Eldstejenta på 14 år selger VG hver søndag i nabolaget. Hun tjener kr.3,- pr. avis hun selger + driks + bonuser. Hun selger cirka 55-60 aviser hver søndag. Bonusen kan hun ta ut i kontantkort til mobilen, dvd-filmer og musikk på CD.
Hun har skrevet kontrakt og har 14 dagers oppsigelsestid. Hun har jobbet med dette i snart to år.
Sønnen vår på 12 år har begynt å gå med reklame. Han får kilopris på reklamen. Det er veldig dårlig betalt så vi får se hvor lenge han vil gå. Det er opp til ham. Det er 1 måneds oppsigelse hvis man sier opp før den 1. i måneden. Jeg syns det er lang oppsigelsestid, men, men......
Jeg syns de har så godt av å gjøre dette. De ser hvor mye jobb det er for å få penger til å kjøpe en film, kontantkort, pc osv. Samtidig er det forpliktende med kontrakt.
Det er en del læring i dette og. Da eldstejenta hadde gått med avisene for første gang skulle hun regne ut hvor mye penger hun skulle betale til VG. Hun hadde solgt 57 aviser til 7,- kr. stk. Hun er flink i matematikk på skolen, men når hun skulle regne ut hva VG skulle ha gikk det helt i stå. Jeg prøvde på alle mulige pedagogiske måter å få henne til å regne ut hva VG skulle ha, men nei..... Hun spurte: Blir det pluss, minus, gange eller deling???? Jeg prøvde å få henne til å finne ut av det ved å spørre hvor mange aviser hun hadde solgt og hvor mye VG skulle ha, men nei.... ikke sjans. Jeg syns dette er skremmende. Kanskje skolen burde fokusere mer på praktisk matematikk i stedet for så mye regning i matematikkbøker? Hva hjelper det å kunne matematikk når du ikke kan omgjøre det til praksis?
Jeg mener det er sunt å på denne måten lære verdien av arbeid og penger. Det er nok mange barn som vokser opp idag og får sjokk når de skal begynne å klare seg selv.
Ang. matte i skolen, så er jeg så gammel at jeg tror på gamle måten. Pugging, pugging og pugging. Jeg kjenner en jente som ikke kunne trekke 157,-kr fra 352,- Ikke engang hvis hun fikk penn og papir, for hun skjønte ikke "låne-regelen". Vi jobbet på samme butikk for mange år tilbake, og hun er noen år yngre enn meg.
Jeg er ikke enig med deg ang. pugging. Jo, litt enig. Jeg pugget og pugget gangetabellen og lærte meg den brukbart. Jeg tror definitivt at man bare må pugge gangetabellen, MEN det er også viktig å forstå gangetabellen. Det er skolen blitt langt flinkere til. Når jeg gikk på skolen så skjønte jeg ikke at multiplikasjon var det samme som gjentatt addisjon. Jeg skjønte det nok delvis, men ikke helt bevist. Først i voksen alder skjønte jeg det. Jeg jobbet litt i en 3. klasse og oppdaget plutselig dette. Det høres helt teit ut, men sant :rolleyes: Når jeg skjønte dette så fikk jeg plutselig flere strategier å velge mellom for å kunne multiplisere. Jeg var ikke helt avhengig av å kunne gangetabellen.
Jeg tror pugging er bra, men man er nødt til å forstå hvordan man kan bruke det i praksis. Datteren min skjønte ikke at hun måtte gange for å finne ut hva VG skulle ha. I skolebøkene har det lett for å bli veldig teoretisk, selvom de prøver å lage det til praktiske situasjoner. Det er ikke alle elever som har god nok leseforståelse, det er en ting. Andre ting er at en del elever sliter med å sette seg inn i situasjonen som her f.eks.: Du er avisbud. Du selger 57 aviser. For hver avis får du 3,- kr. Hvor mye tjener du da? De fleste klarer denne, men jeg husker selv at jeg slet med å gjøre dette om til et regnestykke.
Jeg gikk ut av ungdomsskolen med NG i matematikk. Kom så på videregående og strøk i matematikk fag. Så ble jeg av arbeidsgiver tvunget til å ta opp matematikkfaget. Nå var jeg så heldig at min nåværende mann var på dette matematikkurset og vi jobbet tett i sammen he he...... Jeg kunne spørre ham om de dummeste ting og han forklarte. Jeg besto og fikk 2.4 i karakter (1.0 var best) :D På lærerskolen gikk det kjempebra. Ikke noe problem. Største problemet var nok matematikkangsten jeg hadde hengende i meg, uten grunn :D
Jeg har nok et annet ståsted til matte, for det er et av mine sterke fag og har vært det bestandig. Men jeg er faktisk ikke sikker på om det hadde vært det, med en mykere innfallsvinkel? Jeg gikk på en forsøksskole de første årene, der elevene fikk "velge" selv hva de ville lære hver dag. Det var ikke tavleundervisning, men grupper av elever som valget enten å lære matte, bokstaver eller noe annet den dagen. Og da jeg flyttet fra denne skolen lå jeg over 1 skoleår foran mitt trinn. Det var favorittfaget mitt og jeg kunne ha valgt det hver dag, om jeg hadde fått lov :D
Men jeg tror seriøst at det er flere svake elever i matte i dag, i den nye reformen, enn det var tidligere da man pugget matte.
Som en digresjon til det siste du skrev; Jeg hadde t2 i matte på gym, 6 (best) når jeg gikk handelsskole/yrkesskole etter gym. Det er håp!
Når det gjelder barn og arbeid, er jeg helt enig med deg. De har godt av å jobbe, lære seg kontakt med andre, ta i mot beskejder og alt som hører arbeidslivet til.
Men det er viktig at arbeidsplassen er seriøs, og at de unge arbeidstakerne behandles ordentlig.
Min erfaring når det gjelder disse selskapene som deler ut reklame er at mange av dem er litt "ruskete" i sin behandling av ungdommene som jobber der.
Barn som skal jobbe må være fyllt 13 år.