Vi har en 1,5 år gammel Citroen C4 Picasso som skal ha 20000 km service. Vi er litt usikre på om vi skal velge merkeverksted eller SnapDrive. Etter det jeg har hørt tar merkeverksted ofte unødvendig mye for en service og andre verksted, f.eks. SnapDrive kan gjøre en like bra jobb for en billigere penge.
Jeg har sjekket prisene på begge steden; SnapDrive skal ha 3335 kr for servicen, Citroen skal ha 4110, altså i underkant av 800 kr i forskjell. Ikke grisemye i forskjell når vi snakker om bilservice, men man kan få mye for 800 kr.
Hvor bruker dere å ha service på bilen/bilene deres?
Jeg ville brukt merkeverksted på en så ny bil. Citroen er en ganske spesiell bil også og jeg vil tro at det kan være en fordel å ha merkeverkstedstempel i serviceheftet.
Vi har gamle biler. Den ene bilen har vi på merkeverksted og den andre bruker vi annet verksted til. Det har med litt forskjellige ting å gjøre.
SnapDrive. Vi har også Citröen og jeg har aldri fått annet en dårlig service hos Citröen Norge, der vi gjorde servicene våre i starten. SnapDrive derimot har jeg ikke annet enn positivt og si om.
Har merkeverksted i familien (svigerfar eier og gubben jobber også der), så det sier seg vel selv - jeg har heller ikke noe å utsette på servicen jeg får derfra heller.
Hører jeg en rar lyd eller ser ei gul-lampe, så ringer jeg gubben - og han ordner med timeog tar med seg bilen.
Den ene gangen ei rødlamp har lyst er det bare å ringe enten svigerfar eller verksmester, så ordner alt seg.
Litt bortskjemt på den biten der...men jeg har lært en del selv også da ;)
En ting er at de stort sett er mer kompetente, siden de holder på med kun de merkene de selv selger, og en annen ting er at det tar seg mye bedre ut når man skal selge bilen igjen. Det virker mer seriøst at bilen er fulgt opp på merkeverksted, og man gir et inntrykk av at man faktisk bryr seg om bilen.
Det viktigste er å ha et verksted man stoler på. På en 1,5 år gammel bil ville jeg kanskje brukt merkeverksted med mindre jeg kjente et verksted som var gode på den biltypen. Snapdrive har jeg dårlige erfaringer med, de har diagnostisert feil og blir dyre hvis det er endel å fikse. Dette fordi de tar en pris for hver enkelt operasjon uansett om de bare skal plukke fra hverandre bilen en gang. Jeg har også ymse erfaringer med merkeverksteder for den saks skyld, og har stort sett brukt et annet verksted jeg har fått anbefalt av venner. Nå har vi ganske ny bil, og jeg kommer nok til å bruke merkeverksted på de første servicene.
Har hørt veldig mye forskjellig om Snap Drive, men har funnet en kjempebra avdeling av dem her i Oslo som jeg bruker. Har hatt bilen inne 5-6 ganger der uten noe tull. Merkeverksted derimot...følte meg litt som jeg var i en Pondusstripe sammen med han Reidar, verdens mest oppfinnsomme og tvilsomme bilmekaniker.
Merkeverksted i Norge er noe dritt, vi drar til Sverige og tar service på merkeverksted der, halve prisen. Vi har blitt lurt to ganger på merkeverksted.
Her i Norge har vi brukt litt forskjellige verksted, det hjelper å ringe litt rundt og få tilbud eller anbefalinger fra familie og venner. Man kan også få utredet bilen på EU-godkjent verksted her, og så ta med seg bilen på et billigere sted her eller i Sverige. Latterlig forresten, at man ikke kan ta EU-kontrollen der borte.
Når jeg skal ha neste service på bilen skal jeg sjekke priser i Sverige... Det blir en stor service, må sikkert skifte viftereim og sånt. Så jeg håper vi kan spare noen kroner i Sverige. Bilen har forøvrig kun vært på merkeverksted til nå.
Bruker aldri merkeverksted. Sist vi hadde service skulle de ha 7600 og det verkstedet som vi har brukt før til andre biler skulle ha 4000. (Snap-drive har jeg forresten aldri hørt om)
Bruk merkeverskted så lenge bilen er under 5 år gammel i alle fall. Hvis det blir noe galt med bilen din kan du risikere og ikke få det igjen på reklamasjon hvis du ikke har fulgt servicene på orginalverskted. Da kan det fort bli dyrt allikevel, selv om du har fått litt billigere service. :nemlig:
Selv bruker vi merkeverksted siden jeg jobber på ett. ;)
Jeg sparer i allefall veldig mye, men det lønner seg nok å sjekke verksteder som ligger litt inn i landet. De nærmest grensa vet å ta seg betalt, i allefall mange av de. :nemlig:
Så lenge bilen er innenfor garanti eller reklamasjonstid ville jeg brukt merkeverkstedet.
(og spesielt på en Citröen, som lagt fra er av de mest feilfrie bilene).
Man skal også huske at merkeverkstedet kan ha fått beskjed fra fabrikk om å sjekke tilleggselementer som kanskje skal rettes opp. Det kan være at det ikke er feil som er alvorlige nok for en tilbakekalling, men som likevel skal utbedres ved service. Det kan også være at merkeverkstedet under service på relativt nye biler oppgraderer bilens "operativsystem".
På en bil som er over 5 år, og dermed utenfor reklamasjonstid, ville nok et annet verksted være aktuelt å bruke for min del. Når det gjelder for min egen del, som har VAG, har produsenten også en mobilitetsgaranti som blant annet dekker leiebil, tauing m.m. innenfor europa, så lenge man utfører service hos dem, og uten at det er noen egenandel på det. Så prisen på service trenger ikke alltid å være helt sammenlignbart.
En annen ting som er viktig når det gjelder denne bilen, er at akkurat denne modellen er veldig ny på markedet, bare to år gammel. Det kunne virke som om SnapDrive hadde begrenset erfaring med denne modellen, og det er en stor del av grunnen til at vi derfor nok ender opp med å velge merkeverksted. Det er jo mye dillemikk med Citroen også, mye elektrisk som det sikkert er best å ha de mest kompetente til å ta seg av.
Men når bilen blir nok eldre kan det være at vi går over til f.eks. SnapDrive. Vi kommer nok til å ha bilen i mange år, til vi får tenåringsbarn som trenger mer plass. Da må vi nok kjøpe en bil tilsvarende Volkswagen Caravelle eller Toyota Hiace for å få bedre plass. Den bakerste seteraden har jo begrenset benplass, men så lenge vi har småbarn er ikke det så farlig.
Takk for alle råd!
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.