Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Overgrep ved å overvære en gudstjeneste, besøke en kirke, moské o.l.?


#2

Teofelia sa for siden:

Jeg synes det er idioti å kalle det overgrep. Det tyder på sterkt manglende forståelse av hva overgrep virkelig innebærer.

Når det er sagt, ville jeg overhode ikke ha likt det om vår barnehage hadde drevet med forkynnelse, og jeg skjønner svært godt at HEF reagerer. (Jeg bare misliker ordvalget deres.)


#3

Veronal sa for siden:

Hva synes du selv?


#4

Carrera sa for siden:

Nei, jeg synes ikke det er et overgrep, og jeg ser heller ikke problemet med dette arrangemanget, så lenge det var varslet og frivillig.


#5

Niobe sa for siden:

Nei, jeg synes ikke det er et overgrep.


#6

shute sa for siden:

Ikke overgrep.

Men forkynnelse i barnehageregi er så avgjort en uting, og bortsett fra ordvalget har jeg forståelse for HEFs reaksjon.


#7

safran sa for siden:

Nå sto det vel at mange foreldre føler slike kristne aktiviteter som et overgrep.


#8

Inagh sa for siden:

Jeg synes overhodet ikke noe om forkynnelse i barnehagesammenheng. Men så lenge dette var et varslet og frivillig arrangement, vil jeg også tro at de hadde et opplegg klart i barnehagen for barn som ikke skulle delta på denne gudstjenesten, og dermed ser jeg ikke problemet.

Å kalle det et overgrep er et hån mot de barna som virkelig er utsatt mot overgrep. Ubetenksomt og unødvendig, ja kanskje, men et overgrep, nei.


#9

Bomull sa for siden:

Svar på det kommer selvsagt, jeg ble bare litt forhindret her et øyeblikk ...

Men jeg synes overhodet ikke dette kan kalles overgrep nei, - og jeg tror ikke slikt kan påføre barn direkte traumer ol. Jeg ville selvsagt hatt informasjon om f.eks døden skulle diskuteres i barnehagen og slike ting, slik at man kan komme med innspill, velge å ta avstand fra det eller kanskje forberede barna på det, men døden er jo noe barn må forholde seg til før eller siden uansett, og da lurer jeg på - dør ikke humanetikere?? For å sette det litt på spissen såklart.

Jeg er muligens uenig i måten dette har blitt gjort på og hvordan de kanskje har pakket det inn og fått det til å lyde annerledes i forkant enn slik det faktisk har fortont seg, det er litt ubetenksomt. Samtidig har det vært informert og foreldre kan allerede da ta et valg til om de vil at ens barn skal delta eller ikke, varslet og frivillig. Forøvrig tror jeg at det å ta med barn på slike ting i barnehage, skole ol. heller er med på å gi barn litt mer viten og kanskje fjerne en del fordommer og fremmedfrykt. Jeg er da slettes ikke redd for at mine barn skal bli muslimer selv om de en gang blir tatt med til en moské osv.


#10

Teofelia sa for siden:

Denne reagerte jeg på:

Jeg skjønte rett og slett ikke hva det har med saken og gjøre. Mener virkelig HEF at temaene "død" og "begravelse" er religiøst fundert? Hva tror de skjer med humanetikere på sine eldre dager, egentlig. Evig liv?

Alt i alt tror jeg HEF hadde tjent på å la noen andre uttale seg i denne saken. Denne fyren fremstår for meg som en skikkelig fjott.


#11

Tuneland sa for siden:

Det er vel andre enn humanetikerne som tror på evig liv. :humre:

Jeg har ikke lest linken enda. For å svare på spørsmålet, så mener jeg ikke det er overgrep å la barn overvære gudstjeneste/besøke kirke, moskeer, etc.

Jeg reagerer ellers på at HEF klager på at det ikke lages et alternativt tilbud, fordi jeg synes de selv gjør veldig lite på det området. Hvorfor kan ikke de lage et opplegg hvor barnehage/skole kan få innsikt i hva de står for. (Nå tok jeg utgangspunkt i første setning i sitatet Teo la ut over her.)


#12

Milfrid sa for siden:

:eek:

Jeg er ikke kristen, definerer meg som en agnostiker, og jeg har null problem med at mine barn går i krika med skole og barnehage. Og det selv om min datter sier hun er kristen, og det skjedde som følge av en skikkelig kristen pedagogisk leder de hadde som vikar i barnehagen, som hadde Gud og Jesus på maten til ungene i tre mnd :knegg:. Jeg ser ikke helt problemet. Hun er liten, og sier hun tror på Gud. Fint for henne. Så får tiden vise om hun beholder barnetroen, eller begynner å stille kritiske spørsmål, sånn som foreldrene ;)

Dette var jo til og med en varslet begivenhet.

Jeg forstår overhode ikke reaksjonen til HEF, det var jo ikke akkurat snakk om daglig forkynnelse i barnehagen, men et varslet arrangement, med et innhold som var tilpasset barna, og neppe ga dem traumer :rolleyes:.

En må virkelig tro religion er en svært smittsom sykdom, om en tror at unger kan ta skade av en Gudstjeneste eller annet med religiøst preg.

Meh HEF hadde likt seg her i US, for her er alt av religiøst innhold fjernet fra offentlige barnehager og skoler. Ikke en gang fridager knyttet til religion har de. Men det går vel mer på at det er så himla mange religioner her, at det hadde blitt få skoledager igjen :knegg:


#13

Dali sa for siden:

Jeg ville ikke kalt det et overgrep, og er vel enig i at denne karen ikke fremstår helt bra i artikkelen.

Ellers kunne man selvfølgelig laget andre alternativ, men det er vel like begrenset med frivillige i den delen av landet som her i Trøndelag. HEF baserer det meste av sin aktivitet på frivllighet, de som er ansatt og betalt har ikke kapasitet til å reise rundt i alle skoler og barnehager, dessverre.


#14

Left sa for siden:

Helt enig.


#15

Nessie sa for siden:

:ja:

Jeg synes det blir ganske unaturlig om man ikke skal prate om døden i barnehage/skole også. Det er jo også sånn at man dessverre opplever at det dør barn i barnehagen/skolen og/eller foresatte. Og da kan det jo ikke ties helt ihjel. Folk dør, sånn er det. Uansett om man er kristen eller ei. Og jeg tror ikke barn får traumer om det prates om på en normal måte, uten skremselspropaganda.


#16

Mariss sa for siden:

Jeg syns det er flott at de har friluftsgudstjenester og andre kristne ting i bhg-sammenheng. Ungene har bare godt av å lære om forskjellige religioner og verdier.

Skulle gjerne hatt ungen min i kristen bhg jeg, syns det er fint med bordbønn og kristne verdier/normer :jupp:


#17

Che sa for siden:

KJære tid - om HEF har tatt initiativ til noen form for sommerfest i nærmiljøet, så har de sikkert vært velkommen til det. Å i etterkant syte over dette - og i tillegg gå så langt å kalle det et overgrep er helt idiotisk.

Forøvrig så har jeg ingen problemer med at barna mine har en barnetro. Den er stort sett trygg, og tanken på at "jesus passer på meg" og stilen der kan umulig være ødeleggende.

Når man begynner å blande inn "djevelen" og "helvete", så blir det hele mye verre, men det er jo ikke skjedd her da.


#18

Teofelia sa for siden:

På hvilken måte mener du at unger lærer om "forskjellige religioner og verdier" ved at barnehagen deltar i "friluftsgudstjenester og andre kristne ting"?

#19

Polyanna sa for siden:

Jeg syns det er helt uakseptabelt å arrangere gudstjeneste i barnehagen!

Å kalle det er overgrep er idiotisk.


#20

Dixie Diner sa for siden:

Jeg er også skeptisk til forkynnelse i barnehager, samtidig som noen av eldste sine beste minner fra juletider i barnehagen har vært når de har besøkt kirken og gått rundt juletreet og sunget julesanger, samt blitt fortalt historien om Jesu fødsel og lignende i kirken. Jeg har latt henne dra sammen med de andre fordi hun har villet det selv, og fordi jeg føler det blir mer "negativt" å fortelle henne at hun ikke får dra fordi, ja hva skal man si? For barn er jo dette helt uskyldige greier, og jeg ser ikke på akkurat kirkebesøk i julen som noe som setter skader på et barns sjel, snarere tvert imot. Og vi er ikke kristne.


#21

gullet sa for siden:

:nemlig:


#22

Mariss sa for siden:

Ved at de snakket vi om at vi må "huske på å ta vare på hverandre (som det står i artikkelen) - Et budskap som kirken har formidlet i alle år" . Det er jo ikke forkynnelse man snakker om her i denne artikkelen da. Det var en deilig sommerdag hvor barna satt spent å hørte på kirkeklokkene og de sang sanger de hadde lært. At presten hadde på prestekappe er jo fordi dette er hans uniform.
Men nå er jeg opptatt av kristne verdier da, så jeg er muligens litt inhabil i diskusjonen :nikker: Men om mitt barn hadde vært med å besøkt en moske eller en katolsk kirke eller annen type religion hadde det vært topp for min del!
(Men jeg har jo søkt en menighetsbhg bevisst men enda ikke fått plass der. Den bhg er faktisk kjempepopulær i mitt område)


#23

Polyanna sa for siden:

Men de besøker jo aldri moskeer eller synagoger! Dersom dette var ett av mange innslag hadde det vært mer forståelig, men man burde fortsatt unngått forkynnelse.


#24

Tallulah sa for siden:

Hadde det vært topp om imamen eller rabbineren fortalte at det vedkommende trodde på var sannheten?

Jeg syns ikke gudstjenester har noe i barnehagen å gjøre, men å kalle det overgrep blir å skyte spurv med kanon. Å besøke gudshus og å lære om ulike religioner er selvfølgelig helt greit.


#25

Robyn sa for siden:

Overgrep er det ikke.

At barnehagen deltar i en filuftsgudstjeneste kjenner jeg at jeg ikke har så mange meninger om, rett og slett.


#26

Teofelia sa for siden:

Kirken, og absolutt alle andre tros- og etikkretninger i verden. Det er temmelig arrogant å antyde at det å ta vare på sine medmennesker er noe som er typisk for kristendommen. Med en gang man snakker om gudstjeneste er man over i forkynning. Jeg ville ikke hatt noe problem med at mine barn besøkte verken en kirke eller en moske, men det er stor forskjell på å besøke bygningen og overvære den religiøse handlingen som bedrives der. Ville du for eksempel være like komfortabel med at dine barn skulle delta i muslimsk bønn?

#27

Irma sa for siden:

Jeg synes det er synd at det ble denne mannen som uttalte seg, for saken er viktig synes jeg - men argumentene hans stinket. Hadde jeg vært medlem av HEF ville jeg nok gitt en tilbakemelding.


#28

Polyanna sa for siden:

Ser for meg unger som kommer hjem og nekter å spise uren pølse. :p


#29

Teofelia sa for siden:

Jeg synes det skjer ganske ofte at uttalelser av den typen kommer fra HEF. Noe som er hovedgrunnen til at jeg skyr organisasjonen som pesten, på tross av at jeg identifiserer meg med en hel del av det organisasjonen står for.

#30

Inagh sa for siden:

Det er mulig jeg er blomstrende naiv her, men jeg hadde faktisk ikke klart å hisse meg opp om jeg hadde fått beskjed om at Storebror hadde vært på besøk i en moske og deltatt i en muslimsk bønn, på lik linje som jeg ikke gidder bli sur fordi han er med på julegudstjeneste i kirken.

Jeg har nemlig full tro på at min mann jeg som foreldre har såpass stor innflytelse at det til syvende og sist blir våre verdier og holdninger som blir overført til sønnen vår.


#31

Polyanna sa for siden:

Teo: Enig. HEF som organisasjon står for mye bra, men de har en del sprut sprø medlemmer som litt for ofte får lov til å være litt for synlige.

Synd jeg allerede er protestutmeldt. :knegg:


#32

Divine sa for siden:

Jeg fikk helt skrekken for HEF etter et livssynsseminar jeg var med på for mange, MANGE år siden. Mer intolerant og bedrevitende møl enn det de utsendte representantene kom med der, skal man lete lenge etter. Jeg har aldri helt fått sansen for HEF igjen etter dette.


#33

valborg sa for siden:

Jeg er enig i det Inagh skriver. Jeg har et avslappet forhold til dette og syns den seansen som beskrives i artikkelen virker harmløs i seg selv. Hadde ikke hatt problemer med at datteren min sammen med skolen overvar bønn i moskéen (kan forsåvidt bli aktuelt, vi bor i det området Dagsavisen nylig omtalte som "gettoen").


#34

Tallulah sa for siden:

Sønnen min kommenterer ofte at maten er halal. Hva spiste dere i dag da? Det var halal. :knegg:

Jeg er jo medlem, og akkurat det er tema for en ganske kraftig debatt innad. Problemet er jo at alle de humanetikerne med normale meninger driver og melder seg ut i protest (Poly: :p ), i stedet for å sørge for at bildet av HEF endrer seg. Det kan man bare gjøre innenfra, ikke melde seg ut og irritere seg over at man har overlatt styringen til tullingene.


#35

Inagh sa for siden:

HEF ender opp som en menighet til slutt - kun for fanatikerne. :humre:


#36

Polyanna sa for siden:

Ser at du har rett, Glitter, men skal jeg endre på ting så må jeg være langt mer aktiv enn det jeg har kapasitet til. Og ork til. Og jeg vil ikke være passivt medlem til tøyset.


#37

Tallulah sa for siden:

Endre meg? Trenger jeg å endres? :snurt:


#38

Polyanna sa for siden:

Nei, gud forby. :skremt: :iler og retter:


#39

Irma sa for siden:

Jeg var medlem av HEF en gang i tiden, og kjente på det samme. Derfor meldte jeg meg ut. Samtidig tenker jeg at det slik det er i alle mulige organisasjoner, noen galninger på ytterpunktene (homofobe og kvinnefiendtlige prester for eksempel) og det litt synd dersom disse skal få sette standarden liksom. Kanskje jeg bør melde meg inn igjen? :gruble: (Ja, i HEF altså. :knegg: )


#40

Tallulah sa for siden:

:knegg:

:heia:

Jeg er ikke så veldig aktiv jeg heller, men jeg leser Humanist med stor glede og interesse. Det er godt å se at til tross for de mest rabiate, så er det lov å komme med kritikk, det er lov å krangle så busta fyker og det er stor bredde som kommer frem. Problemet er jo at media elsker gærningene, og vil selvsagt lage en sak når noen uttaler seg slik som i denne artikkelen. Det er ikke like attraktivt å lage en sak hvis han hadde uttalt seg moderat og veloverveid, da hadde det sannsynligvis ikke blitt noen sak i det hele tatt. Det handler ikke alltid om å "slippe frem" gærningene, med at alle de andre ikke blir hørt i media.


#41

Teofelia sa for siden:

Det er ikke bare media, det er mye hvordan organisasjonen velger å fremstå selv også. Riktignok er det mange år siden, så mye kan selvsagt ha endret seg, men jeg husker i alle fall at første gang jeg bestemte at jeg ikke ville sette mine ben i HEF var da noen forsøkte å verve meg med et flygeblad der man 1) kunne krysse av for at man ønsket informasjon/innmelding i HEF og 2) ønsket skjema for utmelding av statskirken. I mitt hode ligner det litt for mye på forkynning til at jeg er komfortabel med det.

#42

Tallulah sa for siden:

Det skjønte jeg ikke helt? Man må jo melde seg ut av statskirken for å melde seg inn i HEF, og siden de er en organisasjon som trenger medlemmer syns jeg det er helt greit å prøve å verve dem. Som i alle andre vervesammenhenger, bør man holde det på et høflig og lite påtrengende nivå, men å ha et slikt flygeblad skjønner jeg ikke problemet med i det hele tatt. Hvordan i alle dager er det forkynning?


#43

Irma sa for siden:

Jeg er av de som satte pris på HEF sine flyveblad.


#44

Skremmern sa for siden:

Jeg synes det er veldig uheldig at man "bruker opp" ordets sterke betydning på sånt tull.


#45

Divine sa for siden:

Hvorfor er det egentlig et krav om at man skal melde seg ut av statskirken for å være medlem av HEF? Det er jo tilsynelatende en selvsagt ting å gjøre, men ER det nødvendigvis slik at det ene livssynet nødvendigvis må slå det andre i hjel?


#46

Irma sa for siden:

Det går vel på medlemsstøtte fra staten antar jeg? To trossamfunn kan ikke få støtte til et medlem.


#47

Skilpadda sa for siden:

Men Divine har jo et veldig betimelig spørsmål - det er rart at noe så personlig skal styres av slike hensyn. Ville det ikke være rimeligere at begge livssyns-/ trossamfunnene fikk halvparten hver?


#48

Tallulah sa for siden:

:nikker: Sånn er det jo med alle trossamfunn. Du kan ikke vøre medlem av statskirken og den katolske kirke samtidig heller. Eller den katolske kirken og et hinduistisk tempel.

Jeg ser ikke helt hvordan man skal greie å være kristen og humanetiker på samme tid.


#49

Divine sa for siden:

Tja, jeg er en sånn som faller mellom to stoler. Så i stedet for å ikke være medlem noe sted, kunne jeg egentlig ha tenkt meg å være medlem begge steder. Jeg synes HEF gjør mye bra (når man ser bort fra de tidligere omtalte gærningene) og kunne tenke meg å støtte deres arbeid. Men ikke hvis det betyr at jeg må melde meg ut av statskirken.


#50

Skilpadda sa for siden:

Hvorfor ikke? Må man "avsverge" religiøs tro for å kunne være enig i et humanetisk grunnsyn? Jeg mener bestemt jeg har hørt flere omtale seg som "kristne humanetikere". (Å "tilhøre" flere religioner på samme tid er kanskje vanskeligere å forstå, men for alt jeg vet, finnes det folk som føler at de gjør det også.)


#51

Blå sa for siden:

Polyanna og glitterchick sier det så godt at jeg bare er lat og signerer.


#52

Divine sa for siden:

Jeg lurer litt på det samme som Skilpadda. Jeg kan ikke se hvorfor det skal være umulig å ha to tanker i hodet samtidig.


#53

Skilpadda sa for siden:

En annen ting jeg tenkte på, er at selv om jeg er enig i at det er idiotisk å kalle det et overgrep mot barna, så ville det være mer forståelig dersom det de egentlig mente var at foreldrene opplevde det som et overgrep. Å bli overstyrt, mot sin uttalte vilje, på et område som så mange opplever som så viktig og personlig som religion (og religiøs påvirkning på ens egne barn), det kan gjerne oppleves som et overgrep. Kanskje er det fremdeles et for sterkt ord i denne sammenhengen, da. :)


#54

Tallulah sa for siden:

Det går jo fint an å støtte noen, uten å melde seg inn. Jeg syns også den lokale kirken har mange gode arrrangementer, men det betyr ikke at jeg ønsker å melde meg inn.

Tja, og njei. Som noen tidligere nevnte i tråden, så baserer jo de aller fleste (alle?) livvsyn seg på nestekjærlighet og en variant av Kardemommeloven, så det er jo ikke nødvendigvis et motstridende moralsk grunnlag. Men jeg syns det er litt rart å være medlem av en kirke (da går jeg ut i fra at man tror på gud), og å være medlem av en organisasjon som har dette som en del av livvsynet sitt:

Det er for øvrig ikke humanetisk forbund man må angripe om man ønsker å være medlem av flere trossamfunn på samme tid, det er ikke de som har bestemt at det er slik.

#55

Skilpadda sa for siden:

Ja, jeg er ikke uenig i at det kan virke litt rart, men jeg er ganske sikker på at det finnes folk som føler at de to tingene lar seg forene. :) Kanskje synes man grunnholdningene er så viktige og gode at man "ser gjennom fingrene" med at humanismen ikke har noen forestilling om en gud (og så "supplerer" man med litt gudelig input fra andre steder). Det finnes jo også folk innenfor Den norske kirke som ikke har et, skal vi si, "personlig gudsbilde" som en del av livssynet sitt.

Jeg kjenner folk (nordamerikanere) som har et veldig "eklektisk" livssyn, som plukker litt her og litt der, går til messe noen steder og møter noen steder, som har både buddhistiske, islamske og kristne symboler hjemme, og velger litt ut fra hva man har behov for akkurat nå. De er muligens ikke betalende medlemmer noen av stedene, da (eventuelt gir de frivillige donasjoner til alle stedene), men akkurat det med betaling synes jeg jo ikke er så viktig for å vurdere tilknytning.

Neida, jeg mente ikke å angripe noen av dem for akkurat det, jeg. :) (Kanskje en bedre måte å organisere statsstøtten ville være at folk betalte kontingenten selv, til den/de organisasjonene de ville, og så kunne trekke det hele fra på skatten?)


#56

Tallulah sa for siden:

Nei, det har du jo rett i. Det er jo mange som ser på seg selv som humanister eller kristne uten å være medlem av et trossamfunn. I USA er det litt lettere, i og med at ingen livssynsorganisasjoner får statstøtte og man er derfor friere til å være medlem av så mange man vil. Det har jo blitt mye vanligere her også, at man tror på en eller annen opphøyet greie, også plukker man de seremoniene man liker best. Men det er litt vanskelig å gi statstøtte til noe så individuelt. En skrive av på skatten-variant kunne sikkert fungert, hvis det ikke hadde blitt masse rot da.

Jeg er for øvrig sikker på at man kan donere penger til livvsynsorganisasjoner uten å være medlem, skulle man ønske det.


#57

Skilpadda sa for siden:

Ja, det tror jeg helt sikkert. Men man kan ikke være med og bestemme eller påvirke noe særlig uten å være medlem, antar jeg.


#58

Tallulah sa for siden:

Nei, og akkurat det syns jeg er helt greit. Det ville vært litt rart om en bønsj med kristne kunne bestemme i HEF og omvent.


#59

Snippa sa for siden:

Så du tror at de får et velbalansert tilbud, med ulike religiøse innslag fra ulike religioner?

Enig med røkla i at det er uheldig ordbruk i artikkelen, men samtidig hadde jeg absolutt ikke likt det om barnehagen til mitt barn skulle hatt gudstjeneste. Slike aktiviteter har ingenting i verken skole eller barnehage å gjøre.


#60

Skilpadda sa for siden:

Det er jo rimelig at det er medlemmene som bestemmer, ja. Men mener du dette som et argument for at det ikke skal være lov med medlemsskap i mer enn ett livssynssamfunn? (Man kan jo ikke i praksis hindre noen kristne med skumle hensikter å melde seg inn i HEF for å påvirke "innenfra", for det er jo ikke verre enn at man melder seg ut av sitt aktuelle kirkesamfunn først. Og motsatt den andre veien, såklart.)


#61

Tallulah sa for siden:

:knegg: Nei, så konspiratorisk er jeg ikke anlagt.

Og nei, jeg mener ikke det som et argument over at man ikke skal kunne være medlem av to livssynsorganisasjoner. Jeg personlig har ikke noe i mot at man ønsker å være det, men jeg syns det er litt rart at man ønsker det. Kanskje ikke to kristne retninger, men å være medlem av noen som mener det ikke finnes en gud, og samtidig være medlem av noen som mener det motsatte er for meg uforståelig. Det betyr ikke at jeg ikke skjønner at man kan like elementer fra begge livssyn. Det er mange elementer i mange religioner jeg syns er fine, uten at jeg føler for å være medlem, nettopp fordi min tro er fraværende. Og nettopp troen (eller fraværet av den), er jo litt vesentlig når det kommer til livssynsvalg.

Jeg syns enhver organisasjon defineres av sine medlemmer.


#62

Brutus_ sa for siden:

HEF bærer altforfor tungt på sin arv i kampen mot kristendommen og er altfor lite mentalt tilstede i samtiden til at man kan ta dem seriøst. De innbiller seg at bare man får avviklet statskirken blir alt rosenrødt. En slags verdensanskuelse som stoppet driften rundt 1987 engang. Fakta er at hvis utviklingen på verdensbasis går videre som i dag kan agnostikere og andre gudeløse verden over pakke sekken og låse døra for godt. Og da er det adskillig viktigere saker å ta tak i enn sine egne agnostikerbarns uskyldige tilstedeværelse når en prest kommer innom i barnehagen.

De er som orkesteret på Titanics dekk....


#63

Hondacrv sa for siden:

Da får de i hvert fall vite noe om èn religion? "Andre kristne ting" er jeg kanskje mer kritisk til hehe.
Men jeg syns det er greit når ting er varslet og frivillig, og i hvert fall ikke et overgrep.


#64

Polyanna sa for siden:

Jeg har hørt en gang at japanere har en "medlemskapsandel", eller hva man skal si, på rundt 120 % (tallet kan godt være feil, men det var noe sånt), i livsynssamfunn. De er buddhister ved de høytidene, kristne ved juletider, etc.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.