Jeg er litt småsur, eller kanskje mest forundret. På vei til jobb stakk jeg innom den lokale rørleggeren/baderomsforhandleren for å forhøre meg litt om hvilke muligheter jeg hadde til å få plass til mest mulig på 3,6 kvm. Type finnes det smalere beredere enn standard, kan man sette av plass til vaksemaskin over innebygd sisterne osv. Jeg hadde spurt eieren i går, men i dag ble jeg møtt av en snurten dame som ikke ville hjelpe meg før jeg eventuelt hadde valgt dem som rørlegger til huset som skal bygges. Det må da være litt rart? Jeg mener, de selger jo for eksempel servanter og badekar uten krav om at man skal bruke dem som rørlegger?
Jeg kan faktisk til en viss grad forstå det. Om jeg hadde hatt en butikk, og blitt rådspurt om løsninger, brukt masse tid og energi på å svare på spørsmål etter beste evne, og så går den som spør til konkurrenten og kjøper?
Det var kanskje det de var redde for?
Hvis man betaler for tjenesten er det noe annet selvsagt, men i dagens samfunn er det svært få som er interessert i å jobbe nevneverdig mye gratis i denne sammenhengen :)
Vanlige spørsmål som om det finnes smalere beredere bør de jo kunne svare på. Eller litt smalere innredning osv. Det er vanlig service.
Kommer litt ann på hvordan man spør da. Om man bare spør og graver litt, så syntes jeg de burde kunne svare. Service vil jo uansett være noe man vil se etter når man skal velge rørlegger. Men om man spør om veldig utfyllende informasjon, så skjønner jeg at de ikke gidder bruke så mye tid på det.
Men om de ikke kan grovt foreslå noe engang, så tenker jeg at det er fordi de ikke kan, og da ville jeg valgt noen som var litt mer erfarne og proffe. Skulle tro at noen som har gjort dette en del ganger før, ikke vil bruke altfor lang tid til å foreslå møblement.
Jeg tror problemet her ble at jeg av eieren av bedriften ble forespeilet at de kunne hjelpe med litt avklaringer, og vi avtalte at jeg bare skulle komme innom med tegningen. Damen hadde tydelig en annen praksis, og reagerte nok på at jeg kom viftende med en tegning, selv om jeg trodde det var i henhold til avtale og antakelig vanlig praksis. Jeg skjønner vel også den delen om at de ikke vil utføre masse arbeid for ingenting, men det er noe med hvor man da trekker den grensen og hvordan man svarer en kunde. Hadde jeg kommet og bare sagt at jeg skulle kjøpe en bereder, og har dere smalere modeller, så måtte de jo svart på det for å få et salg. Likeledes med servant mindre enn vanlig, smale badekar etc.
Det som ble resultatet nå er at de sannsynligvis taper deler av denjobben. I utgangspunktet var jeg i tvil om jeg skulle gidde å innhente anbud fra andre enn dem, da de er den lokale bedriften og jeg har vært kjempefornøyd med rørleggerdelen av bedriften tidligere. De har vært kjempegode på service, og stilt opp på timen og fikset alt i to tilfeller der jeg satt alene med nyfødt baby og rør som hadde sprunget lekk. Nå har jeg ikke særlig lyst til å ha noe med dem å gjøre på inredningssiden. :dramaqueen: