Hvor "farlig" er det egentlig å bruke en gammel bilstol til baby? Mannen min er egentlig ganske opptatt av å sikre barna i bil, men samtidig er han i overkant "fornuftig" når det gjelder både økonomi og forbruk. Hvilket er bra, bortsett fra at han nå mener at den gamle bilstolen får duge til den nye babyen. Den ble kjøpt i 2002, og er brukt ganske lenge av to barn. Jeg mener vi bør skaffe oss en ny bilstol.
Finnes det god dokumentasjon på at en bilstol går ut på dato, som jeg kan legge fram? I tillegg til det, regner jeg også med at det har skjedd litt på utviklingen også slik at en nyere bilstol sannsynligvis er tryggere i seg selv.
Takk for tilbudet. Nei, tror ikke det blir Oslo før til sommeren. Vi bruker å ta toget til Oslo i vinterferien for å besøke bestermor, ungene syns det er slik stas. Men det blir litt for nærme termin i år så det utgår.
Ja, jeg har også hørt 5 år. Problemet er bare at mannen ikke tar dette for god fisk før det kan dokumenteres vitenskapelig. Hvorfor blir plasten dårlig etter 5 år, liksom? Ja, det lurer forsåvidt jeg på også, forskere som vi er begge to. :knegg:
Jeg tror ganske sikkert at bilstolen har fempunktssele, så det er ikke et argument.
Ehm. Nå påstår mannen min det samme. At vi også hadde fempunkt. Men jeg husker at vi hadde dunposene oppi stolene, og jeg mener at det bare var tre hull til selene (har solgt dem)... :sparke:
Ang det med 5 år, så er jeg rimelig sikker på at materialet holder en god stund lenger enn dette også. Men materialtretthet forekommer jo, etter et visst tidsrom, og da setter de en grense for å sikre seg.
Og da sikrer jeg meg også, ved å kjøpe nytt sete når det er gått 5 år. Jeg tenker at det ikke er min oppgave å overprøve anbefalinger fra Trygg Trafikk og produsenten av bilsetet.
Jeg har faktisk misforstått denne femårsregelen, og tolket det dithen at barneseter er utrygge når de er fem år gamle. Men det er ikke det Trygg Trafikk sier:
Jeg har krasjet med barn i bil, og bilstol. Jeg fikk til beskjed at; sålenge bilstolen ikke er ødelagt, eller har ødelagte deler, så kan den fint brukes videre.
Hmm, materialtretthet, eller utmatting som er et bedre ord å bruke, trenger ikke å ha noe med alderen å gjøre. Det går på bruken, dvs. antall lastsykler og størrelsen på disse for å være spesifikk. En gammel stol som er lite brukt kan dermed være "bedre" enn en nyere stol som er mye brukt. Men dersom plasten blir sprø rett og slett pga av alder stiller det seg annerledes.
Det var interessant det Emma siterer fra Trygg Trafikk. Det var noe annet enn hva jeg også trodde om 5-årsregelen.
Det med materialtretthet er bare noe jeg har lest meg til, så det høres ut som om du kan mye mer om dette enn meg! :nikker: Forsto det som om om det kunne ha med alder å gjøre, men jeg vet ikke.
Vi fikk låne en bilstol til den ene gutten vår av søsteren min, det var akkurat under 5 år da vi tok det i bruk, og det følte jeg meg helt trygg på jfr det jeg hadde lest. Men var ikke klar over at de regner bruken som trygg såpass mye lenger, altså opp mot 8-10 år. Det er jo kjekt å vite, spesielt for seter/stoler man bruker over lengre perioder. Dette setet var jo bare litt over 5 år da gutten vokste ut av det.
Men hvem var det som fortalte deg dette? TT sier jo noe annet, som du ser over her.
Elin M: Jeg hadde nok byttet stol om jeg var deg. Det har vært en stor utvikling på denne fronten siden 2002. I tillegg blir plasten dårligere etter hvert som tiden går.
Jeg ser ihvertfall stor forandring på stolen bare fra den vi hadde fra 2006. Var ikke så god støtte rundt hode med ekstra beskyttelse, 5 punkt sele var det ikke og låsen var lett og få opp av eldre søsken etc. Vi kjøpte ny når vi fikk minsten
Jeg var veldig i tvil etter at jeg krasjet, og hadde jo hørt at man skulle skifte stol. Så jeg dro innom Barnas hus på StorM senteret i Trondheim med bilstolen, og spurte. Var jo der i nesten èn time, for at de skulle finne ut noe. De ringte og styra, og fant da ut tilslutt; at så lenge stolen ikke var ødelagt o.l, så kunne vi fortsette å bruke den. Denne bilstolen er laget av isopor, og har ikke noe plast på seg. (ikke babybilstol). Og vi krasja i 50-60 km/t, bilen ble kondemnert.
Men uansett, så er det vel best å rette seg etter TT:p
Det er noe av det merkeligste jeg har hørt. Hvilket bilstolmerke er dette?
:humre: Jeg skjønner at du har en mann av samme type som meg. Jeg fikk overbevist han om nytt sete, ved å vise til utviklingen som har vært, men det mest avgjørende var nok, at den nye babystolen gjorde at vi fikk plass til tre bilstoler i baksetet på bilen vår. Det gjorde vi absolutt ikke med det gamle.
Må bare få skyte inn at Barnas Hus er ikke en pålitelig kilde når det gjelder informasjon om barnesikring. Kunnskapene til de ansatte på BH er i byen er mildt sagt mangelfulle. :rolleyes:
Det anbefales en maksimal levetid på 5-6 år på babystolene.
Når det gjelder 3-pkt vs 5-pkt har det ikke noe som helst å si på sikkerheten i en babystol, så det er ingenting å henge seg opp i.
Maxi Cosi produserer fortsatt CabrioFix med 3-pkt.
Det er faktisk lettere å feste en baby i en stol med 3-pkt.
"Man brukar beräkna att en bilbarnstol har en livslängd på ungefär 10 år. Det bör dock inte vara äldre än ca 5 år då det tas i bruk av ett nytt barn.
För ett babyskydd är livslängden något kortare, mellan 5 och 7 år.
När bilbarnstolen åldras finns risk för att materialet blir sprött och kanske inte kan garantera samma säkerhet vid en eventuell krock.
Om bilbarnstolen varit med om en olycka ska det kasseras direkt, oavsett skick."
Dette er en generell uttalelse hentet fra ntf.se.
TT skiller ikke mellom babystoler og bilstoler for større barn i sin anbefaling såvidt jeg ser. Mulig det er fordi det tolkes slik at det spørres ang stol til større barn.
Anbefalt levetid på babystoler varierer mellom produsentene, men ligger rundt 5-6 år.