Jeg har fibernett eller hva det kalles gjennom lokal leverandør. De leier igjen gjennom et annet firma. Har telefon, internett og tv gjennom lokalleverandører og alle regninger skal betales til dem.
Saken er kort fortalt: Jeg fikk plutselig en regning fra firmaet jeg ikke er kunde hos, tok kontakt med de jeg er kunde hos og forklarte saken. De tok straks kontakt med de de leide gjennom og spurte hva som foregikk. Joda, de trodde jeg var en dame i Tromsø som var kunde hos dem.
Fikk nå sagt ifra at jeg leier nett gjennom lokale leverandøren og ikke dem, de skulle selvsagt rette opp feilen med en gang. Joda. Måneden etter får jeg ny regning, tar på nytt kontakt, de skulle ordne opp i det, jada! 8 mnd. gikk og både jeg og de jeg leier nett gjennom tok kontakt hver eneste mnd uten at det hjalp. :mad:
Forrige mnd. fikk jeg også inkassovarsel og bestemte meg at nok er nok. Dette ble siste mnd. jeg kontakter dem. Ringte inn og var ikke blid, sa høyt og tydelig i fra at nå får de fader meg se å få meg slettet fra deres database, neste gang vist det skjer, så hiver jeg regninger i søpla uten å åpne den ( kjennner igjen konvolutten og det står utenpå) Jeg kommer ikke til å ringe, maile, eller skrive noe mer brev. Nok er nok, hun beklaget så mye og forstod ikke hvorfor regningene ikke stoppet å komme til meg.
Jammen sa jeg smør, fikk regning denne mnd. også. Heiv dem i ovnen som planlagt, ny regning igjen på fredag med inkassovarsel. Heiv den også.
For å presisere, jeg er IKKE kunde hos dem jeg får denne regningen fra. Jeg har ingenting upgjort med bredbåndsleverandøren min, alt er betalt.
Hva skjer nå? De sender det jo til inkasso, men det kan jo ikke gjøre noe? Jeg er ikke og har aldri vært kunde hos dem.
Planen er at nå får de en utgift med inkassoselskapet de bruker, for det er dem som må betale for jobben.
Jeg kjenner jeg er skikkelig trekt og til og med trassen oppi dette. De kommer jo ingen vei med dette siden jeg aldri har vært kunde hos dem?
Ringer inkassoselskapet når jeg får inkassoen og sier ifra at dem har sendt det til feil person siden jeg aldri har vært kunde av dem de har saken for.
Ja dem også, men lurer også på hva i søren jeg skal gjøre med selskapet jeg aldri har vært kunde hos. Hvordan i huleste skal jeg få dem til å stoppe å terrorisere meg? Jeg syns dette er et pes å holde på hver mnd. med.
De jeg er kunde hos har gjort det. De har vist den smørbrødlista der inne over henvisninger fra oss. Hun jeg snakket med og ga beskjed at jeg ikke skal ha regning til leste den opp for meg.
Vurderer faktisk å si opp der jeg er kunde, for kanskje å slippe unna den her masinga.
Ja, de kommer ingen vei med dette. Men for at du skal ha best mulig utgangspunkt bestrider du kravet. I siste instans havner det i forliksrådet (forhåpentligvis vil de klare å ordne opp innen det) og der blir det jo ikke noe problem siden du kan vise til at du aldri har vært kunde. Byråkratri kan leve sitt eget liv, så det viktigste for å stoppe sakene r at du bestrider kravet til inkassobyrået.
Klart du kan. :nikker: Alt det du gjør for å få de til å forstå at du ikke er deres kunde kan du sende regning for. Du skal se de slutter fort da. Det har vi gjort et par ganger når et firma har gjort feil ovenfor oss. Da slutter de fort å sende regning.
Jeg kommer til å ringe og spørre om noe sånt som: Har dere virkelig lov å sende inkasso til noen som aldri har vært skyldig en krone til det selskapet dere sender kravet for? Som aldri har underskrevet et eneste papir, for ja jeg har skrevet under der jeg ER kunde, men aldri signert noe hos de som plager og terroriserer meg.
Hvordan i all verden gjør jeg det da? Og hvor mye skal jeg kreve? Har ringt dem en gang i mnd. i 8 mnd og en gang i mnd. til lokalleverandøren. Det har tatt ca. 1 time pr. gang med venting i telefon osv.
Bare få registrert at du bestrider kravet. Da vil det ikke bli lagt til en masse gebyrer etc. Forhåpentligvis vil firmaet da sjekke det ut, i verste fall må dere møtes i forliksrådet, og utifra opplysningene dine her vil det være full seier til deg. Dessverre har mange opplevd at man fortsatt får regninger med større og større gebyrer selvom man ringer og sier i fra og får svar om at det skal stoppes...
Ha ha, nei hallo, jeg kan da ikke sende regning. Så tøff er jeg aldri i verden. Føler meg supertøff som tør hive regninge i søpla, det er min hverdagsaction. :lol:
Men, seriøst: dette er ingen løsning. BESTRID regningen hos inkassobyrået slik at du slipper mer trøbbel. Selv om man har alt på det tørre hjelper det ikke når slike papirmøller satt i gang. Kaste regninger i søpla vil aldri løse en sak, bare gjøre det verre.
Ga de jo beskjed forrige gang at dette var siste gang jeg ringte dem, at de fikk bare gå videre med regningene sine, jeg er ikke skyldig dem noe og kommer aldri til å bli det. Sa at nok var nok, denne måndelige terroren fra dem orker jeg ikke mer. Det er ikke mitt ansvar lengre, de har hatt 9 mnd. på seg til å rette opp feilen, er nesten så jeg annmelder dem. Aner ikke under hva? Terrorisering, at de setter meg i en stresssituasjon. Jeg har mer en nok en å drive å skrive brev og ringe til det møkkaselskapet der.
Alexa har rett. Det nytter ikke å brenne regningene. Er papirmølla i gang, må du ta opp kampen.
Du bør notere navnet på de du snakker med og dato på hver samtale. Ta vare på all korrespondanse, så du har noe å slå tilbake med.
Hvorfor skal jeg egentlig det når det er de som gjør feil? Hvorfor skal jeg ha så sinnsykt mye jobb med det når feilen ligger hos dem?
De må ha papirer på at jeg har skrevet under kontrakt hos dem, og det har dem ikke.
Takk for svar altså. :)
Jeg skal ringe å gi beskjed når inkassoen kommer, men ikke søren om jeg gjør mer en det. Da kontakter jeg heller en advokat som de skal få regning på. :nemlig:
Du må ikke stikke hodet i sanden her. Blås i selskapet som sendte de første regningene, det er inkassobyrået du trenger å bekymre deg om. Om du har snakket 50 ganger med nettleverandøren du aldri har brukt, så er det jo tydelig at de ikke har orden i systemet sitt. De synes det er veldig pinlig når inkassoselskapet informerer dem om det og sender regningen sin til dette selskapet i stedet, men det kommer ikke inkassoselskapet til å gjøre før du har sagt fra til dem.
Enig med røkla - du må sørge for at du har et skriftlig dokument som viser at du bestrider kravet. Gå på forbrukerportalen.no - der kan du klikke & klage.
500 i timen, pluss mva. Sett opp en time per samtale, minst. Betaling per 30 dager. Klin gjerne til med noen heftige administrasjonsgebyrer også. Avslutt følgebrevet med en kort informasjon om at dersom ditt navn blir koblet til en inkassosak på grunn av feil fra dem, vil du kontakte advokat samt kreve erstatning for følelsesmessige påkjenninger.
Du kan kreve akkurat hva du vil. De kommer helt sikkert ikke til å betale, men det spiller jo ingen rolle.
Da har jeg fått tak i loggen over telefonsamtalene. 10 ganger har jeg vært i kontakt på telefonen for å få stoppet dette, samt at de jeg er kunde hos har hatt kontakt med dem 3 ganger.
Jeg sier som de over, du må bestride kravet. Og meld gjerne ifra til forbrukerombudet.
Jeg ville også bedt om å få snakke med en overordnet, og sendt en klage på mail eller brev som må utleveres på posten, rekommandert var det vel jeg ville fram til.
Saken har ikke gått videre til inkassofirmaet enda, hvis jeg har forstått det rett?
Skriv følgende brev:
Fra Ms Mistera
Til Dustefirma AS
Hei! Jeg ser å ha mottatt månedlige betalingskrav fra dere, selv om jeg ikke er, eller noen gang har vært, kunde. Jeg har vært i kontakt med dere per telefon 10 ganger (eventuelt rams opp datoene) og dere lover at dere skal rydde opp. Jeg forsøker nå skriftlig i stedet, for å se om det kan hjelpe.
Vedlagt ligger faktura for timene jeg har brukt til alt dette har medført.
Jeg regner med dere nå får ryddet opp i deres systemer og sletter meg derfra en gang for alle.
Mvh Ms Mistera
På fakturaen skriver du
1 time x 10 for å rydde opp 10 x 500 kr 5000 kr
mva 25% 1250 kr
Total 6250 kr
Betalingsfrist 17.01.09
Man får vel fortsatt hente tomme giroblanketter i bank/post? Er den gul ser den litt mer viktig ut.
Dersom det HAR gått videre til inkassobyrået skriver du bare kort til inkassoselskapet:
Jeg bestrider med dette kravet fra Dustefirma AS, da jeg aldri har hatt noe kundeforhold til de, og alle regninger de har sendt meg er uberettiget. Jeg vil be dere ta kontakt med Dustefirma AS for å rydde opp.