Jeg kan vel ikke annet enn å anbefale Hondacrv. Den er litt stor, men sterk,, med god motor, MASSE plass til beina framme og bak, du kommer fram over alt.
Vår kostet ca 260000 og da var den tre år gammel. De holder seg godt i prins, og har et vidunderlig stort bagasjerom :elsker:
Med det budsjettet du har ville jeg vurdert en helt ny bil, eller i hvert fall så godt som ny bil. Ny bil gir en helt annen forutsigbarhet. Du vil ha et direkte kundeforhold til forhandleren og i mange år fram over vil evt. problemer gjerne være garanti- eller reklamasjonssaker. Man trenger ikke begymre seg over slitasjeelementene på flere år, f.eks. bare det at man faktisk får bilen levert med ny dekk og ikke trenger å tenke på det på 5 år.
Joda, den er dyrere i innkjøp, samtidig som man gjerne vil få litt mer ekstra igjen når man selger den.
Noen merker og modeller som du ser før deg som spesielt aktuell? Noen merker og modeller du absolutt ikke ønsker?
Første som slår meg er kanskje Skoda Roomster. Liten og praktisk, samtidig designet slik at den er fleksibel hvis du trenger større plass noen ganger. Rimelig i innkjøp. Med 1.4-80 hk motor finner du en "nesten ny" uten å måtte ta noe ekstra lån vil jeg nesten tro.
På bruktmarkedet er det ikke så mange av disse foreløpig. Mye som har vært solgt er diesel, men egentlig kan en bensinbil trolig være et vel så bra valg for deg med tanke på at det hovedsakelig er småkjøring og bykjøring.
Mazda 3 er også noe jeg tenker på hvis man tenker helt ny bil eller en fra 2008. Tror de skal holde seg ganske bra i pris også om man ikke velger for liten motor.
En nykommer nå er også den nye Skoda Octavia 1.4 med 122hk-motor - viktig med denne på 122 hk og ikke den gamle med 80hk, som for så vidt kanskje holder for deg, men som har høyt verditap pga. mange ellers unngår så små motorer. Med 122 hk begynner det å ligne noe. Dog, det skal vel være vanskelig å finne noe på brukmarkedet med 122hk-motoren, men nybilprisen starter vel på rett over 200k og med kampanjer fra en del forhandlere i dag på nye biler pga. lavt salgt tror jeg man skal kunne få den for godt under 250 000. Lavt forbruk har den også - er vel strengt tatt i forbruk ikke langt unna en dieselen i samme bilen... Octaiva blir en kompaktklassebil med bagasjerommet til mellomklasse (der man også finner Passat, Avensis o.l.).
Du kan jo få en så godt som ny mazda 5 for den prisen iallefall. (tror jeg)
Den har skyvedører som jeg anser som veldig attraktivt med småunger i bil iallefall.
Ellers så har jo KIA Cee'd SW reklamert med å være billig som nybil. Den har 7 års garanti, så sånn sett er den jo trygg da. En 2007modell koster under 200'
Jeg anbefaler også Skoda Roomster. Ungene våre stortrives i baksetet, de sitter så høyt og flott og har super utsikt. Og bilen er snerten og god å kjøre.
Elller en Honda accord tourer(stasjonsvogn) om du vil ha stasjonsvogn eller bare en vanlig honda accord (sedan.)
Man får plass til en svær simo kombi\emmaljunga duo ting i bagasjerommet uten å demontere vogna helt :fnis:(bare for å demonstrere plassen) Og tourer var i 2003 den største
og du kan ha 3 bilstoler i baksete å enda ha god plass eller 3 voksne mannfolk i baksete uten at de klager på plassen.
:har prøvd alt det der:
:fnis:
Mazda 5 koster ny fra 280 000. Videre kommer vinterhjul etc, så i praksis blir det gjerne minst 300k for en helt ny vil jeg tro. Men ja, en "lett brukt" er nok innen rekkevidde og kan absolutt være en bil å vurdere.
Jeg er litt usikker på hvor mye Renault det er i disse bilene, og det gjør meg litt skeptisk... (Renault og Nissan har et samarbeid her, og Renault Koleos er vel i basis samme bilen - og tror bl.a. 1.5-liters-motoren er en Renault-motor).
Husk ellers at de som er rimelig er 2WD og ikke 4WD.
Vi har også Skoda Roomster, og det er en veldig praktisk bil, og med fleksible bakseteløsninger, slik at du kan ta ut midtsetet, og ha to frittstående bakseter. Er det to kranglefanter er det i hvert fall uvurderlig :knegg:
Vi har dieselvarianten, og det er utrolig bra bagasjerom på den. Sambo har kjørt en hel buesofa i den, og det skulle man jo ikke tro gikk an når man så den utenfra. Liten men stor allikevel.
Ja, strengt tatt blir det en del biler i det segmentet som blir ala en Golf med store hjul. Rent kupemessig vil det jo imidlertid holde, så det blir kanskje mer et spørsmål om bagasjeplass.
Renault og Volvo har vel ikke samarbeid lengre, etter at Volvo ble kjøpt opp av Ford. Riktignok har Bilia, importøren i Norge, begge merkene - det er vel imidlertid noe som henger igjen fra gammelt av.
Renault har nesten 50 prosent av aksjene i Nissan. Mulig Renault fortsatt har en eierandel i Volvo, men den må være liten, og så vidt meg bekjent er det ikke noe teknisk samarbeid lengre. Når det gjelder samarbeid med franske bruker riktignok Volvo, og Ford, noen motorer fra PSA - dvs. konsernet som eier Peugeot og Citröen.
vi kjøpte en splitter ny mitsubishi lancer for et par år siden, utstillingsmodell. Fikk den til 215 000. Absolutt fornøyd, selv om det i bunn og grunn er en kjedelig bil. Men deilig at den er ny og at alt funker.
Det er nå så, men jeg må også tenke på at dette er en bil jeg må ha i mange år også.
Grunnen til at jeg skal ut å bytte bil allerede etter 7 mnd. er at jeg har fått innvilget bil gjennom nav. En slik innvilgelse kan kun søkes etter elleve år igjen. Kjører en 2001 mod. nå og vil ha en nyere bil som varer lengre.
Tittet på skoda Roomster i dag. Han skulle sette opp et prisoverslag og gi meg en pris på min bil. Fyren tilbydde meg latterlige 50 000 kr for min bil, mens de andre sa 80 000 kr. Så da falt skoda av. :nemlig:
Tittet også på Quashcai og jeg må si jeg ble litt forelsket i utseende. :elsker: Skal prøvekjøre en til mandag også skal de ta takst på min. Begge drivakslene er gåen og de må bytte den, men den feilen har jeg klaget på siden jeg kjøpte den, så de skulle ta det på sin kappe. Var hos dem jeg kjøpte bilen.
Tittet også på Mazda 5, men den blir for dyr igjen. Han skulle se om han fant noen bil som passet meg og ringe meg opp igjen.
Jeg er forresten nødt å kjøpe hos forhandler. Både pga. papirene fra nav og fordi jeg har en innbyttebil som jeg ikke orker å selge privat. Er vanskelig å få solgt biler om dagen og tror det vil ta for lang tid.
Var det et konkret tilbud på 80 000, eller en antydning? Strengt tatt synes jeg 80 000 hørtes veldig mye ut i henhold til dagens marked. Man skal være obs på at et slikt regnestykke har to sider. Gir man en høy pris for innbyttebilen kan det bety et dårligere tilbud på bilen kunden skal kjøpe, eller dårligere muligheter for å få innbakt ekstrautstyr som pruting ved nybilkjøp. Dette er en balanse som en del forhandlere driver med.
Det kan også være en psykologieffekt i det at man føler at man får veldig mye for bilen man hadde....
Nå er jeg ikke spesielt kjent med hva en 01 Spacestar går for og hvilken motor du har, hvilket utstyr, hvor gamle dekk osv, men 80 000 hørtes veldig bra ut i utgangspunktet.
Ja, og kjører du hovedsakelig i by trenger det ikke bli så stor forskjell i forbruk heller. Riktignok kan dieselen, selv om den kanskje har en del færre hester, føles en del sprekere pga. kreftene er bedre i turtallsområde man faktisk bruker i praksis.
Et problem også for en del dieselbiler som kun går i bytrafikk med mye småkjøring er at partikkelfilteret går tett. Vet ikke hvilken teknologi Nissan her bruker, men for en del aktører er det nå et problem at mange ikke "kjører bilen hardt nok".
Uansett bil; biler har gjerne gått av å "bli kjørt litt" ved jevne mellomrom, og godt av noen kraftige nedbremsinger som et vedlikehold av bremsene, for å få fjernet skitt, rust, belegg etc. fra skiver og klosser.
Det jeg uthevet, var det de sa til meg også. Eller en kunde og en gammel bekjent som jobber på verkstedet der. Jeg kjører 8000 i året og bilen rekker ikke blir varm bestandig. Derfor ikke dieselbil.
Jeg får kjøre E18 litt innimellom så jeg får rusket den litt opp.
Blir spennende å se om jeg liker å kjøre den på mandag da. Bilen er fin den, men om jeg liker å kjøre den er jo en helt annen sak. :p
Bilkjøp er uansett vanskelig, er jo så sykt mye å velge mellom. Men denne virker jo som jeg kan få meg en ny bil til en grei pris med garanti over flere år.
Dusten på Skoda ser meg hvertfall ikke igjen. :sur:
Skal man være kjent med evt. problemer på en bil må den ha vært på markedet i noen år, f.eks. minst 3-4 år. Med at hun skal ha bilen i 11 år betyr det at det på slutten blir en del år eldre bil. Med å kjøpe en ny bil sitter man med garanti og reklamasjonsrett. Reklamasjonstiden er 5 år og det er strengt tatt ikke så mye som ikke dekkes av reklamasjonsretten, som dekkes av garantien. Mao. kan man her uansett i basis se for seg mer eller mindre 5 år der evt. problemer ikke vil koste noe. Man kan merke seg at kjøper man en bruktbil vil reklamasjonsretten også gjelde i henhold til forhandleren hvis bilen i utgangspunktet har vært kjøpt for privatmarkedet. En bil som ha vært næringskjøpt, som firmabil, leasing e.l., har ikke de samme reklamasjonsvilkårene (her blir garanti mer viktig).
Kjøper man en bil som er f.eks. 3-4 år kommer man raskt til det punktet at det er en del vedlikehold som må gjøres. Nye dekk, registerreim og en rekke andre ting som etter hvert er slitasjedeler og må tas. Sett slikt blir forskjellen mellom brukt og ny bil ofte betydelig mindre.
Sett bort konkrekt i fra dette tilfellet, vil jo ellers en bil man har kjøpt ny ha en høyere verdi også når den selges enn en en du har kjøpt brukt, og dette reduserer noen av den faktiske forskjellen i innkjøpsprisen. Når man skal ha bilen så lenge som det er aktuelt her er verditapet i seg selv ikke så relevant, ettersom det vil være særdeles vanskelig å forutse og bilen vil være lite verdt om 11 år...
Å prute er ikke alltid så enkelt. Man kan ha større sjanse for å få ekstrautstyr bakt inn i prisen enn å direkte prute ned. Det kan være rimeligere for forhandleren å gi med utstyr for 10 000 kr enn å gi et kontantavslag på 5000 kr.
Vær bevist på hva du ønsker av utstyr. Husk at omså elementer som nye barnestoler er noe forhandlerne selger med god margin og som kan "bakes inn" i bilen.
Ps! Husk skvettlapper! ;-) (Blir vel sjeldnere og sjeldnere, men synes de er svært greie å ha i stedet for at siden av bilen skal være dekt av isklumper nå på vinteren, som i verste fall kan skade bilen f.eks. ved at de slås opp i chassis hvis man kjører i en hump. I tillegg holder de bilen renere og man får ikke så lett steiner som spruter opp langs siden av bilen)
Hva med Nissan X-trail? Du får 2005-modell som har gått under 90.000km til mellom 200.000 og 250.000.
Skal man kjøpe brukt, anbefales det å kjøpe 3 år gammel. Nye biler faller veldig mye i verdi de 2 første årene, og kjøper man 5 år gammel bil begynner gjerne reparasjonene.
Skrev at hun burde kjøpe en bil som er NY men har vært på markede en stund.
sånn at småfeil og sånt er luket bort.
Altså ikke en helt ny sort bil som man har null ide om det er noe spes feil på
;)
Kjøp japse. Styr unna Renult eller hvordan det nå skrives :fnis:
Dersom jeg var deg ville jeh kjøpt Skoda jeg.
HAr aldri kjørt Skoda selv, men hører endel skryt om den.
Det var en bruker her inne Beate eller Beata, som kjøpte en splitter ny for rett over 200.000,- En Octavia.
Den tror jeg, uten å kjenne noe til hverken Octavia eller Roomster, har bedre kjørekomfort enn sistnevnte.
Jeg ville ihvertfall kjøpt så ny som overhodet mulig når planen er å ha den i rundt 11 år.
Og bensin. Når du kjører så lite som du gjør, er det ikke store beløpet du sparer på et år i drivstoff. Dessuten blir bensinbiler raskere varme innvendig enn en dieselbil.
Nå har jeg aldri hatt diesel (og ikke skal jeg ha det heller) men det sier mine kollegaer som har temmelig nye dieselbiler.
Du med dine ledd bør prioritere varm bil, komfort, gode seter å sette seg inn i og ikke minst gå ut av. Det er forskjell på det (spør søsteren) Hun merket stor forskjell på en Maxda og en Renault hun hadde for noen år siden.
Dette var betrakninger uten å ta hensyn til alle tekniske greier.
Kjøp bil hos noen du stoler på, en bilforretning som ikke ligger så langt unna deg, bilen skal inn på service en gang sikkert. Se på hva servicene og typiske slitedeler koster.
Og, når du skal ha forsikring på den, tegn en super plus forsikring. Den dekker alt som skulle skje med bilen din. Om en typisk dyr del ryker og den ikke dekkes av garanti. Slik forsikring kan kan ha på inntil 8 år gamle biler.
PÅ min bil koster denne ca 600,- ekstra i året bare.
Det stemmer ikke helt. Mange (de fleste) dieselbiler har en tilleggsvarmer som standard som gjør at de får raskere opp kupevarmen enn bensinbiler. Varierer litt mellom merker og modeller - en del har det ikke, og det kan være plagsomt. Selv har jeg en VW Touran og her er det en såkalt Webasto som starter når det er 4 grader eller lavere. I basis er dette en liten dieselbrenner som går i noen minutter for å lage varme. Som tilleggsutstyr kan en god del merker levere tids- eller fjernstyring til webastoen. Man kan da trykke på fjernkontrollen eller stille inn et klokkeslett for å starte oppvarmingen av bilen. Så vil bilen være oppvarmet når du kommer, uten å måtte stå tilkoblet strøm for ekstra kupevarmer.
En annen vanlig løsning er i praksis noe man kan kalle en glødevifte. Man har elektriske varmetråder som gir ekstra varme inn i kupeen.
Merker selv stor forskjell når det er kaldt, spesielt fordi strekningen jeg om morgenen kjører hovedsakelig er nedoverbakke. Min gamle bensinbil ble aldri varm før jeg var framme, men dieselbilen kjenner jeg varme i lang tidligere pga. webastoen.
Men ellers i dette tilfellet er nok bensinbil å foretrekke pga. den lave kjørelengden.
Tenker litt på det sier Angelique. Pga. mine ledd så bør jeg ha en automagirbil, men det blir for dyrt ser jeg. De ligger mye høyere i pris en manuell.
Kjørte volvo på fjellet nå. Må si jeg savner både det å kjøre volvo og automatgir. :elsker:
Ville bare hatt en litt større motor. Den ligger så stødig på veien og jeg føler meg veldig trygg.
En del bilprodusenter får en del ekstra avgifter pga. ineffektive automatgirkasser som gir økt forbruk.
Skoda Octavia med 122hk-motor og DSG(!) koster 240k. Kanskje i dagens marked med pruting kan man få den ferdig levert til 250k med dette. DSG har blitt rimeligere hos VW/Skoda med at det på en del modeller faktisk gir lavere utslipp (= lavere forbruk = lavere co2-avgift).
En del biler med i utgangspunktet små motorer kan i kombinasjon med de noe ineffektive automatkassene en del produsenter har bli veldig trege... men for så vidt kanskje greit nok til bykjøring om man ikke har de store kravene.
Nissan hadde i hvert fall for noen år siden problemer bl.a. med X-Trail og automatgir, der i basis ytelsene ble strupet i praksis pga. automatgirkassen strengt tatt ikke tålte motorytelsen bilen var oppgitt til å ha...
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.