Jeg vil på ingen måte fjerne den gode sjuske-stemningen på FP :hjerter:, men jeg ser av diverse samvittighetstråder at det er mange her som har dårlig samvittighet for husets tilstand. Jeg også. Mannen og jeg har bestemt oss for å prøve oss på FlyLady, sånn at vi kan innarbeide de gode rutinene før vi er ferdige med barselpermisjon og må ut i fullt arbeid begge to.
Har kikket litt på forumet der og e-postene man kan få, men det faller ikke akkurat helt i smak. Jeg er nok for u-amerikansk, antar jeg. Jeg ønsker meg FlyLady FP-style, bare uten å måtte planlegge den selv. Altså: Følge FlyLadys opplegg, men hoppe over skvipet.
Ellers er vel FlyLady navnet på hun som har laget den opprinnelige siden (hun har fluebinding som hobby), og ikke en betegnelse på dem som følger prinsippet.
Jeg har drevet litt etter FlyLady-prinsippene sånn til og fra, og moderert det til å passe meg selv. Har laget mine egne lister og sånt. For meg er cluet å gjøre litt hver dag. Har delt inn leiligheten i soner, og legger opp til 15 minutter sonen hver dag. Da får man gjort en del. Har en liste med oppgaver som jeg krysser av, det er jo ikke alt man trenger å gjøre hver gang (olje kjøkkenbenken, rydde i tørrvareskuffen osv).
Ellers har jeg lagt inn litt rengjøring hver dag, sånn at vi slipper skippertak. Og så prøver jeg å holde visse steder ryddige, som stuebordet, kommoden i gangen, oppå vaskemaskinen og andre steder jeg vet at vi ofte setter fra oss ting. Når jeg rydder der hver dag går det raskt, i tillegg til at det ser mye ryddigere ut her. Rene og ryddige kjøkkenbenker er også så utrolig mye hyggeligere å våkne til.
Mailene fra FlyLady ble helt overkill for meg, og jeg har ikke lagt noe energi i å shine vasken og ta på sko når jeg står opp og sånt.
Jeg registrerte meg og fikk eposter - men brukte mest energi på å 1: irritere meg på alle mailene som kom inn og 2: fnyse av prinsippet av å gå med sko inne går alltid barbeint hjemme
Forøvrig skulle jeg gjerne ha hatt noen flyladyprinsipper i livet mitt.
De mailene er litt drepende. Men jeg driver etter litt modifiserte prinsipper, innarbeidede arbeidsrutiner slik at det blir tatt litt hver dag. Og jeg prøver å kaste. Og ja, jeg får nella hvis vasken min er skitten.
Her er det stort sett alltid strøkent. Leker slenger, men bortsett fra det er det temmelig presentabelt til enhver tid. Både på overflaten og i skuffer, skap og boder.
Jeg tror jeg ble født som en FlyLady. :kry:
Jeg melder meg her, som heiagjeng. Kanskje jeg til og med blir revet med og får enda mer system i systemet mitt.
Jeg er fan. Jeg får én samlemail om dagen som jeg scanner rimelig raskt igjennom. Jeg kan også styre meg for gudebrisene og purple puddles, men rutinene og et bevisst forhold til hvilke ting jeg bør ta vare på og hvilke jeg bør kaste har virkelig bidratt til store forandringer til det bedre her i heimen.
Jeg var veldig entusiastisk da jeg var i barselpermisjon og hadde bedre orden enn noen gang, men det sklei helt ut da jeg begynte å jobbe igjen. Kanskje jeg skulle titte litt på opplegget deres igjen?
For tiden har jeg fem soner etter FlyLady-mønster, litt justert i forhold til hva som passer i mitt hus. Hele huset tas med harelabb hver uke, og sonen skal tas nøyere.
I tillegg har jeg månedsplaner, som forteller hva som skal gjøres ekstra i sonen den måneden. For eksempel vindusvask, skuring av trebord, rensing av tepper, pleie av skinnmøbler o.l.
Dagsplaner er det så som så med nå, jeg var flinkere før. I det hele tatt har hele greia sklidd ut litt. Det har vært en del andre ting å tenke på. Hvilket egentlig er ulogisk, for jeg synes det fine med dette systemet er at det frigjør energi fra å tenke på hva man burde gjøre av husarbeide. Jeg gjør det som står på listene, og siden jeg vet at alt som bør gjøres står der, behøver jeg ikke å tenke over hva som bør gjøres.
Jeg har matlister også. Når ukeshandlingen skal gjøres, har jeg først en liste med matforslag. Jeg setter opp menyen ut fra denne. Så går jeg til standard-handlelisten min og setter inn de ingrediensene jeg trenger til middager. De faste tingene står der allerede, jeg sjekker bare om mengdene trenger å justeres (ting som brød, melk, egg, smør, ost, pålegg, grønnsaker). Til slutt har jeg en "basisliste", ting som holder seg lenge og som jeg alltid vil ha et lite lager av. Mel, sukker, salt, såpe, toalettpapir og sånt. Jeg går gjennom listen og tilføyer det jeg begynner å få lite av på handlelisten.
På denne måten unngår jeg hektiske i-siste-liten handleturer. Vi har som regel alltid det vi trenger i huset.
Her er min daglige rutine som fungerer veldig godt for meg. Det som gjør størst forskjell i forhold til før er at mye forberedes om kvelden for neste dag. Morgenene våre er blitt mye roligere og mer harmoniske.
Jeg har lange arbeidsdager og lang reisevei og kommer altså sent hjem, så at middagen er planlagt og mest mulig klargjort dagen før hjelper også veldig på stressnivået i heimen.
Jeg har fortsatt ikke funnet en god rutine for ukentlige (eller sjeldnere) oppgaver som støvsuging, gulvvask, vindusvask etc., men jeg jobber med saken...
Morgenrutine
Re opp senga (dvs riste putene, riste dyna på plass i trekket og brette den opp så senga får luftet seg)
Lufte soverommene
Dusje og sminke meg
Veie meg
Swish & swipe (tørke over flatene på badet, tar 1 minutt)
Ta allergimedisin og vitaminer
Tømme oppvaskmaskinen mens tevannet koker
Frokost
Vaske og rydde bort frokostkoppene
Pusse tennene
Hjem fra jobben-rutine
Gjøre ferdig middagen, vaske opp underveis
Dekke bordet
Rydde av bordet etter middag
Rutine mens poden bader
Lufte soverommene
Brette sammen rent tøy (på badet)
Legge fram tøy til neste dag (til poden og meg selv)
Kveldsrutine
Forberede morgendagens middag hvis mulig (oppskjæring, marinering, bruning etc)
Vaske opp
Tørke og rydde bort oppvasken
Sette i gang oppvaskmaskinen
Dekke frokostbordet
Ta medisin
Pusse tennene
Swish & swipe
Jeg (vi) trenger helt klart å få bedre rutiner på husarbeid, men jeg fikk utslett etter 30 sekunder på FlyLady, så jeg tror jeg må forholde meg til FP-varianten i tilfelle. :nemlig:
Skoene på inne??:
"Instead of kicking your shoes off for a quick snooze on the couch, you actually have to go to a bit more trouble. Maybe in that short instant you will realize that there is something more that you can do. With shoes on those feet of yours, your mind says "OK", it's time to go to work"
Hva er dette? Blir helt satt ut av at det liksom skal være et mål at hjemmelivet skal være businessaktig. Selvfølgelig skal man kunne slenge seg ned på sofaen! Why ever not? Livet blir jo fullstendig traurig om man ikke bare i løpet av hele arbeidsdagen, men også i 100% av fritiden skal være giv-akt og all set to go og for all del ikke tillate seg å slappe av. :rolleyes:
Mitt mål er å gjøre så lite husarbeid som overhodet mulig og likevel ha det noenlunde anstendig rundt oss - og så skal vi slenge oss på sofaen/løpe ut i hagen/ lese en bok/ gå på kino/ ta et glass vin og whatever så mye som mulig!
Da har du misforstått FlyLady, Zoë. Hun er nemlig veldig opptatt av at man skal ta pauser og finne tid til seg selv og sine kjære.
En av reglene er å gjøre ting i femten minutter og ikke mer, selv om man ikke er ferdig, og å ta et kvarters pause per time. Gjerne med beina på sofaen!
Mitt også, og det er her jeg synes FlyLady er nyttig. Jeg har fått systematisert alt jeg mener bør gjøres, og vet at det blir gjort. Det frigjør energi til det jeg egentlig har lyst til å gjøre.
En annen FlyLady-inspirert ting jeg har benyttet meg av, er 15 minutterstipset. Når jeg rydder på et sted som er skikkelig rotete (gjerne kontoret - igjen og igjen!) setter jeg mobilen på 15 minutter. Når jeg har ryddet i 15 minutter tar jeg tilsvarende pause. Så rydder jeg 15 minutter igjen. Da virker det ikke så uoverkommelig, og det er ofte grunnen til at jeg aldri får ryddet der før det er helt krise. :o
Ukeplan
Mandag: Soneryddedag.
Tirsdag: Skrivebordsdag. Planlegg onsdagens innkjøp og ærender. Planlegg meny for neste uke. Betal regninger, rydd i vesker. Vask og rydd kjøleskapet.
Onsdag: Innkjøpsdag.
Torsdag: Sonerengjøringsdag
Fredag: Diverse dag. Vann planter, reparer klær, puss sko.
Lørdag: Ukevaskedag. Partallsuker: Skift på sengene, luft sengetøy. Rydd alle rom. Tøm alt søppel. Luft alle rom. Støvsug tepper, tørrmopp øvrige gulv. Vask gulvet i gangen. Tørk over bord og hyller. Vask dørkarmer. Vask bad. Bytt håndklær.
Sonene:
Sone 1, vindfang, gang, vaskerom og wc. Rydd sko. Rydd hattehylle og under garderoben. Vask under kommoder. Rydd i kurvkisten med sikkerhetsutstyr (hjelmer og sånt). Vask gulvlister. Vask vaskerommet. Stryk tøyet i strykekurven..
Gå gjennom sikringsskapet, sjekk hva som mangler av lyspærer, sikringer og batterier.
Mai: Legg vekk vintertøy, sorter ut det som er for smått/ødelagt.
Juni: Vask gardiner.
Oktober: Finn frem vintertøy, sjekk hva som må kjøpes.
Sone 2, kjøkken og matbod.
Vask kjøkkenskapfronter og -sokler. Vask stekeovn og mikrobølgeovn. Vask veggen rundt spisebordet. Dra frem spisebord og stoler, vask under. Vask stolene. Rydd brødhyllen og hjørneskapene. Rydd og vask hyllen over kjøkkenbordet. Vask ventilatoren. Vask gulvlister.
Fei gulvet i boden, sjekk og rydd hyllene. Tøm resirkuleringskassene.
Februar: Rime av fryser. Juni: Vaske gardiner. Oktober: Dra frem komfyr og mikro, vask under.
Sone 3, bad og barneværelser.
Vask veggen i dusjen og bak badekaret. Rydd i skapene. Rydd barneværelser, kast leker. Vask filleryer. Rydd i skrivebordsskuffene, vask gulvlistene.
Mai og september: Gå gjennom klesskap og legg vekk fravokst tøy.
Sone 4, soverom, soveromsgang, trapp, arbeidsplass, loft.
Støvsug grundig under sengen. Vask gulvlister. Tørk støv oppå skap. Rydd nattbordene. Rydd i klesskapet. Rydd arbeidsplass og hobbyskap. Tørk støv av bildene i trappen.
Mai og september: Ta ut kleskassene fra loftet, finn frem nytt og legg vekk gammelt.
Oktober og juni: Vask verandaen.
Sone 5, stue og lekerom.
Støvsug sofaer og under sofaer. Rydd og tørk støv i bokhyller og vitrineskap.
Vinter: Tøm peisen for aske, vask glasset.
Hvis snø: Bank tepper.
Vask gulvlister. Tørk støv av bilder. Rydd i blader og cd'er.
November: Puss sølv.
Mars: Såpevask spisebord og stoler.
Mars og oktober: Vask alle vinduer i huset utvendig.
September og februar: Stell av skinnmøbler.
Jeg vurderer å gjøre det nå, for at barna kan delta. Men for øyeblikket har jeg dem i en slags mappe/perm, en veldig praktisk sak som jeg gjerne skulle hatt flere av, men da jeg dro tilbake der jeg kjøpte den, så de bare rart på meg...
Det er altså en mappe med glidelås og lommer i hver side, og stiv rygg med bøyler til å sette ark med hull. Jeg har rutinene i plastmapper. Lommene i siden bruker jeg til regninger som skal betales.
Da er vi i gang. :D
Mannen og jeg gjør dette sammen, og vi har som mål å komme i gang med rutinene skikkelig i løpet av den neste måneden. Foreløpig er hans kveldsrutine å sørge for at kjøkkenet er i fin stand (go shine your sink, osv.) og hans morgenrutine å rydde bort ren oppvask, mens min kveldsrutine er å sette på klesvask, og morgenrutinen er å henge den opp (det blir vel omvendt når jeg begynner å jobbe, tenker jeg). Etterhvert tenker vi å oppjustere så at jeg tar en "swish & swipe" på badet om morgenen, og at han drar over dusjen som sin del av kveldsrutinen.
Så jobber vi gradvis gjennom å planlegge ukesoppgavene. Vi tenkte at vi deler opp i to lister; én med forefallende rengjøring og denslags, den andre tar vedlikehold og soner. Tror det skal fungere greit. Vi planlegger litt etter litt, og prøver å ta et kvarter+ om dagen hver. I går skiftet mannen på senga og ryddet bort rene klær, jeg rakte en halvtime i hagen. :riktig:
Nå er min flinke mann i ukens sone (gangen) og vasker vinduer :hjerter:, mens jeg tar skattepapirene som en del av dagens forefallende husarbeid, stua. Egentlig skulle jeg ha vasket, men ettersom vaskehjelpen var her i går (for siste gang?), virket det litt meningsløst. Jeg gikk løs på rot i aktuelle rom i stedet.
Ja. Men du kan få mailene tilsendt til den vanlige e-posten din. Jeg har nå bestilt samlemail.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.