Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Framlyd?

#1

Hannah sa for siden:

Eldste har fått i lekse å ta med seg en hemmelig ting med valgfri framlyd, på skolen i morgen. Problemet er bare at verken mor eller fra er helt sikre på hva framlyd er for noe. :o

Noen som kan tenke seg å opplyse oss litt?



#3

Kaija sa for siden:

Lyden i begynnelsen av et ord.


#4

Hannah sa for siden:

Hvilken som helst lyd? :o


#5

rine sa for siden:

Merkelig lekse! Kunne de ikke bare ha skrevet "Ta med en hemmelig ting???.
Hvis framlyden er valgfri, er det vel bare å la være å nevne den....

:hehehe:


#6

Toffskij sa for siden:

Framlyd er normalt første lyd i et ord, ordet brukes helst om den første plassen i ordet. «Framlyd» er et ord med F i framlyd. :)


#7

Kaija sa for siden:

De har vel hatt ta med-lekser med bestemt framlyd tidligere da. Så blir vel poenget å selv kunne identifisere framlyden i ta med-tingen denne gangen.


#8

rine sa for siden:

Veeel, i så fall burde jo Hannah visst hva framlyd var. :streng:

:humre:


#9

Katta sa for siden:

Hva har du med da?

"det er hemmelig"

Hvilken framlyd har du valgt da?

"mamma og pappa visste ikke hva framlyd er, så det er hemmelig det også"

dum lekse


#10

Hyacinth sa for siden:

:haha:

Framlyd er "den språklyden som har plass først i ordet", som vi sier på første trinn hos oss.

Innlyd og utlyd er også ord som er greie å kjenne til. ;)


#11

Hannah sa for siden:

:humre: Takk for hjelpen alle sammen.

Da var det rett og slett så enkelt at det var derfor vi ikke skjønnte noe av det. Jeg kan ikke huske at vi snakket om framlyd da vi gikk på skolen.
De har ikke hatt lekse som har omhandlet framlyd før heller, men jeg har sett ut fra ukesoversikten, at de har jobbet med dette på skolen.


#12

Kirsebær sa for siden:

Jeg skjønner fremdeles ikke. Er framlyd det samme som førstebokstav?


#13

Katta sa for siden:

Noen som har for-dummies-kurs i framlyd, innlyd og utlyd? roper på norsklærere


#14

Blomst sa for siden:

:hmm::undrer:


#15

Kaija sa for siden:

Framlyd kan bestå av flere bokstaver også. Eks. Skj-, kj, tj, sk


#16

Hyacinth sa for siden:

Som Kaija sier, så samsvarer ikke alltid bokstav og lyd. På skolen er vi veldig opptatt av å få elevene til å lytte ut lyd, og ikke henge seg opp i bokstav eller bokstavnavn. Mange lyder trenger flere bokstaver.

Her er eksempel på slike (mange voksne trenger også kurs i dette!):

-ng-lyden
-skj-lyden
-kj-lyden
-alle diftongene

Husk at dette er EN lyd, ikke flere! Einar begynner ikke på E, han begynner på Ei!

Liten digresjon, men nyttig: Når elevene skal lære å skrive og lurer på hvordan et ord skrives, så spør på denne måten: Hva slags lyd hører du du, og hvilken bokstav synes du passer best med den? (NB. Det er ikke alltid den samme som vi normalt ville velge, men dette er på det stadiet irrelevant.)


#17

Hyacinth sa for siden:

Innlyd og utlyd er tilsvarende. Den LYDEN (ikke bokstaven) som er inni et ord eller til slutt i et ord.


#18

Frøy sa for siden:

Kjenner at jeg ikke er klar for at elsteman begynner på skolen neste høst, virker som om hele skolen og læremetodene er omlagt siden jeg gikk der.
Forandringer fryder men kansje foreldre skulle ha fått ett grunnkurs i å ha skolebarn?


#19

banana sa for siden:

Og der! skjønte jeg hva de mente med framlydsanalyse da eldste begynte på skolen sist høst. :treg:


#20

Nessie sa for siden:

Da lærte jeg noe også gitt.


#21

Hyacinth sa for siden:

Men dette med framlyd, utlyd og innlyd er jo ikke noe nytt? :undrer: Ingen kan lese eller skrive uten å vite hvordan lydene er?


#22

Jessica sa for siden:

Alle yrker har sine begreper. Viktig at man som pedagog er tydelig i hva man mener. Mellom pedagoger snakker man om framlyd, men man kan ikke forvente at foreldrene vet hva det er. Det blir fort slik at man er så inni terminologien i sitt yrke at man glemmer at det er noe ikke alle kan.


#23

Inagh sa for siden:

Denne tråden likte jeg - så ender jeg ikke opp som et stort spørsmålstegn når Storebror begynner på skolen og får lekser i framlyder. :takker:


#24

Frøy sa for siden:

Noe nytt er det sikkert ikke men jeg har aldri brukt disse ordene, og i denne tråden ser det ut som jeg ikke er alene om det.


#25

Hyacinth sa for siden:

Nei, jeg mener ikke ordene, men innholdet.


#26

Frøy sa for siden:

Innholdet skjønner jeg. :) Men tror jeg måtte ha googlet litt vist han kom hjem med lekse om inn og ut lyder.

En annen ting jeg kommer til å slite litt med er den nye måten å regne på men alt kommer vel med litt trening. Er heldigvis over ett år til enda


#27

Hyacinth sa for siden:

Hva er den nye måten å regne på? :undrer:


#28

Frøy sa for siden:

Er ikke helt sikker har bare såvidt fått med meg at de setter opp gange og dele stykker på en annen måte enn hva jeg lærte på skolen.


#29

Hyacinth sa for siden:

Hvis du finner ut av det, er jeg veldig interessert i å høre om det! :mattelærer:


#30

Adrienne sa for siden:

Jeg håper virkelig ikke lærere går rundt og tror at foreldre automatisk kan alle begreper som det er vanlig for en pedagod å bruke. I så fall er pedagogen en ikke så veldig god en, for det skal ikke så veldig mye forestillingsevne til for å se at ikke alle foreldre vet hva f.eks. framlyd er, og at det kanskje kan være en idé å gi et par eksempler på det når leksen sendes hjem med de håpefulle.


#31

Hyacinth sa for siden:

Nei, selvsagt ikke. Men jeg stusset over at noen (slik jeg oppfattet det) ikke visste om dette med forholdet mellom lyd og bokstav. Det er faktisk mange foreldre (på foreldremøter) som aldri har tenkt på dette at når man skal lese, så er det lyden som er relevant og ikke bokstavnavnet.


#32

turi sa for siden:

Det går bra her, for den nye måten er egentlig den veldig gamle måten!! Så eldste gjør mattelekser med bestemor, for de gjør det på samme måte!! :riktig:

Og at en har fått en unge helt til 7. klasse uten å dumpe er ett sant under!! Jeg ser med skrekk og gru frem til minsten starter sin skolekarriere!! :grøsser:


#33

Hyacinth sa for siden:

Jeg sier da ikke at foreldre må vite hva ordene heter. Jeg sa, i det innlegget, at det kan være greit for alle mennesker å kjenne til de ordene. Det er ikke et must, men kjekt å vite. Jeg skjønte derfor ikke innlegget ditt helt.



#35

LarsJohan sa for siden:

sssskkkrrrriiiiiiivvve= skrive



#37

Einhyrningur sa for siden:

Fint noen orker å dra dram slike gamle tråder så jeg kan lære noe nytt. Aldri hørt begrepene selv etter åtte år med barn på skole.


#38

Tallulah sa for siden:

Bra du fikk oppklart dette, nå før barnet snart er ferdig med ungdomsskolen, Hannah. :humre:

Jeg hsr lest hele tråden og vet fremdeles ikke hva framlyd er.


#39

Elise sa for siden:

Den første lyden i et ord. F i fisk, k i ku, j i hjelp.


#40

Input sa for siden:

Hvorfor er ikke da den første lyden i kam - ka? Hilsen norsklærer med 60 stp i norsk som aldri har hørt om dette før... :sjokk:


#41

Floksa sa for siden:

Framlyden i Einar må vel være æ?


#42

Input sa for siden:

Det kommer an på dialekten? Jeg kjenner en trønder-Einar, han heter Ejnar. Oslo-Einar heter Æjnar.


#43

Matilda sa for siden:

Jeg veit heller ikke om jeg synes det er logisk at diftonger liksom skal regnes som egne lyder, jeg er vant til å tenke på dem som kombinasjoner av to vokallyder som glir over i hverandre. Diftongene har jo ikke egne IPA-symboler? At framlyden i kam er "k" og ikke "ka", er lettere å forstå, for k og a er jo to forskjellige fonemer. (Og et fonem er altså den minste lydenheten som kan endre betydning av et ord om den skiftes ut med en annen enhet.)

Edit: Og jeg har sjekka opp litt og ser at diftonger godt kan regnes som egne fonemer. Dette var det ei stund siden jeg pusla med, skjønner jeg.


#44

My sa for siden:

Man må jo berømme LarsJohan for å trekke fram en så fin tråd til oss! :love: Jeg har heller ikke hørt om framlyd, men elsker å bli opplyst om slike ting.


#45

Malama sa for siden:

Konseptet er ikke nytt, ord har alltid hatt begynnelse, midt og slutt.

Men jeg har fullført min utdannelse uten å ha hørt ordene, og min sønn er halvveis i andre klasse også uten at dette begrepet har funnet sin vei inn i hjemmet. Mulig de har hatt det på skolen, men ikke som jeg har sett på ukeplanen. (Hey, de har da nå endelig siste uke med "ukens bokstav", så kanskje det kommer snart?)

Og både jeg og guttungen kan lese og skrive. Dog, han kan ikke skrive RETT, ettersom jeg nylig har fått hjem skolearbeid med "åvernating" og "håpa på trampoline", men lydene har han jo inne. Helt uten at vi kjenner til disse begrepene. I ale fall uten at jeg kjenner til dem.

(Også ser man resten av tråden og dato ja...)


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.