Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Manglende levering av fotobok, hva gjør jeg nå?

#1

Barbarella sa for siden:

Saken er som følger:

  1. november bestilte jeg to stk fotobøker fra Japan Foto. Varene ble betalt med en gang, og leveringstiden var oppgitt til 7-10 dager. Bøkene skulle være julegaver og vi tok for gitt at vi ville få dem i tide til jul.

  2. desember mottok vi en pakke fra Japan Foto, men den viste seg å inneholde kun den ene boken. Ikke lå det ved noen beskjed om at den andre var på vei heller, men vi ventet på den i to dager før vi sendte mail til Japan Foto og ga beskjed om at vi fremdeles manglet en bok.
    Først 17. desember fikk vi svar, der det sto at de hadde glemt å sende denne ordren til produksjon men at de skulle gjøre det nå. Jeg fikk også beskjed om å gi dem kontonummeret mitt, så skulle de overføre pengene tilbake til meg fordi vi ikke ville rekke å få boken i tide til jul.
    Jeg svarte umiddelbart, og ba om å få boken så fort som mulig og sendte med kontonummeret mitt.

  3. desember fikk vi neste pakke fra Japan Foto, og denne viste seg å inneholde enda en kopi av den boken vi allerede hadde fått.
    Jeg sendte mail igjen og ga klar beskjed om at jeg skulle ha den manglende boken med en eneste gang og pengene tilbake, siden disse fremdeles ikke var kommet på konto.

Neste gang jeg fikk svar fra dem var 12. januar, og da fikk jeg beskjed om at pengene skulle være tilbakebetalt til meg allerede og at de hadde slettet ordren min siden jeg hadde fått igjen pengene. :confused:
Dvs. at jeg ikke kom til å få boken som jeg hadde blitt lovt.
Den løsningen de kunne tilby var at jeg bestilte boken på nytt og betalte på vanlig vis. Så skulle jeg sende en mail om å få pengene tilbake for denne boken.
Dette er veldig ugreit av flere grunner:
Jeg har fremdeles ikke fått noen penger fra dem for den første ordren, selv om de hevder det motsatte.
Jeg hadde også brukt timesvis på å lage den boken som jeg bestilte, og da er det bare ikke bra nok at de sletter ordren og ber meg lage en ny selv etter at jeg har presisert at jeg vil ha den levert snarest mulig.
Og dessuten er det helt uaktuelt å betale enda en gang for denne boken, da har jeg plutselig betalt dobbelt for en bok jeg ikke kommer til å få før tidligst 8 uker etter jeg bestilte den.
Hvor sannsynlig er det at jeg vil få tilbake pengene fra dem for denne boken jeg bestiller nå, når de allerede skylder meg penger for den første ordren?
De er dessuten fullstendig umulig å få kontakt med, siden jeg bestilte disse bøkene har jeg sendt 13 mailer til dem og har fått svar to ganger. Jeg har også prøvd å kontakte dem på telefon daglig siden midten av desember, men har aldri opplevd å få svar.
Hva i all verden skal jeg gjøre videre når de fremdeles skylder meg penger og jeg ikke har fått dem selv etter utallige henvendelser? Jeg trenger dessuten den fotoboken jeg hadde bestilt, det skulle være en julegave til svigers og de venter fremdeles.
Jeg tenkte å gå via Forbrukerrådet, men det står på sidene deres at det kan ta lang tid å få hjelp fra dem og jeg vil gjerne få ordnet opp i denne saken så fort som mulig.

Forslag?


#2

Joika sa for siden:

Om de har en butikk, så ville jeg dukket opp der.


#3

Sitron sa for siden:

Man bruker selvsagt ikke Japan Foto.


#4

Inagh sa for siden:

Søren - jeg som hadde tenkt å bestille vår neste fotobok fra Japan-foto fordi jeg har hørt så mye bra om dem, og vi stort sett bare har hatt tøys og tull med Foto-Knudsen. :gruble:


#5

rajraj sa for siden:

Det pleier å være effektivt å true med Forbrukerrådet. Og hvis en trussel ikke funker, så kontakter du FB på ordentlig. De vet hva du har krav på og hvordan du går fram i slike saker.


#6

Barbarella sa for siden:

Jeg har truet med Forbrukerrådet, jeg sa at jeg ville ta kontakt med dem om ikke saken var oppklart i løpet av forrige uke. Jeg sendte også en mail til Forbrukerrådet, men fikk en standardmail tilbake med mine rettigheter. Jeg kunne holde tilbake betaling osv, men det er jo ikke aktuelt når jeg allerede har betalt. Neste skritt er å sende inn et klageskjema til Forbrukerrådet, men det var der det sto at det kunne ta tid før de fikk gjort noe med saken. Jeg trenger jo egentlig boken med en gang.

Det kompliserer jo også saken veldig at Japan Foto er umulig å få kontakt med både på telefon og mail. Sende en torpedo, kanskje? :gruble:


#7

Che sa for siden:

Dra til byen og spør hva de driver med. De skylder kanskje på nettbutikken/produsenten - men du kan iallefall gi dem oppgaven å få tak i de du skal snakke med.


#8

Barbarella sa for siden:

Takk for tips, det tror jeg jammen meg jeg skal gjøre. De må vel klare å komme opp med et telefonnummer der jeg kan få tak i noen ihvertfall.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.