Minstemor sitter i midten bakovervendt i en IZI combi og mellomste sitter i Rømer/Britax kidfix..
I sommer når vi var på ferie, hadde vi med vogn, reiseseng, golfbag, sengklær, håndduker og klær til 5 i 14 dager... Vi fikk alt under bagasjetrekket, og vi har ikke skiboks :blunke:
Vi har en 7-seter 2005 Sharan, 130 hk TDi. Den dekker våre behov fullt ut (3 barn, mye stæsj når vi skal noe sted). Fin å kjøre, sterk nok, trygg (bl a 10 airbager). Jeg ville ha kjøpt den igjen uten å blunke.
Kvalitetsmessig er den ikke noe bedre eller dårligere enn andre biler på markedet. Det er en del kjente svakheter. Mesteparten kan man gjøre noe med selv, hvis man har litt lyst og evne til å skru. Typiske ting som kan skje:
Koblingsstenger mellom støtdemper og krengningsstabilisator blir slitt - lett å skifte, billig.
Kabler ut til dører og bakluke er for korte, og ryker. Gir masse merkelige elektriske feil, men det er lett å forlenge dem.
Dieselvarmer (2004-modeller og eldre) slutter å virke ved mye småkjøring, fordi glødepluggen forkuller. Ny keramisk glødeplugg løser problemet. Standard fra 2005.
Hovedlysreguleringen slutter å virke, fordi en bitte liten del slites. Ny del kan loddes inn (15 kr stykket, en på hver side), eller hele reguleringsmotoren byttes.
Turboen (dieselmotorer) slutter å virke. VW vil da ALLTID gjerne skifte hele (10 000 kr +), men feilen er nesten alltid bare møkk i reguleringsmekanismen. Lett å fikse, gratis, når man vet om det.
Reservehjulsheisen ruster i stykker hvis den ikke oljes (reservehjulet henger under bagasjerommet). Sjekkpunkt ved kjøp!
Luftmengdemåler (dieselmotorer) blir møkkete, og bilen går dårlig (typisk rundt 100 000 km). Byttes, koster 700 kr.
Unngå automatgir, spesielt på dieselmotor.
For dem som kan lese tysk, finnes et forum med all mulig informasjon om Sharan (og søstermodellene Ford Galaxy og Seat Alhambra) her: [url]www.sgaf.de[/url]
Hvis man bare har 5 seter er det masse bagasjeplass. :nikker: Bruker man alle 7 setene blir det liten plass igjen. Vi har tatt ut det ene av de bakerste setene og da kjører vi vogna rett inn der. Det er veldig greit å slippe å legge den sammen.
Det er utrolig kjekt at alle setene er frittstående, det fins ikke problemer med å få plass til seter til alle ungene. Vi har en recaro beltestol, en i AG logico S og ei på pute på rad nr 2. Bakerst sitter eldste med belte, har hatt unger i sete der også.
Vi har en 2002 Sharan Tdi tritronic.
Kjempe fornøyd med bilen.
Kvaliteten er ikke helt bra.
Sharan,Galaxy og alhambra er ett samarbeids prosjekt. Bilene laget i spania.
minus
-Automat måtte skiftes ved 90000km. Møller pris 66000,-
-klimaanlegg lekkasje. nykompressor og radiator+arbeid 10000,-
-Turbo bytte må pårgnes ved 100000-150000km koster 13000,-
-Stabstag byttes ved hver 60000km. Ikke dyre sak.
-Vindusviske mekanism kan tulle. Oftere smøring anbefales.
-brudd i ledninger ved dører.
-Kortere interval for reg.reim bytte. 60000km
plus
-Bra konfort og plass.
-barne bil. mindre mass.
-Trygg i trafikken. (bra trafikk oversikt)
-smarte sete løsninger.
-bra og trekkvillig motor. (diesel)
ikke sette bilen inn i merkeverksted. den kan koste dyrt.
finn en billig uavhengig verksted.
Grandspace og grand voyager har også sine svakheter.
Kabler ut til dører og bakluke er for korte, og ryker. Gir masse merkelige elektriske feil, men det er lett å forlenge dem.
hvordan gjør man dette?
Hovedlysreguleringen slutter å virke, fordi en bitte liten del slites. Ny del kan loddes inn (15 kr stykket, en på hver side), eller hele reguleringsmotoren byttes.
Jeg har høyrelys justering som ikke virker. Hva som er enklest? lodde eller bytte motor?
Hovedlys må ut for å bytte eller reparere reguleringsmotor. Her er en anvisning på tysk, med gode bilder: www.sgaf.de/viewtopic.php?t=25807
Det enkleste er seff å bare bytte motoren. Men det er enkelt å reparere den også, det er bare et lite potensiometer som må loddes ut og nytt settes inn: sgaf.de/viewtopic.php?t=59649
Slitasje på dette potensiometeret er feilen i 90 % av tilfellene (konstruksjonsfeil). Øvrige, mer sjeldne feil er en brent IC (ser man lett på svimerkene, eller utslitte plasttannhjul. I så fall er det ikke noen vits å reparere.
Vindusviskerstang som går seg fast byttes på reklamasjon til bilen er fem år, og bør som du sier smøres en gang i blant.
Turbo må stort sett IKKE byttes etter 100-150 000 km, selv om VW påstår (og praktiserer) dette! Det er oftest helt enkle feil som oppstår, som man kan fikse selv. Enten har reguleringsstaget satt seg fast på grunn av sotpartikler, eller det er hull i en eller flere av undertrykksslangene som går frem til turboen. Små, enkle, billige feil som VW løser ved å bytte turbo og forlange 15 000 kroner eller mer.
@ Trois: Automatgir og diesel er ingen god kombinasjon på en brukt Sharan/Alhambra/Galaxy. Hvis du kjøper ny er du jo sikret i fem år. Jeg aner ikke hvordan kvaliteten er på den nye Galaxy III (fra 2007), den er jo basert på Ford Mondeo. Den er nok uansett bedre enn VW-varientene.
Takk for tipset ang. shaf.de. Jeg bruker babelfisk, googletranslator for å lese denne siden.
Jeg har problemet med venstredør vindus heis.Den sluttet å fugnere etter bryter bytte. Jeg har ikke kontroll på barnesikring fra førerside, lyse på bryter lyser ikke. Som du sier ledningsbrudd ved dør. Jeg har ikke lyst til å sette bilen for feilsøking. Møller tar godt betalt for feilsøking uten å finne feil.
Jeg har vidusviskere som fungerer men høyre siden som ikke tar hele ruta. Den stopper ca. 3-4 cm tidlig.
Jeg har byttet turboen for to uker siden da bilen begynt å gå i nødmodus. Hadde også en ulyd ved kjøring som ingen fikk dianose på den. Mulig en av de ventilene. Jeg så på den gamle turboen som mekanikkeren viste, mulig wategate som var tett og satt fast. Forstår ikke hvorfor vw anbefaler å bytte turbo. Det gjelder tiptronikken også. Oljeskift på automat kassen også forlenge levetiden på kassene. Lever av ettermarked på bilene sine.
Vi har en 2001 modell Sharan der turbon svikter innimellom. Har prøvd å holde oss unna merkeverkstedet pga prisen, men virker ikke som at noen vil eller kan hjelpe oss.
Så tips til hvor man kan få fikset dette litt billigere hadde vært flott :)
Vi har nettopp kjøpt ny bil, stod ellom sharan og galaxy. Vi var ute å kikket og prøvde og mannen likte best sharanen pga skyvedørene. Men jeg godtok ikke prisen :knegg: Det var ikke noe annet en den nye modellen som var aktuelt, å den er så ny at det ikke er så mange av de på bruktmarkedet.
Vi endte opp med en Ford galaxy, den fikk vi til en greiere pris. Dog fortsatt en del høyere en det vi hadde avtalt når i begynte å se på bil :sparke: Skal hente den i morgen eller lørdag :hyper:
Så gøy med ny bil :) Jeg syns galaxy er finere inni enn sharan. Men de som er ute nå er så dyr. Er ikke så mange biler ute nå og vi trenger ny bil snart hvis vi skal få reist på ferie i sommer. Har ikke plass til alle ungene i bilen nå.
Ellers er vel sharan og galaxy ganske lik, bortsett fra utseende inni?
Vi har en Sharan 2002 modell og plassen i den, er genial :jupp:
Første året vi hadde den, dro vi på 2 ukers bilferie med 4 barn fra 11-15 år. Da hadde vi takboks til endel bagasje, og 4 bager fikk plass bak de to bakerste setene, og jammen greidde vi det fint. Litt fullt på vei hjem, men det gikk!
Bagasjeplassen når man bare bruker 3 bakseter, er stor og god.
Vogna kan trilles rett inn om man vil, veldig kjekt :)
Liker alt dette med bilen, romslighet, størrelse, oversikt osv.
Vi har hatt endel trøbbel med vår bil, noe som sies å være vanlig på de eldre modellene men at dette er borte på de nye.
Det som og er kjekt med Sharanen er at alle de 5 setene bak, kan taes ut og plasseres akkurat slik man vil, samtidig så er det ordentlige seter (ikke disse som ligger i dørken og brettes opp- veldig mange av de er ikke gode å sitte i).
Om det ikke var for at de eldste barna er på vei ut av redet og ikke er med på tur mere, ville vi gått for en ny Sharan :jupp:, men denne sommeren er bare 2 av 5 barn med på ferie så vi skal nå skifte den ut med en 5-seter. Fra neste sommer er det vel bare minstemann som er med tenker jeg.
Det ble en Sharan på oss. Vi kjøpte en Sharan (II) 4WD Diesel 1.9 TDI.
Den er helt fantastisk å kjøre. Vi kommer frem overalt, bor litt vanskelig til på toppen av en forferdelig bakke. Plassen er en annen sak, må ha henger når vi skal på ferie selv om vi har takboks.
Godt å høre at noen er fornøyd med Sharan. Vi hadde en 2001-modell, som var en mandagsbil nesten fra første stund. 10 måneder gammel startet problemene, og det er egentlig bare å sjekke lista over vanlige feil - vi hadde dem alle minst en gang!
Har nå bytta til en Touran (fordi vi ikke lenger har tvillingvogn), og selv om den har lite bagasjeplass og krever stor takboks når vi skal på ferie, så er det mye bedre enn at den ene feilen følger den neste tett i tett!
Det er et firma som heter Turboservice, som overhaler turbo-er og selger overhalte turbo-er. Hvis det er 1.9TDI dere har, så vil jeg kanskje tro de har et utvalg av turboer. Er ikke så uvanlig at turbo-en ryker på en del av disse bilene som har gått over 200 000 - spesielt om det har vært litt lang tid mellom oljeskift eller dårlig oljekvalitet brukt.
Men dere vet at at det er turboen som svikter? Muligens litt pussig hvis det er en feil som kommer og går. Er luftmengdemåler sjekket?
Norsk Bildelesenter kan også ha turbo-er hvis det må skiftes. [url]www.bildeler.no[/url]. Spesialisert seg på VW/Skoda/Audi.
Ellers er det jo et spørsmål hvor i landet man bor. Et uavhengig verksted i Oslo er jo S-Sentrum, som har spesialisert seg på VW/Audi. Bor man ikke så langt fra grensa kan jo en handletur til Sverige med innlagt bilfiks lønne seg ;)