Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Skal staten virkelig fortsette å bære havre til død hest? (SAS)

#1

Polyanna sa for siden:

SAS har, ikke overraskende, meldt om gigantiske tap. Tusenvis av mennesker må gå i en svært omfattende sparerunde.

Dette er jo i aller høyeste grad historien om et varslet selvmord. "Alle" har visst at SAS har vært døden nær, siden forrige århundre. Man skulle ikke titte nøye på selskapet før man så at en kolossal kostnadsbase, dyr infrastruktur og fastlåste arbeidsavtaler ville gjøre det så godt som umulig å snu skuta. Spørsmålet det siste året har gått fra å være "hvem kommer til å kjøpe SAS?" til "Vil man i det hele tatt klare å prakke det på noen?"

Så går altså Staten inn med 800 mill. For å forsvare et sårbart rutenett i Norge.

Hvorfor? Dette er å kaste gode penger etter dårligere, og antagelig kun et spørsmål om å utsette det uunngåelige.

Er noen få flyruter virkelig verdt det? Og kunne ikke i så fall pengene verdt bedre anvendt ved mer direkte støtte?


#2

Aiza sa for siden:

Støtte til konkurranseutsatte næringer er sjelden en bra ting. Et eksempel på dette er tekstilnæringen i Norge på 60-70 tallet som ble kunstig opprettholdt.


#3

indie sa for siden:

Dette har jeg lurt på også. Jeg vil tro at de pengene til slutt vil å i vasken uansett, enten fordi SAS går konkurs eller fordi de blir solgt og eierskapet sånn sett forsvinner ut av Norge.

Hvis de vil ha ruter på avsidesliggende steder i Norge, kan de ikke sette de ut på anbud eller subsidiere flyselskap som vil opprettholde ruter der?

Hva skjer med Widerøe om SAS forsvinner da? Er ikke de eid av SAS?


#4

Pepper Lemon sa for siden:

Det er helt utrolig. Jeg antar (håper, i hvert fall) det ligger noen velfunderte betraktninger bak, som jeg kunne tenke meg å lese. Det virker jo komplett uforståelig at de skal fortsette å redde dette selskapet.


#5

Euripides sa for siden:

Norge bør selge ASAP og la være å kaste gode penger etter dårlige. La nye eiere håndtere alle problemene med SAS.

Det er IKKE slik at SAS idag opererer ruter som ikke er kommersielt lønnsomme i Norge.


#6

Ru sa for siden:

Ja til høyhastighetstog ... :går i tog:

Jeg synes det er hinsides. De har knapt levert annet enn røde tall, og det i lange tider før krisen kom. De fortjener ikke å reddes.


#7

Aiza sa for siden:

Å ja! Høyhastighetstog mellom Bergen og Oslo (østlandet) det er drømmen min. Skal vi starte aksjon?


#8

Katarina sa for siden:

Jeg er med! :jupp: Men kan vi ikke få orden på lokaltogene først?


#9

Skvetten sa for siden:

:går i tog med Ru:


#10

Acsa sa for siden:

Men - jeg hørte på nyhetene forrige uke at SAS Norge faktisk gikk med overskudd, stemmer det, dere som er inne i sånne finansgreier? :blånn:


#11

Slettet bruker sa for siden:

Hvis jeg har skjønt min finansinteresserte samboer rett, så er krisepakken på 800 mill formet slik at pengene ender hos SAS i Sverige. Jeg kan jo skjønne hvis Bjørn Kjos blir sur for dette ja.


#12

Meta sa for siden:

Går også i tog med Ru og Skvetten!


#13

Polyanna sa for siden:

Først får de fikse togsituasjonen i de sentrale østlandsområdene. Det er der man får desidert mest klimaeffekt ut av hver tog-krone.


#14

Pappalille sa for siden:

Ja til bedre togtilbud (over hele landet). :går i høyhastighetstog:


#15

Maverick sa for siden:

Jeg går gjerne i tog for å kunne kjøre tog.


#16

Enhjørning sa for siden:

Skal vi legge toglinjer nord for Bodø også da? :knegg:

Uten flyrutene er vi temmelig fucked her oppe, dessverre.
Men jeg er enig i at det ikke nødvndigvis trenfger løses gjennom enda mer statlig støtte til SAS.


#17

Euripides sa for siden:

Yes, det stemmer. I praksis betyr dette at om f.eks Lufthansa kjøper SAS så bør det (teoretisk) ikke føre til noen endringer i norske ruter. Langdistanserutene fra Sverige og Danmark derimot...


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.