Jeg må bare fortelle litt om den uendelig gode følelsen jeg hadde tidligere i dag.
Jobben min eier en el-bil som man kan låne når man skal i eksterne møter. De fleste gidder ikke dette, men ringer heller etter en taxi. I dag gadd jeg.
Følelsen av å frese forbi i kollektivfeltet mens resten av veien var full av billister som stod helt stille var ganske tilfredsstillende, for å si mildt.
At jeg i tillegg gjorde det langt mer miljøvennlig enn med taxi gjorde det enda bedre (taxi får jo også kjøre i kollektivfeltet uten at jeg helt skjønner miljøaspektet med det).
Jeg har sendt takkemail til han som er el-bilansvarlig (det er ikke hans eneste arbeidsoppgave).
Tanken er kanskje at mange av de som benytter taxi gjør det fordi de ikke har bil selv? Så å gjøre taxi attraktivt å bruke, sparer kanskje miljøet fordi noen da velger å ikke ha bil?
Sånn er det for oss. Vi har ikke bil – vi regnet på det og kom fram til at med den bruken vi har, er det mye billigere å bruke taxi (eller leiebil) de få gangene vi faktisk trenger bil. Så ja, taxiene i Paris har spart verden for minst én bil. ;)
Kommer en del an på batteriteknologien som benyttes, men ja - produksjon av batterier er i seg selv særdeles energikrevende og spesielt for nikkelbaserte batterier er i hvert fall miljøkostnadene store. Det er også variasjoner mellom batteriteknologiene hvordan de er å resirkulere.
Og når disse batteriene per i dag må skiftes, er prisen svært høy. Think har vel 1200 kr/mnd i batterileie for at man skal slippe den enorme kostnaden for utbytting. 1200 kr er mer enn temmelig mange bruker i drivstoff per måned. I hvert fall hvis man velger en drivstoffmessig effektiv bil. F.eks. har man et totalt snitt på 0,6 liter per mil med diesel snakker man om 200 mil man kan tilbakelegge for 1200 kr.
Et annen ting er at temmelig mye av strømmen vi i deler av året bruker her til lands kommer fra kullkraftverk. Kullkraftverk har vel noe lavere effektivitet enn direkte brukt av fossilt brennstoff på bilene.
I mange andre land i europa er de mer avhengig av kullkraftverk enn vi er. Så den reelle effekten miljømessig av el-biler kan være ganske begrenset.