Hvis jeg skjønner dette riktig så har aktoratet prøvd å bruke nymotens teknologi for å vise i retten hvordan de slemme, slemme piratene stjeler Harry Potter fra nettet. Også har de ikke skjønt teknologien helt og ikke vist at de bruker tpb trackeren?
:grineler: :dåne:
Det er vel en totalt mangel på teknologisk forståelse og et forsøk på å hindre en utvikling som følge av nye teknologiske muligheter. Musikkbransjen har begynt å forstå det, det tok lang tid, men film- og tv-bransjen prøver ennå å tviholde på gamle distribusjonsformer. Gjennom å gjøre dette står de samtidig å ser på at toget går.
Det blir på sett og vis historier som gjentar seg. Dette kan også føres tilbake til da gramofonen kom, og datidens musikere ikke ville ha noe av det mediet. Jeg tipper hestehandlere, kusker, hestevognprodusentert osv sikkert prøve å stoppe bilens utvikling også rundt århundreskiftet ;-)
Rent teknisk sett så er det klart at TPB i seg selv ikke har kopibeskyttet materiale hos seg. Men joda, de er en faktor for å effektivt distribuere det, liten tvil i det. Men når bransjen ikke klarer å samle seg om gode lovlige løsninger får de bare ha det så godt.
Nå har den bransjen de siste årene forvirret kunder med at man evt. måtte kjøpe ting forskjellige steder for å ha tilgang til alt, og forvirret og lagt begrensninger gjennom bruk av DRM. Dessverre er det nok litt gamle folk i toppen som helst ikke vil endre noe som i mange år har gitt dem store inntekter. Men de må nok det....
I går tror jeg aktoratet faktisk greide å argumentere for at det ikke var TPB som var skyld i fildeling, men personen som lastet det opp.
Musikkbransjen er desverre så akterutseilt på dette området at de har virkelig seg selv å takke. Desverre hadde det ikke trengt å være sånn, men de store selskapene og IFPI greier å forsinke ethvert forsøk på å finne en felles løsning.
Amen!
Men jeg ser for meg gutta i tpb når bevisene skal demonstreres også er det feil bruk av tracker så de setter i gang en torrent som ikke er relatert til tpb. (Eller hva de nå gjorde feil - de brukte ihvertfall ikke tpb). De må jo ha hatt dagens :glis:!
Hadde jeg kunnet laste ned en film med god båndbredde fra en server så hadde jeg gladelig betalt tyve spenn eller noe for det. Istedenfor å bruke torrenter. Og hvor mye sitter Hollywood igjen med per film feks? Neppe så mye ihvertfall.
Men finnes den løsningen tilgjengelig? Neida. Her skal det gåes på tur ut i stormen og så skal vi se hva som er ledig i videosjappa og håpe det ikke er riper i dvd'en også må vi jaddentameg ut i stormen igjen dagen etter for å levere.
Da blir plutselig tpb et kjempefint sted. :nemlig:
Jeg hadde også gladelig gjort det altså. Tror det hadde blitt solgt mange flere filmer, om man kunne ha lastet dem ned for en passe sum - opp til en 50 lapp kanskje - hjemme på sin egen maskin. Fra et trygt sted og av god kvalitet ja.
Jeg hadde definitivt benyttet meg av et lovlig tilbud om det fantes, spesielt for yndlingsseriene mine. Nå er det lovlige alternativet å kjøpe DVD-en lang tid etter og det er bare ikke aktuelt altså. Siden jeg kjøper seriene uansett så kan jeg godt betale episode for episode.
Når det kommer til argumentet med at platebransjen ikke vil gi fra seg store inntekter, så er dette en sannhet med modifikasjoner. Det er ikke slik at plateselskaper sitter igjen med haugevis av penger for plateinnspillinger, og artister får ingenting - slik mange påstår - det er et veldig forenklet bilde. Selvsagt er det noen topper som har tjent mye, men alt i alt så er det en myte at det er så mye penger i platebransjen.
Men at de burde ha skjerpet seg for lenge siden og heller tenkt alternativt er udiskutabelt. På by:larm i fjor så hadde de vanligvis så populære by:larm-baggene en diger påbrodert Piracy Kills Music-merke, og det må ha vært den minst brukte by:larm-baggen ever. :knegg: (Nå skal det ikke stikkes under stol at den var en ekkel beige farge heller da ... )
Jeg kan bare si for min egen del at jeg bruker mer penger på film og musikk nå enn jeg gjorde før. Fordi jeg blir kjent med flere musikere/band og dermed går mer på konsert, jeg går mer på kino osv.
Og jeg ville vært villig til å betale for å laste ned også hvis jeg fikk ok båndbredde og kvalitet. Nå er det bare ett sted jeg bruker som virkelig har god båndbredde, ellers tar ting ofte litt tid å ta ned.
Enig i disse. Det er ikke aktuelt å betale mange hundre kroner for en serie, et halvt år etter at den har gått på tv. Men noen kroner pr edisode for ok kvalitet og med tekst, det hadde vært greit.
Ja, ikke sant. Det var det som var så teit, jeg trengte en bag i den størrelsen, men jeg kunne jo ikke gå rundt med en beige en med Piracy Kills Music-logo! :snobb: Jeg så noen som hadde tatt gaffa over akkurat den logoen. :knegg:
Problemet med en del av løsningen man har sett til nå er at det strengt tatt er temmelig dyrt, og at man burde få "abo-løsninger" i større grad. Spesielt gjelder dette tv-serier - en del følger med på en god del serier, og skal det betales noen kroner for hver episode blir det raskt ganske mye. Så skal det betales her, og der, og også et annet sted...
Mange er også blitt vandt til å ha et riktig utvalg.
Løsninger som f.eks. Spotify tror jeg kan funke også for TV, samtidig som reklamene som kjøres kan være mer effektive. Brukeren har en profil, og reklamen som kjøres kan være ut i fra den. F.eks. et lite element bare at man kan skille mellom mann og kvinne kan gjøre reklamer mer effektive. Jeg bryr meg fint lite om damebind, kosmetikk, gardiner o.l. Ja, jeg vil faktisk heller se reklamene for biler, tilbud fra el-kjedene, Maxbo osv. Så kan man også skille en del på alder osv. Per reklamevisning kan da aktøren ta betydelig bedre betalt pga. det er større sjanse for å trekke rett målgruppe.
Samtidig må visningskvaliteten være god - god nok for å bli kjørt på en 52"+ skjerm i stua.
Konkurranse er bra, men akkurat på dette området kan for mange aktører med for spredt utvalg gi problemer og gi usikkerhet. Det kan være for dyrt for mange å ha abonnementer så mange steder, og da kan det kanskje være greiest å hente det "piratveien" hvis det fortsatt gir det beste utvalget og raskest...
Peer-to-peer modeller deler jo filer mellom klienter og ikke server-klient, dermed så blir det som å sende privat post, sånn jeg ser det, om man skal sette det på spissen. Det at det blir lett tilgjengelig over nett fordi det er mye lettere å komme i kontakt med folk, er vel en smule ubeleielig for filmbransjen ja.. :humre:
Nå ligger alle advarselene fra div filmselskaper ute på piratbukta, så de som velger delta vet om dette.. Jeg kan ikke se at de som driver stedet er ansvarlig for disse menneskene? Det eneste må være at selve piratbukt-siden ligger på en server på nett og formidler kontakt da? Er det ulovelig?
mrc - da vil jeg sette opp meg selv som mann jeg også. Jeg vil heller ikke se reklamer for damebind. Og selvom jeg er kvinne så vil jeg gjerne se teknologireklamene jeg også. Biler og.
Det å kunne huke seg av som steril hadde også vært fint, så kunne man sluppet unna bleiereklamer. :gruble:
Joika, vi vet ikke enda om trackerdrift er ulovlig, det får vi se når tpb får avgjørelsen i retten isåfall. Da vet vi i det minste hvordan dette forholder seg lovmessig i Sverige.
:hyper:
Jeg hadde satt meg opp som steril, lam, blind og døv og forlangt å bare få reklamer for produkter som jeg kan bruke.
"Q-tips-reklame? Nei, er du gal, jeg er jo blind, jeg kommer til å sette de opp i nesa istedet! Vil dere at jeg skal skade meg eller? Hæ? Hæ?"
Avsporing: Jeg har lest Et Eller Annet Sted at bindreklamene er ment for menn, fordi kvinner vet hva de skal ha mens samboere og ektemenn plukker det som de har sett på TV-en.
Det tviler jeg av flere grunner egentlig på, jeg syns de ser ut som de er ment for 11-12 åringer, både fordi jeg antar at dette er et marked der de fleste ikke shopper etter nye produkter når de har funnet et de er fornøyd med, og fordi reklamene stort sett virker veldig barnslige. Dessuten; er det vanlig å sende en mann for å kjøpe bind/tamponger uten detaljerte instrukser, og er det sannsynlig at mannen da vil være mest tilbøyelig til å kjøpe et produkt han har sett i reklame en gang i blant eller et produkt han med stor sannsynlighet har sett daglig på badet hjemme?
Haha, det minner meg om når jeg sendte min svært utadvendte, homofile kompis for å kjøpe dameprodukter. Han endte opp med å involvere hele butikken i valget siden han ikke husket hva det var han skulle ha og det utviklet seg til en stor diskusjon for og i mot diverse produkter. :knegg: