Vi kjøpte oss ny bil med dieselmotor tidligere i år. Bilforhandleren sier at det ikke er nødvendig å gløde motoren før man starter. Nå er jeg jo dame og ganske :blånn: på bilmotorer, men det strider mot "alt" (:rolleyes:) jeg kan om dieselmotorer. Noen som vet hva som er riktig?
Det er vel et glødesymbol i dashbordet? Når det slukker er motoren klar til start. Moderne glødeplugger er vesentlig mye raskere enn de gamle på ti sekunder eller mer, og også litt avhengig av utetemperatur.
Enkel test: Hvis motoren starter umiddelbart etter at du vrir om nøkkelen, har du glødet lenge nok.
Det er et glødesymbol i dashbordet, ja. De lyser noen få sekunder før det slukkes, og da starter jeg. Slik jeg har forstått bilforhandleren, skal jeg bare starte direkte.
Stemmer det? :skeptisk: Når jeg glemmer :o å gjøre det med eldre dieselbiler, starter de da med en gang, selv om jeg i følge glødesymbolet skulle ventet noen sekunder...
Glødepluggene er der for at motoren skal starte. Starter den? Mission accomplished. Når det er kaldt er det greit å gløde fullt ut, for å få ned starttiden mest mulig. Da sparer man batteri og miljø (minimerer mengden uforbrent diesel under startforsøket).
Uansett er det greit å gløde fullt ut av og til, for å brenne glødepluggene fri for eventuell sot.
En del nyere biler har det vel slik at gløding starter når sjåførdøren åpnes, dermed kan det være at glødelampen bare lyser et lite øyeblikk når man delvis vrir om nøkkelen.
Ellers vil også temperatur påvirke tiden det trengs gløding. Er det -20 grader kan det være flere ganger lengre tid enn når det er +20 grader...
Min 2007 modell skal glødes. Det er også en tysk bil. Jeg vet ikke om noen pumpedysedieselmotorer som ikke skal det. De nye audimotorene med nye innsprøytningssystemer og alt mulig rart (2008 og nyere) vet jeg ikke hvordan det er med siden de har helt annet opplegg for drivstofftilførsel og dermed kanskje tenning også.
Men det går så fort at jeg lurer litt på om de som sier at det ikke trengs på deres bil ikke legger merke til at det skjer. På min bil tar det maks to sekunder. Om man ikke venter på at lampa skal slukke så starter den likevel da glødingen mens nøkkelen vris om er nok til at den starter. Men om jeg venter tar det altså et sekund eller to.
:knegg:
Jeg har seffers lært hvor veien til menns hjerter egentlig går. Det er ikke tilfeldig at de liker damer i lakk og lær - de lukter jo ny bil. :nemlig:
Jeg har funnet en fin måte å løse det på med Focusen til mannen; jeg vrir om til glødegreien, tar på sikkerhetsbeltet, og så startet jeg bilen. :stolt:
Gjør straks følgende poll i rl:
Hvor mange menn kjenner du som har diagnoseverktøy får å kodeutlese eller omprogrammere bilene sine liggende hjemme - og kan bruke det og også har brukt det - med suksess?
Jeg tipper du ender med bare meg - og jeg er kvinne.
Fnis, jeg har jo allerede brukt deg som jukselapp. :knegg:
Men det tippa litt over da jeg fortalte at jeg trengte en mutternøkkel for å få av batteriet, og ene fyren mente at "det kan ikke stemme, det er nok flattrekker, jeg skal gå bort og sjekke, jeg.". :mumle:
Han var en dust. Du kan bruke fastnøkkel (til nød skiftenøkkel) også. Til neste gang jukser du og har målet klart på forhånd sånn at du kan stoppe ham og si "jeg foretrekker 13mm fastnøkkel takk".
Det er mange menn der ute med issues rundt damer og bil. Kunden min hadde en vikar en gang som mente at de som mente at gamle franske biler ikke var bra bare ikke hadde peiling på biler. :snill:
Elsket Kollega og jeg er begge glad i biler - tyske biler minus BMW. Vi parterte fyren og matet ham til måkene ved Aker Brygge etterpå. Billedlig talt.
Vi har en ny dieselbil (08), og den har glødesymbol på dashbordet. Når det slukker, skal vi starte bilen, og det slukker temmelig fort, spesielt når det ikke er så ille kaldt ute. Bilen starter fint om sommeren om vi glemmer å gløde den, men er det kaldt har den ikke lyst til å starte uten gløding.
:elsker:
Godt at jeg alt deler livet med en hobbymekker, ellers måtte jeg forsøkt å anlegge harem...
Vi leide splitter ny, tysk dieselbil for kort tid siden (en snerten, liten Opel Zafira), og der rakk glødesymbolet bare unntaksvis å lyse opp. :bidrar:
Jeg er nok en skam for mange menn. Før jeg traff Pappalille turte jeg knapt å ta dekslet av en pc, langt mindre på noe med akslinger. Jeg hadde ikke mye peiling på olje, for å si det slik. Etter å ha sett Spiderman innså jeg at det forplikter å ha blitt begavet med egen verktøykasse. Nå har jeg kommet så langt at jeg har skiftet hjul og lyspærer på svigermors bil - så jeg avanserer sakte men sikkert.
:knegg: Om man mann er sliten eller trett så begynner jeg bare å snakke om hvilken bil han skulle ønske som om han fikk velge helt fritt eller noe annet bilrelatert og da blir han ikke så sliten lenger. ;) Fungerer ekstra bra om man kjører langt.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.