Kan man ikke få regning med seg fra verkstedet? Mannen min sier at man MÅ betale for å få ut bilen igjen. Er det sant, kan man på ingen måte få med seg regning?
Synes det høres rart ut jeg da,man kan jo få regning på de fleste andre ting.
Vi får alltid regning men så har vi vært kunde der i 10 år og alltid betalt som vi skal. Det er ikke den vanlige måten å gjøre det på. Det er vanlig at man må betale før man får bilen tilbake.
Jeg jobber på et bilverksted, og en kan få med seg regning. Har en kjøpt ny bil hos oss får en automatisk kreditt, kjøper en bruktbil eller er kunde utenfra og de vil ha kreditt så tar vi en kredittsjekk av kunden ved å få personnummeret for å sjekke at de ikke har på seg noen betalingsanmerkninger eller inkassokrav fra tidligere. Vi sender ut haugevis av regninger hver dag. Og i disse dager er det heller ikke uvanlig at kundene ringer og sprø om de kan få delt opp regningen i avdrag, og da blir de bare vanlig renteberegnet med 10% i tillegg uten andre utsettelsesgebyrer så lenge de sier fra på forhånd.
Men hvis du skal ha regning så ordne dette før bilen skal hentes. Er litt dumt og stå der og da, for det er sikkert noen andre i bedriften som ordner sikkerhetssjekken. Vi er merkeverksted, så mulig de gjør det annerledes om det ikke er merkeverksted?
Alt fra 1500 -6 tusen vil jeg tro. Kommer litt an på modell, merke, og sånn. Jeg troooor vi betalte 2500 for vår service. Det dobbelte for hovedservice.
Begge brødrene mine har bilverksted og begge forlanger betaling på stedet.
Det er mange som ikke betaler når man får regning, det er dyrt og de utsetter det til det ytterste og da må bilverkstedene leie inn inkasso selskap, og det koster penger, pluss at det blir dyrere for kundene.
Så det er den enkleste lløsningen, en får jo gjerne vite hva det koster på forhånd, så en kan gå i banken før en skal hente bilen.
Nuvel, men det går jo på hver enkelt person dette. Skal alle andre "straffet" fordi Jens Jensen ikke betalte regningen?
Så er det jo noen ganger sånn da, at banken ikke har penger akkuratt der og da. Og bilen plinge og dinger og den som kjører blir helt gal i hodet. :knegg:
Km har gått over service punktet osv, bilen ^MÅ rett og slett på verkstedet.
Det er bare det sånn at det er ikke bare Jens Jensen som ikke betaler, det er mange.
Jeg har selv ringt til kunder som ikke har betalt, etter å fått med seg bilen, og det er ikke hyggelig i det hele tatt.
Thats life, det er mye bedre for en selv også, så når en tar bilen med seg hjem er en ferdig med det.
En slik service du skal ha koster ca 3-4000 kr, er det diesel bil det litt dyrere en bensin bil.
Ta er ringerunde selv, for det er ikke vanlig praksis i merkeforhandler bransjen i alle fall. :nemlig: Finn et verksted som tar kredittsjekk og sender regning. Du har faktisk litt makt der pga. hvis du setter det som kriterie for at du vil ha bilen på verkstedet der. Verkstedene kjemper litt etter jobb nå.
Du må nesten avtale med verkstedet. Jeg har fått "pakkepris", hadde bilen inne i går og skal gjøre resten etter påske, betaler med kort eller kontant når alt er ferdig.
Du må få verkstedet til å oppgi en pris før du leverer fra deg nøklene, et pristilbud er bindene (innen for +/- 10%?).
Her vi bor får vi regning om vi ber om det. Det ene verkstedet tar faktisk ikke imot kontant betaling heller. Har jeg bilen på verkstedet ved jobben, har jeg aldri fått regning, men kommet innom igjen noen dager senere og betalt. Maxine ble lang i maska når kortet ikke ble godkjent der ja :knegg: Men, vi bor på et sted hvor man vet hvem de fleste er, blir litt annerledes.
På merkeverksted hvor vi har hatt hovedservice på bilen, aksepterer de kun kontant. Større bedrift i liten by.
Vil tippe cirka 4 000 kr for servicen, muligens noe mindre.
Tror 30k-service på min Touran var rett over 4K i fjor på merkeverkstedet. Fikk i tillegg 10 % rabatt, så det ble rett i underkant av 4K.
Kredittkort? Er jo uansett gebyr- og rentefritt i 1-2 mnd avhengig av kortet man har på varekjøp, noe dette vil regnes som.
Men vil tro at det ikke er noe problem å få regning, men mulig en del vil ha det avtalt når man bestilte time pga. de vil kjøre en kredittsjekk om man ikke har kjøpt bilen der etc.
Hvis det er en bil som har gått 30 000 er det vel høyst sannsynlig at den er innenfor garanti eller reklamasjonstid. Jeg ville da anbefalt å bruke merkeverksted. Skulle det da være noe senere kan de i hvert fall ikke skylde på hva andre har gjort i henhold til om garanti og reklamasjonsrett skal gjelde.
På nyere biler kan det også være at det skal gjøres sjekk under service som ikke er en del av serviceplanen, men f.eks. hvis produsenten har oppdaget noen problemer som har gått igjen og som skal fikses under service, men som ikke er alvorlig nok til at det blir gjort tilbakekallinger. Det kan også være at det gjøres oppgraderinger av bilens "operativsystem". Tredjepartsverksteder vil normalt sett ikke gjøre dette.
En privatkjøpt bil har 5 års reklamasjonsrett på alt utenom normale slitasjedeler (her må såklart også kilometerstand regnes som innenfor "normalen" på en del områder, mens andre ting igjen er helt uavhengig av kilometerstand).
Broren min jobber på et bilverksted og det er det eneste stedet jeg har fått med regning. De andre stedene vi har brukt har vi betalt når bilen har blitt hentet.
Det gikk greit, bilen fikk service. Vi betalte de pengene vi hadde og betalte resten med en giro vi fikk med.Ja, den er alt betalt...
Det kostet 2100 kr, så det er veldig stor forskjell på pris her skjønner jeg.
Prisforskjellen er nok mer forskjell i arbeidet, enn prisen. Ved forrige hovedservice fikk jeg samme prisanslag i innerste disktriktet som i byen, 250km unna. En kamerat av meg som er verkstedleder i Bergen var faktisk ganske overrasket over akkurat det.
Har vært borti at verkstedet har hatt det for travelt til å ta seg betalt, bare husjet meg og bilen avgårde og sendt regninga i posten. Men da hadde vi hatt bilen på service der et par ganger før.
Det skal svares moms av reparasjons/servicekostnader ved grensepassering dersom utgiften overstiger beløpsgrensen på kvoten. Moms er 25% av det beløpet som er betalt.
Er du ute av landet i under 24 timer har du en kvote på 3000,- Koster service/reparasjon mer enn det må det fortolles. Over 24 timer er 6000,-
:)
Hvis man tar det f.eks. i Sverige betaler man 24 % moms i sverige, som man igjen kan få refundert hvis man skal betale norsk moms som er 25 %. Med andre ord blir det ikke rare tillegget. Det er ikke toll på dette normalt ut i fra det jeg har forstått. Med andre ord er det ikke særlig kostnad å gjøre dette "lovlig", men det blir litt mer administrativt arbeid ved grensen.
Når det gjelder garanti/reklamasjon har man det ovenfor selskapet i utlandet man fikk reperasjonen gjort. Vil ellers anbefale å bruke et merkeverksted for service i hvert fall hvis man har bilen under nybilgaranti/reklamasjonsrett hos forhandleren. Ikke at det i teorien skal bety noe, man man kan unngå at de starter å klage og skylde på at det er noen andre som har gjort en feil. Er det gjort hos merkeverksted burde det være greiere, samtidig som det ser bedre ut i serviceheftet at service er tatt hos merkeverksted. Spesielt når det er litt nyere biler kan det være elementer som bare merkeverkstedet vet at de skal se etter og gjøre endringer på - f.eks. små feilrettinger som er gitt ordre fra fabrikk som skal tas når bilene er inne på service.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.