Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.
Har dere sett den reklamen fra Chess mobil? Er det mulig å være så bakstreverske, selv om det sikkert skal være bare for gøy. Man må jo for all del "manne" opp pappapermen, det er jo så flaut kvinnelig.:cool: Her skal det kun stekes pizza, og de må lage konkurranse av alt fra raping til bleieskift og ikke minst; man må skynde seg og late som man har dullet med baby (fysj så umandig) når kona kommer hjem. Man må jo ikke avsløre hva rølpepappa i perm virkelig gjør i løpet av dagen.
Måtte følge linken fra en internettreklame, og fant disse sidene: www.chess.no/frustrerte-fedre
Digg mannemat? Last opp din beste rap?
Hvis reklamen kun er humoristisk ment så har de hvertfall lagt mye jobb i spøken. :knegg:
Jeg syns ikke den sier noe om at det ikke er mandig å ta permisjon. Jeg tror heller at tekstforfatteren har tenkt "Hm, hvordan oppfører "gutter" seg i en barselgruppesituasjon?" Og så har de spunnet videre på det. En "mandig" tilnærming til pappaperm er en som slenger ungen i en bæredings på ryggen og drar på jakt halve dagen. Disse reklamene er jo bare gutter som gjør det beste ut av pappapermisjonen ved å leke på guttevis, bare med barna. (Og jeg ser for meg flere gutter som helt klart hadde syntes at det å arrangere krabbekonkurranse hadde vært gøyalt. Når jeg tenker over det så tror jeg faktisk at jeg syns det hadde vært litt gøyalt, forutsatt at babyen var med på "leken" og syns det var morsomt selv. "Rapekonkurransen" var litt mer teit, men mest fordi så små barn ikke bør drikke Farris pga. saltet.)
Hm, mannen min reagerte faktisk og fortalte meg først om denne reklamen. Han mente at det var så sterotyp å tenke at det er slik menn er, men han er kanskje ikke så mandig av seg? :humre:
Jammen, det er jo ikke menn. Det er "gutter". Hvis man ikke er typen som syns at rapekonkurranser er festlig til vanlig, så syns man jo heller ikke det når man er hjemme i perm. Mannen min humrer faktisk av reklamene, selv om han ikke er den typen.
Jeg kan tenke meg flere stereotype "mamma i barselpermisjon"-parodier som jeg sannsynligvis hadde ledd meg skakk av selv om jeg ikke hadde følt meg truffet.
Ok, så å lage sterotype mannereklamer er ok, men ikke damereklamer?
Kan nok være litt såre følelser her i heimen, første permisjon måtte mannen krangle seg til med et par skikkelig sjåvinistiske holdninger fra arbeidsgiver, i andre permisjon hadde han en datter som bare akte på rumpa så der hadde han jo ikke sjans i krabbekonkurransen. Slikt sitter i lenge.
Jeg synes de fleste typer stereotype reklamer kan være morsomme hvis det er gjort på en sånn måte at det er åpenbart at det er tøys. En karikaturtegner overdriver jo karakteristiske trekk, hvorfor kan ikke en person som lager reklame gjøre det?
Neida, så lenge vi menn kan gjøre narr av klønete og teknofobe kjerringer i reklamer uten å bli kalt kvinnediskriminerende så er det greit for meg.:riktig:
Så det er galt å fremstille permisjonspapper i en setting der de fremstår med hovedsaklig det vi kan kalle maskuline verdier og fremtoninger? For hvis ikke de ammer med løspupper og går med blomstrete forkle så hånes de tradisjonelle kvinneverdiene? Er det slik å forstå?
Jeg er altså ikke enig i at reklamen er støtende - men nå har jeg bare sett den en gang. For meg virket det som om gutta hadde det ordentlig gøy i permisjonen sin -good for them. Så altså med forbehold om at det er aspekter av reklamen jeg ikke har fått med meg.
For min egen del er jeg bare møkk lei stereotype fremstillinger av menn. Så jobber jeg også i et ekstremt kvinnedominert yrke slik at ørene mine er ekstra vonde og såre for sånn "humor".
Støtende var å ta hardt i, jeg står ikke klar for å anmelde. Men jeg stilte spørsmål om det var morsomt? Jeg synes ikke det, jeg synes det er skikkelig sterotyp mannefremstilling, på lik linje med den blomster versjonen du henstiller til i dameverden. Ville ikke synes den var festlig heller.
Når det er sagt finnes det mye dårlig reklame altså, så jeg går ikke på ryggen fordi jeg finner en jeg ikke liker. :)
Jeg synes jo mammaen var stereotyp også, heseblesende, engstelig for hvordan pappaen har klart dette og hvordan babyen har det-framtoning. Jeg måtte humre av det også, for faktisk så er sånt litt typisk til en viss grad. Veldig mange menn jeg kjenner er litt sånn som reklamen, de leker og har det mer gøy med ungene på en annen måte, tar det lettvint og er ikke så opptatt av å gjøre alt så fordømt riktig og påpasselig. Det betyr egentlig at de ofte kan være bedre enn oss i foreldrerollen. Så er det jo sånn av vi mennesker ikke er helt entydige og stereotype i virkeligheten.
Og det finnes da også. Husker ikke hva det reklameres for i farten, men det sitter et barnløst menneske og kjeder seg blant mange mødre som bare skravler om bæsj og gulp og ler med høy, hysterisk latter.
Jeg syns den er morsom. Og så skal vi huske at for ganske store deler av befolkningen så har ikke pappaperm vært så vanlig. Der har det vært fellesferie for familien og ikke alene-hjemme-med-barn. Så for en del kan det være litt "normalisering" i det også: "Nå er FAKTISK menn også hjemme med barn.". Selv om det kan virke bakstreversk for oss som er så progressive. :p
Du glemte et par ting; ekte menn spør aldri om noe, ikke veien, ikke hvor i butikken de har plassert nattbind (hva nå enn dét er), og i alle fall ikke hvordan fersk ingefær ser ut! Ekte menn leser aldri, aldri bruksanvisninger! De ber heller ikke om hjelp fra kvinnfolk, da er det mye bedre å ødelegge den helt nye senga i et forsøk på å sette den sammen helt alensom, og de innrømmer i alle fall ikke at kjerringa tidvis er langt mer fingernem enn dem. :D
Den treffer meg ikke så derfor synes jeg ikke den er spesielt morsom. Jeg fordrar egentlig ikke slike stereotype framstillinger i reklamefilmer, selv om jeg, som Polyanna, skjønner at andre kan kjenne seg igjen. Det kan dog bli et problem når summen av alle slike fremstillinger i media forsterker og bekrefter ens egne forestillinger om hvordan menn og kvinner er.
Nei, det betyr at om du samler på ornamenter fra perioden, så ender du fort opp med en samlig som blir for kjedelig til at den lokker vilt fremmede til private visninger. Det betyr også at mønstermakere og/eller kundene i ornamentssegmentet* den gang gjennomgikk en noget fantasiløs periode. Heldigvis får de fleste perioder sin renessanse. Selv selveste Renessansen er sikkert noe som kommer og går. Da er det en trøst for mønstermakere at det som var typisk forrige gang ikke nødvendigvis er typisk neste gang, óg at det som likevel er typisk ikke nødvendigvis er stygt. Bare uinspirerende.
Jeg lurer på om det er mulig å lage noe som er både typisk og tidløst...? Typisk meg å lure på slikt høylytt, uten å følge opp med et mulig svar. På samme måte som det er typisk for meg å bruke ikke så rent få ord på å si langt mindre enn man ved første øyekast på postlengden skulle tro. Kan hende har det sammenheng med jeg ble pappa for første gang i dag (dvs den 16.), og at jeg burde vært i seng for lengst.
Kanskje dette er tiden for meg til å bytte mobilabonnement? (Slå den! Rodde meg inn on topic igjen! :geip:)
*) et oppkonstruert ord tvunget inn i sammenhengen med vold og vaselin, kun fordi jeg altfor sjelden får anledning til å skrive sammensatte ord med flere forekomster av stavelsen "ment". Godt "ment", men i grunnen kun for å more en avsidesliggende del av egen bevissthet. Ment-ment. He, he. Ment-ment! Ment-ment!