Om det kommer et kraftig SPJOING fra et av forhjulene, gjerne i nedoverbakke og sving, og denne spjoing er vedvarende hver gang man svinger, så kan det være støtdemperen som er knekt. Tretthetsbrudd, rett og slett. Om man mikker litt med dekket, jekker opp bilen og vrir litt til på dekket, så kan det hende den delen som er knekt ramler ned på bakken og da er det ingen tvil lenger.
Det koster 5000 kroner å få byttet begge fremre støtdemperene på en Ford Mondeo på SnapDrive. Sånn i tilfelle noen lurte.
:mumle:
Møkkabil. Som vi skal legge ut for salg. Og så skjer dette ... :sukk:
Støtdemperen eller fjæren som er knekt? Hørtes jo mer ut som fjær.
støtdempere og fjæring kan være felles på mange biler. Det som gjerne "kan ta livet" av slikt, i den grad at fjæren knekker, er gjerne at man har fått seg en skikkelig smell....
:filer:
Nå føler jeg meg litt blånn.
Skal vi se. Det er den derre fjæren som er knekt. Helt øverst. Og de måtte bytte på begge to. Verkstedmannen sa vitterlig støtdemperen. :gruble:
Who cares. De fikser. Jeg betaler. :knegg:
Bilen har ikke fått seg noen smeller, men den har gått 160 000.
At fjæra knekker er ikke uvanlig direkte, og ja - etter 160 000 km har denne blitt utsatt for en del slitasje slik at det er mindre som skal til for at den ødelegges. Dette handler nødvendigvis ikke så mye om bilmerke, selv om det klart kan være kvalitetsforskjeller og konstruksjon av hjuloppheng. Etter en viss slitasje her kan et skikkelig hull i veien være nok til at den knekker.
Når en bil er gått 160 000 og hvis ikke demperne er skiftet tidligere, kan det være smart å skifte støtdemperene med det samme kanskje i tillegg til fjæra? 5000 kr hørtes egentlig for billig ut til å skifte begge fjærene + støtdemperne. Fjæring og støtdempere er absolutt også et sikkerhetselement, blant annet i henhold til veikontakt generelt, bremselengde og egenskaper ved unnamanøver.
Høres kjent ut.
Det kommer tvilsomme lyder fra området omkring høyre bakhjul på A3'en, og det er klart at vi må bytte støtdempere. Mannen så problemet da han la om til sommerdekk, og har sjekket pris. Blir 6000,- og noe for alle 4 fra Norsk bildelesenter med VW/Audi rabatt. Gjett om det finns andre ting jeg vil bruke 6 tusenlapper på nå...
Det verste er jo at vi skal selge bilen. Kunne det ikke skjedd etterpå, da? :mumle:
Og vi som er midt i å flikke på leiligheten så vi kan selge den. Vi har ikke 5000 til slikt tull. :gaaah:
jeg kjenner til sånt,. Skjer bestandig når det ikke skal skje.
Sånn som når vi skulle selge andre bilen så var vi uheldig å kjørte inn i et autovær. lakkskader for 15 000 og den så ikke ut i måneskinn etter at de hadde lakket ene siden. så endte med at vi solgte bilen for 40 000 ikke 80 000 som vi skulle med at den ikke så ut:(
At fjærene knekker er et kjent problem når bilen har gått så langt som vår uten å få nye. Det hadde nok ingenting med biltypen å gjøre, i følge SnapDrive. Tretthetsbrudd er tretthetsbrudd. :knegg:
Men nå har jeg nye fine. Og bilen er lagt ut på Finn før noe annet går i stykker.
Hehe... Ja, så mange mil på støtdemperne og fjærene er jo grunn nok til at de knekker.
Men det var visst mer vanlig på Mondeo enn andre biler...og på 160 000 er de gjerne byttet for lenge siden.
Kommer jo selvsagt også mye an på kjørestil osv.
Lykke til med salget da :)
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.