Vi oppdaget nylig at våre barns skole ikke har dette, og synes det er svakt av skolen. For å lettere kunne avdekke mobbing, mener jeg at skolen tydelig burde definere mobbing, og ha en konkret plan dersom mobbing oppstår, slik at både foreldre og skolen vet hva de skal gjøre.
Her følger hele kommunen Olweus-programmet og de skolene jeg har barn på og de jeg har jobbet på har eget handlingsprogram (alle de andre har nok også det, men de har jeg jo ikke sjekket).
Vår skole er med på Olweus. De ble "godkjent" som det i Januar i år.
Virker veldig positivt. De har en definisjon på mobbing og 4 (?) enkle kjøreregler. Alle barna er inneforstått med dette. Foreldrene også.
Ja, det har de, men nå husker jeg ikke hva det heter i farten. Var det farsta-modellen tro. :hmm: Selv om lærerene tar mobbingen på alvor, så kunne jeg ønsket at resultatet hadde vært enda bedre.
Noen som vil skrive litt om de andre tiltaksplanene?
Dersom noen ønsker å lese hva forskere har sagt om de ulike programmene kan jeg anbefale følgende rapport som omhandler forebyggende arbeid i skolen: Forebyggende instanser i skolen, 2006, utdanningsdirektoratet og sosial-og helsedirektoratet.
Denne går greit i dybden når det gjelder problemadferd, rusforebyggende arbeid, læreren som leder og implementeringsstrategier.
Vår skole har Olweus programmet. Det har ligget dødt noen år, men FAU fikk det frem i lyset igjen dette skoleåret da det viste seg at det var ganske mye mobbing på skolen. Vi får se neste skoleår om det har noen effekt.
I 2. klassen har de jobbet mye med Zippys venner. Det er vel også et verktøy mot mobbing.
Det er ikke helt riktig, Wix. Dersom du leser rapportens konklusjoner vil du se at mange av de nevnte programmene kommer i kategori 1 og 2 desverre, det er få som er i kategori 3.
Hvis du leser overskriftene inne på linken så er de sortert etter hvem som er dokumentert (kategori 3)/har god sannsynlighet for resultater/lav sannsynlighet for resultater. Men en får jo mer informasjon om hva og hvorfor inne på rapporten, som det er link til nederst på den siden.
Ja, det finnes en plan som bl.a. FAU har vært med å jobbe frem. I tillegg brukes Steg-for-steg forebyggende for 1.-4. klasse og et eller annet opplegg jeg ikke husker for de eldre barna.
Skolen Lilllemor snart er elev ved har en egen handlingsplan. Jeg har bare sett på den som snarest, og det vises til Olweus og de skal gjennomføre en kartlegging fra det programmet (hvis jeg har forstått det riktig). Ellers trekkes steg-for-steg som tiltak skal motvirke mobbing.