Har akkurat kjøpt ny bensinbil - fordi jeg ville kjøpe fra en bestemt forhandler, som jeg har stor tillid til. Og siden han ikke hadde noen dieselbiler i den modell jeg ville ha, ble det bensin igjen. Har alltid kjørt bensinbiler, faktisk, uten å tenke så veldig over hvorfor.
Men især nå hvor dieselkjørsel blir premiert med lavere avgifter og lavere drivstoffpriser (hvorfor egentlig ? diesel forurenser da mere enn bensin ?) spekulerer jeg på, hva som kan være grunnen til bevisst å velge bensin over diesel. Er bensinbiler sprekere ?
Bensinbiler er ofte billigere i innkjøp, de bråker mindre, dersom du skulle være så uheldig å kjøre tom for bensin, er det "bare" å fylle på igjen og kjøre videre.
Ja dieselen er litt rimeligere, og de er mer driftssikre (det stemmer ikke helt kanskje lenger, men motorene tåler som regel å bli kjørt lenger). Dersom du kjører tom for diesel, er det litt mere "mikkmakk" å komme igang igjen.
Ang forurensing så strides de lærde. Bakdelen med diesel er at de avgir et svevestøv som ikke filter klarer å ta bort. Dette mener noen fører til astma og allergi hos enkelte (eller øker faren for det).
Det var det jeg kom på i farta.
har selv en bensin og en diesel bil, dermed både positive og negative sider. ;)
Vi kjøpte oss dieselbil for mange år siden. Da lå dieselen rundt 5 kr pr l, mens bensinen var nesten det dobbelte. Så økte dieselen til nesten det samme som bensinen, ikke noe særligå spare der. Dieselmotorer er tregere enn bensinmotorer, hvis du ikke har turbodiesel. I tillegg synes eksos fra diesel er mye verre men fra bensin.
Vi kjøpte bensinbil nå, bare fordi det var den eneste modellen vi fant til en anstendig pris - med automat.
Om jeg kunne valgt fritt - prismessig - så ville jeg valgt en dieselmotor, fordi den bruker mindre drivstoff, og fordi den er sterkere (har høyere dreiemoment) enn bensinbiler.
Hvilken er sprekest? Om en bensinmotor og en dieselmotor har like mange hestekrefter vil dieselmotoren være sprekest, selv om bensinmotoren låter sprekere. ;)
Forurensning: Diesel forurenser anderledes enn bensin, hvilken som forurenser verst kommer an på hva som måles. CO2 er hipt(kyoto) og målbart, og der er bensin verstingen. Mtp luftkvalitet i byer - astmatikere oa. - så er bensin bedre enn diesel, ettersom at dieselbiler har partikkelutslipp.
Vi kjøpte ny bil for ett år siden og for første gang valgte vi en diesel bil.
Vi har turbo diesel, er billig i drift, og går bra.
Så vi er nå fornøyd med vår diesel bil.
Hadde den på eu kontroll om onsdag og da målte de blant annet røykavgassen, og vi kom godt ut på den.
Hva vi velger neste gang får tiden vise, men om avgiftene øker på diesel bilene blir det nok bensin neste gang.
Diesel gir riktignok mindre CO2-utslipp, men desto mer NOX og svevestøv. Vi har bensin, og legger vekt på å ikke ha større motor enn vi trenger. For vår del mener jeg større enn 1,6 l er unødvendig (ikke at jeg aldri gjør noe unødvendig, altså! ;) )
Jeg ville helst gått over til gass av miljøhensyn, evt hybridbil. Gass gir like mye CO2, men mindre annen forurensing til luften.
En ulempe med diesel er at man må være påpasselig med å fylle vinterdiesel hvis man skal til iskalde områder. Uten motorvarmer som står på døgnet rundt på sånne steder er det ikke sikkert man får startet bilen.
(Svigers har ny dieselbil og har to ganger måtte kansellert bursdag og juleselskap fordi de ikke har motorvarmer og bilen har vært umulig å starte i nesten 40 minusgrader)..
For de fleste er ikke dette et problem.
Vi har en diesel og en bensinbil. Bensinbilen kjøpte vi fordi det var en bil som var funksjonell for oss og som ble solgt brukt akkurat da til en grei pris.
Vi hadde valgt diesel hvis det hadde vært en tilsvarende en til salgs akkurat da.
Tenkte på hestekrefter. Den bil som jeg endte med å kjøpe, har 165 hk i dieselversionen, og 210 hk i bensinversionen - begge har 2,5 l. motor, men p.g.a. det større antal hestekrefter er det 30.000 kr. dyrere å importere bensinbilen enn en tilsvarende dieselbil. Kjøpte hos en svensk forhandler p.g.a. de veldig gode erfaringer som vi har med dem og deres verksted.
De andre dieselbruktbiler hadde enten veldig høy km-stand, og ellers hadde de holdt prisen veldig godt.
Med såpass sterke motorer vil du nok oppleve at Diesel er mye sterkere og sprekere, bortsett fra akselrasjonstester (0-100). Akselrasjon 60-100km/t er dieselen suveren.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.