Vi skal bytte ut bilen og jeg har i utgangspunktet lyst på en suv. Men mannen prøver å overtale meg til at vi skal gå for en Subaru Outback, en litt høyere og kraftigere utgave av en stasjonsvogn.
Den er svææææææææær. Værtfall om det er helt ny dere skal ha.
Plass til nesten en hest i bagasjerommet :knegg:
og etter det jeg så bra plass i baksete.
Det nye er ganske så stort og kommet med en luke ting så man kan dele den i 2 på langs.
værtfall på den nye CRV`en jeg så på utstilling i Bodø. Senger ikke Honda her så hver gang jeg er i bodø er jeg på besøk hos Honda :fnis:
Jeg har bare kjørt Legacy ikke Legacy Outback som de egentlig het. Vet mange sier det er tunge biler å hondtere.
De er nesten dobelt så tung som vår Forester.
Ja er jukse "44" Men den kobler inn når man har bruk for det og den bruker mindre drivstoff en outbacken som sluker bensin, og diselen bruker og mye.
man har ikke bruk for 44 hele tiden uansett hvor man bor.
hilsen ei som bor midt oppe på fjellet i enden av en bakke men kjører på flat mark og. :knegg:
(vi har forester med at vi bytta med en kompis hadde ikke fått solgt vår bil pga kolisjonsskader ,hadde vi fått solgt den hadde jeg kjøpt crv eller accord tvert((vi har får bare hatt 2 hondaer men resten har vært japser så jeg kan kjøpe andre ting og haha)))
Jeg synnes den nye out`hadde veldig formede bakseter.( vi endte med å måtte kjøpe ny bilstol til turbo for at den vi hadde i Galanten ikke passet i sete "dybden" på Forestern)
Ville ha testet med bilstoler om man bruker det før man har bestemt seg helt.
Bare et tips:)
Lykke til.
Glad det ikke er jeg som skal ha ny bil nå for jeg hadde slitt..Vireklig..:fnis:
Jeg hadde helt sikkert blitt fornøyd med Honda crv, men mannen er ikke så interessert i det.
Han mener at outback`en gir oss mer for pengene og er en bedre bil.
Ingen som har eller har hatt en slik og kan dele noen erfaringer?
Hondas Realtime-system skal vel ha blitt noe bedre med siste versjon av CR-V, men tidligere har det hatt tilnavnet "Sometime 4WD". Det har vært slik at man skulle være "heldig" om det trakk på alle fire hjulene samtidig, men det var mer snakk om en forflytting av kraft ved hjulspinn. Det hadde også noen situasjoner der det kunne være noe uforutsigbart, samt hadde muligheten for å stå å spinne på ett enkelt hjul uten at kraften ble forflyttet til andre....
Det er få biler som har helt permanent drift på alle hjulene. Som det sies er Subaru en av dem. Tar man f.eks. Outlander/4007 kan man låse systemet slik at man får permanent drift når hastigheten er under 40 km/t.
Tar man f.eks. 4WD-systemene som f.eks. VW Tiguan, Ford Kuga og Volvo XC60 benytter er disse langt smartere enn det man har sett hos Honda, og den praktiske forskjellen mellom permanente systemer blir langt mindre.
Ser ellers at 4007 er nevnt her. Da er nok heller Mitsubishi Outlander å anbefale. Husk at 4007 er en Outlander... designet og produsert av Mitsubishi. Fordelen med Outlander er at man kan få den med 2.0-dieselen med 140 hk som gjør den veldig mye rimeligere enn 2,2-dieselen med 156 hk. 2,2-motoren kan sies å være bedre på noen områder, men for de fleste er det ikke verdt merkostnaden. Merkostnaden ligger hovedsakelig i avgifter - mer effekt og høyere co2-utslipp - og altså da høyere forbruk. I dag er startprisen på Outlander 100 000 kr under 4007 - videre får man se på detaljene i utstyrsnivåene
Annen ting med Mitsubishi er at de har 5 års garanti og et forhandlernett som har et bedre rykte på seg enn Peugeot. Jeg vil faktisk også tro at verditapene på Outlander er lavere og at den er enklere å få solgt enn 4007-en.
Slik det var tidligere hadde også Outlander et bedre utstyrsnivå inkludert i grunnprisene enn det Peugoet og Citröen hadde for sine versjoner av samme bilen, men man vil nok se at en Outlander med høyere utstyrsnivå blir billigere pga. snillere avgifter på motoren. Så vidt jeg husker var vel Outlander også billigere enn 4007 når den ble levert med 2.2-motoren og omtrent samme utstyr.
Dagens Outback med diesel har slettes ikke så ille drivstofforbruk - det er per ECE-testene ganske mye lavere enn for de fleste SUV-ene i de segmentene man har snakket om her. 153 gram co2 per km er ikke ille - for Honda CR-V med diesel er det 173 gram, og altså da et høyere drivstofforbruk (co2-utslippet skalerer lineær med forbruket).
Jeg ville ikke ha gått for noen av delene og ville heller kjøpt en Audi A4 Allroad (evt. A6 allroad). Det er en stasjonsvogn+. Har firehjulstrekk, heve/senkemekanisme som gir ekstra klaring om man ønsker det men som samtidig gir godt veigrep (som de fleste SUVs mangler) når den er senket til vanlig stasjonsvognshøyde. Er heller ikke "stiv"(at bilen git båtfølelse) som vanlige SUVer er.
Svigermora mi har nå hatt både Subaru(forrester) og Peugot(407 oxygo,skal bytte bil nå igjen, 4. gang på 5 år...) og har vært kjempemisfornøyd.
Med Subaruen var hun misfornøyd med kjørekomforten, veigrepet, fremkommeligheten og den innvendige komforten.
På Peugoten er hun mest misfornøyd med at den har dårlige vinterbilkvaliteter og lite "spunk" i motoren (og hun har den største motoren som kommer til bilen), samt at den holder seg utrolig dårlig i pris sammenlignet med andre biler hun har eid. Dette er visst ett problem for franske biler. Bilene er sammenlignet med BMWer som hun tidligere har kjørt.
Hun ser nå på VW Tiguan og BMW X1. Grunnen til at jeg skriver om svigermor er at hun har en jobb der hun bruker bil veldig mye og setter pris på de samme kvalitetene som jeg gjør med en bil som veigrep, fremkommelighet (til hyttekjøring), at det er litt effekt i motoren, at den er god å kjøre, at det er komfortabelt i cupèen osv.
Vi har også prøvekjørt VW Tiguan, virket som en grei bil til "mini" SUV å være. Ikke all verdens til bagasjeplass da, men jeg tror man får mye for pengene med den bilen.
Størrelsesmessig blir ikke Tiguan mer enn "Golf med store hjul". Men jeg må også si meg enig med Vianne her; en vanlig stasjonsvogn med 4WD kan for de fleste gjøre en vel så god nytte. Med det sagt, så er Outback mer i retning størrelsesmessig som A4/A6 Allroad på mange måter i størrelsen, men innvendig er A4 for mange en for liten bil. Her er det ikke så alt for god plass i baksetet og bagasjerommet er ikke så stor.
Pris er jo også et element her. Outback starter på 420 000. A4 Allroad starter på 500 000 og A6 Allroad starter på 730 000, og en del av det vanlige tilleggsutstyret koster en god del her. Justerbar fjæring er vel standard på A6 Allroad, men er vel tillegg på A4 Allroad - og standard bare på de dyrere modellene.
Alternativ i så tilfelle kan jo også være f.eks. Passat 4Motion. Med "Badroad"-pakken får man da også bilen litt høyere enn en vanlig Passat. Passat 4Motion blir vel også noe rimeligere og på en del områder bedre utstyrt enn Outback.
Et element med Tiguan er jo også at den kan leveres med kombinasjonen diesel og automatgir.
En sak med Outlander er jo at det er en 5+2-seter. Kan være greit å ha de to ekstra setene i bagasjeromsgulvet om det er noen ekstra unger, noen familiemedlemmer etc. som en sjelden gang skal være med.
Har nylig kjøpt en selv, veldig fornøyd. Langt bedre å kjøre enn Forester'en jeg hadde. Ligger i så måte nær opptil Volvo V70'en jeg hadde før Forester'en. Firehjulsdriftsystemet er ikke sammenlignbart med "leke" 4 - hjulstrekk av typen Haldex o.l. Audi's Quattro og Subaru's Symmetrical AWD er av en helt annen klasse. Ta en titt på sammenligninger av fremkommelighet på you tube f.eks. Honda CRV tilhører denne gruppen forhjulstrekkere med "støttehjul". I tillegg har den noen stag i bakjulsopphenget som gjør bakkeklaringen altfor dårlig til denne type bil å være. Når det gjelder forbruk bruker min Outback 0,65 l/mil ved blandet kjøring og 0,57 ved ren langkjøring (diesel). Tror neppe noen av av de forhjulsdrevne "4 hjulstrekkerne" kjører vesentlig rimeligere enn dette.
Ja, og så? :blånn:
Outback er fremdeles best! Hadde gleden av å kjøre en slik noen dager i sommer, og er fullstendig frelst. Det blir neste bilen min! (har hatt Legacy til nå).
Jeg var og litt småskeptisk i starten, men etter å ha kjørt Subaru en stund, og ikke MINST kjørt den på vinterføre...så finnes det ingen annen bil for meg.
Jeg tror, at om jeg ender bak rattet på en for/bakhjulstrekker, så kommer jeg til å kose grøfta møøøøe
Vi vurderer en Legacy eller Outback (nye typen) men trenger plass til tre barneseter bak og en tvillingvogn i bagasjerommet. Er dette urealistisk å få til? Noen som har målt bagasjerommet lxb (over/under hjulbuer) samt bredde i baksetet?
Det er mulig man får det til i bredden, men med blant annet to såpass små barn, vil vel ikke denne typen bil være blant det mest praktiske. Tenker da blant annet på når man skal komme til setene for å få satt på plass ungene. Da hadde jeg nok kanskje heller sett på en større flerbruksbil.
En flerbruksbil, evt stor SUV er absolutt ønsket, men med 4x4 kombinasjon blir det fort i drøyeste laget prismessig, hvis ikke man gambler på en brukt Sharan da, men det har jeg ikke nerver til. Forøvrig bare å komme med andre gode forslag :-)
Har testet Legacy med stort bakovervendt barnesete bak førersete og ble imponert over at jeg da fortsatt kunne sitte i en komfortabel kjørestilling, selv med mine 194 cm. Har dog ikke testet med flere barneseter i bredden eller målt så nøye i bagasjerommet. Tipper vi må ha skiboks for å få med alt pikk og pakk på lengre turer, men det får være så lenge vi ihvertfall får med en tvillingvogn.
Vi har som nevnt Subaru Legacy 2000 modell, og har 3 barneseter i baksetet.
Vi har ett babysete, og to beltestoler med sidebeskyttelse og rygg.
Trangt, men det går fint og barna lider ingen nød.
Vi skal kjøpe nytt bakovervendt sete til lillegull nå, og antar at ikke det vil ta så fordømt mye større plass enn basen til babysetet.
Ang bagasjeplass så vil jeg si at det må jo gå, vi har hatt vår enkelt vogn i bagasjen med vogndel på en side og understell på den andre.
Tvillingvogn er vel normalt litt under dobbel str av en enkelt vogn?
Vi har og skiboks, og den er helt ypperlig til å pakke alt av utstyr i.
Vi endte opp med en Legacy 2010 modell (demo). Det var plass til tvillingvogn, og tre barneseter takket være passe flat sittebenk (går akkurat - husker ikke akkurat hvilke modeller vi testet på BabyShop). Fikk montert et solid hundegitter slik at man kan stable bagasje på en sikker måte.
Det er klart vi kunne fått mer plass i en stor Suv eller en Caravelle, men da måtte vi gått for en eldre bil.
Ellers virker Legacyen som en bil som gir mye for penga hvis du trenger 4x4.