Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Dere som har husalarm (eller greie på sådanne):

#1

Beathe sa for siden:

Hva skjer dersom strømmen til den interne sentralen faller ut? Altså, hva slags rutiner har alarmselskapet dersom dette skjer? (Fortell gjerne også hvilket selskap du/dere har.)


#2

Carrera sa for siden:

Om strømmen går, så kommer det alarm om at den ikke har kontakt med sentral. Tror vaktselskapet bruker å ringe oss om dette skjer, og så håndteres det derfra.

Vi har securitas.


#3

allium sa for siden:

Da står alarmen og piper en gang i minuttet omtrent. Det er til å bli hakkende gal av hvis strømbruddet varer en stund.

Ja, og alarmsentralen har ringt hvis strømbruddet bare er hos oss. Den gangen hele området mistet strømmen ringte de ikke - kanskje fordi de mistet den de også?


#4

Nina sa for siden:

Har Securitas, alarmen har et nødbatteri som gjør at den virker i noen timer etter strømbrudd. Vaktselskapet ringer når alarmen kobler seg til nødbatteriet. Vi var uten strøm i ca. 6 timer etter lynnedslag i sommer og batteriet holdt den tiden hvertfall.


#5

Carrera sa for siden:

Lurer på om ikke vi også har et sånt nødbatteri på vår. Det hørtes en smule kjent ut i grunn.

Er jevnt over veldig fornøyd med securitas. De tar kontakt om det noe, og ved alarm så er de raske til å ringe, og evt rykke ut.


#6

Pepper Lemon sa for siden:

Da ringer vaktselskapet til oss. Nødbatteriet vårt varer i minimum 24 timer, men de ringer med en gang. Da det skjedde hos oss sa han fyren at de sa fra fort pga frysebokser og kjøleskap og denslags, ikke på grunn av alarmen, ettersom den har nødbatteri. Det var egentlig ganske fin ekstraservice. (Vaktservice)


#7

Lucifer sa for siden:

Vi har nødbatteri og vi var uten strøm i 14 timer i sommer en gang og da var det ingen som ringte. Vi har Hafslund. Den blinket rødt, men gikk tilbake til normalen når strømmen kom på.


#8

Beathe sa for siden:

Har dere snakket med Hafslund (nå er det Scuritas vel?) om dette? Og hva sa de?

Her er nemlig sakens kjerne:
Jeg kom inn en dag og kom meg opp i 2 etg før alarmen begynte å hyle. Magneten i døra virket visst ikke, og dermed trodde ikke jeg at alarmen var på. Jeg skrudde av alarmen og ventet 10 min på at alarmselskapet skulle ringe hvilket de ikke gjorde. Da jeg ringt dem fikk jeg beskjed om at det ikke var registrert at alarmen var gått. (Feilen fant jeg dagen etter. Ifm at eksen har flyttet har han kommet borti strømkontakten til adapteret, så den var ikke i.)
Alarmselskapet sier at så lenge det ikke er strøm i adapteret får den heller ikke sendt meldig til selskapet. Men det er jo et nødbatteri her også, som da ikke har virket. De sier også at siste signal de har herfra var i begynnelsen av juli, da en brannalarm gikk. De har ingen mulighet til å sjekke NÅR strømmen forsvant fra adapteret her i perioden juli -08 til januar -09. I verste fall har jeg intetanende vært uten tilknytning til alarmsentralen (men betalt for tjenesten) i 6 mnd, samtidig som jeg ikke kan stole på at magneten i døra, og nødstrømbatteriet virker.

Jeg har nå gått vekk fra ISDN som vi hadde før, så nå må jeg uansett bytte intern alarmsentral. Bytter jeg innen samme firma koster dette meg i underkant av 2000,-, mens hvis jeg bytter selskap koster det ca 3500. Månedspris er omtrent den samme.
Hva ville dere gjort?


#9

Erica sa for siden:

Jeg vet ikke hva du skal gjøre. Vi har også Hafslund (de er vel oppkjøpt av noen andre nå), og den ene gangen vi hadde strømbrudd ringte de etter noen timer (husker ikke hvor lenge, mulig 6-12 timer) og sa at de hadde registrert at vi hadde strømbrudd, og lurte på om vi visste hva det var.
Vi forklarte grunnen, og at det var midlertidig, og de ba oss ringe igjen når strømmen var på igjen så de kunne sjekke at alt var ok.

Ellers så syns jeg de noen ganger har vært ganske trege med å ringe når alamen har blitt utløst. Det har gått 10 minutter feks, og det er for lenge syns jeg.


#10

Lykkex3 sa for siden:

Vi hadde securitas før, men byttet etter to ganske store feil. Første gang gikk strømmen og reservebatteriet slo seg på. Dette var på morningen og vi kom ikke hjem før sent på kvelden når alt var iorden igjen. Vi hadde da ikke mottat noe telefon fra vaktselskapet. Sånn i 04 tiden på natten våknet jeg at hunden vår lagde ett helvetes bråk i 1.etj. Jeg går bortover gangen for å roe den ned og da hører jeg at noen går inn i huset. Ble selvfølgelig vettaskremt og løp inn til mannen. Han ble også livredd, men sprang ut og hylte: hvem er du? Det viser seg at det er en vekter fra Securitas som har fått beskjed om å sjekke ett strømbrudd. :dåne: Ingen har ringt oss og strømbruddet var vistnok iorden rundt 13 på dagen.
Dråpen som fikk det til å renne over for oss var når brannalarmen gikk og vekteren kommer subbende 45 min etterpå. Da allerede brannvesnet og hadde heldigvis brannen under kontroll. Om vi ikke hadde vært hjemme ville kun grunnmuren stått igjen når Securitas hadde funnet det for godt å komme.

Så om jeg var deg, ville jeg faktisk ha byttet. Kjenner gammel irritasjon velte opp igjen her nå. :fnise:
Vi betaler jo ganske heftig pris på noe som skal beskytte oss og da bør det være i orden hele tiden.

Nå har vi G4S og er strålende fornøyd. De ringer etter 1 min når alarmen går og alt av feil blir registrert med engang. Om strømmen går så slår reservebatteriet seg på.


#11

Beathe sa for siden:

Men det er jo G4S jeg har nå. Har på ingen måte full tillit til dem nå...


#12

Trois sa for siden:

Vi har også G4S og er strålende fornøyd. De ringte oss senest forrige uke da en av ungene hadde dratt ut kontakten til panelet.


#13

Carrera sa for siden:

Securitas ringer ikke oss når hele området er uten strøm...

Var mørklagt en time her nå, og de ringte ikke. Antar de så at et større område av bydelen var uten strøm, så da gidder de vel ikke ringe opp alle.


#14

Angelique sa for siden:

Har Hafslund, nå Securitas, og resverbatteri og GSM kort.
Har til nå vært veldig fornøyd.
Vi hadde en feil her for litt siden som vi overså, men da de ringte oss og påpekte dette, så vi det på kontrollpanelet. Ble ordnet kosnadsfritt.


#15

Beathe sa for siden:

Etter en del telefoner fram og tilbake til G4S fant jeg ut at jeg burde få en tekniker hit for å se om han fant noen feil. (Dette besøket gjorde ikke store nytten, men det visste jeg jo. Derimot fikk jeg rett i at dersom de sendte en tekniker satte jeg ihvertfall hjulene i sving...)
Bare timer etter at teknikeren dro, ringte en dame fra G4S som åpenbart satt litt lenger oppe i systemet enn de jeg tidligere har snakket med. Hun ville komme i løpet av dagen og snakke med meg. Det passet ikke for meg da, men vi har nå en avtale til uka.
Nå håper jeg at denne damen kan forklare meg skikkelig hva slags rutiner de har, og hva som egentlig har skjedd med alarmen her.


#16

emm sa for siden:

Slik er det her også.
Hos oss ringer de ved strømbrudd. Vi har glemt å si ifra et par ganger vi har tatt strømmen for å montere noe lamper og styr, og da ringte de. Regner med de rykker ut hvis vi ikke svarer?


#17

Beathe sa for siden:

Det er vel sånn det egentlig skal være her også. Den har ihvertfall pepet jevnlig flere ganger og samtidig har det lyst "strømfeil" eller noe på panelet. Men denne gangen var det ingenting som indikerte at jeg i praksis var uten alarm...


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.