Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.
Hvorfor det? Tror du dette blir flittig brukt av div. arbeidegivere rundt om i dette langstrakte landet?
Kjenner at jeg hadde blir irritert om min arbeidsgiver hadde kommet å sagt til meg at han vil lese igjennom mine meldinger på arb.mobilen.
Da mangler man tillit til sitt personale mener nå jeg.
Aner ikke. Nå har jeg mobil med tvillingabonnement så det kan kanskje være noe for folk som vil ha privatdelen av mobilen sin i fred. Jeg bruker ikke jobbmobilabonnementet, så der må de gjerne lese meldinger som ikke fins om de vil.
Ellers er det jo bare til å bruke en annen mailadr. enn jobbmailen da, om man ikke vil vise hva som ligger i innboksen på jobb.
Tja, i min tidligere jobb hvor jeg var leder for en del andre skulle jeg et par ganger ønsket at jeg hadde denne muligheten.
Jeg kan se for meg flere mulige grunner for at arbeidsgiver vil ønske dette. F.eks hvis man mistenker at noen bruker mobil eller mail til å drive konkurrerende virksomhet med den virksomheten man jobber for. Eller hvis det foreligger mistanke om økonomisk utroskap, illojalitet, o.l. Eller rett og slett at man mener at mobilen misbrukes privat på bedriftens regning.
Jeg ser ikke på dette som noe verre enn at arbeidsgiver har rett til å kreve sykemelding fra første fraværsdag hvis det foreligger mistanke om misbruk av egenmeldinger.
Selvsagt er det et uttrykk for mistillit, men etter å ha jobbet flere år som leder må jeg si at noen ganger har man grunn til mistillit.
Såvidt jeg forstod, så er Datatilsynet fornøyd, fordi dette egentlig bare er å stadfeste det de har anbefalt hele tiden. Og det er at arbeidsgiver skal bare lese ansattes e-post dersom de kan begrunne at det er nødvendig for bedriften eller hvis de har berettiget mistanke til at e-posten har blitt brukt i forbindelse med grove brudd på reglene. Dessuten skal arbeidtaker informeres på forhånd om at e-posten blir lest. Det er fremdeles ikke lov for arbeidsgiveren å lese privat e-post, eller å lese e-post uten begrunnelse eller varsling, så jeg synes ikke dette høres problematisk ut.
Privat korrespondanse bør man uansett holde på sin private e-postadresse, det er det ryddigste for alle parter.
Det er ikke noe problem for meg. Jeg handler ikke i strid med arbeidsgivers interesser hverken i eller utenfor arbeidstiden, så det er ingen grunn til at de skal gå gjennom mailen/meldingene mine. Hvis de likevel skulle gjøre det, så finner de forbausende lite spennende der all den tid jeg bruker privat mailadresse til det som er spennende. ;) På mobilen så er det mest fjas, så det kunne de sikkert hatt moro av å gå gjennom. :knegg:
Et eksempel på at det kan være nødvendig å lese den ansattes e-post er jo hvis den ansatte er syk eller bortreist, og det ligger kundeinformasjon, bestillinger eller møtereferater i vedkommendes e-postboks eller lagret på vedkommendes område på nettverket. Jeg synes det er helt rimelig at arbeidsgiver skal kunne lese dette ved behov, men at de naturligvis skal si fra på forhånd.
Det spiller ingen rolle for meg rent personlig, men jeg kjenner at det gjør opprør i fagforeningsmagen min. Jeg har hatt en sjef som overvåket mailen min og selv om jeg ikke hadde noen ting å skjule, så var det en guffen følelse. Jeg synes nå heller at man burde hente inn en tillatelse i tilfeller der man åpenbart burde få tilgang til å lese en ansatts mail.
Det er jo nettopp ikke lov til å "overvåke" mailen. Jeg synes det høres veldig ryddig ut å klargjøre hvor grensene er, også for å si fra om at den typen ting ikke er akseptabelt.
Joa, jeg leste det Skilpadda. Problemet kommer vel idet man jobber i en liten bedrift med en sjef som nå tror det er fritt frem. Jeg har møtt forbausende mange av det kalibret som er troende til det.
Dessuten er det et annet dilemma. Jeg skriver mye mail fra jobbmailen til min kontakt i fagforeningen (jeg er klubbleder i min bedrift) og selv om det ikke er katastrofe at sjefen leser mine (og hennes) tanker om situasjonen, så er det jo ikke direkte heldig. Nå har jeg ikke slike problemer i min bedrift nå, tror jeg, men det kunne blitt et problem.
Da politianmelder man dem. Det hadde jeg faktisk ikke hatt noen skrupler for. Jeg synes forøvrig at den nye loven virker bra og tror heller at dette vil gjøre ting enklere og mer transparent en dagens situasjon.
Helt greit for meg. Jeg bruker jobbmailen til jobbrelaterte saker i all hovedsak, så det er helt uproblematisk. Jeg velger å tro at de aller fleste sjefer har skamvettet i behold og ikke misbruker muligheten.
Jobbmail og jobbmobil kan alle i mitt firma få lese, om de har lyst.
De få gangene jeg har tatt noe privat på jobbmailen (fordi jeg har vært for lat til å laste opp gmail, hvor lat kan man BLI? :sparke: ) har det ikke vært noe som jeg hadde hatt problemer med at sjef eller kolleger leste.
Jeg er så kjedelig at det å gå gjennom min mail eller mine tekstmeldinger, det unner jeg ingen.
Ellers har jeg óg hatt et par sjefer av typen "snoke fordi jeg kan", og det kan nok bli problematisk for enkelte, men det er jo bare å slå hardt ned på misbruk av denne retten.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.