Bilen min var så fin og snill, helt til den ble bulket. Vi valgte å ta forsikringspengene inn på sparekonto i stedet for å fikse opp bulken, og etter det har den ikke vært noe grei. Jeg tror det ga meg dårlig karma og at den er sur på meg. :fornærmet:
Den stod en natt med tenningen på, jeg tror det bare var radioen og ikke lysa, men uansett var den tom for batteri neste dag. Så ladet vi opp batteriet, og etter det har den kvelt (kvalt, kvålet?) seg nesten hver gang jeg bremser så langt ned at jeg må gire til førstegir. Av og til også hvis jeg trykker inn clutchen når jeg svinger på småveiene rundt hjemme... Når jeg står i kø og sånn er turtallet veldig lavt, sånn rundt 500-600, og da kveler den seg gjerne igjen.
I og med at bremsekraftforsterkeren kobles ut når den stopper opp, er det litt skummelt, fordi jeg føler at jeg kan treffe en annen i ræva hele tida. :skremt:
Jeg har trodd at den ikke ble bra nok ladet opp etter utladningen igjen, så vi satt den til lading litt mer, men enda så blir det ikke bra.
Hva kan det være, og er det noe som er enkelt å fikse?
Dette skyldes nok det nedladede batteriet. Tapper man et batteri langt nok ned så tar det ikke lading mer og er bare å kaste.
Grunnen til at den går fint på turtall er at da leverer dynamoen nok strøm til alt bilen bruker. Mens du venter på nytt batteri så kan du bremse samtidig som du setter bilen i fri og holder litt turtall på motoren så kveler den seg ikke.
Gi litt gass ja, sånn at det er litt mer turtall. Men for å da ikke ødelegge planen med bremsen så må du frikoble motoren fra girkassa ved enten å trå inn kløtsjen eller sette den i fri. SDkal du trå inn kløtsjen må du bruke tre pedaler på en gang med to bein, så da får du bremse med brekket eller så får du sette den i fri og gasse og bremse.
Om det er batteriet, så vil du også se det på instrumentlysene inne i bilen. Er de svakere enn normalt, så har du for lite strøm på bilen.
Og du vil merke det på starting, for ved lavt strømnivå på batteriet, så vil bilen være merkbart tyngre å starte. Den vil dra mye lengre på startmotoren før den starter skikkelig.
Den starter som normalt, og turtallet er normalt de første 3 minuttene av en kjøretur. Har ikke sett at instrumentlysene er svakere enn normalt, ikke når den kveler seg heller.
Da ville jeg fått noen til å se på bilen, før du kaster bort penger på nytt batteri. det kan være batteriet, men jeg tviler, i og med at du ikke merker noe til det ellers.
Åhh, dette var eit problem med lille pelle bilen min. Den stoppa kvar gong er rørte bremsen sånn på slutten. Lurer på om det var snakk om forgassaren ? Det var ikkje batteriet for det skifta me, uten at det blei noko betre.
Jeg tror du må sjekke forgasseren jeg. Det er nok kanskje luftblandingen, at den ikke forbrenner helt og blir "sur". Dette gjør de kjapt på et verksted.
Den var litt bedre like etter jeg fylte bensin. Så jeg trodde rett og slett at den var sliten av å kjøre på nesten tom tank, men så ble den jaggu meg like gæren igjen.
Nå har jeg satt ned foten og sagt fra til mannen at jeg ikke kommer til å kjøre den bilen igjen før det er gjort noe med den, så da tar jeg bare hans i stedet. :glis:
høres ut som batteriet er et alternativ... eventuellt bensinpumpa. Er det lekkasje der vil jo naturlig nok ikke bilen få nok bensin. Da vil den fuske en del, men er det bare liten lekk så kan det funke bra nok ved kjøring, men da fusker den en del på tomgang. Har akkurat skifta bensinpumpe i min veteran etter samme symptomer som du sa, og nå funker den som en klokke... :D