vi har et canon kamera, speilrefleks arvet etter svigerfar.
Hvordan ser jeg om en linse er vidvinkel?
Vi har en del linser \objektiv whatever , ja :knegg:
Har lest å søkt men er like :blond: etter det :rolleyes:
Og er det mye forskjell på den linsa han fikk med kamera, org canon 35?-80 uten stabilisator og de som selges med canon nå 35?-80 med stabilisator?
Svigerfar har aldri brukt den linsa for han synnes sin 25-75 eller no sånt sigma var bedre som alrond linse
Takk.
da vet jeg jo hva de forskjellige er. Har lest mye men det går i surr
Jeg har jo holdt på med dette før. på 1800tallet :knegg: Med vanlige speilrefleks og 135 film. men det jeg husker best frader er hvordan "zoome" og stille inn kamra lukker tid og hvordan fremmkalle svarthvit bilder.
Linser og sånt.
macroen vet jeg for det står på de. Så har jeg testet ut en del men bruker mest den ""alrounden""
Vi deler objektivene inn i tre kategorier: normalobjektiv, vidvinkelobjektiv og teleobjektiv.
Normalobjektivet regnes for å være den brennvidden som gir et perspektiv som tilsvarer bildet øynene våre ser. For et 35mm speilreflekskamera ligger det i området 45-55mm. Du har imidlertid en Canon 350D, som er et såkalt APS-kamera med en crop på 1.6. Dette betyr at et 50mm objektiv på ditt kamera vil virke som et 80mm objektiv. Et normalobjektiv på ditt kamera vil derfor ligge på mellom 30-35mm i brennvidde.
Et vidvinkelobjektiv gir et større perspektiv enn det et øye får med seg og har en brennvidde lavere enn 45mm (30mm for APS). Teleobjektiver får med seg et mindre perspektiv enn det et øye får med seg og har en brennvidde høyere enn 55 mm (35mm for APS).
For din del vil for eksempel EF-S 10-22 og EF 24mm være vidvinkelobjektiver, mens et EF 50mm 1.4 vil være et teleobjektiv.
Den plastdingsen frampå er en solblender som skal hindre lys fra siden å komme inn i linsa og gi reflekser. Solblenderen vil i praksis også virke beskyttende for linsa, ved å hindre at gjenstander trenger helt inn til glasset og lager riper.
Jeg vil anbefale deg å ha solblenderen på hele tiden. Du bør imidlertid ta den av når du benytter den innebygde biltsen på kameraet, ettersom blenderen dekker for blitslyset og lager skygge på motivet.
Hulemannen
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.