Hvor bereist er du? Og hva er ditt favorittreisemål?

Kneazle sa for siden:

Jeg har akkurat fyllt ut et slikt kart på Facebook, og fant ut at jeg har vært i 37 land. Akkurat nå drømmer jeg meg tilbake til Costa Rica. :hjerter:

Hvor mange land har du vært i? Og hvilket land du bare tilbake til?

Sitron sa for siden:

Jøss, 35 land? Det kan ikke jeg skilte med, akkurat. Men jeg kunne godt tenkt meg tilbake til Sør Afrika og sett mer av landet.

Estrella sa for siden:

Det er ikke så mange land jeg har vært i men noen. Har ikke vært utenfor Europa og det ønsker jeg en dag. Thailand er et stort ønske blant annet.

Kneazle sa for siden:

Reising er vår store lidenskap. :jupp: Det har dessverre blitt betraktelig mindre av det etter at vi fikk barn. Vi reiste et helt år, så det drar jo opp antallet endel. Sør-Afrika er et fantastisk land!

Anne C sa for siden:

Jeg har vært i 20 land. Og jeg drømmer stadig om å dra tilbake til Australia.

livit sa for siden:

Hm.. ikke mye jeg kan skilte med i dette selskap, norden da selvsagt, er jo 3 + Tyskland, Hellas, Italia og Tyrkia. Blir vel 7 land det... Jeg er Italia-frelst og vil gjerne tilbake til Roma :hjerter:

I tillegg ønsker jeg meg også en tur til Thailand men da sammen med min far og dama hans, for å se litt utenfor allfarveg i landet der.

leliane sa for siden:

Ikke veldig bereist. Jeg reiste til USA som au pair i stedet for å back-packe slik alle avgangskull gjorde etter meg... Men et kjapt overslag og jeg kom til ca 17 land. Jeg skal tilbake til Hellas og USA (som nesten ikke kan regnes for ett land, spør du meg), Portugal likte jeg meg veldig godt i, og så drømmer jeg om både Australia og Japan.

Prøver å ha minst én tur til utlandet i løpet av året, men noe særlig høyere enn det kommer vi neppe til å prioritere reising.

Ulvefar sa for siden:

Kan bare skilte med 20 land, men jobber med saken.

Jeg trives mystisk godt i Russland, men liker også Island, Bosnia-Hercegovina, den kinesiske delen av Mongolia, Botswana og Sør-Afrika veldig godt. Og Skottland/ Irland så klart.

Tilde sa for siden:

Jeg har vært i 12 land.

Favorittplassene er Nigeria og Addis Abeba. (Kunne ikke tenke meg å reise tilbake dit nå, men det er klart de to beste ferieopplevelsene jeg har hatt.)

Ellers har vi vært 11 ganger på Kypros, der trives vi også godt.

Nigeria
Addis Abeba
Egypt
Kypros
Kreta
Kanariøyene
Spania
Frankrike
England (Skottland og Wales)
Russland

Nina sa for siden:

Har vært i ca. 20 land. Reiser (relativt) ofte til Frankrike og Spania. Aller mest har jeg vært i Luxembourg, men det er fordi jeg har bodd og jobbet der, selve landet er fort gjort å se. Drømmer om Australia og safari i afrika.

Tjorven sa for siden:

Jeg leste en gang at man er en ekte globetrotter om man har vært i like mange land som jeg har vært år. Hvis jeg ikke reiser til et nytt land i år, så vil jeg ikke lenger være en ekte globetrotter.

Jeg er 33 og har vært i 32 land.

Jeg hadde en fantastisk reiseopplevelse i Vietnam, men ungene må bli litt større før vi resier tilbake.

Kneazle sa for siden:

Oh! Fint kart! :hjerter: Og spennende reisemål! Russland og Mongolia står høyt på ønkelista mi. En tur med den transsibirske jernbanen hadde ikke vært å forakte.

kokosbolle sa for siden:

45 eller så steder i 17 land. Ønsker meg til Karibien, Sør-Amerika, Kina og Australia.

Favorittreisemål:
Alaska i USA
Nigeria
Key West i Florida, USA
New York city i USA
Phuket i Thailand
og sikkert mange flere jeg ikke kommer på i farta..

Kneazle sa for siden:

Da må jeg bli aktiv på reisefronten igjen snart! Er 33 år, så da kan jeg altså titulere meg som globetrotter i minst et par år til. :D

Ulvefar sa for siden:

Takk! Siden du tok utgangspunkt i Facebook-profilen var det det jag la ut.
Siden det er USA-produsert teller det visst stater i USA som forskjellige "land", mens Russland er Russland... Men pytt, det ser i alle fall mer imponerende ut på den måten. :cool:

Transsibirke er høyt opp på lista mi også, men for øyeblikket er det beste håpet at jobben sender meg til Kina/Mongolia/Kazakhstan/Kenya/Sør-Afrika igjen i løpet av året.

turi sa for siden:

De stedene jeg har tenkt at "hit må jeg tilbake" er Australia og Skotland. Ellers så har jeg vært i Thailand, England, Spania, Italia, Tyskland, Østerike, som jeg kommer på. Ja, også Sverige, Danmark og Finland da.

Pasta sa for siden:

Jeg kan ikke bidra med så mye annet enn at jeg er forskrekkelig misunnelig på alle som er bereiste :nemlig:

oh hvite lakenrumpe sa for siden:

Vi reiser på øyhopping til Hellas som backpackere år etter år... måtte droppe det i fjor da, for da var snuppa bare 4 mnd og jeg sleit masse med brystbetennelser så jeg kunne ikke ha badet uansett...
men i år så skal vi ta med oss tonje og øyhoppe i noen uker! Gleder meg!

Har vært på disse øyene:
Athen (starter alltid der, vel og merke ikke noen øy)
Kreta - rethymnon og hersonisses
Mykonos
Serifos
Syros

andre steder jeg har vært er:
gran canaria
lanzarote (vel og merke spania begge øyene)
Bulgaria
Kypros
Tunisia (matforgifta dag 2, skal aldri tilbake til afrika)

Kneazle sa for siden:

Tror jeg må bytte kart. Da kan jeg slenge på 10-12 "land" til på lista mi. :hehehe:

turi sa for siden:

Glemte å skrive hvor jeg har lyst å dra, og det er Russland, særlig St. Petersburg, og Kina og Japan.

Tangina sa for siden:

Jeg har 28 land på mitt kart. Skulle gjerne hatt flere.

Palmen sa for siden:

43 tror jeg det ble?
Ja, jeg er forholdsvis bereist. Har forskjellige favorittmål alt etter hvilken type reise det er, men Italia vil alltid ha en plass hoyt på listen. :hjerter:

Mistral sa for siden:

Jeg har vært i drøyt 30 land. I fire av dem (inklusive Norge) har jeg bodd i et halvt år eller mer.

Jeg reiste veldig mye i studietida, og føler meg faktisk litt mettet på eksotisk turisme. At vi er blitt barnefamilie har nok også noe å si, men nå ligger iallfall mine favorittreisemål i Frankrike (eget feriehus) - og Norge. ;)

Guava sa for siden:

Jeg har ikke oversikten i hodet, men det er vel rundt 30 land tror jeg. Jeg vet ikke helt hva som er favorittreisemål. Jeg har gode minner fra så mange steder. Jeg tiltrekkes veldig av Midtøsten. Jeg har vært på Vestbredden, Jordan, Israel og i Egypt og det å reise rundt der er noe av det som fascinerer meg mest av alt. Jeg er også interessert i arabisk og hebraisk språk. Mellomamerika tiltrekker meg også veldig.

turi sa for siden:

Dere som legger ut facebook-kartet, dere vet at navnet deres kommer opp på siden? :paranoid:

:riktig:
(Talte mine stakkarslige to stater som et land men gjør ikke store forskjellen).

Nooria sa for siden:

Jeg har vært i 21 land. Afrika har jeg sterke ønsker om å reise tilbake til... ikke nødvendigvis Zimbabwe hvor jeg var på feltarbeid, men gjerne Tanzania og Sør-Afrika.

Fru Snurp sa for siden:

Bodd, studert og jobbet i England, jobbet i Wien og Athen, vært på studieturer/jobbturer til Budapest, Paris, Nice, Nantes, Barcelona og Palma, seilferie i Hellas/Tyrkia, sydenturer til Kreta, Kypros, Karpathos, Naxos, Kos, Alanya, Tenerife og Gran Canaria, lengre tur til Australia og Thailand (innom Singapore) og ellers... jo selvfølgelig; bilferie i Sverige, Danmark, Tyskland, Østerrike, Kroatia, Slovenia og Italia. :D Hmmm, ble 17 land. Jeg er ikke engang en halv globetrotter visst.

Det skorter dessverre på ferieopplevelser i Norge og våre naboland... Har ikke vært lenger nord enn Bodø og Lofoten, har bare vært på noen få turer til Vestlandet, og ikke vært i Stockholm og København. :o

Favorittreisemålet har vært Hellas, har jo reist mest dit, men etter å ha vært i Australia og Thailand har vel ordet strandliv fått en annen mening... Reiser gjerne dit igjen! Ellers står Sør-Amerika høyt på ønskereisemålslisten!

Mistral sa for siden:

Jada. Jeg er ikke så kjempeanonym på nett lenger, med samme nick på mange fora. ;)

Obelix sa for siden:

Er ikke veldig bereist men har vel vært i 11 land sånn kjapt oppsummert.

Kunne gjerne tenkt meg en backpacker tur nå jeg da. Med unger selvfølgelig.
Jeg tror jeg da ville konsentrert meg om Europa og evt. midtøsten.

Thailand osv hadde fristet hvis det ikke hadde vært så lang flyreise :liker ikek fly:

Russland vil jeg også gjerne besøke ved en anledning.

Turban Smukk sa for siden:

Jeg er altfor lite bereist og ønsker meg hele verden. :(

Sør-Afrika kommer høyt opp. Buenos Aires. Nord-India. Lofoten. Osv osv i det uendelige.

Koma sa for siden:

Jeg tror jeg har vært i 26 land, ihvertfall iflg. en Facebooktest for halvannet år siden og jeg har vel ikke akkurat utvidet horisonten.

Siri sa for siden:

I så fall kunne jeg skilte med globetrotter da jeg var 29... Not anymore... ;)

Eia sa for siden:

Tja, har ikke helt oversikten, men en del er det. Elsker å reise, og mitt hjerte ligger i latin-Amerika. Men har også vært i USA, Canada, Sør-Afrika og på Filippinene. Jo mer jeg reiser, jo flere steder får jeg lyst til å utforske.

Favorittreisen er ettårsturen gjennom hele Amerika på motorsykkel, for åtte år siden, der jeg var lykkelig passasjer. Favorittreisemålet på den turen var Mexico, der vi tilbrakte ca. seks uker.

Travolta sa for siden:

Jeg har vært i ca. 20 land, og jeg tror nok at New Zealand gjorde sterkest inntrykk. Jeg tenker i alle fall at jeg MÅ tilbake dit, samt Australia.:) Men med to små barn, så er jeg i grunn fornøyd bare jeg kommer meg på reise i det hele tatt. :)

Macky sa for siden:

Jeg har vært i 15 land (i juni kan jeg slenge på et nytt land).

Jeg har reist en del i 2 av landene jeg har vært i (Usa (bodde der i 1 år )og New Zealand).

Skvetten sa for siden:

Jeg har reist rundt om på hele kloden har vel totalt noen og tretti land på samvittigheten. Alikevel er vel det mest imponerende at jeg har besøkt samtlige av statene i USA.

Dit jeg alltid vil tilbake er uten tvil den arabiske delen av verden, Insj Allah.

Inagh sa for siden:

Jeg skal ikke skryte på meg å være utprega bereist, desverre - det får bli en dag ungene er store og økonomien bedre, for det er mange steder jeg drømmer om å se.

Favorittbyen min er Derry nord i Irland. Belfast er også en flott by.

Slettet bruker sa for siden:

Jeg har sett for lite av verden til å svare i denne tråden tror jeg. Men jeg elsker å reise, så jeg vil ha abonnement.
Jeg har forøvrig vært i 13 land til nå og det skal bli mange flere.

Norge, Sverige, Danmark
Sveits
Italia
Monaco
Hellas
England
USA
Egypt

Må tilbake til New York. Det er et harry svar, men jeg elsket New York stort. Spaserturen over Brooklyn Bridge en formiddag med iskaldt vær, knallblå himmel og sol - første juledag 2007 ga meg noe som var viktig for meg.

Jeg er ekstremt fornøyd med resten også. Den gangen vi kjørte oss bort i Alpene og fikk se Tyrol en hel dag på supersvingete småveier var fantastisk. Venezia var nydelig. Lübeck deilig. I Baden Baden bor en god venn, der var det fint. Hele byen lukter lavendel. Og på en restaurant i havnen i Monaco spiste jeg så god mat at jeg får vann i munnen enda ved tanken. En stille kveld mens alle sov og jeg satt med et glass vin og et stykke deilig ost og utsikt til hele rivieraen er et minne jeg holder kjært. Og Eiffeltårnet opplyst på kvelden med tusener av lamper som blitzet opp og ned var en vakker overraskelse. Keops pyramiden grytidlig om morgenen nesten uten mennesker rundt og sola som kom opp bak var en jentedrøm som gikk i oppfyllelse. Og for ikke å snakke om unger som ler og bader. Jeg elsker det. :glis:

Karima sa for siden:

Må visst begynne å reise igjen i år hvis jeg skal holde tritt som globetrotter.

Har lyst til å reise til Island, Madagascar og Venezuela. Blant annet. ;)

Sitron sa for siden:

Om det er land pr år som teller, så er Iben en globetrotter, med sine 5, snart 6, land pr 4 år. :knegg:

Slettet bruker sa for siden:

Land per år kvotienten på minstemann her er heller ikke ille. Han har ti land på syv år. :nemlig:

Fordelen med å kjøre bil på ferie er at det blir mange land på lista. Så får det heller passere at barna antagelig har inntrykk av at Tyskland stort sett er vei. :ler:

Trixie sa for siden:

Skal vi se.
Sverige, Danmark, Tyskland, Finland, Russland, Estland, Luxemburg, Belgia, Thailand, USA, Spania, Hellas.

Men har mange drømmer da.

Pepper Lemon sa for siden:

Haha, min gutt er også globetrotter da. Han har fem land på 3 år. Verre med min stakkars pappa, som har vært rundt overalt, men som sikkert ikke har så lett for å plassere 66 land. Jeg skal jaggu prøve å mappe hans reiser.

Selv har jeg ikke så mange land, uten at jeg har telt etter. De aller fleste land i Europa og USA. Dvs, jeg har kanskje mange land, men få verdensdeler.

Maverick sa for siden:

Slovenia
Sveits
Østerrike

...eh, har jeg glemt noen? Det så da mange flere ut før. :gruble:

Uansett er jeg alltid glad i Frankrike, og skal definitivt til England. Og så er det jaggu på tide at jeg kommer meg ut av Europa snart også.

Palmen sa for siden:

Om vi teller land pr leveår ligger datteren vår godt an. 12 land på 2 1/2 år. :knegg:

IOA sa for siden:

Jeg har vært i 16 land. Jeg har veldig lyst til å reise tilbake til Cuba, der jeg bodde i perioder da jeg var 20-22 år. Latin-Amerika ligger mitt hjerte nærmest, og jeg drømmer om å reise mer der. Ellers kunne jeg godt tenke meg å se mer av Afrika. Har bare vært i Sierra Leone.

Snuppa, som straks blir fire, har vært i fire land. Til sommeren får hun et land til.

Jeg tror forresten ikke det blir så mange nye land på meg framover. Mannen kommer fra den Dominikanske republikk, og med billetter til hele familien går hele reisebudsjettet med. Vi har planer om å reise igjen til høsten, da er det tre år siden vi var der sist. Det er også et flott reisemål forresten, særlig på grunn av min fantastiske svigerfamilie!

Candy Darling sa for siden:

Hah. :kry: Jeg er en ekte globetrotter. Jeg husker faktisk ikke, men jeg har passert 40 (jeg skal telle når jeg får hjernen på plass).

Land, altså. Ikke år. :snurt:

:knegg: Det har både Sneipen og Snorkfrøken også.

Karima sa for siden:

Ifølge globetrotter-reglene jeg er innsatt i er man uansett ikke globetrotter før man har vært i 25 land. Det er altså først ved 25 år at år-regelen setter inn.

I tillegg må man ha vært på minst tre kontinenter. Og så var det er regel til som jeg har glemt. :hmm:

C3PO sa for siden:

Jeg har ikke fylt ut Facebook-kartet ennå, men ja, jeg er bereist - første flyreisen var vel i 1969 (over Atlanterhavet). Jeg har for øvrig bodd på 4 kontinenter, og besøkt 1 til.

Jeg vil veldig gjerne tilbake til Buenos Aires og til Australia. Ellers er jeg alltid glad i å reise til Storbritannia.

Acsa sa for siden:

Jeg har bare vært i et par-og-tjue land, fordelt på fire kontinenter. Jeg har bodd i fem land. Og mine to favorittreisemål er Zanzibar og de skotske øyene.

Candy Darling sa for siden:

Jeg var så opptatt av å skryte at jeg glemte å si favorittstedene mine. Caye Culker i Belize troner høyt på listen, Brasil er et land vi åpenbart aldri blir ferdig med. Ellers er jeg veldig glad i Australia, og elsker skranglete storbyer som Berlin, London og NY. :love:

Karima sa for siden:

Her kan jeg faktisk skrive under på alt. Hvis du mener Cay Caulker, that is. Belize city, derimot, er noe av det mest bisarre jeg har vært med på. :skeptisk:

Siri sa for siden:

Der er det fantastisk! :hjerter: Jeg trodde nesten at jeg drømte da jeg var der... :elsker:

Why? Jeg har ærlig talt ikke mange minner derfra, men jeg forlot vel åstedet før jeg rakk å oppleve noe minneverdig derfra. Når jeg tenker meg om husker jeg forresten at jeg kjørte en utrolig rå drosje der ...

Karima sa for siden:

Vi kom fra Guatemala, hvor jeg oppfatter folk som generelt nokså reserverte, men vennlige og høflige. I Belize City ropte så å si alle vi passerte etter oss, stilte spørsmål om hva vi gjorde der -noen var nesten truende. Det tok oss en halvtime å finne en åpen restaurant, og den kinesiske vi til slutt fant, ga halvparten av reisefølget matforgiftning.

Kontrasten til paradiset Cay Caulker var påfallende, kan du si.

Tallulah sa for siden:

Jeg er ikke sånn kjempebereist, men har vært i følgende land:
Sverige
Polen
Litauen
Belgia
Østerrike
Tidligere Jugoslavia (nå Serbia)
Spania
England
USA
Zambia
Hellas

Mitt yndlingssted er New Orleans. Jeg har desverre ikke vært der etter Katrina, men jeg føler at jeg kommer hjem når jeg er der. Jeg liker luktene, smakene, butikkene, gatene, menneskene, musikken...

Siri sa for siden:

Jeg likte Guatemala godt, nettopp av den grunn du beskriver - jeg kom dit fra Nicaragua hvor jeg opplevde å bli nærmest antastet hvor enn jeg gikk, i hvertfall når jeg gikk alene. Stemmer forresten det der med roping i Belize City, men det gjorde de vel på Cay Caulker også så vidt jeg husker? Jeg syntes det var ganske vittig! :knegg:

Caye Caulker eller Key Caulker, siden vi først skal flisespikke. :p

Belize City er ikke noe fornuftig sted å oppholde seg, nei. Ekstrem fattigdom og veldig høy kriminalitet. Vi ble hengende der noen timer fordi bussen vi skulle videre med kollapset, og Rhett gikk rundt i byen for å ta bilder (etter sterke advarsler fra bussjåfører, men hey! De overdriver jo alltid). Han måtte trekke inn til slutt etter regelrette trusler om vold og I'll find you, you racist fordi han ikke ville betale en lokal "guide".

Caye Caulker var et deilig, deilig sted. Jeg har nesten ikke lyst tilbake, på grunn av de nye, store hotellene det ble snakket om. :sukk:

Siri sa for siden:

:tullerdu: Når var det du var der? Jeg tror uansett ikke jeg kan reise tilbake, det jo bare bli en nedtur...

:skremt: Det var etter jeg var der. Angrer nesten på at jeg leste denne tråden, men det vil vel skje før eller siden uansett. :(

gurgle sa for siden:

21 land fordelt på Europa, Amerika, Sør-Amerika, Afrika og Asia.

Favorittene mine ligger i Sør-Amerika og Asia. En aldri så liten reisetørke nå som ungene er små.

Candy Darling sa for siden:

Nåja, TTT gjelder vel minst like mye der som andre steder, har jeg en sterk mistanke om. :humre:

Karima sa for siden:

Mulig de ropte på øya også, men der følte jeg meg helt trygg. Det gjorde jeg faktisk ikke i Belize City. Tror det var første (og foreløpig eneste) opplevelsen på et vis bekreftet advarselene.

Candy Darling sa for siden:

På CC ropte de vel først og fremst om selvlagede smykker og don'tworry-røyk, tror jeg. :knegg:

mamsen74 sa for siden:

Jeg kan heldigvis kalle meg globetrotter ennå... 34 land og 34 år! Satser på et nytt land før jeg har bursdag, men målet må være minst ha antall land som år :nikker:

Har reist jorden rundt og trives godt i på safari i Afrika og på loffen i Asia... Etter barna kom til verden har det blitt litt andre reisemål, Seychellene, Mauritius, øyhopping i Karibia m.m.

Av favoritter er Namibia, Seychellene, Indonesia og Australia ++
Alltid lyst til å reise og kan drømme meg bort når som helst...

Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.