Dette tenkte jeg på istad, da jeg sto på Statoil og fylte bensin, sjekka lufttrykket i hjulene samt kjølevæskenivået. Noe jeg fint kunne finne på å gjøre da jeg hadde en mann med i bilen - enten han satt i fører- eller passasjersetet akkurat da.
Før: Han. Jeg fylte bensin på min bil, men det andre tok han.
Nå: Jeg. Sjekker dog veldig sjeldent lufta på dekkene, men vet at de kan trenge en liten dose nå.
Den som kjører fyller bensin. Luft sjekkes (for) sjelden(t), men har erfaring med luftsjekk. I praksis sjekkes luft hyppigst ved dekkskifte og ettersom mannen nekter å outsource det jeg ønsker å outsource er det han som bytter dekk og dermed etterfyller luft.
Bør man sjekke luft hyppigere enn ved dekkskifte (vinter-/sommerdekk) hvis man aldri har feriefull bil?
Den som er sjåfør fyller bensin, og det er likt fordelt.
Sjekke olje, lufttrykk og spylevæske gjør vi stort sett før lengre turer og da er det som oftest jeg som stikker og gjør det mens mannen pakker og bærer ned bagasje.
Min erfaring er at det lønner seg å sjekke luften et par ganger i sesongen. Ikke minst for å sjekke at de som har lagt om dekkene har fylt riktig (de kan blingse på tabellen, har jeg sett).
Jeg fyller alltid bensin. Det med luften har gått litt i glemmeboken, så der kan jeg finne på å spørre om hjelp, enten mannen, om han er med, eller en av de ansatte på bensinstasjonen.
Forøvrig leverer mannen den på verksted. Ja, siden jeg sykler til jobb er ikke det min jobb. Og ungene støvsuger den. Jeg pakker den når vi skal på tur. Mannen aner virkelig ikke hvordan man stuer.
Jeg fyller diesel, for fyller jeg bensin så blir det dyrt. :knegg: Heldigvis ikke selverfart. Mannen gjør det om vi kjører sammen, men det gjør vi sjelden egentlig. Luft kan jeg sjekke om jeg gidder, men det blir ikke gjort utenom dekkskift, langturer og service, med mindre lampa over dekktrykk blinker i bilen. Jeg ser selvfølgelig på dekkene av og til at det ser ut som det er riktig med luft i dem. Noe som er veldig lett og se egentlig på rulleflata på dekkene.
Det varierer, mulig mannen gjør litt mer enn meg :lat:. Er vi på tur er det ikke uvanlig at en fyller mens den andre går inn på bensinstasjonen og betaler ++.
Den som har bilen når det begynner å bli tomt fyller. Evt. den som var så uheldig å få bilen etter at jeg har unnlatt å fylle i noen dager... :plystre:
Jeg jobber på bensinstasjon, og sjefen er av den gammeldagse typen som setter kundeservice veldig høyt, og han fnyser av andre stasjoner som har folk i kassa som ikke aner att-fram på hverken bil eller noe som hører med.
Det vil si at vi damene også må kunne alt om drivstoff, motoroljer og fylling disse, fylling av andre væsker på bilen, luft i dekk og bruken av luftdingsen, plugger av ymse slag, vindusviskere, dekkbytte og egentlig alt som kunder vanligvis kommer og vil ha hjelp til.
På dagtid har vi en mann "i hallen" som tar sånt, men om kveldene og i helgene må vi bare ta det selv.
Det vil da si at jeg faktisk kan alt det der. Det vil dog ikke si at jeg gjør det med innbitt rødstrømpestolthet på hjemmebane. Er mannen tilgjengelig, får han værsågod finne seg i å gjøre det.
Bensinen fyller og betaler jeg.
Vi sjekker lufttrykket hjemme, har kompressor med slikt utstyr.
Glemte å skrive at bilen varsler om ujevnt trykk i dekkene
På min bil måles og sjekkes olje elektronisk, derfor gjør jeg det.
Den som kjører. Som oftest er det mannen som kjører fordi jeg kjører så mye hver dag uansett og han liker å "låne" min bil når vi kjører sammen fordi han aldri får kjøre den til hverdags har nyest bil
Glemmer ikke når jeg skiftet dekk på bilen min på våren i fjor når vi skulle over til sommerdekk og ene naboen (områdes store sladrekjerring og nysgjerrigper) kom bort til meg og sa jeg var tøff som turde å gjøre det der helt alene. Helt alene var jeg ikke da. Hadde en 10mnd gammel baby med meg.
Den som kjører. Lufttrykket har jeg vel bare sjekket en gang eller to siden jeg fikk lappen, vet ikke om Kjære er flinkere der. Vi outsourcer dekkskiftingen da.
Jeg gjør alt av teknisk på bilen. Men skal det fylles diesel så er det den som betaler som fyller som regel. Eller som regel jeg. Eller drømmeprinsen hvis jeg fryser, eller vi kan si at det varierer litt.
Og når jeg sier alt teknisk så er det minimalt. Jeg sjekker som regel ikk lufttrykk i dekk, olje, spylevæske eller noenting jeg. Er sensorer som varsler hvis det er ett eller annet. :blind av tillit til teknologien:
Vi fyller som regel diesel på hver vår bil når vi er alene. Sjelden vi fyller når vi er sammen siden vi fyller mandags morgen. Hvis vi begge er i bilen så fyller nok han oftere enn meg. Lufta sjekker som regel han.
Som regel mannen min. Jeg må liksom alltid inn og tisse, jeg :knegg:
Men jeg klarer fint å fylle drivstoff. Luft tror jeg ikke jeg har sjekket på veldig lenge. Vi har ny bil, og jeg vet ikke hvordan jeg åpner panseret heller.
Vi gjør det som oftest når vi er ute alene i bilen - Begge fyller bensin (Og olje + spyleveske om det skal være) Luft gjøres ved dekkskift - det gjøres av jobben min på familiebilen og mannen gjør det på ekstrabilen.
Den som kjører fyller diesel, mens den andre handler kaffe eller tar ungene på do. Vi deler veldig på å kjøre. Jeg kan fint fylle på vindusspyleveske og olje, men luft har jeg aldri sjekket. Vi skifter dekk sammen vår og høst, men det er alltid mannen som sjekker lufta. Neste gang skal jeg gjøre det, det må jo læres.
Ehm, jeg fyller bensin når jeg må (hater bensinlokket, ikke logisk hvordan det skal åpnes, har endelig lært meg trikset), luft, kjøleveske etc har jeg aldri gjort. Vi har stor bil, så dekkskift har mannen tatt på seg, da han tror jeg ville fått trøbbel med dekkene og skruene.
Når vi kjører sammen er det den som kjører som fyller, og det er alltid mannen. Av en eller annen grunn fyller jeg helst når jeg er alene. Til sammen er det nok jeg som fyller mest.
:fyllesvin: :stuart:
Jeg er nok ufrivillig gammeldags her. Det er mannen som fyller. Til gjengjeld så tar jeg ofte vindusvask samtidig, så det står kanskje ikke så ille til.
Den som er passasjer fyller bensin. Luft fyller den av oss som kommer på det. Spylevæske er "eiers ansvar" - dvs jeg fyller det på 323 og han på C5. Olje er også nokså mye den son "eier" bilen som må sørge for - og det samme gjelder det å avtale eu-kontroll og service.