Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Dødsulykker

#1

Sitron sa for siden:

link i fjerde innlegg

Som vanlig er det unge gutter. Omtrent alltid. De dreper seg og de dreper andre fordi de ikke evner å følge reglene satt i trafikken. Jeg syns ikke lenger synd på dem. Så klart på familien som sitter igjen som følge av deres idioti, men jeg har kommet til det stadiet at tankegangen er at det er til pass for dem når de ikke evner å lære at slike ting dreper.

Så hva kan gjøres? 80 % av dødsulykker på norske veier involverer unge gutter. Bør gutter få lappen senere? Bør de få intensive kurs med veldig grafiske bilder og videoer, samt møter med trafikkofre? Eller skal man bare fortsette å stikke hodet i sanden?


#2

Dixie Diner sa for siden:

Jeg har lenge tenkt tanken om at gutter bør få lappen senere. De kunne hvertfall innført det som et prøveprosjekt. Det som da er synd er at mange trenger lappen for å få diverse jobber, og det er jo synd om de fornuftige skal bli straffet for dette. Men hva annet er det å gjøre? Jeg tenker akkurat som deg, dette er så idiotisk at jeg har ikke ord! Det er ALLTID gutter.


#3

gajamor sa for siden:

Det må bli lettere å miste bilen. Det svir ikke så mye å miste lappen, for da kjører de bare opp igjen en liten stund senere. Det som virkelig hadde svidd hadde vært å mistet bilen. De legger ned utrolig mye tid og penger i styling, stereoanlegg, tuning og andre ord jeg ikke forstår. Hadde det vært fare for å miste den, tror jeg de hadde passet seg litt mer.

Og så må det være flere kontroller. Det er det eneste som hjelper. Dessverre. Holdningsskapende arbeid når ikke inn.



#5

Dixie Diner sa for siden:

Problemet er jo at de ikke bryr seg om å verken miste bilen, lappen eller livet. De er udødelige, og normale regler gjelder ikke dem.
Det er vel helst rundt på bygdene de verste råkjørerne er, har jeg inntrykk av? Og der er det jo aldri politi heller. Jeg husker godt på Forsand i mine yngre dager, der kunne vi stort sett gjøre hva vi ville. Det fantes ikke noe politi der ute.


#6

Nin sa for siden:

Mm, vet ikke helt hva jeg skal si.
Denne dødsulykken berører oss personlig.
Selv om jeg er til dels enig med Sitron her greier jeg ikke helt å være enig i at det er til pass for dem, ikke i dag i alle fall.
Noe må gjøres i alle fall, men hva?


#7

Sitron sa for siden:

Det er trist å høre og jeg beklager om du føler deg ille berørt av dette.


#8

allium sa for siden:

Enig. Det nytter ikke å forklare konsekvenser, eller å lage verre konsekvenser, for det kommer uansett ikke til å ramme dem likevel.

Og det tyder vel på at de ikke er modne for det. Hjernen er ikke utviklet nok enda.


#9

Nin sa for siden:

Det går bra, det er en flott diskusjon og ta. Det bare svei litt i magen akkurat i dag fordi situasjonen er som den er.


#10

tinkadott sa for siden:

vel, min tantegutt kjørte i fylla. Mange ganger før i følge rykter. Endelig ble han tatt. Etter å ha kjørt i 40 min og med 4 stykk i bilen på svingete ekkel veg. Foreldrene beskytter, mener at vi ikke må dømme han hardt. Jeg derimot mente at dette var på sin plass, han kan godt bli deporimert og angre. Det er meningen. Man skal IKKE ta lett på slik oppførsel. Han kunne drept en familie som kom imot, drept vennene sine og seg selv, skadet alle hardt osv. Da er det forseint å angre.... Dette er nå ett par år siden. Lappen har han ikke enda. Men for noen uker siden snakket vi rundt dette da han og han ene som satt på var innom på besøk. De hadde lært. Det skremmende var at de fortalte at ingen av de som ikke satt på i bilen har lært. De holder visst på som før.... Med drikking og kjøring.... :sukk:


#11

Maz sa for siden:

Synes det blir litt som " å hive ut alle ytlendingene" fordi de er overrepresentert på krimstatistikken å skulle heve aldersgrensen for førekort for gutter.

Klart man burde jobbe mer med å nå inn med holdninger, men det er nok sånn at ungdom føler seg udødelig, og de er mere redd for å miste lappen eller bilen enn livet.


#12

Bokormen sa for siden:

De burde vise bilder av kvestede trafikkofre på trafikkskolene. Men i bunn og grunn tror de vel at det ikke kan skje dem selv.


#13

gajamor sa for siden:

De gjør det. De viser til og med bilder av døde småbarn. Jeg måtte bite meg i leppa for ikke å gråte, og det var flere av jentene der som hadde tårer i øynene. Gutta brydde seg ikke.


#14

Nenne sa for siden:

Jeg tror gutter godt kunne vente noen år lenger før de får lov til å ta sertifikat. Det handler jo tydeligvis ikke så mye om kjøreferdigheter, som det handler om modenhet og ansvarsfølelse. Det siste får jo de fleste med alderen.


#15

allium sa for siden:

Her synes jeg du motsier deg selv. Det er ikke en egenskap ved å være utlending at man er kriminell. Men du sier jo selv at det er en egenskap ved å være ung at man føler seg udødelig.

Det er ikke å ta alle urettmessig hvis man hever aldersgrensen for lappen når det er slik at 18 år gamle gutter som gruppe er for unge til å ta inn over seg konsekvensene av sine handlinger.


#16

safran sa for siden:

Der tror jeg du er inne på noe vesentlig. Jeg så et program for ikke så lenge siden, der de underøkte hjernen til mennesker i forskjellig alder. De fant at hjernen ikke var ferdig utviklet før etter fylte 20, jeg mener å huske det var rundt 23-24-25- års alder.


#17

Honda sa for siden:

Neh det er det ikke bestandig. Jeg vet om flere ulykker der det er jenter som har kjørt.
En ulykke her oppe var en jente, hun var da alene i bilen.
Og en ulykke var en jente\ung dame som kjørte ihjel et par i 60 årene.


#18

Mjau sa for siden:

Jeg tror det handler litt om å kjenne sin egen begrensning jeg.
Og det å virkelig forstå at forskjellig føreforhold krever forskjellig kjøring. Og at en svingete vei med 80-grense faktisk kan bety at man må bremse i svingene, og særlig om man har stått og burnet dekkene i tre uker i strekk så sporene på dekkene er borte.

Jeg tror jenter fortere er bortpå bremsepedalen når de blir usikre, mens mange gutter lar det stå til.

Selvfølgelig handler det mye om fart i den del tilfeller også.

Som den dødsulykken oppi her på nyttårsaften så var det litt sørpete og sporete på veien. De sa jo at ulykkesbilen ikke hadde holdt for stor fart, men det ville vært for stor fart å holde 80 i svingen rett før ulykkesstedet n¨r føret var som det var. Når man i tillegg har en ung sjåfør uten de helt store erfaringene med å få sleng på bilen så er det lett at det kan skje en ulykke.

Hva man skal gjøre vet ikke jeg, men jeg syns generellt sett at det er for lett å få lappen. Det er veldig lite forkus på det ansvaret man har, også når man er ute på veien og prøvekjører. Min mann fikk beskjed om å trykke gassen hardere av sin kjørelærer, og de kjørte mye for fort. Det syns jeg IKKE er med på å skape ansvarsfulle sjåfører...


#19

Sitron sa for siden:

Jeg satt på bussen her tidligere i vinter og det var griseglatt. Bussen kjørte ytterst sakte, sikkert ikke mer enn i 40. Noen seter bak meg satt noen som jeg antar var 16 +, siden de snakket om å øvelseskjøre. Gutta satt og snakket drit om sjåføren av bussen, hvordan det i det hele tatt var mulig å kjøre sakte. For nå de kjørte, så kjørte de skikkelig; dvs fort og stødig. Det var nemlig ikke noe problem å holde bilen på veien, så lenge de kjente veien.

Jeg tror slike holdninger er veldig, veldig vanlige. Jeg tror det er flaks som gjør at flere ikke dør pr år.


#20

gajamor sa for siden:

Det står stadigvekk innlegg i avisa om alle dustene som kjører så sakte og skaper farlige situasjoner. De siste par månedene har det vært veldig mye nullføre, og det er daglig oppslag om biler som har kjørt av veien på glatta. Men sammenhengen mellom fart og føre, det ser de ikke.


#21

Meta sa for siden:

Jeg tror også at det holdningsskapende arbeidet har gjort sitt ifht uvørenhet blant unge bilister. Bilder og slikt kan ikke hjelpe, ikke når ungdommer setter seg i bilen for å prøve å holde like høy fart svingen der kompisen døde kun dager i forveien. Bare for å bevise at de er bedre sjåfører.

Jeg tenker litt at vi kunne gitt lappen til attenåringer, men at de ikke fikk lov til å kjøre med passasjerer før de nådde høyere alder. De sitter vel ofte og hauser hverandre opp i bilene, tror dere ikke det?


#22

gajamor sa for siden:

Hva med prøvetid? En oppfølgingskjøretime 3 mnd etter at man har fått lappen?

Det mest effektive er og blir mer kontroller, mer politi og flere fotobokser. Det er det eneste de har respekt for. Og ferjemannskap som ikke sier fra om at politiet er på vei.


#23

Erica sa for siden:

Jeg leste en vitenskapelig artikkel for en tid siden hvor det stod beskrevet at gutters risikovurdering ved 18 års alder kan sammenlignes med jenters ved 13 års alder. Når man ser og hører det flere beskriver i tråden her så kan man jo tro på det.

Jeg har selv 2 jenter og en gutt, og jeg gruer meg til de kommer i denne alderen. Jeg håper vi klarer å få dem alle 3 til å innse sin begrensing og lære dem aktsomhet i trafikken.


#24

Mams sa for siden:

Jeg tror faktisk ikke det hjelper å la de måtte vente med å ta lappen.
Om man da ikke skal la de vente en halv evighet.
Tror f.eks ikke en 20 åring er så mye mer moden en en 18 åring når det kommer til bilkjøring.

Tror det som kan hjelpe er bøter som virkelig svir og mere synelig politi.
Men det er klart det hjelper ikke om de er døde.

Man må til med holdningsskapende kampanjer.
Det må være noe de kan identifisere seg selv meg også tror jeg.
Unge gutter som virkelig har blitt kvestet for livet burde få en mulighet til å tjene penger på å reise rundt å fortelle sin historie.
Da slår man jo også to fluer i en smekk, de slipper å gå på uføretrygd og kan gjøre en jobb, og de kommende unge bilister får se og høre at det like gjerne kunne vært de eller naboen det skjer med.


#25

Meta sa for siden:

Rart med det. Enda rarere at de ikke ser at det er de som kjører forbi de forsiktige bilistene som egentlig skaper de farlige situasjonene.

Men de holdningene finnes like mye hos voksne folk, det er mange som raskt blir irriterte når de sitter i bilen, og som lar aggresjonen gå ut ved å trø på gasspedalen.


#26

Meta sa for siden:

Og dette med tettere kontroller og flere UP på veiene, jeg tror det hadde hjulpet enda mer dersom voksne folk sluttet å beklage alle kontrollene i påhør av de ferske bilistene. Det er ikke sjelden jeg hører voksne folk som er fullt klar over at de kjører for fort som blir tatt, og som nesten sitter og skryter av det. Det irriterer meg noe veldig.


#27

Skremmern sa for siden:

Jeg tror jenter oftere er passasjerer enn sjåfører bak rattet på en fortgående bil. Ikke så veldig fornutig det heller.

Jeg tror ikke det er så mye å gjøre med dette.


#28

Perhonen sa for siden:

Det man kan gjøre er som voksen å "gå" foran med et godt eksempel i trafikken, vise hensyn til sine medtrafikanter og ikke nødvendigvis presse seg frem over alt der man ferdes. Jeg ser like mange voksne menn foreta hasardiøse forbikjøringer som unge gutter.
Ikke minst burde hver enkelt sjåfør tenke nøye over hvordan man møter de såkalte myke trafikantene som feks syklister og mopedister. To av mine sønner har førekort på moped. Og begge opplever å bli presset av veien av bilister. Samt hasardiøse forbikjøringer. Selv er jeg en meget forsiktig sjåfør på glatt føre, ala buss-sjåføren som er nevnt lenger oppe. Til stor irritasjon for andre "flinkere" sjåfører. Jeg blir forbikjørt på de merkeligste steder, som midt i en sving, ved heltrukken sperrelinje, i tredve sone osv.


#29

Meta sa for siden:

Jeg kjenner også jeg er litt pessimistisk.


#30

skyfri sa for siden:

Det er god grunn til å være pessimist rundt akkurat dette, det har jo pågått så lenge, og ser ikke ut til å bli bedre. Men det da finnes noen tiltak som man kan sette inn og som vil virke... Holdningskampanjer når ikke inn hos de som virkelig trenger det, det har vært forsøkt iallefall siden 80-tallet. Men jeg tror Nederland er i ferd med å teste ut noen tiltak, type økt aldersgrense for lappen, restriksjoner på tidspunkt for kjøring (ungdom under en viss alder kan ikke kjøre etter kl 21 i helgene), ikke lov med passasjerer, etc. Det var noen greier i den retningen iallefall. Kanskje det kunne vært noe? Jeg tror tiltak i form av restriksjoner for de mest utsatte aldersgruppene kanskje kan bedre problemet. Og for å spare liv, syns jeg at vi godt kan legge oss på en strengere linje enn vi har i dag. Iallefall forsøke og se om det har noen effekt. Det er ingen menneskerett å få kjøre bil når man er 18.


#31

Koma sa for siden:

jeG


#32

Michelle sa for siden:

De fleste unge er ikke klar over hvor fort tragedien kan skje og de tror de er udødelige.
For å bli en god bilfører så kreves det erfaring.. En 18 åring med nytt førerkort har ikke den erfaringen og er derfor mest utsatt for slike ulykker.
Min bror omkom som 18 åring i ei tragisk bilulykke. Bilen skled av veien eller en kan vel kalle det sti. Ikke var det stor fart og ei alkohol med i bildet. Bilen havnet i steinura. Et tvillingpar (jenter) omkom også.


#33

mrc sa for siden:

Element er vel også den faktiske sjansen for å bli tatt, med mindre ikke noe skjer. Et elemtn i riktig retning kunne vel være mer politi på veiene.

Lista for å miste lappen burde f.eks. i hvert fall de 5 første årene med lappen legges slik at det ikke skulle så mye til.

Annen ting er kanskje også holdningene en del unge får bak rattet fra sine foreldre...


#34

Mississippi sa for siden:

Kanskje UP/trafikketaten skulle tatt turen ut til litt forskjellige kjøreskoler og spurt der, 'hva skal til for at dere kjører etter forholdene?'

Når det gjelder kjønnsdiskriminering og bil er vel det allerede satt ut i livet ved at gutta får høyere forsikring enn jenter ...? :confused:

Hyppige kontroller, skyhøye bøter og lav terske for å miste lappen tror jeg er et bra virkemiddel, men det krever mer politi på veiene, og da ble dette plutselig en politisk diskusjon.


#35

Amelie sa for siden:

Jeg syns det kunne vært forsøkt en midlertidig prøveordning der gutter måtte være fylt f.eks 21 år for å få oppkjøring.

Protestene ville ikke vært få, men kanskje det da ville gått mer sport i å være ung, ansvarsfull hannsjåfør, for å motbevise teorien av unge menn er mindre oppmerksomme?


#36

Carrera sa for siden:

Å utsette oppkjøring for gutter tror jeg vil ha null påvirkning. De som kjører som svin og utsetter seg og andre for livsfarlige situasjoner, vil gjøre det om de er 18 eller om de er 25. De er udødelige, og ulykker skjer jo selvfølgelig ikke dem, for de kan jo kjøre bil...

Jeg tror det må kraftigere lut til. De må på en eller annen måte få det banket inn at de faktisk ikke er udødelige, og at de er like uerfarne på veien som alle andre nybakte sjåfører.

Men hvordan, det aner jeg ikke...

En ting som går igjen endel ganger, er at det er biler med masse krefter i. Hadde det vært mulig, så kunne et forbud mot de verste bilene kanskje hjulpet litt, men jeg kan liksom ikke se for meg hvordan et slikt forbud skulle håndheves.
Og de som har eldre biler uten for mye power, de trimmer jo så det blir mye, og det vises jo ikke på bilen...

Sant å si så tror jeg dette er et tema som man aldri vil få kontroll over. Dessverre. Man ser jo at det å vise frem bilder ikke duger, og ja... For igjen: slikt skjer jo ikke meg, jeg er jo udødelig...


#37

Jessica sa for siden:

Ulykker med ungdom skjer ofte sent på kvelden og natten. Kanskje de skulle ha et begrenset førerkort i 2-3 år først der det ikke var lov å kjøre etter kl.22 f.eks.


#38

Amelie sa for siden:

Bare EL-biler med toppfart på 90 km/t til menn under 25. :slem:


#39

Amelie sa for siden:

Ja.

Dessuten er jeg tilhenger av obligatoriske oppfriskningstimer eksempelvis hvert 5. år hos Biltilsynet. Tror mange blir sløve, driter i blinklys, glemmer vikepliktsreglene, kjører feil i rundkjøringene etc. Og så blir det naturlig samtidig å lese litt i teoriboka igjen.


#40

Jessica sa for siden:

En annen ting er eldre i trafikken. Jeg syns det er skremmende hvor mye som skal til før legene sier stopp. Jeg skjønner at det er vanskelig for legene, men de har et ansvar.
Eldre over f.eks. 67 år burde ha en liten "oppkjøring" hvert annet år og etterhvert kanskje hvert år der syn- og hørselstest er en del av dette.

Beklager det ble en liten avsporing.... men...........sporer på nå....


#41

Carrera sa for siden:

Det har de da...

Er noe usikker på alderen her, men eldre må inn og få en legeerklæring hvert år for å få fornyet førerkortet sitt. Syn, hørsel og generell helse blir da lagt til grunn.

Men når det er sagt, så er det også mange leger som ser lettvint på dette, og skriver ut erklæringen uten å undersøke så mye.


#42

Jessica sa for siden:

De har ikke noen oppkjøring?? Men legesjekk har de, men det ser en del leger lett på er min erfaring.


#43

Carrera sa for siden:

Nei, oppkjøring er det vel ikke, kun legeattest og fornyelse av førerkortet.

Burde seriøst vært oppkjøring også ja.

Har en som står oss ganske nær som ikke burde hatt lappen lengre. Gammel og "treg" har han blitt, synet er ikke hva det var, og helsa skranter. Og for liksom å gjøre det hele enda mer utrygt, så er det bare i teorien at han kjører, for kona hans, som aldri har hatt lappen, sitter ved siden av og kritiserer og forteller hva han skal gjøre... :knegg:


#44

Interference sa for siden:

Det burde vært strengere både på øvre og nedre aldersgrense på å få kjøre bil.
Samt obligatoriske kjøretimer feks hvert 5 år etter fyllte 70. Traffikkbildet endres mye fra år til år, og jeg tror at mange av den eldre garde som kjører rundt egentlig ikke har forutsetninger for å kunne være trygge sjåfører i dagens trafikkbilde.
Det er jo mye større trafikk, større trafikkmaskiner, "nye" kryss og rundkjøringer etc.

Unge gutter modnes mye på årene fra 18-20, jeg er for å sette opp aldersgrensen, ja på jenter og for den saks skyld.
Kanskje en burde inført en modenhetstest for å få lov til å ta lappen?


#45

Carrera sa for siden:

Akkurat...

Det der passer veldig godt på han jeg snakker om, i tillegg til at legen er noe slepphendt hva blant annet syn angår.

Mannen er utrygg i bilen blitt, og med den stressfaktoren kona er, så blir det farlig.

Jeg har kommet kjørende bak han noen ganger, og den ene gangen så la jeg meg langt bak. Turte ikke ligge nær, pga kjøringen. Og en annen gang skulle jeg kjøre forbi han på firefelts vei, men det var jo skitskummelt, for han vinglet så...


#46

Sitron sa for siden:

Hvert femte år er faktisk temmelig lenge når man kommer opp i årene, der man omtrent kan bli halvveis dement over natten.


#47

Polyanna sa for siden:

Jeg har også lest at gutters hjerne ikke er utviklet ifht risikovurdering før de er ca. 25. Jenter modnes tidligere. Men det vil nok være bortimot umulig å lovregulere kjønnsdiskriminerende på dette.

Men kan man tenke seg en ordning der de under 25 bare får kjøre biler med fartssperre? Det bør ikke være vanskelig å få til en teknisk begrensning, en id-brikke i førerkortet, for eksempel.

Og så burde ALLE trafikkforseelser medføre tap av førerkort til de er 25.


#48

Interference sa for siden:

Det er sant!


#49

Esme sa for siden:

Jeg er enig i det som står i denne artikkelen. Dersom man ønsker å teste kjøreferdigheter, så gir det større mening å teste hos en kjørelærer enn å bare test hørsel og syn.


#50

emm sa for siden:

Hvis de setter opp alderen på førekort ser jeg det som et lite offer at jentene må tåle å vente like lenge som guttene, det viktigste er at vi sparer liv.


#51

Mandino sa for siden:

I går ettermiddag kjørte vi fra Trysil til Oslo. Det hadde snødd en del og føret var litt ustabilt. En IDIOT betsemte seg brått for å kjøre forbi oss og to biler foran oss. Han hadde stor fart og mistet kontroll på bilen da han skulle blinke inn igjen. Bilen spinnet rundt og de havnet i snøfonna i motsatt kjørefelt. Takk og pris for at det ikke kom noen i mot og at det var en såpass høy snøfonn der. Vi stoppet opp og den unge herremannen sto og lo sammen med kompisen og ei ung jente. De lurte på om vi hadde slepetøy, det hadde vi ikke, anbefalr dem å ringe NAV/VIKING, men det syntes de var for dyrt. Mannen fikk slengt ei ganske kraftig regle etter dem før vi kjørte videre og vi fikk en fin finger i retur.

De leker med eget og andres liv og så ler de bare av det etterpå. De burde ikke hatt lappen, men hva gjøres med det? Lite så lenge de ikke blir tatt.


#52

Polyanna sa for siden:

Ringte dere politiet da, Mandino? Kanskje det man burde gjort?

Men for en tid, jeg husker det selv, da jeg var udødelig! Det var deilig, må jeg si!

Hadde jeg hatt en sånn snurretur i dag så hadde jeg jo vært et skjelvende nervevrak i lang tid etterpå. Når man er 20: "Whohooo! Kul snurring!!" :dåne:


#53

amo sa for siden:

Nå var jeg nett involvert i en diskusjon i HA (HaugesundAvis) der politiet ville kartlegge "verstingene". Noe jeg synes er ok pga. de utsetter mine og andres barn for stor fare. Jeg gir blanke i at ungdomen føler seg forfulgt, og hovedargumentet deres var at vi hadde for dårlige veier og for mange eldre sjåfører som kjørte for sent må vite.De hadde så gode biler i dag at de kunne kjøre fortere. Litt selvmotsigende da...
Ingen har gitt de rett til å leke med andres liv og oppsøkende og forebyggende arbeid er noe jeg tror er veldig viktig.
Litt overvåking tror jeg ikke de ferske sjåførene har vondt av. De hadde vel et opplegg på Karmøy der de installerte et eller annet i bilene til ungdommen. Kanskje det hadde vært en ide? Kjøre med kamera el. de første årene?
Noe må iallefall gjøres. "Verstingene" i trafikken kan være verdens beste irl, men endrer seg så snart de kommer bak rattet. Venner og foreldre er fortvilet og maktesløse, og venter på telefonen om en tragedie. Dette er vondt for alle involverte.


#54

safran sa for siden:

Fy flate, Mandino - jeg hadde vært dødsforbannet! :sint:
Og så tror jeg at jeg må ha vært gammel siden jeg var femten. Jeg har alltid hatt respekt for fart og har ikke tatt unødige risiki. Trur eg.


#55

Maxine sa for siden:

De siste par årene har jeg dessverre opplevd at venner har mistet familie og venner i dødsulykker, i begge tilfeller var sjåførene unge gutter. I det ene tilfellet var det ikke snakk om en ulykke som kanskje kunne vært unngått med mer erfaren sjåfør, men det kan man aldri vite.

I den andre ulykken hvor min venninne mistet lillebroren sin, sto sjåføren frem i mediene og har i ettertid hatt en rekke foredrag på skoler rundt om i landet, for å advare andre mot "tulle-kjøring", og vist dem hvor stor skade de kan gjøre. Han var 18 år da han kjørte i altfor høy hastighet på svingete vei med tørr asfalt, og den ene kjøreturen ødela livet hans. Han hadde ikke store fysiske skader, men han måtte leve med at bestekompisen døde i armene hans.


#56

gajamor sa for siden:

Et annet argument for å kun tillate dem å kjøre elbiler. De er ikke sikrere enn en olabil.


#57

Polyanna sa for siden:

Å miste lappen til man er 25, ved selv den minste forseelse før den alderen - vil ikke det kunne funke? Da kan man luke ut en god del risikosøkere.


#58

amo sa for siden:

:vetikke" Absolutt noe å tenke på. El-bil de tre første årene? En del roer seg etter et par tre år, men klart noen roer seg aldri...


#59

Sitron sa for siden:

Ved den minste forseelse? Som en parkeringsbot?


#60

AUM sa for siden:

99,99 % (eller noe slikt) av fosterskader som er påført fosteret (altså ikke genetisk, resultat av ulykker osv.) skyldes mødrenes misbruk av alkohol eller narkotika.

Bør alkohollavalderen for kvinner heves til etter overgangsalderen?


#61

Sitron sa for siden:

Enten kan du komme med noe vettugt, eller så kan du starte din egen tråd. :snill:


#62

Interference sa for siden:

Noen som følte seg truffet av tråden din Sitron?
fniser litt over ufattlig dårlig argumentasjon


#63

Polyanna sa for siden:

Eh, hvor mange andre måter ER det å påføre fosteret skader på, da?

Snodig argument.


#64

AUM sa for siden:

Grunnprinsippet er det samme.

Straffe alle unge menn fordi et lite mindretall grisekjører og påfører andre skade.

Straffe alle kvinner i reproduktiv alder fordi et mindretall påfører barna de bærer frem fosterskader som følge av rusmiddelmisbruk.


#65

gajamor sa for siden:

Ganske mange, hvis man skal tro min gamle tante.

Forskjellen på alkoholargumentet, og bildiskusjonen, er at det nytter med holdningskampanjer overfor unge kvinner.


#66

allium sa for siden:

Samt at det er enkelt å vite hvem som er gravide. Det er ikke like enkelt å vite hvem som råkjører.


#67

Sitron sa for siden:

Herregud, la nå ikke dette trollet lure dere ut på ville veier.


#68

Enhjørning sa for siden:

Jeg oppdaget også nettopp hvor det kom fra - det ligger nemlig en link hit under artikkelen på VGNett nå.


#69

Sitron sa for siden:

Ja, jeg har sett flere tråder herfra twinglet på VG. Seriøst; dere må gi dere med sånt, vi vil da ikke ha slike hit?


#70

amo sa for siden:

Ikke parkeringsbot, det hadde blitt for mye makt til parkeringsvaktene. :P Kanskje forseelser der de setter andre sine liv i fare?

#71

Skilpadda sa for siden:

Nei, det vil vi ikke - men jeg tror det kommer automatisk når du legger link i det første innlegget. Vi har hatt noe diskusjon om akkurat dette for litt siden, men det var kanskje mens du var borte? Hvis man absolutt vil linke til VG, kan man evt. legge linken i andre innlegg i tråden (ifølge HP er det bare det første innlegget i hver tråd som blir scannet av disse twinglygreiene).


#72

Sitron sa for siden:

Ah, didn't know. ordne


#73

Miss Norway sa for siden:

Der var det allerede noen som hadde linket til min nesten yndlingsartikkel fra tidsskriftet jo. Det er helt meningsløst å la leger ha ansvaret for å sjekke om geriatriske personer er skikket i trafikken - jamen lett å finne ut på ti minutter bak et skrivebord gitt. Det er like lite logisk som at leger feks skulle få ansvaret for oppkjøring.


#74

Tallulah sa for siden:

Jeg lurer på om det var p3 som testet det jeg, riktignok under litt humoristiske former. En 12 år gammel jente og en 17 år gammel guttt, tror jeg det var, som ble tatt med på en bane og hun "vant" overlegent i forhold til å vurdere trafikkbildet, bremselengde, fart osv.

Det tror jeg er viktig, å senke grensen for når man ringer politiet selv. Sambo og jeg gjorde det en gang, etter at en bil med fire ungdommer kjørte forbi på innsiden, la seg på midtstripa og skapte flere farlige situasjoner. Politiet hadde ingen patruljebiler i området, men siden de fikk bilnummeret skulle de ringe dem opp. Kanskje ikke det mest effektive, men det kan gi sjåføren en følelse av at de faktisk er overvåket, og at man ikke kan slippe unna med hva som helst.

I tillegg fler og mer synlige kontroller, samt straffer som svir. Jeg har bare sett kontroll tre ganger i løpet av mitt voksne liv, tror jeg.


#75

Sitron sa for siden:

Og samtidig så opplever man at politiet ikke gjør en dritt når det er mennesker som skaper neste-ulykker i trafikken, så jeg forstår faktisk at folk ikke gidder å ringe.


#76

Enhjørning sa for siden:

Ah. Stemmer. :o


#77

Carrera sa for siden:

Å ringe politiet er jo så godt som nyttesløst.

De har jo aldri tid til å rykke ut, og når de en sjelden gang gjør det, så er fuglen fløyet, og får de fatt på vedkommende som er meldt inn, så nekter de for det hele, og man står der med en påstand mot påstand sak...


#78

him sa for siden:

AUM har et viktig poeng. Det er alltid grupperinger hvor det er mer sannsynlig at noen vil gjøre ditt og datt. For eksempel er det en mye større andel menn som er voldelige, begår seksuelle overgrep og sittter i fengsel. Jeg tror alikevel ikke løsningen er å anse alle menn som mulige overgripere.

Det samme gjelder unge menn som kjører seg ihjel. De aller, aller fleste dreper hverken seg selv eller andre.

Dette er en veldig viktig prinsippiell diskusjon når det gjelder straff, skal man straffe en hel gruppering fordi enkelte individer innenfor denne grupperingen er mer sannsynlig til å gjøre noe kriminelt?


#79

Dååris sa for siden:

Min fetter kjørte av veien i ca 110 km/h i 50- sone.
Han mistet lappen i 8 mnd, og fikk 8000 kr i bot..

Jeg la ikke merke til at det var en vinterfartsgrense her for noen uker sia, ble tatt i boks, og fikk 3500 kroner i bot..

Jeg tror litt av problemet er at "straffen" ikke står til forbrytelsen. Det å kjøre i 85 i 70 sone på bar vei er ikke såå ille, i forhold til hva det er å doble fartsgrensa, i 50-sone!

Vi hadde ett tilfelle i Sverige, en som kjørte 130 i 30sona, og drepte ei jente.
Han fikk 3 år fengsel.

Folk respekterer ikke fartsgrensene, eller trafikkreglene, fordi det er så vanskelig å se hvorfor de er der, og hvorfor de er så strenge, før man plutselig litt for sent forstår det. Samme med sikring av unger. Halo? Bakovervendt? Hvorfor det da? Folk skjønner ikke poenget, før ungene sitter der med ødelagt nakke.
Man føler jo ikke bilkjøring som noe farlig, det er jo bare gøy! De fleste av oss kjenner kanskje 1,2 eller3 som noen gang er alvorlig skadet, sansynligheten for at det er meg? neeeeh...

Pluss, mister man lappen fordi man gjør noe alvorlig eller kræsjer, så får man den tilbake innen året uansett.. Det bør ikke være en menneskerett å kjøre bil, det burde være ett privilegie man må jobbe for å beholde.


#80

Sitron sa for siden:

Ja. Når det er vitenskaplig bevist at menns hjerner ikke er modne nok, så er det et godt nok argument i seg selv.


#81

amo sa for siden:

Jeg vil ikke si at det er kollektiv straff, heller en endring i regelverket.
På lik linje med at man hever alderssgrenser på uteplasser.


#82

him sa for siden:

Vel, da bør vi vel også ta fra dem stemmeretten? Hvis problemet er at menn har hjerner som er senere utviklet enn kvinner, bør vi jo legge inn en forsinkelse på alt. De bør begynne senere på skolen, få anledningen til å kjøpe øl og sprit senere enn kvinner. (De bør alltid gå bakerst i søkerkøen til sjefsstillinger. :egoist: :knegg: )

#83

Sitron sa for siden:

Ja, jeg syns godt gutter generelt kan begynne et år senere på skolen.


#84

amo sa for siden:

De kan gå i barnehagen til de fyller 10. :nemlig:

#85

him sa for siden:

Det er en kollektiv straff, på grunn av oppførselen til enkelte i denne grupperingen endres reglene. Det er noe helt annet. Det er helt privat at man hever aldersgrenser på uteplasser og noe som ligger helt og holdent hos den enkelte uteplass. Det kan sammenlignes med at jeg som privatperson sier at folk ikke får gå inn til meg med sko på bena. Litt kjipt, men folk ikke komme på besøk til meg.

#86

amo sa for siden:

Okai da, så er det kollektivt da :p Men hadde de feks. innstalert overvåking på alle biler registrert på de under 25,så hadde det kun gått utover de som fortente det.
Jeg tror det er på tide å tenke i de baner.


#87

him sa for siden:

Dette vil jo bare virke på de som har egen bil. De som låner bilen av pappa, ville jo komme glatt unna.

Personlig mener jeg at automatiske fartskontroller er veien å gå. Jeg vil helst ha elektroniske fartskontroller også, slik at fartsgrensene kan justeres etter forholdene. Jeg har mye større tro på det enn å bygge inn ting i bilene. Bilparken i Norge bruker så vidt jeg vet lang tid på å skiftes ut. (Og uansett er det vel ikke de nyeste bilene som eies av ungdom ...)


#88

safran sa for siden:

Fantastisk argumentasjon. :humre:

Ja, det er min erfaring også. Jeg lå bak en bil på Ring 3 som vinglet noe helt utrolig, og ringte politiet. De satte meg over hit og dit til jeg endelig fikk en å snakke med, og jeg følte meg nesten som et hår i suppen så sure som de var.

:knegg: Enig!


#89

amo sa for siden:

Joda det vil jo det. Nå har ikke jeg så mye statestikk å vise til men her i vårt distrikt så kjøper de bilene selv, og trimmer og styler de. Det er hobby på høyt nivå. Politiet har kartlagt "rutene" de kjører. De opprordrer, og folk er flinke til å melde fra,men straffen svir ikke nok altså.Faktisk er det flere tilfeller der foreldre har tryglet politiet om hjelp for sine håpefulle,men etter en stund har de sertifikatet tilbake.
Kommunen vår ligger høyt oppe på statestikken der unge dør i trafikken. Jeg er villig til å strekke meg langt for å få kontroll på dette. Det er iallefall ikke godt nok slik det er i dag.


#90

Sitron sa for siden:

Går det ikke an å sette en fartssperre i biler og ha krav til at alle med førerkort type x KUN kan kjøre slike biler? Da spiller det jo ingen rolle hvem sin bil de kjører eller ikke, så lenge kravet er at for å kjøpe med førerkort type x, så må denne være innstallert.


#91

safran sa for siden:

Eller en hurtig IQ-test du må bestå for å få lov til å vri om nøkkelen. :knegg:


#92

Erica sa for siden:

Jeg mener at det var en artikkel fra sintef jeg leste dette i. Her er en link til pdf-en. Den er lang som bare det, mener jeg leste et sammendrag av den. Men her er det mye interessant.

www.sintef.com/upload/A05085_Ungdom,%20bilkjøring%20og%20risiko%20i%20Vestfold%202004.pdf


#93

amo sa for siden:

Fartssperre er nok ikke løsningen her i kommunen. Dødsulykkene forekommer i alle fartssonene.
Feks. forbi huset vårt er det 50, men om kveldene kjører de i det dobbelte her vil jeg anta.


#94

Mirasol sa for siden:

Så alle som er nyregistrerte her er troll når de ikke er enige med deg? Og jeg registrer at du ikke ønsker diskusjon, du vil bare ha "Ja enig Sitron, koz og klemz"? :snill: Det har vært utallige holdningskampanjer mot røyk i svangerskapet, men det hjelper tydeligvis ikke, hvorfor skulle det være annerledes med alkohol?

Enig med him. :nemlig:

Jeg synes forøvrig at det var unødvendig å linke til denne artikkelen om de to unge guttene som mistet livet, i et innlegg som hovedinnlegget var. De kan ha (og har ettersom jeg skjønte) slektninger og venner her inne for alt man vet. Greit nok med en diskusjon på generelt grunnlag, for diskusjonen ellers er grei nok, men det var en meget unødvendig link mener nå jeg.


#95

Sitron sa for siden:

Nå er du dum og snurt, Maimor.


#96

Mirasol sa for siden:

Vel, det samme mener jeg kan sies om deg i når du får argumenter du ikke liker eller er enig i!


#97

Sitron sa for siden:

Så du er altså enig i alkohol/narkotikasammenligningen til AUM?


#98

him sa for siden:

Ja, det er utrolig mye gøy man kan gjøre med biler. Så mye kult!! Det at det eksisterer fartssperre er ikke noe nytt. Både mopeder og tungtransport har det. Det finnes biler i dag med programmerbare nøkler slik at hvis jeg og mannen hadde hatt en slik bil (dream on!! Bilen vår er 10 år gammel. :knegg: ) Så hadde bilen stilt inn speil, stol etc etter meg når min nøkkel ble satt i låsen.

Problemet med slike teknologiske nyvinninger vil jeg tro er at de er avhengig av hva forbrukerene er villig til å betale. I Norge er det dyrt med bil.

Det finnes biler med alkolås (artikkelen er fra 2007). Problemet er jo at hvis man virkelig vil kan man jo få noen andre til å starte bilen ...

#99

safran sa for siden:

I know, det var der jeg fikk inspirasjonen fra. :knegg:


#100

Mirasol sa for siden:

Du generaliserer veldig og skjærer alle over en kam (eller hvordan det nå var det ordtaket). Jeg tar gjerne en link for å se at at det virkelig er 80% unge gutter involvert. I andre diskusjoner er det jo gjerne gamle menn med hatt som er synderen.

Hva om jeg hadde sagt at 80% av alle innsatte i enkelte norske fengsler er av utenlandsk opprinnelse, straff alle med utenlandsk opprinnelse nå! Send dem ut, sperr dem inne! Det er akkurat så generelt du sier det!

AUM setter ting veldig på spissen, men jeg må si meg mer enig med AUM enn med deg som ikke engang ønsker å vise sympati uten å vite mer om bakgrunnen i alle ulykkene.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.