USA - hvor lang tid på passkontroll

Amic@ sa for siden:

Ser ut til at det kan bli en USA tur på oss til våren! Gleder meg stort, har ikke vært der på 8 år! Ser på billetter nå, og lurer litt på hvor lang tid man bør beregne på å komme seg gjennom passkontrollen på Newark. Så langt har jeg sett meg ut en reise hvor vi har ca 2,5 time før neste fly går. Er dette lang nok tid til å komme seg gjennom passkontroll, og så hente og levere bagasje? Reiser med min 3 - åring så altfor mange timer på en flyplass frister lite...

Benzo sa for siden:

Iflg mannen tar det normalt sett ikke så lang tid, de tar fingeravtrykk og "øyebilde", 45 min totalt ved siste reise.

Smash sa for siden:

Vi har reist flere ganger de siste årene, og har alltid fått bagasjen levert dit vi skal. Har aldri måtte hente den underveis. Så, den biten tror jeg ikke du trenger å bruke tid på.

2 1/2 time går nok bra, men jeg ville ikke hatt mindre tid. Vi har stått i kø over en time når vi er kommet til USA, både i Newark og Atlanta. Bare på å komme gjennom kontrollen. Så skal handbagasjen sjekkes, dere skal sjekkes og det er som regel mye kø.

Et lite tips, ikke ha knytesko på ungen. Det er litt tungvint. :efart: Heller ikke belter med metallspenner.

Føniks sa for siden:

Ja, egentlig så er kle deg etter forholdene et bra tips for å kommer kjappere igjennom.

Divine sa for siden:

Jeg hadde 2 1/2 time p meg i Newark i fjor, og det var IKKE nok tid. Selv om jeg ble overflyttet til hastekøen i passkontrollen, så var det på hengende håret at jeg rakk flyet videre. Og jeg fikk ingen sympati av de ansatte, de sa bare alle burde vite at man burde regne med minst tre timer. Så ut fra egen erfaring, hadde jeg IKKE satset på at 2 1/2 time var nok. Jeg reiste for øvrig en helt vanlig søndag i oktober. Ikke noe høysesong av noe slag.

Tjorven sa for siden:

Jeg har bare vært jfk en gang. Da gikk passkontrollen VELDIG fort.

• Skal dere på ferie?
  • Ja
  • legg pekefingeren her
  • smil til kamera
  • Welcome to the US

Det som tok lengst tid var å vente på at tidligere ordfører i NY og presidentkandidat Gulliani med frue skulle komme seg av flyet. De måtte nemlig gå først og ha med seg all bagasjen sin (som for guds skyld ikke skulle sjekkes inn). Men å havne på fly med selebriteter hører vel til sjeldenhetene.

Divine sa for siden:

Ja, jeg brukte maks ett minutt i passkontrollen. Men det hjelper lite når personene foran meg tydeligvis var suspekte, og de brukte over ti minutter på hver person. Pluss at køene er lange.

Amic@ sa for siden:

Tusen takk for tips! Tror nesten vi prøver oss med 2,5 time.. Det neste er over 6 timer... Høres ikke artig ut spør du meg.. :)

Tjorven sa for siden:

OK. Da hadde vi nok flaks. Det fantes ingen kø overhodet. Vi gikk bare rett til skranken.

Derimot har jeg stått 5 timer i passkontrollkø i Moskva. Det var til å bli svett av (i alle betydninger av ordet).

Divine sa for siden:

Hvis dere er kjappe av flyet, snakker med en av vaktene i passkøen og ber om å få komme over i hastekøen med én gang, så går det nok bra. Dere må jo hente + levere bagasje + gjennom en ny sikkerhetssjekk etter det igjen, så husk at alt er ikke over selv om dere har kommet gjennom passkontrollen.

Slettet bruker sa for siden:

Be om å få komme fort av flyet så kanskje. Jeg fløy til JFK før jul i fjor og sto mer enn to timer i kø før passkontrollen, selvom selve kontrollen da det var vår tur var over på et øyeblikk. Kan ha hatt betydning at det landet flere fly som sto i samme kø og at det var sent fredag kveld så alle skrankene var ikke betjent.

Bagasjen leverer du vel i Norge og henter når du er helt fremme?

Ulvefar sa for siden:

Ikke kryss "yes" i noen rubrikk på de små lappene dere får på flyet. Det hjelper.

Smash sa for siden:

:knegg:

Divine sa for siden:

Nei, du må hente bagasjen selv og levere den videre selv. Jeg måtte det, i alle fall, selv om jeg reiste med samme flyselskap videre.

venla sa for siden:

Kryss for all del bare av på No :knegg:

Vi brukte rundt 1 time på Newark i september. Dette var i 14-tiden. Det gikk tregt mest fordi kontrollærene var så ivrige på smalltalk. Jabbet om været, alle andre gangene vi hadde vært der, at det var koselig at vi reiste hele familien osv. Baggasjen var på plass da vi endelig kom oss gjennom.

Guava sa for siden:

Jeg ville ikke satset på så kort tid når du i tillegg må sjekke inn baggasje på nytt. Jeg har reist via Newark noen ganger. Det kan gå kjapt men det kan også gå veldig tregt. Vi brukte tre timer en gang fra flyet landet til vi var ute i bilen. Det var fordi det landet to stk jumbojet fra midtøsten og sentralafrika rett før oss. Innsjekk kan også ta sin tid avhengig av når tid på døgnet det er.

m^2 sa for siden:

De siste gangene jeg har reist til USA har jeg måttet hente dem da jeg ankom første sted i USA, gå gjennom tollen (som er poenget med å plukke opp bagasjen, og selv levere bagasjen videre til innenlandsreisen videre :nemlig: Noen ganger var det bare noen meter avgårde og egen sånn transfer-check-in, andre steder har det vært å drasset med seg bagasjen fra en terminal til en annen.

Jeg har reist gjennom Newark, Chicago og ... etpar steder til.
Har opplevd at passkontrollen kan ta alt fra 30min til eviglang tid. Jeg synes 2.5 time med et lite barn på slep høres snaut ut, kanskje spesielt fordi jeg synes det hadde vært snaut for meg alene på jobbreise når jeg vet hvor paranoide de kan bli i USA...

Divine sa for siden:

Det viktigste er å få sjekket bagasjen videre. Jeg greide det nesten på sekundet. Sjauerne applauderte, faktisk. Er bagasjen med flyet, MÅ de vente på deg, med mindre de velger å finne bagasjen din og fjerne den, men det skal vel mye til.

Føniks sa for siden:

Da vi dro sist, mellomlandet vi i USA, og måtte sjekke bagasjen videre selv. Vi løp og stresset noe veldig rakk flyet videre med 2-3 min. Vi hadde da beregnet 1 time og 50 min videre i Detroit. Ulempen for oss var at flyet fra Amsterdam var forsinket. Vi brukte 50 min fra flyet landet til vi var i luften igjen. Men aldri om jeg gjør det igjen.

Ulvefar sa for siden:

Har mellomlandet på Houston to ganger i mitt liv, og mistet bagasjen begge gangene. :datapunkt:

Guava sa for siden:

Så vidt jeg husker så spørres det om man har tenkt å begå terrorhandlinger osv. Er det ikke noe sånt?
Sikkert klokt å ikke prøve å være humoristisk med utfyllingen.

petra sa for siden:

De forlanger faktisk 1 time og 45 minutter i minimum på Newark nå, så det burde gå med 2,5 t. Vi skal dit i februar og må vente i 4 timer. Men hadde først fly med 1,5 t og da fikk vi beskjed om forandring p.g.a. den nye regelen. Så i gjennomsnitt bruker de fleste 1t og 45 minutter så da har du jo 45 minutter å gå på. Det holder sikkert!!

Miss Norway sa for siden:

Før høstferien i høst fylte vi ut sånn "forhåndsgodkjenning" på nettet, og printet i tillegg disse ut og tok med oss. De skulle da erstatte disse utkryssingssedlene man får på flyet. Mr. Norway insisterte likevel på å ta imot sedlene OG fylle dem ut. Jeg var litt sånn oppgitt himlende, for hva var DA påenget med forhåndsprosedyren på nettet?" Men han har pendlet til USA tidligere og sa bare tørt "stol på meg, jeg kjenner til typene på US Immigration."

Vel, vi gikk heldigvis sammen i luken. Jeg MÅTTE jo bare presisere til fyren i luken at "her var alt i orden, se her er printene våre, vi er godkjent vi altså", men nei - han ville ha sedlene. Mr. Norway snudde seg sånn :knegg: til meg, og jeg fortsatte" JAMMEN-DET STÅR AT DET SKAL GJØRES SÅNN PÅ US GOVERNMENTS HJEMMESIDER!!!"

Fyren i luken sa bare nedlatende "Well, maam, you should know not to trust everything you read on the internett, and especially Governments home pages."

:gal:

Amic@ sa for siden:

For å være helt sikker har vi nå booket billetter slik at vi har nesten 5 timer på Newark... Får ta en bedre middag ;) Takk for tilbakemeldinger alle sammen!

Ulvefar sa for siden:

:skratte: Nope. Spesielt ikke der det står "if you answer "yes" on any on the above, contact the nearest US Embassy before disembarking" -ettersom du får lappen midt over Atlanteren kan det være langt å svømme hjem...

Mirasol sa for siden:

Dette er nok lurt! Har selv løpt som en gal for å rekke fly på Newark to ganger og et var FØR terrorhandlingene og uten barn.

Klok av skade sørger vi for å bytte fly i Europa og få direktefly fra Europa til byen vi skal til i USA. Det er jo ikke alltid dette er mulig da, men heldigvis har det vært det for vår del. Da går nemlig bagasjen direkte. Regelen er vel slik at man må gjennom passkontroll og hente og evt. sjekke inn bagasjen på nytt på det første stedet man lander på amerikansk grunn tror jeg.

Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.