Vi har en Passat med tre bakovervendte seter i baksetet. Det går akkurat. Maxi-cosi cabrio-seter med isofix-base er setet som tar minst plass hos oss. I tillegg har vi et Duologicsete og et ... hjerneteppe ... det bakovervendte setet som kan bruke lengst, Britax ett eller annet. Det går som sagt med et nødskrik men siden vi elsker vår Passat med firehjulstrekker såpass høyt så har vi heller investert i en stor og romslig skiboks.
Ja.
I tillegg er det god plass til vogn i bagasjerommet. (Vi har stasjonsvogn.)
WW Passat er den beste bilen vi har hatt og prøvd, vi kjører mye og har 3 barn. God plass, god å kjøre og god på veien.
Passat er kjempe god bil å kjøre og deter god plass, jeg har truet samboeren med å ville bytte Audien med en passat, men da satte han ned bakbeina, så han er ikke så gira på passat som meg, det er hvis noen årstall man skal holde seg unna også er det noe med forstillingen som ofte rykker
Stemmer. Det gjelder tidligere generasjon Passat. Jeg har hatt inntrykket av at det avtok med modellene som kom i 2001. Ikke direkte snakk om at det rykter, men man har noen slitasjeelementer som kommer litt før de strengt tatt burde. Dagens Passat, som kom i 2005, er på mange områder veldig forskjellig fra forgjengeren. Før 2001 var det også en del elektronikkproblemer.
Men det skal jo i da også sies at de problemene Passat hadde på denne tiden "arvet" den fra Audi A4. Forrige generasjon Passat var basert på A4-modellen som ble solgt mellom 1995 og 2001. Samme type forstilling, samme elsystem etc etc. I praksis var Passat en litt forlenget A4. Dagens Passat har skiller seg relativt mye fra A4 på mange områder.
Man finner de som har bedre plass i baksetet, eller omtrent samme plassen, men ingen av dem kan stille med 4WD - i hvert fall ikke i samme prissegment...
Jeg vil nok ikke påstå at denne typen bil er det optimale for innlasting av tre unger, men det er plass. Mulig man bør prøve litt forskjellige barnestoler også, for det kan bli litt trangt å komme til sikkerhetsbeltene med noen stoler.
Vel, tar man uansett prissegment kan man jo tenke på både Volvo V70/XC70, BMW 5-serie, Audi A6 og MB E-klasse, som blir store stasjonsvogner som kan leveres med 4WD. Nye Opel Insigna kan også leveres med 4WD, men den som kjøper en Opel til 700-800 kan forvente seg et temmelig rått verditap...
Subaru Legacy kan jo muligens også gå inn i dette segmentet - litt usikker på hvordan pris og bakseteplassen der er, men den har i hvert fall 4WD.
Eller har man jo en del crossover-suv'er som strengt tatt ikke er mer enn stasjonsvogner med store hjul ;)
Når det ellers gjelder biler som ellers blir aktuell, om man ser bort i fra 4WD, blir det jo bilene Passat eller konkurrerer med i sitt segment, som f.eks. Avensis og Mondeo, samt C5 og muligens også Accord og Mazda 6 uten at jeg skal si noe sikkert om hvordan plassen bak i de to sistnevnte. Mener å huske at Mazda 6 burde ha ok med plass.
Om man foreløpig er i planleggingsfasen, og det er snakk om ny bil, er det vel ikke så lenge til Skoda Superb kommer i stasjonsvognutgave, og den vil også bli levert med 4WD. Bredden er nok her omtrent det samme som Passat, men det er bedre benplass...
Både VW og Audi hadde noen leie barnesykdommer i enkelte generasjoner. Forstilling og elektronikk som stikkord. 2000 modell og eldre skal man ligge unna hvis man ikke vil ha det gøy med en regning på forstillingsarbeid etter hver EU kontroll.
Jeg har kjørt en Audi A4 2001 i mange år uten nevneverdige problemer, med unntak av at det røk en sensor en gang. Men det var visst en vanlig feil på de viste det seg. Og passat er jo en bil som har hentet mye fra denne, så det kan hende man kommer ut for samme feil der. Det var dog ikke dyrt eller vanskelig å fikse - hu mor greide det.
De nyere passatene er ganske bra, med unntak av krangel i automat-girkassene. De har gjerne røket på rundt 60.000 km - sånn ca rett etter at garantien går ut. Ellers vet jeg ikke om at de har noen standard barnesykdommer.
Nå har de jo fjernet seg en del fra Audi A4 etterhvert, men det er jo fremdeles mye likt. Og den nest siste generasjonen Aui A4 scorer toppen på feilstatistikkene i alle de testene jeg har lest. Det er rett og slett ikke feil på dem.
(Hvis det ikke lyser av hele innlegget så langt, så har jeg en ny A4 diesel nå og er meget fornøyd, men det er aldri i livet plass til tre barneseter baki, så for en gangs skyld kan jeg ikke anbefale den.)
Vi har en 2000-modell VW Passat. Den er romslig, god bagasjeplass, og god plass i baksetet.
Derimot har det vært en del trøbbel med den, rent teknisk. Blant annet levde sentrallåsen sitt eget liv en stund. Etter vi kjøpte den (selvsagt) har vi hørt at dette er et vanlig problem med Passat, og også andre VW-biler.
Vi tenker å spandere på oss 2007 eller 2008-modeller, så det er sagt. Mannen vil ikke ha SUV, og jeg vil ha noe som er forenelig med dysparkeringen min.
Joda, jeg kjører A6 med Mini, Snupp og nabojente. Dvs. To fremovervendte og Mini i Maxi Cosi. Maxi Cosien er den som tar minst plass, men jeg skulle ønske jeg hadde en base til den, for det er litt hassel å feste setebeltene når jeg skal feste tre belter. (Både Mini og nabojenta sitter i beltestol.)
Men hvis jeg skulle valgt bil kun med kriteriet at det skulle være greit med plass i baksetet til tre barn så hadde jeg nok gått for en Volvo V70.
Vi hadde vw passat stasjonsvogn 07 modell som mannens forrige bil . Og den hadde god plass til to barneseter . I nødsfall klarte jeg å få plass i mellom dem . Vi var godt fornøyd det året vi hadde den .Vi byttet fordi mannen fikk ny jobb .
Har ikke hørt om spesielle problemer med DSG-kassene så langt egentlig, i hvert fall ikke i noe større omfang på en slik kilometer. Med det sagt vil jo dette gjerne være reklamasjonssaker uavhengig av garanti. Nå vil vel de fleste bilforsikringene i dag også gi forsikring av drivverk (motor og girkasse) fram til temmelig høy antall kilometer.
Ellers er det jo en oppdatert DSG-girkasse som benyttes i dag, der forskjellene egentlig er ganske store, men muligens denne så langt benyttes kun benyttes på bensinmodellene.
Ja, i de feilstatistikkene der man har tatt hensyn til kilometerstand har A4 fra 2001 og nyere gjort det meget bra. I henhold til Dekra-statistikken, som trolig er den største i europa, har også Passat gjort det bra.
Problemet for en del av statistikkene har vært at det ikke blir tatt hensyn til kilometer, og ser man på Svensk Bilprovning har f.eks. A4 og Passat, spesielt i dieselversjoner, en snitt på rundt det dobbelt av alle bilene i sitt segment i snitt. F.eks. kan en Honda Accord ha et snitt på f.eks. 45 000 etter tre år, men snittet for A4 kan være 90 000. Det sier seg selv at da begynner man rett og slett å få en del slitasjeelementer inn i bildet som andre biler kan få senere, men som gjerne er ting som skal løses på neste service. Med det sagt, så forteller ikke disse statistikkene så mye om alvorlige feil som må rettes med en gang og som aldri finner på å ha på en bil man leverer inn til EU-kontroll.
Et element i denne sammenheng også er hvorvidt man skal kjøpe diesel eller bensin. I hvert fall om jeg skulle kjøpt helt ny Passat i dag ville jeg kanskje vurdert noen av de nye bensinmodellene som har kommet, der man har temmelig høy motorytelse kombinert med ganske lavt forbruk. I hvert fall om man ikke kjører så veldig langt per år kan de være ekstra aktuell.
Annen ting nå er at kjøper man helt ny Passat får man også en del nyere, mer moderne, mer effektive og mer stillegående dieselmotorer enn man hadde for 2007-modellene. Disse skiftene kom vel muligens på noen 2008-modeller, men tror de først kom på høsten og ble beregnet som 2009-modeller.
Angående det med de nye dieselmotorene, så er vel det de som da har det nye elektroniske innsprøytningssystemet med svært høyt trykk? Det er jo knallfint i teorien, men jeg er litt spent på å se om de holder mål år etter år.
Den gamle pumpedysedieselenpatenten på bilen min er ihvertfall gjennomprøvd siden krigen omtrent - det skal den ha. :)
Men jeg er glad for å kjøre diesel etter å alltid ha hatt benisnmotorer. Jeg liker draget på lavt turtall og jeg liker forbruket. :hjerter:
Annet element er muligens om det har vært en stille oppgradering av 4WD-systemet. På Passat CC blir det nå benyttet Haldex4, samme på nye Golf 6 og Skoda Octavia. Har sett litt snakk om at VW i det stille oppgraderte på Passat fra Haldex2 til Haldex4, slik som de i det stille gjorde det på Octavia. Dette er jo evt. noe man kan spørre en forhandler om eller høre med VW sentralt via websidene... Men altså.. det kan være en del nyere Passat'er, fra sommer 08 og senere, som altså også kan ha et litt mer moderne 4WD-system...
HAdde tidligere ne kollega som opplevde at deres A4 hadde åpnet seg en helg de var på hytta. Det var ikke bare at man måtte måke fram selve bilen for å komme seg hjem, men også måke ut av bilen...
Men disse problemene ble vel rettet på biler som hadde service hos merkeforhandlere etter hvert.
Det er første gangen jeg har hørt om den feilen på A4? Det er en kjent A6 feil fra 2000 modellene det der. (Mener det er 2000 modellene sånn ca, men ta årsmodellen med en klype salt)).
Men det er jo en sjikkeli flau feil på en bil i den prisklassen da. Selv jeg som er så glad i Audi må jo bare paddeflatt innrømme akkurat det. :skuffet:
Det var et problem både på Passat og A4 ja. Problemet var gjerne på tidlige modeller, så i år 2000 skulle det vel normalt ha blitt fikset. A4 kom i en oppgradert utgave som 1999-modell. Passat kom videre i 2000 som en oppgradert utgave som 2001-modell, men tror problemet med Passat ble rettet før den tid på dette området. Samme vil jeg egentlig tro for A6.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.