Skulle kjøpe bilsete til vesla på 11 mnd i går. Hadde bestemt oss for et bakovervendt, men var usikker på hvilken produsent. Men; mannen på utstyrsbutikken sa at det bare var Norge, Sverige og Sveits som anbefalte bakovervendt sete og at total-risikoen for å bli mest skadet var bakovervendt :sjokk: .... Det var bare i en ren front mot front kolisjon man satt tryggere bakovervendt. Hvis man fikk en trykk i siden, bakfra eller på skrått så var det tryggere å sitte forovervendt. Og så lirte han av seg et langt kapitel om barnas komfort og trivsel, uoppmerksomhet, større sjanse for kollisjoner med bakovervendt sete. Og han sa at hans anbefalinger var uavhengig av pris, for det er jo klart billigst med forovervendt sete....
Det endte opp med at jeg ville sove på saken :jupp: Og her trenger jeg deres synspunkter :nikker:
Storesøs har hatt bakovervendt sete, men bør vi ha fremovervendt til vesla nå? Er litt i tvil. Ønsker selvsagt det beste og tryggeste :ja: Og en liten ting er jo også at de bakovervendte er et mareritt å montere (sjans for feilmontering...?) Blir det bakovervendt så må det i såfall bli to seter på oss....
Fint hvis noen har tid i en hektisk førjulstid, til å komme med synspunkter og fakta ang. dette. Takk.....
Bare tenk over dette: Når det kommer til sikkerhet, hvem stoler du mest på: Trygg Trafikk, eller mannen som tjener penger på selge deg seter laget av spesifikke produsenter?
Jeg ville ikke stolt på ham. På [url]www.tryggtrafikk.no[/url] kan du lese en del om forskjellen på forovervendt og bakovervendt.
Det er frontkollisjonene som gir de alvorligste skadene og det er frontkollisjoner som treffer hardest.
Argumentene med komfort for barnet er tullete når det er snakk om et barn på 11 mnd. Mange barn er komfortable med å sitte bakovervendt til de er ganske store.
Jeg har lest side opp og side ned om dette emnet, og her satt vesla bakovervendt så lenge som det overhodet gikk, og det samme skal lillegutt som kommer snart. :)
I en kollisjon bakfra er ikke kraftene like store som front mot front, og skadene blir deretter. Jeg synes derfor det er viktigst å sikre seg mot de verste kollisjonene, det er front mot front det er flest dødsfall.
Det er vel ikke uten grunn at det er færre barn som dør i trafikkulykker i Sverige enn i Danmark ...
Svenskene har barna bakovervendt, danskene forovervendt.
Lillegutt her på 16 mnd. sitter forovervendt, og det har han gjort en stund nå. Vi var i Tøckfors i Sverige på baby butikken der og da sa de det samme som Ladybug fikk høre. Men det var ikke drefor vi bestemte oss for forovervendt. Det var rett og slett fordi vi fikk sete etter nevøen vår og det går ikke å ha bakovervendt.
Det høres veldig rart ut.
Svenske myndigheter har vært mye tydeligere enn norske med å anbefale bakovervendt. De store svenske forhandlerkjedene av barneutstyr selger ikke seter som ikke kan settes bakovervendt.
Et sete som for eksempel Graco Cosmic utstyres ikke med bruksanvisning for forovervendt posisjon for barn under 15 kg. Den norske og svenske bruksanvisningen er ulik der. I følge den svenske bruksanvisningen skal stolen først stå forovervendt når den brukes som beltestol, ikke ved bruk av fempunkts. Da vi kjøpte våre seter i Sverige var det ikke snakk om annet enn bakovervendt til små barn. Det ene setet vi så på "kunne monteres forovervendt når barnet er fire" fikk vi beskjed om. Da som beltestol.
Veldig rart å få råd om forovervendt sete i Sverige. Trodde at Sverige hadde innført en sterk anbefaling om bakovervendt sete fram til 3 år. Vi var i Sverige og kjøpte sete, fikk beskjed om at barn skal sitte bakovervendt til 3 år punktum. Selgeren var veldig klar på det området og sa det i en tone som ikke rommet noen form for diskusjon, noe vi ikke var interessert i heller, siden vi vil ha barna våre bakovervendt så lenge som mulig.
Bakovervendt uten tvil.
Som Bokormen sier, kreftene i en front mot front er mye høyere,
og dermed er de den værts tenkelige kollisjonen.
Så lenge du ikke kjører bil "bare" på veier der det er midtrabbat, så er bakovervendt absolutt det beste for barnet.
For noe tull fra selgeren, hadde det vært meg hadde jeg sagt han midtimot og det ganske høyt slik at andre i butikken hadde hørt meg. :nemlig:
Det har en del med type veier etc å gjøre også. I andre land sørover i europa, som for eksempel tyskland, er store kjedekollisjoner den typen ulykker med flest personskader. Dette er på grunn av veiene, høyhastighetsveier med adskilte kjørefelt. I Norge er ikke dette et så stort problem, her har vi smalere, mer svingete veier uten adskilte kjørefelt, og lavere hastigheter, og det er derfor frontkollisjonene som er de med alvorligst personskader her i landet.
Jeg limer like gjerne inn det jeg la inn link til. Denne mannen er en av dem i Norge som ser flest effekter av at barn sitter feil i bil.
Hei!
Nå har jeg veldig raskt skrevet ned det som overlege ved barneintensiven på Ullevål, Tor Einar Calisch (og pappa til et av barna i min sønns barnehag) sa i går på temakveld i barnehagen. Han er veldig engasjert i dette med sikring av barn i bil, da han har sett litt for mye hvilke effekter dårlig sikring kan ha.
Dette er veldig raskt skrevet og jeg har ikke en gang lest igjennom det. Spør meg gjerne om det er noe. Han sa jo mye mer enn dette.
Først fikk vi se en film der vi så hva som skjer om barn sitter forover kontra bakover.
Det er ikke farlig for babyryggen å sitte i bilbarnstol under reise. Ta pauser med ”normale” mellomrom. Alternativet er bag med netting. Da må barnet ligge med hodet mot midten av bilen og det er viktig at barnet ligger trangt!
Deretter viste han tall på hvor mange barn som ble skadet og som kom til Ullevål. Hvert år hadde 1-5 barn overlevd/sluppet alvorlige skader om de hadde vært festet riktig og suttet bakovervendt. Dette var bare Ullevål og de barn som kom dit.
Det er utrolig viktig å feste den stolen du har riktig. Hvilket merke du kjøper har ikke like stor betydelse. Bare den er av et anerkjent merke og at den passer i bilen din. Om barnet er eldre så kan barnet få velge etter at du har valgt ut noen alternativer. Det er viktig at barnet liker stolen sin.
Du kan godt kjøpe en brukt stol av en du kjenner men den bør ikke være eldre enn 5-6 år (sidekollisjonsbeskyttelsen har blitt så mye bedre de siste årene). Det viktige er at stolen ikke har vært med i en kollisjon. Er du og barnet noen gang med i en kollisjon, stor eller liten så skal forsikringsselskapet skifte ut stolen.
Babyen kan gjerne flyttes over ved 4 måneders alder til godkjent bakovervendt bilbarnstol. Dette er sikrere for barnet.
Volvo har et speil som man kan sette på nakkeputen bak. Dette gjør at man ser barnet som sitter i bakovervendt stol. Dette speilet skal også kunne brukes i andre biler. Det koster ca 300-400 kr.
Det er ikke farlig om barnet har beltet mot halsen. Man ser aldri noen alvorlige skader av det. Man ser dog meget alvorlige skader om barnet har beltet under armen. Hos voksne brekkes ribbene, hos barn er ribbene mer seige og det innebærer at trykket på hjerte og lunger blir enormt og barnet dør lettere. I tillegg er det stor risiko for at barnet flyr ut av selen. Når barnet sitter i 5-punkts-sele og selen lett over skuldrene lett sklir ned kan man ta en skirem for å sette sammen selen over brystet. Dette for at barnet ikke skal kastes ut av selen.
På vinteren når vi har mye tøy på oss er det viktig å helst ta av yttertøy. Eventuelt åpne opp jakker og se til at beltet/selen sitter stramt mot kroppen (gjelder også voksne). Det er sjelden et barn sitter for stramt.
Om hodet henger så er ikke dette skadelig for barnet, samme sak om barnet sovner og hodet henger.
Han mener at barn skal sitter bakover til de er 4-5 år. Da er nakke og ryggsøyle samt hofter mer utviklede. Vi voksne syns det ser ubehagelig ut med bena, men dette er som regel ikke noe problem for barna, se på hvordan de sitter på huk (som ikke vi klarer). Den beste plassen i bilen er i midten bak (under forutsetning at fremsetene er like langt bak/frem). I Sverige (der man har kommet lenger) er det flere forsikringsselskap samt forskere som mener at det er best for barnet å sitte foran. Grunnen til dette er at hvis barnet sitter foran (selvsagt uten airbag) så sitter barnet som regel bakover lenger. Den fordelen oppveies av at plassen i seg selv ikke er like sikker som i midten bak. Overlegen mente at dette får man finne ut av selv, men han skulle selv ikke la et barn sitte foran om ikke airbagen var demontert (ikke bare stengt av med nøkkel som man kan gjøre i visse biler). Det at det da ved en sjelden gang sitter en voksen i sete uten airbag er ikke helt så farlig. En airbag i passasjerersete gjør mindre nytte enn hva vi tror. Men dette var hans oppfatning. Det finnes ikke noen studier i Norden som viser at airbager har løst seg ut til tross for at de har vært koplet fra. Men det har skjedd en sjelden gang i USA.
Barnet kan sitte i stolen frem til at øvre delen av øret kommer opp til den øvre kanten
Eksempel når det gjelder sikkerhet i bil (husker ikke eksakte prosent, men det ligger nok temmelig nært) Hvor mye det hjelper for å minske store skader/forhindre kollisjon:
Sikkerhetsbelte: 50%
Bilbarnstol fremover 50%
EPS (antisladd) 20% (Dette anbefalte han om man skulle kjøpe bil!)
ABS bremser 10%
Airbag passasjerersete ca 10% (det var større i førersete på grunn av rattet)
Bakovervendt stol 90-95%
Det innebær altså at du øker sjansene for at ditt barn skal overleve eller ikke bli så hardt skadd med hele 40-45 prosent om du har setet bakover!
De gangene det skjer noe alvorlig (dvs 5-10 %, i Sverige mener man at det er enda lavere %) med et barn som sitter RIKTIG i et bakovervendt sete som er festet RIKTIG så er det mer eller mindre et formål som har kommet inn i bilen (f. eks. tømmerstokk) eller at bilen har blitt fullstendig ødelagt (flat) av f. eks. en semitrailer. Resterende ganger klarer seg barna overraskende bra.
En del stasjonsvogner har sete nummer nr 6-7 i ”bagasjerommet” som er vendt bakover (f. eks. Saab, Volvo og Mercedes). Det er nesten bedre at barnet sitter her enn at det sitter fremover i det normale baksetet. Risikoen er hvis du blir påkjørt bakfra, biler i dag er tilvirket for at motor og bagasjerom skal ”klappe sammen” ved en kollisjon og at resten av bilen (der vi normalt sitter) skal være uforandret. Men energien ved en påkjørsel bakfra er så mye mindre at den risikoen oppveier det å sitte bakover.
Noe vi som voksne aldri skal gjøre er å legge ned passasjerersete og sove når vi sitter i bilen og den beveger seg. Hvis vi kolliderer så har vi ikke noe belte på overkroppen , kroppen skyves fremover og da trekkes beltet oppover mot brystet. Det er veldig få som overlever det. Alle organer i magen knuses.
Førstehjelp til barn:
1 år og eldre
Hvis barnet ikke er bevisst
For frie luftveier løfter du opp og frem haken. Enten med et finger under haken eller med to hender på siden av kjeven.
Lytt etter pust i 10 sekunder, legg gjerne den tynne huden du har ved øyet nært barnets munn, da oppdager du lettere om barnet puster.
Hvis barnet puster legger du det på siden. Nå skal man ikke legge barnet med armen bak kroppen, legg det bare på siden med litt frie luftveier. Grunnen til dette er at du lett skal få barnet tilbake på ryggen hvis det slutter å puste.
Hvis barnet ikke puster gjør du 5 innblåsninger og 1 hjertekompresjon. Hjelper ikke dette roper du på hjelp/ringer 113. Hvis du er alene og uten telefon må du ta med deg barnet mot hjelp. Stopp på veien og fortsett livredding. Du fortsetter med 2 innblåsninger og 30 hjertekompresjoner kontinuerlig. Innblåsningene skal være så at du ser at brystkassen løfter seg. Hjertekompresjonen skal være midt mellom brystvortene (du trenger ikke å måle med fingre lenger). Du skal trykke så at 1/3 av brystkassen synker. Ha strake armer. Du kan trykke med en eller to hender avhengig av hvor stort barnet er og hva du føler er lettest. Du skal gjøre ca 100 hjertekompresjoner pr. minutt så tempoet er høyt.Barn 0-1 år.
Den eneste forskjellen er at du bare løfter opp haken forsiktig og at du bruker to fingrer ved hjertekompresjonen
Om barnet har noe i luftveiene:
La barnet hoste hvis det hoster. Det er den beste måten å få noe opp på. Hvis barnet ikke hoster, trykker du hardt 5 ganger på ryggen og 5 ganger på magen (spedbarn trykke på brystkassen). Trykk inn/oppover. Fortsett til du har fått hjelp eller det du tror har fastnet har kommet opp. Se inn i munnen om det har kommet opp noe mellom hver runde. Ikke stikk fingrene inn i munnen om du ikke ser noe. Hvis barnet trenger hjertekompresjon så trenger man ikke å trykke på mage/bryst da dette også er en måte å få opp det som har fastnet. Du gjør innblåsninger som vanlig om barnet ikke puster (i kombinasjon med hjertekompresjon).
Hadde du vært på Babyproffsen på Nordby hadde de sagt det motsatte. Og der legger de ingenting i mellom, men gir deg heller det enkle valget om du vurderer å snu pga. trang plass;
Knekt fot ? Eller knekt nakke?
Takk for deres mening om dette :)
Dette var på en "proff" babyutstyrsforretning i byen - seriøs og størst. Han sa også at mange kom og kjøpte bakovervendt, for så å snu barna etter 4-6 mnd pga forskjellige årsaker. Og da mente han at det var bedre for barnet med et sete som i utgangpunktet var fremovervendt da dette har bedre totalbeskyttelse i den aktuelle alderen. Men han sa også at det virket som jeg visste var det var å ha et bakovervendt sete, og da visste jeg hva jeg gikk til... Og da stilte saken seg litt annerledes forstod jeg. Men jeg måtte absolutt være i klartekst da jeg sa x antall ganger at jeg ville ha bakeovervendt. For han var veldig på hvor mye bedre de fremovervendte setene var. Så jeg må rett og slett inrømme at han klarte å få meg tvilende.... Men hvis ikke det er ny info som jeg har gått glipp av, så satser vi selvsagt på bakovervendt som først tenkt :blunke:
Jeg synes det er veldig betenkelig at en som jobber med å selge bilseter lirer ut av seg så feilaktig informasjon om et så viktig tema... Overreagerer jeg når jeg mener at vedkommendes overordnede burde informeres om dette?
Dette var sjefen sjøl som jeg praten med .....:rolleyes:
Pratet først med en vanlig ansatt, men hun forstod fort at hun ikke hadde kunnskap nok til å veilede mitt kjøp....:fnise:
Bakovervendt er tryggest, har vært tryggest og vil være tryggest så lenge barn er som de er og bilene kjører den veien de gjør. Det må skje noe veldig revolusjonerende når det gjelder barnestoler før forovervendt blir tryggere.
USA anbefaler nå bakovervendt lenger, Tyskland har også begynt å snuse på de lave tallene i Sverige og forhåpentligvis kommer enda flere land etter. Sverige/Norge anbefaler ikke bakovervendt fordi de ligger bak på forskning, men fordi de ligger milevis foran. ;)
I USA holder de på med en treårig undersøkelse om forovervendt vs bakovervendt. En av de foreløpige konklusjonene er at bakovervendt også er best i sidekollisjon da de fleste sidekollisjoner inneholder noe fart framover. Bilen som treffes er gjerne på vei framover.
Selv der hvor man har midtrabatt og enveiskjørte veier og det skjer mest kjedekollisjoner, så må man tenke på at hver gang en bil blir truffet bakfra så er det en som kræsjer med sin front.
Kollisjoner bakfra er også som regel mye mindre alvorlige enn front og utforkjøringer. Man sikrer jo utifra det som er mest alvorlig og får størst konsekvenser.
Ang. montering så er det ikke vanskelig å montere når man kan det. Det nye til Akta har færre momenter og er lett å montere. HTS er det setet som er vanskeligst, men ikke vanskelig når man vet hvordan.
Barnas komfort og trivsel er veldig bra bakovervendt, ihvertfall ikke noe dårligere enn framovervendt. Litt bøyde bein er ikke noe problem. Et speil på nakkestøtten og barnet ser ut til alle kanter og den som kjører har full kontroll på barnet. Å bli uoppmerksom pga barnet er jo uavhengig av kjøreretning.
Bakovervendt er best, ingen tvil om det. At ikke alle velger det sikreste eller kan ha det sikreste er en annen diskusjon, men hva som er sikrest for barnet er ikke noe å diskutere. :)
Nei, har nok ikke hatt disputt med han. Men skulle nesten tro det. Argumentene hans var jo veldig samsvarende med de argumentene "min" forhandler lirte av seg.:nemlig: Det er vel flere av den ulla, desverre....:rolleyes:
Jeg finner ikke kilden nå, men da jeg gjorde research var det en fyr fra parallellen til Trygg Trafikk i Sverige som sa at
man har hittil ikke hatt dødsfall i Sverge av barn som sitter riktig bakovervendt
Det syns jeg sa ganske mye.
Jeg tror det er fysikkkunskapene det skorter på hos mange: At kraften i kollisjonen = Masse multiplisert med delta hastighet opphøyd i andre.
Altså: Kraften i en kollisjon mellom to biler som begge kjører i 70 km/t er FIRE ganger så stor som kraften i en kollisjon der en bil som står stille blir påkjørt bakfra av en bil som kjører i 70.
I tillegg kommer at front-mot-front ofte skjer i høye hastigheter. Sidekollisjoner og kollisoner bakfra skjer oftere i lave hastigheter og medfører sjelden alvorlig skade/død.
Det eneste virkelig legitime argumentet angående at forovervendte seter kan ha en sikkerhetsfordel er det at de er veldig mye lettere å montere. Jeg er kanskje en teknisk idiot, og mannen min også, men jeg har knølt MYE med setet vårt, og, viser det seg, faktisk kjørt en god stund med det feilmontert! :sjokk:
Vi har (selvfølgelig ;) ) bakovervendt sete til snuppa og minien. Vi har en Honda CR-V og Snuppa har et HTS sete. Hun har full kontroll på det som skjer bakover, har aldri vært kvalm (i vår bil) og liker seg i bilen.
Jeg er helt enig i deg når vi snakker norske forhold. Men en ting jeg tenker på er: Dette vil ikke stemme for andre land hvis det eksisterer fysiske hindringer mellom feltene. Da vil de kollisjonene som skjer med størst kraft skje som sidekollisjoner og påkjørsler bakfra. Stemmer ikke det, da?
Lille*My er den som sa dette i tråden, måtte skjekke. Anyway: Her i Norge er det bakovervendt som er sikrest og det er nok for meg, i alle fall. :)
I disse landene har de nå begynt å snuse på de skandinaviske anbefalingene.
Selv om det er fysiske hindere mellom feltene på f.eks autobahn så vil minst like mye av folks kjøring i være 90 soner med dårligere standard enn veger som har 90 sone i Norge.
Hvis det er slik at forovervendt er tryggest på autobahn burde det kanskje vært funnet opp seter som lett kan snus til bruk på slike veier.
Selv på Autobahn vil jo forskjellen i hastighet mellom de to bilene sjelden være så mye som mellom to biler som frontkolliderer. Men jeg poenget ditt. Hvis jeg nesten utelukkende kjørte frem og tilbake på en vei med fysiske sperrer mellom feltene ville jeg kanskje vært mer åpen for å bruke forovervendt sete.
Min svoger som er politimann hadde forresten blitt fortalt dette med at forovervendt seter er sikrest, pga. påkjørsler bakfra, i jobben sin, så de snudde minstemann da han var 10 måneder eller så. Det syns jeg var fælt, men etter at jeg hadde sagt hva jeg vet og kan og de beslutter selv, så er det ikke så mye jeg kan gjøre med det, dessverre.
Ettersom jeg har reist utrolig lite har jeg ingen anelse om veistandarne i de forskjellige land. Det vil si jeg husker da vi var i USA så hadde de lagt inn humper i veien foran kryss for at bilistene skulle våkne. :knegg: Men det at jeg har vært en plass i USA er jo like lurt som å si at jeg har vært en plass i Europa og derfor vet alt om veistandaren der.
Det med møteulykker tror jeg er ganske avhengig av veistandarden. Jeg har bare opplevd nesten-episoder når vi har kjørt på østlandet, på brede veier der alle (inkludert de som kanskje ikke "burde") kjører med høy fart. Her på vestlandet har jeg aldri opplevd det, på tross av kjøring på mange veier uten midtlinje og plass til bare en og en halv bil.
Vi hadde poden framovervendt fra han var ca halvannet år, årsaken til det var at det ikke gikk å sette setet bakfram i baksetet. Det gikk bakfram framme, men vi vurderte at det var tryggere at han satt med kjøreretningen bak, enn mot framme, på de veiene vi kjørte. Denne gangen har vi nyere bil, og toern skal sitte bakovervendt så lenge det er praktisk mulig.
Dere med store barn bakovervendt: Hva slags sete bruker dere? Minsten her sitter bakovervendt og skal gjøre det så lenge det er fysisk mulig, men jeg begynner allerede nå å ane begrensningene. Han har to seter, et i hver bil. Det er Graco Cosmic XTP og Britax Two Way Elite. Guttungen blir tre i mars og er LITEN for alderen. (Han er 11-12 kg og ca 90 cm). Han har gpd plass i Graco-setet enda, men jeg ser at hodet har begynt å komme opp over kanten og hodestøtten står på maks. I det andre setet har han lenger opp til kanten, men sitter veldig trangt med beina. Det er nesten fysisk umulig å trykke ham på plass i setet. :knegg: Jeg håper det kan gå an å få til til han er fire, iallefall, men jeg begynner å tvile.
Acta Graco Cosmic, med førersetet godt dratt frem så at det blir bedre plass. Det er et stykke igjen før ørene er oppe mot kanten som jo er den grensen man skal gå etter. Gutten vår blir 4 i februar.
Kristin: Storebror som er litt over 105 cm (siste uoffisielle måling sa 107 cm) sitter kjempefint i HTS Izi Kid, og har veldig god plass. Men vi har Akta Cosmic i den andre bilen, og der har vi måttet gå over til fremovervendt sete, for det ble for trangt. Når barnet veier mer enn 11 kg så skal jo Aktasetet tippes utfor kanten, og da blir det bedre benplass, men det ble uansett for kort i ryggen for storebror. Nå har lillesøster tatt over det setet.
Jeg har en treåring på 16-17kg og meter'n lang i Cosmic (fortsatt bra med plass) og i en Britax Two-Way (mye plass). Hodet er ikke over eller helt nære kanten på noen av stolene. Hun er både lang i beina og i overkroppen, så ganske normale proporsjoner. Det blir minst 1 år til bakovervendt på henne, forhåpentligvis enda lenger. I Cosmic'en har hun god beinplass for den må jo stå over kanten. Britax'en har vi helt inntil baksetet pga veldig liten plass og hun sitter fint med beina der også. Hun kan ikke strekke dem ut, men det gjør jo ikke noe.
Brio Zento skal vist være enda lenger i ryggen enn Two-Way men har ikke prøvd selv. Duologic har vi prøvd og det virker som det er hakket lenger i ryggen enn Two-Way. Så det finnes seter for lange barn. :)
Men hver gang noen blir truffet bakfra så er det jo noen som kolliderer med sin front. Og som nevnt så viser forskning fra USA at selv sidekollisjoner er tryggest i bakovervendt sete, som jo også er ganske logisk når man tenker etter. Bakovervendt for de minste beskytter jo også for kraftige fartsreduksjoner, som også kan inntreffe særlig på motorveier med stor hastighet.
Men en idiot (eller østlending ;) ) kan man jo treffe på selv på vestlandet. Og utforkjøring pga vær er vel ikke noe mindre i vest enn i øst?
Bakovervendt er tryggest uansett plassering. Svenskene anbefaler jo forsetet.
Fikk bare lyst til å vise frem dette bildet.
Her er min datter 6 år og 7 mnd.
Hun ble bittelitt for lang. ( 116 cm, 23 kg)
Dette setet er jo kun godkjent til 18 kg (BeSafe Combi), men fikk lyst til å teste plassen.
Hun kunne også ha bena ned på hver side av stolen.
Noe som var mer behagelig for henne, siden hun ikke er vant til å sitte slik.
Så det skal vel litt til før ungene blir for lange for et sete mener jeg?
Gwen: Er ikke mange mm hun er for lang da faktisk. Britaxen er jo lenger enn Combi så godt å vite at storesøster her i huset kan vokse såpass mye før setet blir for kort. :)
Jeg sier ikke at problemet er hverken østlendinger, eller idioter, men at veiene på østlandet er slik at en lett kan kjøre mye fortere enn en evner. Vestlandsveier har mer naturlige begrensninger for hvor fort du kan kjøre mens en bytter cd, ser på TV, har hatt, eller krangler med ungene i baksetet. Jeg har etter 12 år som sjåfør enda ikke opplevd nestenmøteulykke på vestlandet, mens jeg har opplevd det nesten hver gang vi har vært på østlandstur, min erfaring - har ikke sjekket statistikken.
Utforkjøring grunnet vær og føre skjer, men som regel i små hastigheter. Kjører etter forholdene, og har selvsagt piggdekk. :cool:
Visste ikke at svenskene anbefalte forsetet, takk for tips om det.
Grunnen til dette er at da sitter barnet som regel lenger bakovervendt, det er bedre benplass og foreldrene snur ikke setet så raskt.
Den sikreste plassen i bilen er i midten bak - bakovervendt.
Og som noen skrev oven så er det ingen, eller i vært fall veldig få barn som dør i et bakovervendt sete. Om slike ting skjer så er det enten en gammel bil som ikke har den sikringen som det er på moderne biler eller at noe har kommet inn i bilen, som en elg eller tømmer.
Noe svensk forskning har også vist at det er marginalt tryggere å sitte i forsetet i bakovervendt sete i en kollisjon. Men hovedårsakene er bedre plass og kontakt med barnet ja.
Midten bak blir jo anbefalt her i Norge fordi det er lengst unna alle treffpunkter, men det er fortsatt kun teori etter det jeg har lest. Hadde det vært noen sikkerhetsmessig årsak til å anbefal midten bak så tror jeg faktisk svenskene hadde anbefalt det framfor forsetet.
De barna som dør i bakovervendt sete er innvolvert i så kraftige ulykker med mange momenter at det ikke hadde vært håp uansett. Står endel om dette i en rapport om ulykker i Sverige, fra VTI.
Dessuten er det jo ikke bare død bakovervendt sete beskytter bedre mot.
Nestensvenske Stikka som også satt bakovervendt selv, på 70-tallet. :)
Det store ekstra argumentet for fremsete sammenlignet med baksetet skal være at barnet statistisk sett sitter lenger bakovervendt i fremsete enn i baksete. Den fordelen det utgjør gjør at fremsete anbefales i Sverige,. Jeg finner ikke kilden nå, men det var et tilforlitlig sted jeg leste det.
Helt enig. Du minsker sjansene med å få varige men eller kanskje til og med skader over hode tatt med over halvparten om barnet sitter bakovervendt sammenlignet med fremover ved alvorlige ulykker.
Dersom en skal begynne å tolke og fortolke statistikken... Kan det være at foreldre som insisterer på å holde barna bakovervendt lengst mulig også er mer forsiktig i trafikken? Statistisk sett altså.
Tinkeliten sitter fortsatt bak fram, men besteforeldrene har kjøpt bilstol til sin bil og der sitter han samme vei som oss. Enkel bruk er jo også viktig for sikkerheten, men jeg har gitt tydelig beskjed om at evt nestemann skal ikke i den stolen før fylte 1,5 år - minst.
Det er jo et interessant poeng, og det er vel en feilkilde det er vanskelig å isolere, men jeg tror ikke det kan gjøre veldig store utslag i statistikken. Jeg antar for det første at tallmaterialet omfatter såpass mange bilister at "forsiktighet" jevner seg ut. Dessuten ser man vel på skadeomfang hos de som faktisk kommer opp i trafikkulykker, og hvis du først har smadret bilen så hjelper det vel ikke så mye om du var forsiktig før det skjedde?
Jeg tror ikke det gjør så store utslag. De ser jo på andre faktorer enn bare bakovervendt. Statistikken baserer seg jo på type ulykke, fart og skadeomfang i forhold til dette.
Det ville jo også være litt rart om svenskene fikk så bra utslag på statistikk hvis det gikk på forsiktighet ;)
Snuppa mi på 3 år er ca. 93 cm. lang og snart 11 kg. tung, og hun sitter i cosmic xtp, hun har i utgangspunktet god plass i setet.
Bilen er derimot et problem, for når hun straks blir 11 kg. forhåpentligvis, må jo "klacken" utafor setekanten, og da får vi problemer. Mulig vi må kjøpe nytt sete, og da skal jeg ha DuoLogic til henne, det er langt.
(liker ikke britax two way elite, dårlig side og hode støtte)
For ja, hun sitter bakovervendt, i midten bak, og skal gjøre det minst et år til.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.