro at dagens hybridløsninger faller mer i pris enn vanlige biler når plug-in begynner å gjøre sin ankomst.
De testene som har vært gjort har inkludert en del bykjøring også. Her var vel noe av den størrste overraskelsen til TØI når det viste seg at forskjellen ikke var direkte enorm. Batterikapasiteten til dagens Prius blir svært begrenset - spesielt tatt i betrakning elementer som at man bruker klimaanlegg eller varmeapperat, lys, radio, påvirkning på batteriet med lave temperaturer under nordiske forhold osv.
mrc sa for siden:
Teknikens Värld har testet en rekke av "miljøbilene", og Prius får her gjennomgå en del nå:
tiddelibom sa for siden:
Svigerfaren min hadde den tidligere. Jeg er enig med flere her i at bagasjerommet rommer lite. Han var litt skuffet, fordi han trodde besinforbruket skulle reduseres mer enn hva det faktisk gjorde.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.