Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Elbil

#1

Joika sa for siden:

Lærern min sa i dag at han slapp betale for parkering og at han fikk kjøre i kollektivfeltet med elbilen sin.

Jeg ble umiddelbart tent på en elbil. :nemlig:

Er det flere fordeler med dette? Er det greit å kjøre en sånn på snøføre? Hva med motorveier? Går den fort nok, eller er den mer som en moped å regne?


#2

Left sa for siden:

HER snakker vi elbil :knegg:


#3

Hyacinth sa for siden:

Jeg vil gjerne ha en el-bil.

Og det var det jeg hadde å bidra med i denne tråden. :blond:


#4

Joika sa for siden:

Elbil er virkelig løsningen på alle mine problemer. Jeg kommer til å spare masse tid på morgenen fordi jeg kan kjøre "kollektivt". Jeg slipper alle avgiftene som følger med en vanlig bil og jeg kan bruke den når jeg skal til byen, fordi det ikke er håpløst å parkere den...

vurderer seriøst (når jeg skal kjøpe bil om et års tid da).


#5

Left sa for siden:

Hvis du kjøper en sånn søt liten sak, så kan du parkere på tvers, og det blir lettere å finne plass.


#6

Joika sa for siden:

Ja i tillegg så blir jeg ikke loppa for penger.

Mitt hovedproblem til daglig er trafikk-kort og forsinkelser med det og handling. Er sjelden jeg skal på så lange turer... såfall kan jeg ta toget også..

Denne vil jo ikke koste meg stort i drift. 10 øre pr km blir 1 krone på mila. Det er ikke mye....


#7

Acsa sa for siden:

Jeg elsker elbilen min. :hjerter: :bidrar:


#8

Joika sa for siden:

Fortell mer!! :hyper:

Fordeler, evt bakdeler! Hva koster det å ha en?


#9

Nin sa for siden:

Mmm, jeg ønsker meg så fælt en El-bil.
Hadde man bare ikke hatt gubbe og fire unger som må inn i bilen også.
:sukk:


#10

Ekorn sa for siden:

Vi drømmer om elbil vi også. I Usa har de pickupper og Suver med elmotor. Når vi vinner i lotto skal vi imoprtere en slik en :jupp:


#11

Ulvefar sa for siden:

Vi har en elektrisk Peugot 106. Fantastisk! Selv om det er forrige generasjon teknologi holder den glimrende til vårt bruk: Kjøre frem og tilbake mellom Nittedal og Oslo, innom butikk og barnehage på veien. Vi bor oppå en ås, med en god del bakker, og det går greit.

To dører, fem seter. Rekkevidde ca. 90 km, maxfart ca. 95 km/t (mindre i oppoverbakke). Lader det aller meste på 2-3 timer, fra tom til full på 4-5. Så vanligvis gidder vi ikke lade på jobben siden det holder frem og tilbake, men skal vi videre til noe annet før vi skal hjem holder det med en liten stund på kontoret før "tanken" er toppet.

Det er litt som å kjøre et lydløst flygende teppe med bra musikkanlegg mens man koster forbi bensinbilene i køen der man kjører i kollektivfeltet. Selv om den koster det samme som en bensinbil i innkjøp så bruker vi vel omtrent 10% av kostnaden per kilometer i strømutgifter kontra alminnelig bensin. Det å slippe årsavgift osv. skal man ikke forakte.
Kort sagt: stor fan :riktig:

For balansens skyld: Nei, den akslererer ikke så grusen spruter, lange, bratte oppoverbakker kan gi redusert hastighet, og den er ikke noe å kjøre offroad med. Men vanlig vinterføre og norske bakker fikser den helt fint.


#12

Joika sa for siden:

Åh... :hjerter:

Kjenner at dette er noe for meg. Billig, og to seter til meg og mini-bolla...


#13

Ulvefar sa for siden:

Rettelse:
..sorry, teknisk sett 4 seter... hadde alltid trodd det var fem siden det så sånn ut for meg. Men der tok jeg feil.


#14

Joika sa for siden:

Uten alle disse avgiftene så vil jo ikke denne koste meg mer å holde enn et månedskort omtrent. Og jeg kan kjøre til skolen og parkere utenfor skolen på parkeringsplassen til staten.. gratis???

Dette er for godt til å være sant!


#15

tinkadott sa for siden:

ulvefar: har du noen linker til vidunderbilen?


#16

Ulvefar sa for siden:

Problemet med den vi har er at den ikke er i produksjon lengre -vi kjøpte vår brukt, og de begynner å bli gamle. De nyere el-bilene som kommer nå har bedre batterier, billigere ordninger for når batterikassa må byttes ut osv, men det har vært en periode nå hvor det av en eller annen grunn nesten bare har vært produsert små to-3 setere med null bagasjeplass ("Buddy" osv). Det driver og snur seg, men bruktmarkedet er ennå litt trangt. Så jeg foreslår å begynne å google bredt med tekopp, god tid og åpent sinn.


#17

Joika sa for siden:

Jeg trenger bare en sånn liten fjert. Ser de ligger på fra 80 000 ca.


#18

Maz sa for siden:

Jeg vurderer også elbil, men det er vel ikke sånn at en står gratis hele dagen. En står vel i 3 timer eller så, og må bruke en slags "skive" for å markere tid. I Trondheim er det vel også bare en gratis ladestasjon, i et parkeringshus så den er ikke gratis... i tillegg til IKEA.

Om noen har andre opplysninger om parkering hører jeg gjerne.


#19

Ulvefar sa for siden:

Vet ikke de nøyaktige bestemmelsene, de varierer vel rundt om kring ja. Jeg står stort sett parkert på jobben (Universitetet i Oslo) og der er det gratis parkering (for ansatte og studenter) og gratis ladestasjoner.

#20

apan sa for siden:

Det du må passe på, er batteriets alder. Det er liksom batteriet som koster, stort sett. En billig bil hjelper lite hvis du må kjøpe nytt batteri til 80 000.


#21

Joika sa for siden:

De jeg har sett på koster ca 20 000 for nytt batteri. :jupp:


#22

Maverick sa for siden:

Er det nå egentlig så veldig mange kollektivfelter på den strekningen du må kjøre, Joika? Jeg liker el-biler. Jeg bare liker ikke at de knuser hvis man ser litt hardt på de.


#23

mrc sa for siden:

Usikkerheten, i hvert fall hvis man kjøper en bruk, er batteriene. Disse varer ikke evig og er mildt sagt svindyre å erstatte (og utgjør vel gjerne over halvparten av bilens nypris). Kjøper du en til 80 000 kan det godt være at du om en stund kanskje må ut med like mye til nye batterier slik en del av disse batteriene er..... En del kan også ha rimeligere batterier, men så er det også et spørsmål om hvordan disse batteriene tåler kalde dager, hvor lang tid de trenger for å lades opp, hvor lenge de er forventet å leve osv.

Kjøper man en ny Think i dag kan man ha en løsning der man "leier" batteriene for 1400 kr/mnd. For min egen del er det i hvert fall mer enn jeg bruker på drivstoff og parkeringer.

Personlig er bilene også sikkerhetsmessig og kjøreegenskapsmessig slik at jeg i hvert fall ikke hadde turt å kjøre utenfor bykjerna.

Personlig ser jeg på dagens elbiler som uinteressante. Samme gjelder for så vidt hybridbiler. Interessant blir det når plug-in-hybridene kommer.

Rent miljømessig er også elbilene i dag totalt sett egentlig et spørsmålstegn, sett ut i fra produksjonen av batteriene og at vi ikke er så dekket strømbehovsmessig av vannkraft som de fleste tror vi er.


#24

Joika sa for siden:

Jepp. Ring 3 er nearby!

Ikke minst så har nesten hele den verste køstrekningen mot sentrum også kollektivfelt.


#25

Maverick sa for siden:

...og hvor er kollektivfeltene på Ring 3?


#26

Joika sa for siden:

Det er ikke hele veien men deler av den har vel?


#27

Maverick sa for siden:

Ikke veldig mange steder, nei. Dvs, på andre siden av sentrum er det vel litt mer igjen, men ikke noe særlig.


#28

Maverick sa for siden:

For å si det sånn, jeg hadde ikke kjøpt El-bil for å kunne kjøre forbi rushet på Ring 3. :knegg: Men det er nok en veldig grei bybil.


#29

Joika sa for siden:

Ikke BARE derfor da. Mye pga lave kostnader også.. og det at jeg ikke trenger bil noe særlig utenom til og fra jobb og til og fra butikken egentlig.


#30

Ulvefar sa for siden:

Vel, ikke bare by. Vår funker fint ut til der mange Osloboere mener er tilnærmet villmark også. Men offroad og hølete kjerreveier er ikke greia, nei. Men vi har asfalt på bygda også.


#31

Maverick sa for siden:

Jeg tenker mer på at jeg ikke synes El-biler er robuste nok til at jeg hadde vært komfortabel med stor fart og at alle andre på veien er ti ganger tyngre enn meg.


#32

mrc sa for siden:

Har du sjekket prisen på nye batterier for denne? I hvert fall gjennom Peugeot selv er det nesten 100 000 kr. Blant annet har vel Refrance eller hva de heter solgt en del slike biler billige gjennom bruktimport fra Frankrike, og med litt alder på disse bilene i utgangspunktet blir det raskt dyrt... Det er vel to batteripakker, så man snakker opptil 200 000 kr å bytte! Samme gjelder for en del av de elektriske Citroën-ene, som vel i basis er samme teknologien vil jeg tro.

For Think koster det også også over 100 000 for full utskiftning.

Og ifølge foreningen Elbil Norge er det veldig varierende hvor lenge slike batterier i praksis varer, selv om produsentene oppgir f.eks. 100 000 km, er det de som opplever at de må skiftes etter halvparten. Og dette regnes som slitasjedeler og vil kun gå på garanti, og ikke under reklamasjonsretten... Er mye usikkerhet rundt dette, så billig elbil kan veldig raskt bli temmelig dyrt.

Jeg synes slike løsninger virker som et økonomisk sjangsespill.

F.eks. ligger det ute en annonse på Finn på en Citroën Saxo til 60 000 kr. Rekkevidden er 1 mil med batteriene som er i. Annonsen forteller "enkelte batterier eller hele pakken må byttes.", men sier ikke at dette altså kan koste ca. 100 000 kroner.


#33

mrc sa for siden:

  • mva og arbeid. Da vil jeg tro det er en Kewit du har sett på. Estimat fra produsent for levetid på denne typen batteri er 20 000 km eller 2-5 år. Altså er estimert kjørelengde totalt på disse batteriene også veldig mye kortere enn for de bilene som har dyrere batteripakker.

Rekkevidden vil innenfor den estimerte levetiden til batteriet også gradvis kunne bli dårligere. Kjøper man brukt vet man heller ikke hvilket bruksmønster det evt. har vært i henhold til oppladingen og vedlikeholdet av batteriet. Joda, disse bilene må inn på service også, og hvordan prisene er på det området tør jeg ikke svare på.



#35

mrc sa for siden:

Hvilke er særdeles vanskelige å importere til Norge siden det ikke foreligger typegodkjenning for Europa vil jeg tro....


#36

Joika sa for siden:

Man sjekker vel dato på batteriene når man kjøper. Det oppgis i allefall i det fleste annonsene. :jupp:

Man får regne på det.


#37

Che sa for siden:

Hvor mye ekstra strøm bruker de når det er 15 minus ute? (varmeapparat og sånn mener jeg)


#38

Ulvefar sa for siden:

Varmeapparatet vårt går fra en egen liten dieseltank, og jeg tror det er vanlig?
Vi merker at det går litt mer strøm når det er veldig kaldt, men ikkke sor forskjell.


#39

Slettet bruker sa for siden:

Jeg hadde faktisk elbiler som eget fag på ingeniørhøyskolen. Men det er leeeeenge siden nå. Den gangen var det ihvertfall vanlig at det var en bensin eller dieselvarmer som ga varme i bilen.

Problemet var da som nå batterienes levetid.

Det fine er at det også er gratis å kjøre i bomringen med elbil - i tillegg til all de andre fordelene.


#40

mrc sa for siden:

Men det er likevel en veldig stor usikkerhet rundt det - nettopp det Elbil Norge sier, de skal i teorien kanskje vare lenge, men mange opplever at de varer mye kortere.


#41

mrc sa for siden:

Ja, det er gjerne f.eks. Webasto som benyttes for å gi varme. Dette i basis samme løsningen som benyttes på mange dieselbiler i dag.


#42

mrc sa for siden:

Problemet er vel ikke at de bruker mer strøm direkte, men at batteriene får lavere virkningsgrad i kulda. Dette igjen avhengig av batteriteknologien også. Og mange av elbilene bruker ganske gammel batteriteknologi...

F.eks. glemte man litt eldre mobiltelefoner i bilen på vinteren virket de gjerne ikke før de var blitt oppvarmet igjen pga. batteriet. I dag benyttes bedre batteriteknologi som tåler lav temperatur bedre.



#44

annemede sa for siden:

Vi har kjøpt en Buddy, Kewet som bil nr 2. Den er 3-seter. Koster 140 000 kroner helt splitter ny. Rekkevidde er fra 40 - 80 km, avhengig av temperatur og kjørestil.



#46

Ulvefar sa for siden:

Nei, det har du rett i. Hvis du vil ha en stor bil er ikke dagens El-bilutvalg det du trenger å lete i. Du finner i beste fall noe med hybridteknologi, som lettere lar seg skalere til store biler.

Me det er nå ikke så forferdelig lenge siden folk med alminnelig inntekt stort klarte seg med bensinbiler av Peugot 106 -størrrelsen, og den er jo i alle fall ikke beregnet på å pakkes full av svigermor, surfbrett, koffert og snippeske for påsketur. Men vi kjenner folk som eier El-bil, og bruker pengene de sparer på å ha en El-bil på å leie bil de gangene de trenger noe større og kraftigere på ferie e.l. Slik får de El-bilens fordeler i hverdagen, og tilpasser bilbehovet for feriebruk (van, jeep, komfy langdistanse) uten å måtte drasse et digert beist av en bil for å frakte seg selv og matpakke via barnehagen til jobb.


#47

Slettet bruker sa for siden:

I de gamle, gamle dager da jeg hadde elbil som fag, så var forresten dette med kollisjonssikkerhet løst på en annen måte enn andre biler.

Andre biler er relativt myke med dekompresjonssoner som tar av for smellen når man krasjer.

Elbilen er - eller var ihvertfall da - hard og uten dekompresjonssoner. Teorien var at den benyttet seg av dekompresjonssonen til den bilen den krasjer mot.

Jeg likte ikke den teorien noe større forøvrig - men det er ihvertfall en plan bak kollisjonssikkerhet der.


#48

mrc sa for siden:

Ja, det går veldig greit å utnytte dekompresjonssonen til et mur, fjellvegg, grøft osv :-\


#49

mrc sa for siden:

Et problem sikkerhetsmessig for en del slike biler har også vært at batteripakken er svært tung, og bilens kostruksjon ikke optimalt tilpasset dette. Batteripakkene i en del biler er vel raskt et par hundre kilo om ikke mer? I Tesla er den vel over 500 kilo...



#51

Slettet bruker sa for siden:

Det er akkurat derfor jeg ikke synes løsningen var god - det er jo ikke gitt at man krasjer mot en bil med dekompsoner.


#52

Skjeggevenn sa for siden:

Har tilgang til en tilsvarende Peugot som ulvefar. Et fiffig fortrinn med å bruke elbil er ladeplassene på Gardermoen - med elbil kan du parkere rett ved inngangen, gratis, under tak, og komme tilbake til nyladet bil. Tror ikke det er noen begrensning på hvor lenge den kan stå der heller.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.