Stopper du for syklister som vil krysse gangfeltet på sykkel? (Som altså ikke går av sykkelen, men som enten sakker ned farten (eller ikke), og tydelig viser at han skal over veien.)
Stopper du for gåere som vil krysse gaten utenfor oppmerket gangfelt?
Som regel ikke. Men det hender de er så raske at jeg føler det er nødvendig.
Barn er naturligvis unntak - når jeg kjører og det er barn i/ved veien, er jeg ekstra oppmerksom.
Jeg stopper ikke når de gjør mine til å sykle over gangfeltet eller krysse gata utenfor gangfelt. Men jeg er alltid ekstra forsiktig sånn i tilfelle de slenger seg uti likevel, det hjelper jo fint lite at jeg på papiret ikke hadde vikeplikt for dem når de blir kjørt bort i ambulanse.
Her er de noen steder så kjappe når de sykler, OG TAR DET SOM EN SELVFØLGE at vi stopper når de kommer syklende over de hvite stripene. Jeg snakker her om alle aldre.
Vil jo ikke kjøre på noen bare fordi de brøt trafikkregelene, men det er utrolig mange syklister som mener at bil har vikeplikt for dem ja...irriterende mange.
Eh, hva mener du? Det er da ikke alltid slik at om den gående hadde orket å gå femti meter til siden, så hadde vedkommende funnet et gangfelt. Der jeg bor, finnes det for eksempel ikke et eneste gangfelt, og det var en inntil nylig SVÆRT trafikkert vei. På slike steder synes jeg at man har en moralsk plikt til å stoppe, slik at man slipper å vente i over fem minutter på å finne en liten glippe i trafikken. :har stått mange timer til sammen med poden i hånden i veikanten på vei til skolen:
Eller mener du gående som har gangfeltet rett i nærheten, men ikke gidder å bruke det?
Til punkt 1 kan jeg si at dersom det er til fordel for meg som bilist å stoppe for syklister over gangfelt, ved at de dermed holder seg på fortauet i stedet for å sinke trafikken i veien, så gjør jeg det, ja. F.eks. langs litt større veier med fortau langs, og hvis jeg skal inn på den veien fra en sidevei med vikeplikt, så foretrekker jeg at syklistene holder seg på fortauet, slik at jeg får plass til å kjøre på veien. Hvis syklisten hadde syklet i veien hadde jeg jo hatt vikeplikt for den. (Dette ble nok litt uklart skrevet..)
Jeg stopper ikke for fotgjengere som vil over veien utenfor fotgjengerfelt, nei, med mindre det er en liten gate med lav fartsgrense uten fortau eller fotgjengerfelt. Tror jeg.
Ja.
Nei (eller det kommer an på - hvis den gående må krysse en vei for å komme fra det ene fortauet til det andre og det ikke er gangfelt så stanser jeg).
Men da må man jo vite at det er gangfelt i nærheten? Jeg har en gangbro ganske langt borte som jeg i teorien kunne ha brukt, men på vinterstid er det umulig å bruke stien som leder til den gangbroen. Jeg tviler på at alle som har kjørt fordi meg og poden der vi står i veikanten, har tenkt at "aha, de kunne jo bare ha brukt den gangbroa ved skolen". Jeg tror heller de tenker at "ingen fotgjengerovergang, ingen sympati".
Jeg stopper ikke for syklister, men slakker av i tilfelle de sykler ut i veien likevel, siden det er mange som gjør det.
Jeg stopper stort sett for fotgjengere utenom gangfelt.
Jeg stopper ikke for syklister som ikke går av sykkelen hvis de er voksne. Jeg slipper som regel ikke over fotgjengere heller hvis de er voksne. Hvis de er barn synes jeg det er en selvfølge å stoppe.
Jeg kan jo svare også. Jeg stopper ikke for syklister (verken store eller små) med mindre de går av sykkelen og spaserer over stripene. Når det gjelder gåere stopper jeg heller ikke, og Divine, jeg mener disse som krysser gata (f.eks.) 50 meter ved siden av gangfeltet. Krysser jeg gata utenfor gangfelt selv, venter jeg til bilene har kjørt. Jeg forventer absolutt ikke at noen skal stoppe for meg.
Ja av og til, det går jo fortere når de sykler enn når de går over ...
Ja, her er det ikke fotgjengerovergang, så om folk kommer hjem fra bhg eller skole så hender det at jeg stopper ja.
Nei til begge stort sett.
Men jeg stopper for de syklistene som jeg ser at ikke tar det som en selvfølge at jeg stopper, det høres kanskje rart ut, men de bremser ofte ned, gjør seg klare til å gå av sykkelen osv, så da stopper jeg. Kanskje fordi jeg sykler selv, og går alltid av, men blir veldig glad for å slippe å gå av sykkelen dersom noen vinker meg over.
Nei til begge, stort sett. Det hender sikkert at jeg gjør unntak. F.eks kjører jeg ikke på syklister som tydeligvis ikke har skjønt trafikkreglene og stuper ut i gangfeltet. I ekstreme tilfeller har jeg sikkert ligget på hornet, for jeg skvetter noe alldeles forj***ig når de hiver seg foran bilen min.
Her jeg bor er det mer enn nok av gangfelt og underganger, så de fleste bruker det. Det er et større problem at det er så mange biler som ikke stopper når små og store følger trafikkreglene og prøver å gå over på gangfelt.
Jeg stopper for syklister, men ikke for fotgjengere dersom de ikke er på fotgjengerfelt. er de halvveis ut i gaten når jeg kommer, så stopper jeg jo, noe irritert.
Jeg er ganske tilbakelent på dette temaet kjenner jeg. Selv om trafikkreglene sier noe annet, så gir jeg de som kommer seg frem for egen maskin forkjørsrett i trafikken.
Jeg aner ikke hvilken vei du snakker om, ei heller noe om forholdene akkurat der. Jeg bor i en by, og mitt siste spørsmål tar som tidligere nevnt for seg de som krysser veien, men hvor det er oppmerkede gangfelt femti meter or so bortenfor.
Jeg kan godt stoppe for noen som tydelig prøver å krysse gata et sted det ikke er gangfelt. Det er jo forøvrig etter reglene gangfelt i gatekryss selv om det ikke er merket.
Når det gjelder syklister synes jeg de bør velge om de er gående eller kjørende og oppføre seg etter sitt valg. Jeg stopper ikke alltid for de som tar det for gitt at de kan sykle over gangfelt, men stopper gjerne for de som står og venter.
Som mer aktiv fotgjenger enn bilist vil jeg bare si at det er ufattelig irriterende å krysse et veikryss uten fotgjengerfelt hvor bilistene oppfører seg som psykopater som skal kjøre på, samme hva de støter på. Fatter ikke at det kan være så vanskelig å ta hensyn.
Jeg stopper som regel ikke for syklister som ser seg for, men jeg har alltid en halv fot på bremsen dersom de ser ut til å slenge seg ut foran bilen. Senest i dag tidlig holdt jeg på å få en rett i døra da jeg skulle svinge til høyre i et kryss og en syklist tråkket på for å rekke den grønne (blinkende) mannen. :rolleyes: Noen er visst sånn omtrent udødelige. :nemlig:
Når jeg sykler, hender det ganske ofte at jeg sakker av og får øyekontakt med bilen som kommer. Når de da sakker av, sykler jeg over. Hvis de ikke sakker av, hopper jeg av sykkelen og de må stoppe helt.
Når jeg sitter bak rattet irriterer jeg meg grønn over syklister som bare peiser på, men jeg bremser ned for syklister som kommer. Det går fortest for alle parter.
Om jeg stopper for fotgjengere utenfor fotgjengerfelt kommer veldig an på. Jeg kjører selvfølgelig ikke på noen, men irriterer meg over de som bare går rett ut i veien. Jeg stopper ikke om de står 20 meter unna fotgjengerovergangen, men hvis det ellers står noen som gjerne vil over, hender det jeg stopper hvis trafikken tillater det.
Jeg gjør som Katta skriver over, både som syklist og bilist.
Fotgjengere som vil over veien utenfor gangfelt, når det finnes gangfelt eller undergang i nærheten, stopper jeg ikke for med mindre jeg er redd for at de skal løpe ut i veien.
Helt enig med Katta, både som syklist og bilist. Når bilene sakker av og gir meg mulighet til å sykle over, hilser jeg som regel blidt i tillegg, for å vise at jeg setter pris på gesten.
Jeg stopper for kamikazesyklister, andre stopper jeg ikke for med mindre de har en fot i bakken. Om de sykler over veien etter at de først har hatt bakkekontakt så er det helt greit for meg, går tross alt fortere. Fotgjengere som ikke bruker gangfelt stopper jeg ikke for, da selvsagt med unntak av fotgjengere som krysser en vei jeg svinger inn i, for da har bilister vikeplikt uavhengig av gangfelt.
Stopper definitivt ikke for syklister som har tenkt seg over fotgjengerfeltet på sykkelen. De får jammen stoppe og gå av sykkelen. Rett og slett trafikkfarlig med syklister som tror at gangfelt er for at syklister skal kunen sykle rett ut i veien.
Gående stopper jeg for dersom de er ved et naturlig kryss og det er mulig. Nå bor jeg i byen så det er ikke ofte at det ikke er gangfelt der men dog.
Jeg stopper jo, hvis det er noen i gangfeltet. Åpenbart. Men jeg viker ikke for noen som ikke stopper opp eller sakker ned til de nesten har stoppet opp. Om de sykler rolig eller går over gangfeltet etter at de har hatt foten i bakken, gir jeg blaffen i. Går fortere for meg om de sykler, da. Det er inngangsfarten inn mot gangfeltet som er poenget i mitt hode.
Ang. fotgjengerovergang så ser jeg an det totale trafikkbildet.
Jeg syns det er skummelt at praksisen er så delt, og prøver å være like streng om det er små barn nettopp fordi de skal lære seg at man SKAL gå av sykkelen før man krysser et gangfelt.
Ikke fordi det er så viktig for meg at de ikke skal sykle over, men for at de skal lære det først som sist og kanskje unngå en ulykke senere.
Så lenge de opplever at mange stopper for de vil de jo ikke skjønne at det er lurt å krysse trafikkert vei på riktig sted og riktig måte før det kanskje er for sent.
Nei, helst ikke - til begge deler. Men jeg er kjipere mot syklister som sykler over gangfelt enn fotgjengere. Jeg HATER virkelig syklister som sykler over gangfelt, og gjerne i en forrykende fart, så man ikke har noe valg! :mumle:
Jeg stopper alltid.
Jeg gir dem også god plass når jeg kjører forbi dem på veien og blir ikke sur om de kjører to eller flere i bredden.
Jeg har vært inne på tanken om å ha en kjølebag med vannflasker i bilen sånn at jeg kan bedrive litt langing hvis de er tørste.
Jeg synes det er helt greit at syklister på trening ikke bruker gang- og sykkelstier.
Jeg elsker syklister.
Det hender jeg stopper for fotgjengere hvis de står midt ute i gangfeltet.
:ja:
Det er jo ikke sånn at man bare kan peise på selv om det er sånn at de skal gå av sykkelen heller. Er de i gangfeltet på sykkel så må man jo stoppe. Særlig om det er barn.
Syklister har vel plikt i følge trafikkreglene, til å gå av sykkelen om bilene skal stoppe for dem før fotgjengerfelt. Jeg stopper derfor ikke om det er voksne. Barn har ikke samme "forstand", så der stopper jeg.
Om jeg stopper for fotgjengere som skal over utenfor oppmerket felt, avhenger litt av situasjonen. Det kan hende jeg gjør det, men det kan hende jeg ikke gjør det også. Er det null biler bak meg f.eks, så kjører jeg nok.
Når jeg tenker meg om(har noen gangfelt på vei til jobb hvor det alltid kommer syklister syklende over - dette er forøvrig stort sett syklister som skal på jobb på sykehuset)stopper jeg for syklistene. Har ikke noe valg føler jeg.
Og jeg prøver alltid å få øyekontakt med syklisten sånn at vi er "enige".
Jeg stopper stort sett for de gående som vil over veien utenom fotgjengerfeltet også.
Hovedveien her jeg bor har gangfelt, men mange av de gir "omveier" i forhold til hvor det er naturlig å gå, og det er tryggere for alle at jeg som bilist stopper enn at noen skal springe over innimellom bilene. Det er 40 km på denne veien.
Jeg sykler over gangfelt selv, til og fra jobb, men stopper helt opp og gir tydelig signal om at jeg skal over, hvis det er biler i sikte. Jeg opplever at alle biler stopper så lenge man gir tydelig tegn til at man skal over gangfeltet, skulle bare mangle.
Jeg stopper ikke for folk som skal over en trafikkert vei så framt det er gangfelt i nærheten, det blir jo en vurderingssak, det er ikke forsvarlig å stoppe på mange veier.
En liten avsporing, tror ikke den er stor nok til egen tråd: Når dere er fotgjengere, gir dere bilister litt "slack" på fotgjengerovergangen?
På vei til jobb er det en fotgjengerovergang som skaper laaaange køer. Den er ved et buss/tog-knutepunkt, og det er så godt som alltid en lang rekke fotgjengere som skal over. Det er nesten umulig for en bil å smette over. Så det står biler i kø langt ut på E18 og venter. Jeg har noen ganger prøvd forsiktig å snike meg frem mellom to fotgjengere, men opplever for det første skikkelig stygge blikk, og for det andre at folk nærmest løper for å rekke å komme over foran MIN bil.
Jeg stusser over at de ikke reflekterer over det totale trafikkbildet og ser at de ved å gi litt slack, og vinke en bil over, kan løse opp i en skikkelig trafikk-kork.
Her jeg bor er bilister veldig flinke til å ta hensyn. Folk fletter inn selv om de ikke må, de stopper og blinker med lysene for at en bil skal få krysse over, etc., så kontrasten til disse totalt ufleksible fotgjengerne er ganske stor.
Problemet mitt er faktisk når enkelte ikke ser realistisk på hele trafikkbildet, men konsentrerer seg om den lille flekken de befinner seg på. Jeg gir absolutt slækk når jeg er fotgjenger. Jeg tror kanskje ikke fotgjengere uten lappen reflekterer over sånt, og at (mesteparten av) de stygge blikkene kommer derfra?
Som syklist går jeg alltid av sykkelen når jeg krysser gangfeltet, det prøver jeg også å lære mine barn og da er det practice what you preach som gjelder.
Det tror jeg også at det er, det sier seg nesten selv at det er viktig å se det totale trafikkbildet og kape smidighet. Jeg får sinte knyttnevcer bak meg når jeg prøver å flette (i Bergen) selv når trafikken står bom stille og det er hensiktsmessig å slippe inn fra sidene. Det undrer meg like mye hver gang at å lage flyt skal fembringe irritasjon.
Som Skremmern går jeg av sykkelen i gangfelt, det som er snålt er at det er de færreste som gjør det. Denne byen har mange "proffsyklister" i credit agricole drakt som suser avgårde til og fra jobb med magen over styret. Har tilgode å se en av disse stoppe ved et gangfelt med mindre det er i et lyskryss og knapt nok da. De sykler i full fart selv på fortau og jeg må si at jeg er skeptisk når jeg møter en av "proffene" om jeg sykler til eller fra jobb.
Jeg buser ikke på uansett når jeg er fotgjenger. Er det lang kø, kan jeg gjerne la en bil eller to smette inn i mellom, for trafikkflyten sin skyld. Jeg vet selv hvor vanskelig det kan være å komme forbi lange fotgjengerkøer, og man må kunne vise litt hensyn. På samme måte, kan jeg la biler som komme fra høyre komme inn foran meg på veien når de har vikeplikt, biler i motgående retning krysse veien foran meg og la biler til høyre slippe foran meg inn i rundkjøringer når det er veldig mye trafikk.
Men jeg lurer også på hvor mange som blir påkjørt av syklister i gangfelt. Det virker som de tror at stoppeplikten for gående i gangfelt ikke gjelder dem.
Jeg jobber like ved gangfeltet ved St. Olavs plass. Det er jo et håpløst sted. Det krysser fotgjengere hele tiden, så det er vanskelig for biler å smette mellom. Hvis det er en glippe mellom sistemann og meg, så stopper jeg alltid for å slippe noen av bilene over. Ellers så hoper det seg skikkelig opp.
Det er vel halvannen meter klaring som er kravet i veitrafikkloven? Veldig mange som ikke er klar over det, ser nesten daglig biler som er altfor nærmt ved passering.
Flere i bredden er greit for meg så lenge det er plass til å kjøre forbi. På smal svingete vei så er det bare irriterende, og også farlig for syklisten da biler i mot ikke alltid er like stabile …
Mener du i fotgjengerovergang her, eller at de bare skal over en vei?
Jeg lærte på trafikkskolen at en ikke skal slippe over fotgjengere utenom kryss, fordi biler bak meg ikke er forberedt på at jeg stopper utenom fotgjengerovergang.
Jeg har fryyyyktelig lyst å kjøre ned syklister som fyker ut i gangfelt uten å engang se seg for. Jeg viser fing, i hvert fall. Og brøler idjått til dem. :furie:
Jeg kjører under Danmarksplass hver eneste dag og der er syklistene domme som brø' og fullstendig hinsides gale. Politiet har kjeftet pr. avis; jeg synes de bør begynne med bøtelegging av idiotene.
Fotgjengere; det kommer an på. Noen ganger gjør jeg det.
Sånn tenker jeg også. Blir irritert på syklister som fyker over fotgjengerfelt og regner med at bilene skal stoppe for dem. De kommer fort og kan være vanskelige å få øye på også. Men jeg kjører dem jo ikke ned, da. Har jeg en syklist foran bilen må jeg jo stoppe ;)
Fotgjengere som gir tegn til at de vil krysse gata stopper jeg for, selv om det ikke er gangfelt akkurat der.
Nei, men i et kryss har du vikeplikt hvis du svinger inn en vei der noen vil krysse. Så i endel bygater vil det være unødvendig med hvite striper. :jupp:
@Skvetten: Har ikke lett etter statistikk, bare lurte på om noen visste.
En i min familie ble påkjørt av en bil da hun krysset et gangfelt på sykkel. Hun hadde lav fart, men så seg ikke for i det hun krysset. Hun endte opp på sykehus, og betaler enda for skaden hun "påførte" bilen.
Her i Trondheim hvor jeg bor (og har bodd de siste fem årene) blir alt for mange syklister og fotgjengere påkjørt. Bare den siste uka har ei ung jente blitt drept og ei anna jente blitt skadet i fotgjengerfelt. Hvis jeg ved å vise ekstra smidighet og forsiktighet i trafikken kan være med på å redde noen andres liv så er det vel verdt det. Jeg har det ikke så travelt at jeg ikke klarer det. Men det krever mye av både fotgjenger, syklist og bilist for å gjøre trafikken tryggere for alle.
Jeg har ingen å miste, og det har heller ingen andre.
Jeg kjører ikke på syklister som sykler over gangfelt for å hevde min rett i trafikken, nei. Det vil da si at jeg stopper. Også for folk som går over veien utenm ogangfelt - av samme grunn som nevnt over.
Du stopper altså ikke hvis du risikerer å kjøre på dem. Jeg synes et naturlig oppfølgingsspørsmål må være om du fortsetter å kjøre videre etter at du har kjørt på dem.
Jeg er sant å si også ganske overrasket over hvor mange regelryttere det er her. Man har faktisk ikke PLIKT til å stå på sin forkjørsrett, selv om man har den.
Trafikksikkerhetsmessig er det kjempeviktig at syklister (og gående i grunnen - det finnes en del som ganske plutselig tverrvender og styrter ut i veien, men det er en annen sak) stopper godt opp før de entrer gangfeltet. Men når de først har gjort det så er det da det samme for meg om de sykler eller går? Jeg foretrekker vel at de sykler - det går fortere!
Er det noen som kjører på syklister og fotgjengere her da, Lykken? :himler enda mer: Men klart, jeg kan jo lage en poll å se hvor mange de som svarer nei på begge spørsmålene kjører på i løpet av en dag? :jupp:
Jeg stopper generelt sett for folk som vil over. Jeg kjører stort sett på plasser hvor det er helt kurrant å stoppe. (ingen risiko for å få en annen bil inn i støtfangeren, lite trafikk). Spesielt i by er det uaktuelt å stoppe "for å være grei", det blir alt for stressende kjøring for meg.
Altså, man må jo stoppe for å ikke kjøre på folk, så da blir jo svaret uansett ja. Hvis en syklist hiver seg ut i gangfeltet, så stopper du jo, samme hvis en syklist stopper opp foran gangfeltet og viser tegn til at man skal over. At de deretter sykler over får man ikke gjort stort med.
Ikke sant? Derfor himlingen. Jeg antar at den jevne FP-er skjønner at er fotgjengengeren/syklisten allerede i veien må man stoppe for å hindre sammenstøt. Men klart, jeg kunne jo presisert dette for de mindre schmarte. :nemlig:
Hvis man IKKE kjører på de, så betyr jo det at man stopper. Så du må kanskje ta innover deg at hovedinnlegget ditt er litt .. tja, hva skal en si? Det finnes jo som kjent ikke dumme spørsmål. :knegg:
Jo det er kun da jeg stopper.
Svarte nei på om jeg stoppet for syklister over gangfelt, og fotgjengere som krysser veien utenom gangfeltene. Stopper jo selvsagt om jeg risikerer å kjøre på dem. Det finnes jo de som bare sykler og går over veien i den selvfølge at bilene stopper.
Var vel unødvendig å ha med den siste setningen i det første innlegget mitt, for det sier seg jo egentlig selv.
Men da snakker vi om noe annet, gjør vi ikke? Nemlig rågjengere. Har man ikke retten på sin side (som gangfelt) har man vikeplikt når man skal krysse veien, men det sier seg selv at man kjører ikke på folk bare fordi man har rett til å kjøre, gjør det? Jeg antar at alle som har svart nei på spørsmålene stopper hvis en farlig situasjon oppstår.
Prøver en fotgjenger å krysse en vei med så høy fartsgrense at man risikere å ikke klare å stoppe bilen skulle rågjengeren valse ut i veien, sliter man kanskje i utgangspunktet. Det blir som dyr (eller syklister) som dukker opp av intet så fort at man faktisk ikke rekker å reagere.
Ja, det er faktisk en greie. Mye av dette kommer veldig an på hvor flink man er å lese trafikken (og også fotgjengere og syklister). Jeg er helt enig i at man skal være føre var og stoppe hvis man er usikker på hva fotgjengeren/syklisten kommer til å gjøre, men holder man lav fart og følger fartsgrensa på stedet rekker man å stoppe skulle vedkommende være vinglete.