Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.
SAS har, ikke overraskende, meldt om gigantiske tap. Tusenvis av mennesker må gå i en svært omfattende sparerunde.
Dette er jo i aller høyeste grad historien om et varslet selvmord. "Alle" har visst at SAS har vært døden nær, siden forrige århundre. Man skulle ikke titte nøye på selskapet før man så at en kolossal kostnadsbase, dyr infrastruktur og fastlåste arbeidsavtaler ville gjøre det så godt som umulig å snu skuta. Spørsmålet det siste året har gått fra å være "hvem kommer til å kjøpe SAS?" til "Vil man i det hele tatt klare å prakke det på noen?"
Så går altså Staten inn med 800 mill. For å forsvare et sårbart rutenett i Norge.
Hvorfor? Dette er å kaste gode penger etter dårligere, og antagelig kun et spørsmål om å utsette det uunngåelige.
Er noen få flyruter virkelig verdt det? Og kunne ikke i så fall pengene verdt bedre anvendt ved mer direkte støtte?
Støtte til konkurranseutsatte næringer er sjelden en bra ting. Et eksempel på dette er tekstilnæringen i Norge på 60-70 tallet som ble kunstig opprettholdt.
Dette har jeg lurt på også. Jeg vil tro at de pengene til slutt vil å i vasken uansett, enten fordi SAS går konkurs eller fordi de blir solgt og eierskapet sånn sett forsvinner ut av Norge.
Hvis de vil ha ruter på avsidesliggende steder i Norge, kan de ikke sette de ut på anbud eller subsidiere flyselskap som vil opprettholde ruter der?
Hva skjer med Widerøe om SAS forsvinner da? Er ikke de eid av SAS?
Det er helt utrolig. Jeg antar (håper, i hvert fall) det ligger noen velfunderte betraktninger bak, som jeg kunne tenke meg å lese. Det virker jo komplett uforståelig at de skal fortsette å redde dette selskapet.
Hvis jeg har skjønt min finansinteresserte samboer rett, så er krisepakken på 800 mill formet slik at pengene ender hos SAS i Sverige. Jeg kan jo skjønne hvis Bjørn Kjos blir sur for dette ja.
Skal vi legge toglinjer nord for Bodø også da? :knegg:
Uten flyrutene er vi temmelig fucked her oppe, dessverre.
Men jeg er enig i at det ikke nødvndigvis trenfger løses gjennom enda mer statlig støtte til SAS.
Yes, det stemmer. I praksis betyr dette at om f.eks Lufthansa kjøper SAS så bør det (teoretisk) ikke føre til noen endringer i norske ruter. Langdistanserutene fra Sverige og Danmark derimot...
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.