Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Tallfesting av krav til konkursbo

#1

MokkMokk sa for siden:

Nå er jeg veldig i stuss her, og håper noen her inne kan hjelpe meg litt på vei.
Saken er som følger. Vi kjøpte prosjektert enebolig for 2,5 år siden. Boligen ble, i likhet med flere andre i samme byggefelt, satt opp av et mindre, lokalt byggefirma. Nylig fikk vi beskjed om av megler som vi kjøpte gjennom at firmaet er gått konkurs og at evt. krav til konkursboet skal rettes til en gitt avdokat som er ansvarlig for dette.

Vi har noen krav, da det fortsatt er en del ting som ikke er rettet på her ifm. ettårsbefaringen. Problemet er at fristen for å melde krav er kort (09.01) og vi aner rett og slett ikke hvordan man tallfester slikt. :undrer: For vår del er det nok ikke snakk om de store summene, men noe er det jo, bl.a. fungerer ikke varmekablene på det ene badet som de skal, og vi har en infernalsk knirketrapp mellom 1. og 2. etg. som byggefirmaet tidligere har gjort et forsøk på å utbedre uten at det hjalp det minste. Vi kan altså ikke liste opp de ting som vi krever rettet opp, vi må derimot spesifisere en sum som skal dekke dette. Pga. tidsperspektivet har vi altså ikke all verdens tid til å innhente fagfolks beregninger rundt dette, så hva gjør vi? Stikker fingeren i lufta, setter opp en sum og håper det beste?

Flere av naboene som også rammes av dette har betydlig større (og legitime) krav enn oss, men sannsynligheten er vel uansett liten for at alle får dekket kostnadene fullt og helt (tror nok ikke det er veldig store verdier igjen i konkursboet, vi ha sett lusa på gangen en stund..). Så hvordan går vi frem for å få igjen mest mulig mtp. å få rettet de feilene som ikke ble ordnet etter ettårsbefaringen? Noen som kan hjelpe? :confused:


#2

annemede sa for siden:

Ring forbrukerrådet.


#3

Nenne sa for siden:

Jeg ville vel anta at det måtte være mulig å påklage den fristen, hvis den er satt opp som urimelig kort, men også det burde Forbrukerkontoret kunne svare på.


#4

MokkMokk sa for siden:

Jeg vet ikke hvorfor fristen ikke er lenger, men mistenker at megleren har somlet med å sende ut brev. Han sendte forøvrig brev kun til en eller to av oss i byggefeltet, så hadde vi ikke hatt god kontakt med naboene hadde vi ikke fått vite dette en gang. Det overrasket oss forøvrig ikke, ut fra tidligere erfaringer med dette meglerkontoret. Hold dere unna Krogsveen er mitt tips, maken til dårlig kundebehandling skal man lete lenge etter. :sur:

Forbrukerrådet, ja. Ringer dem i morgen, takk for tips.


#5

Guffen sa for siden:

Tror det er gunstig å få en takstmann, eller en annen fagmann til å fastsette kostnadene ved å få rettet opp i feilene etter ettårsbefaringen.

Kravet kan ellers fort bli avvist, eller nedprioritert.

Megleren har som regel takstmenn som de bruker, og denne kan sikkert stille opp på kort varsel.
Tror det er kjappeste veien til en snarlig takst, selv om jeg skjønner at dere ikke har noe stort ønske om videre kontakt med megleren.

Ofte er det derimot stilt sikkerhet for slike mangler...gjerne gjennom forsikringsselskap eller byggefirmaets bank... Kan være verdt å sjekke ut.


#6

Dragen sa for siden:

Takstmann høres lurt ut. Jeg ville ikke valgt meglerens takstmann til dette, men en nøytral tredjepart.


#7

annemede sa for siden:

Ta en autorisert takstmann, ikke en meglertakst.



Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.