Vi skal kjøpe en bil til,
som jeg skal bruke mest. Nå har vi funnet en perfekt Golf, og en perfekt Yaris, med ganske stor prisforskjell. Intuitivt liker både mannen og jeg Golfen best, men jeg lurer på om vi lurer oss selv :o
Begge er årsmodell 2007
men Golfen er dyrest, har dyrest drivstoff og forsikring
mens Yaris er litt mer stusselig innvendig, ikke så behagelig å sitte i, har veldig lite bagasjeplass og dårligere klimaanlegg....
Vanskelig?
Eller ikke?
Har dere noe lurt å si om en eller begge bilene som kan være til hjelp for oss?
Toyota går for å ha driftsikre biler, så jeg ville kjøpt den. Har aldri helt klart å tro på at høy pris = veldig mye bedre. Så med mindre det er viktig for deg å ha en Golf, så hadde ikke jeg giddet kjøpe den.
Yaris ble for noen år siden kåret til den sikreste av alle småbilene, hvis ikke jeg husker feil. Foreldrene mine har Yaris, og jeg synes den er forbausende god å kjøre, og pga. det flyttbare baksetet får man plass til forbausende mye. Når du plusser på den velkjente driftssikkerheten, hadde jeg ikke vært i tvil.
Eventuelt kan du jo vurdere Verso-modellen, som er et hakk større?
:Løsningsorientert: velg en Auris istedenfor. Alle fordelene til Golf, men er større og mer komfortabel og mer driftsikker.
Seriøst, jeg tror jeg hadde valgt en Golf, fordi jeg syns Yaris er for liten og ikke komfortabel nok til mitt bruk. Så det kommer litt an på hva du har tenkt å bruke den til. 5 min turer eller lengre turer ?
Vi har en VW Passat, og er vel ikke overvettes imponert av VW-kvaliteten. Vi skal kjøpe Toytoa Yaris nå. Vi har en Toyota Corolla som det aldri har vært trøbbel med. Passaten, derimot...
Vi var veldig fornøyd med vår Yaris iallefall, men det er en del år siden da. Tror det var en 1999-modell eller noe sånt. Noe av det beste med Yaris var sittekomforten syntes jeg, og at man sitter høyt i forsetene, ikke på gulvet slik man gjør i de fleste biler inkludert Golf.
Har Yaris og er veldig fornøyd, du sitter høyt i forhold til de fleste småbiler, god å kjøre, får plass til OTH-en bak, men jeg bruker den bare til småkjøring...
Personlig hadde det ikke vært mye tvil for min egen del og valgt Golf-en. Men du sier lite her om hvordan bilene i praksis skal brukes og hvilke krav det er i henhold til plass. Hvilke motorer er det i de to modellene dere sammenligner?
Annet tips kan jo også være å sjekke Skoda Octavia, som er basert på Golf....
Jeg har hatt Yaris og det var supert. Jeg ville uten tvil gått for Yaris, Toyota ruler. Får du en mandagsversjon av Golfen er du fast kunde på verksted så lenge du har den.
Vi (jeg :knegg: ) har bestemt oss for Yaris. Mest økonomi, for den er billigere i seg selv, og har kjørt bare 4000 km, samtidig som den har billigere drivstoff og billigere forsikring.
Og jeg synes den er veldig stilig :nemlig:
Det dere sier om at man føler at man sitter høyt, er viktig for meg også.
Jeg skal bruke den til og fra jobb, og til å hente/levere de små. Mye by-kjøring og småturer. En golf kunne fungert som helge-tur-bil, men det kan ikke Yaris. Vi har en stv fra før, så den kommer til å være feriebil fram til den blir gammel nok til utskifting. Da kan mannen få en ny "egen" bil som han synes er stilig innvendig :fnise:
Jeg tror totalt sett at Yaris blir mer "min" enn golfen ville blitt, for mannen likte den så veldig godt innvendig og hadde nok benyttet enhver anledning til å kjøre fin golf. Men jeg velger ikke Yaris for å snyte mannen for en finere bil altså ;)
En Yaris som har gått så kort tror jeg er et skikkelig kupp. Den jeg hadde brukt knapt bensin. Jeg digget den, for å si det sånn, hadde aldri kvittet meg med den hvis det ikke hadde vært for at vi kun skulle ha en bil og S skulle bli født. Det var en trist avskjed med Yarisen min.
Golf, helt klart. Mer sikker og til å stole på. Og er ikke Yaris den bilen med kontrollpanelet i midten? Hadde jeg ikke orket å kjøre med. Vi har en VW Sharan, en Audi A3 (Golf og Audi er nesten samme greia) og vi kjører ofte svigermors Golf. Grei bil!
Jeg digga å ha speedometeret i midten. Og at det var digitale tall. :hjerter: Jeg kan knapt komme på en negativ ting med Yaris, enda jeg tenker veldig veldig hardt.
Jeg må også tale yaris' sak. Speedometeret er perferkt på flere vis - det er nemlig bare sjåføren som ser hvor fort/sakte man kjører - ergo: Ingen innblanding av "masete mødre" eller "fartsglade kiser"
Min bror med familie (kone og to gutter) reiste nedover hele europa med en yaris, så man kan fint bruke den som feriebil - med takboks, vel og merke;)
Jeg tror ikke Golf akkurat har banket Yaris sikkerhetsmessig? Yaris har vel blitt sikreste småbil i NCAP-testene flere ganger? Og generelt går vel Toyota for å være mer driftsikre enn VW.
Gratulerer med valget, jeg har selv en Yaris og er storfornøyd med den.
Den er liten og snerten, men full av futt og fart. Vi har til og med brukt den på fjellet ett par ganger. Den rommer mere enn man tror.
Speedometeret i midten syns jeg fungerer helt topp.
Jeg kjørte Yaris i flere år, og jeg ergrer meg over å måtte flytte på armen for å se speedometeret i alle andre biler. Kan ikke forstå at det skulle være noe som helst argument MOT Yaris, liksom.
Forrige generasjon Golf har 5 stjerner hos EuroNCAP. I tillegg er det en bil jeg vil påstå har tryggere kjøreegenskaper - det vil blant annet si at bilen trolig er mer kontrollerbar hvis f.eks. man må gjøre en unnamanøver.
Golf blir også vurdert i et annet segment enn Yaris hos EuroNCAP. Man skal huske at bilene kolliderer med sin egen vekt. Det er da ikke sagt at en bil med 5 stjerner er noe tryggere enn en med 4 stjerner, som er en større bil, hvis de kolliderer. 5 stjerner for småbiler blir i hovedsak relevant hvis det kolliderer med en annen småbil ettersom man får en del "fysikkfordeler" med større biler. Det er ikke med det sagt at en større bil er sikrere, med sett ut i fra om en bil på 1100 kg og en på 1400 kg har "like" resultater har bilen på 1400 kg blitt utsatt for større påkjenninger i testen...
Flytte armen for å se speedo i vanlige biler som har det rett fram i instrumentpanelet??? I så fall er det vel noe som tyder på at du ikke har rett grep på rattet....
Det er vel ingen regel som sier at man ikke kan holde hendene øverst på rattet når man kjører? :gruble: Instrumentpanel og speedometer i Yaris er så vidt meg bekjent designet slik det er nettopp med tanke på å bruke mindre energi på å se på speedometeret og dermed større sikkerhet. Man behøver knapt å flytte blikket for å registrere hvor fort man kjører. Nå har jeg prøvd Yaris i tre års tid og etterpå en Volkswagen Touran i fire år, og det er liten tvil for min del at Yaris sitt var bedre utformet. Men siden Yaris ikke har DSG ( :hjerter: ) så blir det nok aldri tilbake til den igjen.
MÅ man holde hendene "ti på to" da? Jeg liker å holde den ene hånda på toppen, jeg. Eventuelt den ene armen på 2 med albuen på 10, og dermed sperrer jeg hele utsikten. (Ikke utsikt ut, men utsikt til dæsjen...)
Eventuelt kan du si jeg er miljøskadd av å ha kjørt en Yaris, så kanskje det taler mot Yaris igjen. :snill:
"Ti på to" er gammel lære. I dag er det "kvart over tre" som læres bort. Bakgrunnen for dette er hvordan de fleste rattene i dag er utformet, blant annet med at de gir hånden og armer hvile ved at hånden kan henge på "ratteike" på de fleste rattene i dag. "Kvert på tre" gir også et bedre "overslag" ved unnamanøvre enn "ti på to".
Det er godt mulig at det er en del "eldre" kjørelærere som fortsatt lærer bort dette, men det finner jeg på en måte overraskende blant annet med tanke på hvordan rattene har utviklet seg.
Vi har Yaris som "nummer to-bil". Bruker den til henting i barnehagen og til litt småkjøring/bykjøring. Bagasjerommet er ikke så stort, men så lenge man ikke må frakte med seg store vogner er dette ikke noe problem. Er utrolig glad i denne bilen. Har tidligere hatt Yaris Verso. Superfornøyd med den også. Tror du vil bli veldig fornøyd!! Har aldri hatt noen problemer med bilen(e) og alltid fått veldig god service hos forhandler.