Etter at forrige bil har blitt avhentet av tidligere (lurendr)eier mot kontant tilbakebetaling av kjøpesum, er det tid for nytt forsøk. Og siden jeg etterhvert har satt meg inn i det meste som har med VW, Audi, Mercedes og BMW å gjøre, ble det ingen av dem. Denne gangen ble det fransk, av alle ting. Jeg kan null & nada om franske biler. En flåte av en Citroën XM, pent holdt og med et hydraulikksystem det ikke er gitt jordiske mennesker å forstå seg på. Diesel, automat, airbags og klimaanlegg er også på plass.
Den kjører fantastisk, og jeg venter i åndeløs spenning på første feilfunksjon. Jadda!
Da mannen brakk venstrebenet for 3 år siden fant vi en XM, den billigste bilen med automatgir her i området, på finn. Det var et kupp. Bilen kostet 25 000, gikk som ei klokke og var minst like komfortabel som vår atskillig nyere C5. Vi solgte den for nesten like mye et par år etterpå. Det eneste som hadde feilt den underveis var hull i eksosen.
Gratulerer med ny bil! Håper du får en feilfri opplevelse. Er jo alltid spennende å kjøpe brukt, og om man kjøper privat så har man heller ingen garant.
Kjenner lite til franske biler, men mannen styrer unna. Går vel mer på det at han personlig ikke liker biltypene tror jeg.
Vi kjører bare Tysk for tiden, og er storfornøyd med det. Står pr i dag 4 Tyskere i gården her, alle av forskjellig merke.
Jeg er skeptisk, jeg er det. Men tyskere i den prisklassen jeg har sett på er enten gjennomrustet (Mercedes), har turbo og/eller automatkasse på overtid og vel så det (VW/Audi), eller er hauggamle (BMW). Japanere fra den tiden er generelt kjedelige.
XM var en katastrofe i 1990-92, ble bedre i 93 og ennå bedre i 95 (min er fra 97). Forrige eier har tatt mye av det som ellers pleier å ryke, på verksted til full pris og vel så det. Jeg fikser stort sett selv, så da blir det helt andre kostnader.
Svigers har hatt Citroen i en årrekke, og han vil ikke ha noe annet. Og jeg må innrømme at bilen hans, som er mye eldre enn vår Skoda Roomster, er mye bedre å kjøre.
Forøvrig kan jeg godt slå et slag for volvo v40. 99-modell koster lite nå. Lite plunder med dem også.
Klart, men det er ikke et fransk ludder da - enn å ha en bli man kan kalle noe slikt! så en sånn lekker citroen i går som jeg kunne tenkt meg De ER jo gode å kjøre da...
Men, har disse slike håpløse "servobremser"? hvor man knapt nok kan tenke på bremsa før den bremser?
Jeg kjøre svigermonstret sin krænge C5 tur retur Nesna 7 mil en vei., skulle kjøre den i 3 uker men etter 2 turer nektet jeg og tok mann sin lille escort.
CiTRØeng er det værste jeg noen gang har kjørt. Den krenger i svingene og de er det maaange av.
Den hopper jo værre en en sprettball.
Den er treeeg. den har et dårlig sjåfør bilde en andre biler jeg har kjørt. må jo stille sete så høyt opp at jeg så vidt når pedalene for å sitte sikkelig.
og ikke er den noe fin .
Eneste plusen jeg har med c5 er at man kan rygge inn i en autovern uten å kjenne det(i følge svigermonstret) og at det er null problem med bakovervent sete i den.
Etter å ha hatt et elsk/hat-forhold til en Peugeot i nesten 4 år, så er jeg skeptisk til elektronikken i franske biler. Bilen hadde en kjørekomfort som var helt fantastisk, men da vidusviskermotoren gikk for tredje gang på 4 år, vindusheisene stadig streiket og den 2 år gamle originale alarmen tok kvelden, gav vi opp og kjøpte ny bil ...
Fransk bil? :sjokk:
Der røyk mesteparten av pappapoengene fra trehytta di kjenner jeg. :skuffet:
Jeg liker tyske biler. De koster litt å kjøpe, men de er gode å kjøre med.
Når jeg har kjørt nedover i Europa så er det egentlig ganske artig å se hvordan bilparkene og derav kjøremønstrene endrer seg fra land til land. I Tyskland må jeg passe speilet bestandig og flytte meg ut av venstrefeltet stadig vekk for de som kommer fort. I Italia kommer ferrariene og porschene sykt fort, de små italienske bilene kjører det de klarer. I Frankrike er venstrefeltet og hastigheter over 90 km/t reservert turister med tyske biler. :humre:
Jeg prøvde en Peugeot en gang. Fra butikken og til jobben min. Da jeg skulle hem fra jobb nektet den å starte, totalt død, ingen klikk, ingenting. Ringte butikken som prøvde å si at det måtte være min feil (deres første feil) og så sendte bort en lærling med reservenøkkel som heller ikke funket (deres andre feil), og deretter ikke dekket mine utgifter til taxi for å hente barnet i barnehagen (deres tredje og siste feil), så ble det ikke Peugeot, gitt.
Man har da seff Hydractive. Den stiver seg opp i svingene og krenger ikke i det hele tatt. Og servobremser som virkelig skrubber, bedre enn BMW 750'en jeg hadde, uten at fronten dipper ned. Det er litt fascinerende.
Xsara stasjonsvogn. Tja hva er det som ikke har gått da? Clutchen gikk på 95.000 km. Servostaget knakk. Eksosanlegget knakk. Airconditionkompressoren er gåen. En av innsprøytningsdysene røk på 3000 km (!). Motoren til den ene ruten gikk så Heiko måtte kjøre noen mil med vinduet nede i døra midt på vinteren. Sentrallåsen til bakluken har gått to ganger. etc etc. Drittbil.
Hey det er en X i navnet, da må det jo være kult eller? Det merkelige er at det var ingen problemer med bilen i 4 år - jeg mener INGENTING og så falt hele skiten sammen.
Vi har en gammel XM som dessverre synger på siste verset nå. Mannen lurer på å kjøpe seg ny/gammel XM. Finnes ikke bedre bil å kjøre!!
Nybilen vår, jo! :hjerter: Samme farge til og med.
Dette er "konebilen", ihvertfall er det jeg som bruker den mest fordi vi ikke gidder å flytte tre barneseter i ett.
Sitter høyt og godt og den er helt grei å kjøre, men ikke i nærheten av den gamle XM'en.