Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Å kjøre bil med småbarn i utlandet

#1

Mei sa for siden:



#2

DM sa for siden:

De leier jo ut biler der nede, så utleiefirmaene må vel ha det? Kansje dere kan få leie sete der? Eller bare skal leie deres egen bil med sete mens dere er der?


#3

Hyacinth sa for siden:

Jeg vet virkelig ikke.
For fire år siden tok vi taxi på Lanzarote med en baby på fanget. Det gjør jeg aldri igjen.
Jeg hadde nok tatt med Cosmicen. :sær:


#4

Hyacinth sa for siden:

Det er så godt som umulig å leie et bakovervendt sete i utlandet. Vi gjorde et tappert forsøk da vi bodde en måned i Frankrike i fjor, men det endte med at vi måtte ta med selv.


#5

Estrella sa for siden:

Har dere mulighet til å kjøpe et bakovervendt bilsete som dere kan ta med ned å la stå igjen?


#6

Huldra sa for siden:

Det kan jo være en god løsning. At setet står igjen til bruk for alle som låner huset feks.


#7

Stikka sa for siden:

Vi tenker alltid sikkerhet, også bilsikring når vi planlegger utenlandsturer. Så stort sett så bruker vi buss, tog eller båt når vi skal forflytte oss.

I deres tilfelle så hadde jeg nok vurdert å ta med en Two-Way som kan stå der nede. Den kan dere jo bruke de neste årene dere er der. Ev. så hadde jeg tatt med en pute og beltestyring. De koster jo ikke allverdens og tåler litt røffere håndtering enn et bakovervendt sete.


#8

Nessie sa for siden:

Har allerede begynt planlegge jeg og.. for vi skal til England på biltur til sommerne, og da nærmer Hannah seg 2 år.. Og jeg er bekymret for om vi evt får lånt god NOK bilstol der.. :undrer:

Ser ingen grunn til å sikre barnet noe dårligere der enn her - så jeg skjønner godt du vil sjekke dette ut i god tid.


#9

Bokormen sa for siden:

Vi kjøpte et brukt bakovervendt sete til ferieturer da snuppa var mindre. Vi hadde ikke lyst til å sende det nye setet vårt med fly, og fant ingen gode alternativer i utlandet. Sist vi var på tur hadde vi med Acta Rally-setet, slik pute med rygg, og det pakket vi inn i bobleplast som vi fikk i en møbelbutikk. :)


#10

Mei sa for siden:



#11

Mei sa for siden:

Hva er beltestyring?
Mener du en vanlig bilpute? Det har vi forsåvidt. Ikke akkurat god nok sikring, men bedre enn ingenting? Det er snakk om to bilturer. Fra flyplassen og til flyplassen. En time hver vei.


#12

Kaz sa for siden:

Vi har kjøpt et brukt akta cosmic sete som står hos svigers i England. Jeg er også i utgansgspunktet skeptisk til å kjøpe brukt, men dette er brukt av noen venner av oss, så jeg stoler på at de ikke ville solgt oss et sete som er ødelagt.
Det koster jo litt å ha seter stående (i vårt tilfelle har vi jo to), men det er veldig deilig å slippe og tenke på hver gang vi reiser dit.


#13

Nessie sa for siden:

Vi skal jo fly til London, og så leie bil på flyplassen tror jeg.. så jeg tror kanskje vi tar sjansen på å ta med vårt eget .. Evt får låne et litt eldre ett av søs eller no.


#14

Stikka sa for siden:

Ja jeg mener vanlig bilpute. Beltestyring får du kjøpt i de fleste babyforretninger. Har sett at Babyshop har. Det er en stropp som gjør at skulderselen holder seg på plass over skulderen.

Går det ikke buss eller tog fra flyplassen da? Så dere slipper bil. Ev en tar bagasje og stæsj i en taxi og en tar buss/tog med minsten.


#15

Mei sa for siden:

Jo det går buss. Men er buss sikrere enn bil? I en time på motorvei? Desuten er de lokale bussene knøttsmå, trange og uten bagasjeplass. Da blir vi nok ikke særlig poppis om vi tropper opp med zapp, reiseseng og tre kofferter :sparke:


#16

Stikka sa for siden:

Størrelse beskytter tenker alltid jeg. Så vi velger det største framkomstmiddelet. :glis:

En hadde jo da tatt buss med minsten og den andre taxi med alt stæsj. Men det valget, buss vs taxi med pute, må du nesten være komfortabel med selv.


#17

apan sa for siden:

Nå har du jo vært der før så du vet kanskje litt om hvordan bilene kjører i det området du skal til. Den erfaringen jeg har med taxi fra Tyrkia tilsier absolutt at jeg ville foretrukket buss.


#18

Niobe sa for siden:

Vi har hatt med Britax Two Way Elite til Spania. Sender det som spesialbagasje sammen med vogna. Lett å montere, og det er lite og nett i forhold til en del andre bilseter.


#19

Mei sa for siden:



#20

Stikka sa for siden:

Britax Two-Way. Hvis du verver litt i bokklubben så får du setet for under 800kr. :jupp:


#21

Tallulah sa for siden:

Spør butikken om du kan få et som ikke er utpakket. De er sikkert pakket for å tåle transport.
Hvis du kjøper nytt da. Evt. få tak i et pakkefirma som kan fylle en diger eske med sånne chips, da er det rimelig trygt for støt.


#22

Mei sa for siden:

Hvem i alledager sier at jeg er medlem i bokklubben? :dulte:


#23

Stikka sa for siden:

Enda bedre. Da trenger du bare å finne en til som kan verves. ;)


#24

Mei sa for siden:



#25

Stikka sa for siden:

Jeg ville allikevel ikke kjøpt brukt av ukjente. Skal setet kanskje få røff behandling på flyet ville jeg vært trygg på at det ikke hadde fått røff behandling tidligere. Kjøpe brukt av kjente man stoler på er jo en annen ting.

Om setet regnes som trygt kommer jo helt ann på behandlingen det får underveis. Men jeg ville nok selv heller brukt et sete utsatt for støt enn å ikke bruke sete. Hvis det er alternativene.

Det som hadde vært kjekt var jo å fått med setet inn på flyet. Kunne jo brukes der også egentlig. I USA bruker man bilstoler på fly til barn. Det forutsetter jo at barnet har egen stol og ztjerna har kanskje ikke fylt to år når dere drar?


#26

Mei sa for siden:

Han har ikke fylt 2 år, reiser gratis, men har ikke eget sete nei. Og vi kjenner ingen som skal selge et Britax two-way nå. Men jeg ser de selges for alt fra 500 til 1500 på finn.


#27

safran sa for siden:

Hm. Vi reiste ikke utenlands da barna var så små, men jeg hadde nok funnet en eller annen form for sikring. Er jeg teit hvis jeg foreslår leiebil?


#28

Elin sa for siden:

Bilseter, barnevogner, rullestoler, instrumenter og annen spesialbagasje SKAL få en annen behandling enn vanlige kofferter, det er derfor det sendes som s.k. spesialbagasje fordi det legges i et annet egnet cargo enn koffert-cargo.

Jeg tror dette setet er for stort for å brukes i flysetet, og det forutsetter at det er ledig sete og eller at man har betalt for eget sete for barnet. Barn under 2 år kan sitte i et slikt sete under flyturen DERSOM det er plass til det i setet slik at det kan festes forsvarlig.


#29

Stikka sa for siden:

Elin: La oss si at setet passer i et flysete. Det kan også festes med to-punktsele så burde jo gå greit i fly også. Dette er ikke babysetet men størrelsen over. Betyr det at jeg kan ta det med inn i flyet til min 3-åring? Bare lurer jeg altså. :)


#30

Elin sa for siden:

Nei, barn over 2 år MÅ sitte i eget sete.


#31

SpetakkelRandi sa for siden:

Jeg hadde leid bil hos avis der nede. har har bilseter. eller tatt med en beltestol.


#32

annemede sa for siden:

Elin: barn over 2 år må sitte i eget sete, men er det greit å ta med et passende bilsete i flyet da? Som gjør at ikke ungen sklir ned på gulvet under selen? Eller er ikke det tillatt?


#33

Stikka sa for siden:

Ja det vet jeg. Men hvorfor kan hun ikke da sitte i eget bilsete montert i eget flysete?


#34

Elin sa for siden:

Nei, det er ikke lov med bilsete for barn over 2 år. Jeg vet at noen tillater slike løse puter (for at de skal komme høyere), men seter er ikke lov.


#35

Elin sa for siden:

Fordi det er intenasjonale luftfarts-regler, dvs. slik er det bare. Det ER tillatt med bilseter montert i flysetet for barn under 2 år, og etter den tid er bilsetene også for store for å få plass i flysetet (dvs. det er for trangt). Maxi-Cosi CabrioFix (og tilsvarende størrelse) går med ett nødskrik an å montere.


#36

annemede sa for siden:

Takk for svar


#37

Stikka sa for siden:

I USA så anbefales det jo å bruke bilstol på fly til de minste barna. FAA anbefaler at barn under 4 år bruker sete. Er det andre regler som gjelder der borte? Hva med dette babybeltet som er vanlig å bruke her. I USA er tydligvis dette ikke lov. Virker ikke som det finnes internasjonale regler for sikring av barn som gjelder overralt. Eller er det bare USA som er litt sære og har sine egne regler?


#38

Miss Norway sa for siden:

Jeg ville definitivt kjøpt et brukt Two-Way Elite (eller nytt hvis du ikke stoler på selger; det er på tilbud til 1699,- hos Barnas Hus nå). Det er et genialt ekstra-sete, kan brukes begge veier, er i EN del og veier lite - og er lite "dillete". Utrolig greitt til reisebruk. Da sparer du på hjemmesetet ditt som tross alt er det du skal bruke mest.

Og ved å ha med et bra, godkjent sete tur/retur utlandet har du gjort ditt for å bilsikre deg og kan ha god samvittighet, også om det skulle skje noe. (bank i bordet). Synes jeg.


#39

Elin sa for siden:

Man skal også være klar over at flyselskapene kan ha sine egne regler så lenge de ikke strider med internasjonale luftfarts-regler. USA og Storbritannia har mange egne regler ja, men luftfartsindustrien samarbeider allikevel svært tett når det gjelder sikkerhetsrelaterte spørsmål.

Det er feil som du skriver at FAA anbefaler sete. FAA anbefaler et eget beltesystem for barn, men dette er ikke innført hos mange selskaper, selv om det er på trappene at et slikt system vil komme. Et slikt nytt system krever en rekke godkjennelser og forandringer i flyselskapenes logistikk, rutiner m.m. så det vil nok ta en god stund før vi ser dette systemet brukt hos alle selskaper i praksis. Inntil da, er bilseter tillatt, og i USA har de utarbeidet en egen liste med godkjente seter for bil og fly. I praksis er det svært få seter som er godkjent for fly, samt at de som er godkjent i praksis ofte er for store til å kunne festes etter forskriftene. Disse setene har kun begrensninger for vekt av barnet, og går vel mindre på alder vil jeg anta.

Her kan du lese mer om det systemet jeg tror du tenker på,som altså ikke er seter, men belter:

http://www.faa.gov/news/conferences_events/2006_us_europe_conference/presentations/media/Child-Restraints.ppt#10

Her kan du lese mer om plassering av bilseter i USA, regler fastsatt av FAA:

www.faa.gov/safety/programs_initiatives/aircraft_aviation/cabin_safety/regs/acob/media/acob949.rtf

Ja, infant-belter eller belly-belts som de kaller det i USA er forbudt i USA. Men herom blir det også diskusjoner hva som er tillatt og ikke tillatt for luftfartsselskaper som er registrert i f.eks. Europa og som flyr til destinasjoner i USA bruker disse beltene, og i Norge bruker vi det ja, inntil et evt. bedre sikringssystem kommer.


#40

Stikka sa for siden:

Tenkte ikke på noe beltesystem. Har lest at det er lovforslag på vei om at barn skal få egne seter med belter. Bakovervendt for de under 1 år og 20lbs og framovervendt for de som er større men fortsatt under 40lbs. Tror du dette er noe som ønskes og vil komme som internasjonale regler også? Det vil vel påvirke flyprisen for de under 2 år. I dag er det jo nesten gratis for de minste, men må de ha eget sete så koster det vel straks mer.

Fram til det så står det jo at FAA anbefaler bruk av seter, som jo i dag kun er bilseter. Står også i linken du la ut. Ettersom jeg har lest er det flere seter i USA som er godkjent for bruk på fly og passer i flysetene. Har lest litt på et amerikansk forum og der snakkes det stadig om bilseter når de skal ut å fly.

Men en ting til. Da kan det vel ikke stå noe i de internasjonale reglene om at bilstoler på fly for de større enn 2 år, som har eget sete, er forbudt? For da ville jo FAA's regler vært i strid med de internasjonale, ville de ikke?

Ganske interessant tema dette her. :) Beklager avsporingen Zol.


#41

Elin sa for siden:

Jeg er ingen spesialist på amerikanske lover bare så det er sagt;) Som vi vet er USA et komplekst land med mange lover, regler og restriksjoner som vi ikke har i Norge og Europa.
FAA er alltid på banen med nye og andre ting enn IATA og JAR-OPS, og mange ting de foreslår blir bare liggende på planleggings-stadiet fordi de må samarbeide med resten av flyverdenen for å ha det noenlunde likt over hele verden. At noe er foreslått av f.eks. FAA betyr ikke at det er slik, eller at det blir slik.

Ja, det er flere seter som er godkjent. Det er riktig, men at de er godkjent er ikke det samme som at det er plass til dem i et trangt flysete, eller at de kommer mellom seteradene for den saks skyld (som er et vanlig problem med alle lavpris-selskapene hvor den s.k. pitchen er for trang dvs. avstanden mellom seteraden, til at det blir plass til et bilsete). Bilsetet skal dessuten ikke sperre for andre passasjerers mulighet til å komme forbi, så det som ser fint ut på papiret er ikke alltid gjennomførbart.

Jeg skal sjekke IATA om det finnes noe mer på emnet om forbud.

Flyselskapene står fritt til å ha strengere regler enn det som er anbefalt av f.eks. Luftfartstilsynet og Avinor i Norge, så jo, man kan oppleve at det er andre og strengere regler ombord enn det som regelverket tilsier.

I Norge er det pr. i dag ikke lov å la et barn over to år sitte i et bilsete på flyreise. Da hjelper det ikke for eksempel at en amerikansk familie kommer med bilsetet ombord på SASBraathens og sier at jo barnet mitt skal sitte i bilsetet for det sier FAA. I Norge gjelder norske luftfartsregler, og de vil da overkjøre de amerikanske i dette eksempelet.


#42

Stikka sa for siden:

Takk for svar Elin. :)


#43

liefje sa for siden:

Vi hadde med barnesete saa lenge han var baby og passet i det. Etter det har han sittet paa sann pute, som mange taxier (i alle fall Mercedes) har "innebygget" i baksetet.

Det er tillatt aa kjöre buss uten sikring, tror jeg vel egentlig at denne ferielösningen for barnesikring, egentlig er sikrere enn buss enkelte steder. Men det er vel kanskje en digresjon.


#44

lil'c sa for siden:

Men det går jo ikke rett fra babysetet? Min snuppe er den jeg vet om som har sittet i babysete lengst, hun kunne sitte i babysete til hun var 2 år, men hun er jo liten. Når hun var 2 og satt i det, gikk det akkurat, hun var da 85 cm. og 8,4 kg. Det er jo ikke mange 2 åringer som er det.
Og hun kan enda ikke sitte på sånn pute du snakker om og nå er hun 3 år, hun er jo altfor liten, altfor lav, hun hadde fått selen i halsen, hun er bare 94 cm. Og det er heller ingen sidestøtte, eller hodestøtte. Jeg ahr sett den nemlig. Min unge hadde vinglet rundt på den, og fått selen, som sagt, i halsen.
Også er det forovervendt da, hun får ikke sitte forovervendt før om et års tid, eller mer.


#45

liefje sa for siden:

Da har vi nok syndet, men det var ingen alternativer utenom aa ta flyet hjem igjen da vi saa hvordan transport til hotell (bestilt med barnesete for barn ca. to aar) var utrustet. Det ble med transport frem og tilbake til hotellet, dog, og naa sitter han bra i denne slags seter.


#46

Tjorven sa for siden:

Men dessverre er ikke dette erfaringen vi har. Det skal behandles som spesialbagasje, men våre barnevogner har blitt ødelagt mer enn halvparten av gangene vi har flydd. Jeg føler meg derfor ikke særlig sikker på at de behandler bilsetene noe bedre.


#47

liefje sa for siden:

Jeg kan legge til, slik at andre slipper slike erfaringer, at dette var i Athen. Bilen som hentet oss var visstnok den eneste av 5 taxier i hele Athen som i det hele tatt kunne tilby et slags "barnesete". Dette til tross for at EU reglene er akkurat som i Norge. :roll: I tillegg legger jeg selvsagt til at jeg satt ved siden av han og stöttet opp saa godt det lot seg gjöre. Ingen unnskyldning for "synden", men.. Jeg vet ikke hva dere ville gjort, jeg. Tatt flyet hjem igjen?


#48

Elin sa for siden:

Det er jo leit at du har dårlig erfaring med det, men det er i alle fall hensikten med spesialbagasje-håndtering at det skal taes bedre vare på enn annen bagasje, og jeg tør ikke tenke på hvor mye MER som hadde blitt ødelagt/skadet dersom det ikke hadde eksistert spesialbagasje-håndtering.

Vi har reist masse overalt med mellomlandinger og har aldri (bank i bordet) fått barnevognen ødelagt.


#49

lil'c sa for siden:

Sjekket opp grundig i forkant, slik zol gjør, så vi slapp problemstillingen ;)
Men, når dette var situasjonen, så var det vel bare muligens buss som var alternativet eller?


#50

Tjorven sa for siden:

Jeg trodde også at det var poenget med spesialbagasje, men det ser ikke ut som om alle flyselskaper har skjønt poenget.

Den siste vogna vi hadde med til syden, den fikk spesialbehandling den. Den ble slept etter bagasjebilen etter hjulene (slik at kalesjen skrapte mot bakken). Det var ikke lange biten fra flyet til bagasjebåndet, men hele vogna var faktisk svidd i stykker.

Det er en av våre mange vogn på fly-historier.


#51

liefje sa for siden:

Er det strengt tatt bedre? Der er det jo ingen sikring i det hele tatt. Jeg vet, som jeg skrev over, at det er tillatt uten sikring i buss, men egentlig er det vel minst like ille.

Ikke noe forsvar, men et spörsmaal jeg har tenkt litt paa.


#52

lil'c sa for siden:

Spørs vel veldig på hvor bussen kjører i forhold til taxi. Hvis taxi kjører på motorveien, og bussen på små veier er jo den en vesentlig forskjell, det er jo også en forskjell i smellen hvis en taxi kolliderer, og en buss. En buss som blir påkjørt av en personbil merker ikke til det på samme vis som en taxi.


#53

lil'c sa for siden:

Vet ikke om det er noe statistikk heller, på hvor lite busser krasjer i forhold til taxier.


#54

Elin sa for siden:

Jeg tror ikke det er bare flyselskapenes skyld, men også de som håndterer bagasjen (dvs. stuerne). De skal kjøre lasten ut til flyet forsvarlig og ikke overlaste bilene, slik som det da antakelig ble gjort da vognen deres falt av, ble slept etter bilen og gikk i stykker, de sparer tid dersom de tar med mer på hver tralle, og dessverre ser de ofte ikke problemet i etterkant med ting som faller av, blir klemt i stykker osv.


#55

liefje sa for siden:

Statistikker paa dette har jeg heller aldri sett. Enig i at det virker logisk at busser faar mindre smell hvis de kraesjer med biler, men i buss er man jo (som oftest) ikke sikret I DET HELE TATT, og man kan godt se for seg et barn fly noen meter gjennom luften hvis bussen bremser hardt. :skremt:

Men; Det var vel en digresjon.


#56

Elin sa for siden:

Er slik statistikk relevant? Sikring av barn er viktig uansett det er bil, taxi, tog, trikk, fly, båt eller sykkel. Man gjør det man kan for å sikre barnet sitt selvfølgelig, men noen ganger går det ikke helt slik man ønsker. Dessverre er de ikke like flinke på barnbilseter i Syd-Europa som i Norge, og dette til tross for at de har samme regler som her for sikring av barn i bil. De bryr seg rett og slett ikke, og det er om ikke helt vanlig, så i hvert fall mer vanlig enn i Norge, at barn sitter helt usikret i bil i f.eks. Spania og Hellas.

Er ikke løsningen bare at man tar med sitt eget sete dersom man er bekymret for å ikke finne en løsning på stedet man reiser til? Da er jo problemet løst.

Evt. kan man holde seg hjemme. Da slipper man å tenke på alle bekymringer og problem man kan møte dersom man er på reise.


#57

liefje sa for siden:

Eneste lösning hvis man vil vaere helt fri for bekymringer, er aa ta med eget sete. Jeg var sikker paa at vi hadde en god lösning da vi kom til Athen. Vi bestilte reise og transport til hotell gjennom reisebyraa og kjent turoperatör. Hadde spesifisert alder, vekt og höyde paa lillegutten ifm. bestilling av bil, og fikk likevel saant putesete som jeg skrev om her oppe.


#58

lil'c sa for siden:

Jo, men leste du om liefje sin problemstilling?
Da skjønner du kanskje hvorfor jeg sa det jeg sa.
Som jeg skrev over her ville jeg sjekket ut dette grundig på forhånd.
Hvis denne var rettet på meg så har du ingen idè om hvem du prater til.
Jeg er hysterisk når det gjelder sikring overalt.


#59

lil'c sa for siden:

Og jeg har forresten ei venninne som bodde i spania med sin baby, og de hadde bakovervendt babysete de, kjøpt der nede.
Og når de drar på besøk nå bestiller de leiebil med sete, og da ringer de og snakker med dem og presiserer bakovervendt sete for større barn osv. og får bilder av setene på mail.
Så det er da mulig.


#60

Elin sa for siden:

Ja, det har jeg forstått. Det var derfor jeg sa at dersom man tviler på hvordan dette kan løses, og bekymrer seg for mye, så er jo ikke problemet verre enn at man tar med sitt eget sete hjemmefra. Da er det problemet ute av verden.


#61

liefje sa for siden:

Naar vi har hatt leiebil rundt omkring, har vi alltid faatt godkjent type sete. Dog har vi ikke bakovervendt sete. Det har jeg aldri sett i butikkene her, og visste lite om det för det var "for sent" i form av at han er ble stor til slikt sete.


#62

Elin sa for siden:

Ja, det er nok mulig. Noen steder. Hos noen bilutleie-firmaer kanskje, men Jeg har ikke opplevd det i Spania, og vi tok derfor med eget sete til jenta vår. Fungerte helt fint det. Taxisjåføren hadde ikke minste peiling på hvordan han skulle montere det, men det visste vi selv, så det gikk helt fint.


#63

lil'c sa for siden:

Det har vel noe med at det ikke er like vanlig der nede å gjøre.
Det blir jo også mer og mer søkelys på dette nå.


#64

lil'c sa for siden:

Hun ville ikke ha med sete heller, fordi det da kan bli utsatt for endel støtskader på flyreisa.
Men hun sa også at du faktisk får kjøpt bakovervendte seter i spania og.


#65

liefje sa for siden:

Det gjör det, heldigvis.

Har Norge forresten endelig tatt "til fornuft" naar det gjelder aa godkjenne de nettene til babyer? Det er jo bare Norge som i det hele tatt tillater slikt, og det overrasker meg siden det er saant sökelys paa sikring av barn der.

Og for de som ikke vet det; Jeg bor i Tyskland selv.


#66

Niobe sa for siden:

Derfor leier vi bil og har med eget sete. Så slipper vi å ta flyet hjem igjen.


#67

Elin sa for siden:

Jo, men hallo, snakk om å skape seg bekymringer på forhånd da! Skal man lage mer bekymringer og problemer ut av det å reise, så er det kanskje bedre å holde seg hjemme.
Jeg har reist, og reiser MASSE. Jeg har aldri opplevd at noe har blitt ødelagt på fly, men det kan selvfølgelig skje en gang. Jeg kan allikevel ikke bekymre meg for det på forhånd for da blir man jo gal av bekymring. Det ordner seg alltid. Det er alltid seter å få kjøpe om ikke annet, selv i utlandet.


#68

lil'c sa for siden:

:niks:

Klippet fra trygg trafikk;

Gruppe 0

Vekt 0-10 kg, alder 0-ca. 9 måneder

I denne gruppen finnes det tre alternativer for å sikre barna. Bakokvervendt barnestol er tryggest helt fra barnet er nyfødt.

                                    </strong>
  • Barnestol montert mot kjøreretningen.
  • Babyseng (boxette)
  • Sikkerhetsnett for bruk sammen med barnevognsbag. Trafikksikkerhetsmessig er det best for barnet å sitte i en bakovervendt spedbarnsstol hvor belastningen ved en kollisjon blir fordelt på hele barnets rygg. Trygg Trafikk anbefaler derfor sterkt å velge bakovervendt spedbarnsstol til de aller minste barna.
    Ved bruk av babyseng/boxette eller barnevognsbag med sikkerhetsnett, må disse festes på tvers i bilsetet med hodet inn mot midten av bilen. Ved bruk av bag med sikkerhetsnett må bagen være godkjent for bruk med sikkerhetsnett. Polstringen skal plasseres inne i bagen.

Jeg håper dog de tar til vettet snart, de nettene er jo ikke akkurat bra.


#69

lil'c sa for siden:

Hvis du synes det er så voldsomt vanskelig og problematisk å tenke på at et sete kan bli støtskadd under flyreisa, så lar du vær.
Andre får gjøre det de vil, eller det som trengs, for dems samvittighet.
Det er jo ikke akkurat noe hemmelighet at seter kan få støtskader, usynlige sådan, som gjør de mindre sikre. Hvorfor tror du man skal bytte ut seter etter den minste lille kollisjon/sammenstøt?
Tror ikke venninna mi synes det var noe problem gitt.


#70

Elin sa for siden:

Repeterer det jeg skrev i forrige innlegg.... :filer:

Jeg synes forøvrig IKKE det er spesielt voldsomt vanskelig og problematisk å tenke på det. Går utifra at det var det du mente....
Man kan ikke ta sorgene på forskudd, lil'c. Du blir jo utslitt av alle disse tankene dine mener jeg... Det er faktisk godt ment. Du virker helt overstressa av dette med å reise/barnesikring i forbindelse med reise osv.
DERSOM man sender bilsetet som spesialbagasje har man handlet i god tro, og det skal fungere. Dessverre skjer det unntak, men man har handlet i god tro allikevel.
DERSOM setet blir ødelagt får man kjøpe nytt. Reiseforsikringen dekker skade på bagasje, og dersom man flyr med et seriøst flyselskap, dekker de skadede gjenstander/ødelagte gjenstander.


#71

lil'c sa for siden:

Hvorfor i all verden skriver du det der til meg?
Jeg har da ikke dratt noe sted.
Jeg snakket om ei venninne over her, det skrev jeg jo.
Jeg får uansett ikke dratt noen steder med mitt syke barn som krever umiddelbar nærhet av et sykehus som kjenner henne.
Og slik vil det være til hun blir stor nok for beltestol, og muligens flere år til, så jeg bekymrer meg ikke for reiser og sikring i bil i utlandet.
Jeg hadde dog gjort det, om jeg skulle noe sted, men det skal jeg altså ikke.


#72

safran sa for siden:

prosjekt.vestforsk.no/nsb/download/notat1_00.doc

Se s 49.


#73

lil'c sa for siden:

Jeg får ikke lov å åpne den safran, hva står det der?

Det er jo en mulighet å spenne barnet fast til seg selv med en meitai foreks. forøvrig, og sette seg bakovervendt, og holde seg godt fast.
(ikke at de er lagd for kollisjon el. men da flyr kanskje ikke barnet ut av armene dine i hvertfall, og du har gjort ditt)


#74

Stikka sa for siden:

lil'c: Det står at skader per mrd km ved bruk av bil er 242,68 og buss 63,82. Tog er 8,73. (10 års-statistikk)

Størrelse beskytter.


#75

lil'c sa for siden:

:nemlig:


#76

Elin sa for siden:

Hvorfor jeg skriver det til DEG?
Ta en titt tilbake til dine egne innlegg da, så ser du! Du engasjerer deg som om det skulle være din reise det var snakk om. Du skaper og lager bekymringer som det ikke er grunn til, og enda mindre grunn dersom du lager de på vegne av andre, som da tydeligvis er grunnen, ettersom du poengerer så veldig at det ikke er deg selv som skal reise.
Det er ingen grunn å krisemaksimere, det er poenget mitt, og det føler jeg kanskje du gjør litt.


#77

lil'c sa for siden:

Jeg presiserte da tydelig flere ganger at det ikke var jeg som dro, når jeg fortalte om min venninne som tok sine forhåndsregler.
Så skriver du at jeg blir utslitt av de tankene der.
Doh.

Ja, zol ble nok så bekymra nå at hun blir hjemme istedet :knegg:

Jeg krisemaksimerer ikke, jeg diskuterer, jeg synes det er morro sjø, særlig når andre reagerer litt. Det er da meningene kommer fram.
Jeg bryr meg vel ikke om zol så tar ungen på fanget bakpå en moped, men jeg håper hun ikke gjør det.

Og det er ikke ting man ikke burde tenke på nei, det burde man faktisk, og hvis du har lest hele tråden ser du at zol har tenkt på det med støtskader bla. allerede.
Stikka sa jo da, at hun heller ville brukt et sete som kanskje var blitt støtskadd enn ikke noe sete, og det hadde kanskje jeg og gjort hvis det var eneste alternativ.
Men det kan jo være det finnes fler.


#78

Elin sa for siden:

Jo du krisemaksimerer. Kanskje på vegne av andre, kanskje på vegne av deg selv, men likefullt.
At du ikke enig i det selv, er veldig greit og forståelig det og.


#79

lil'c sa for siden:

:knegg:
Da sier vi det sånn.
Fint at man kjenner hverandre så godt etter slike diskusjoner så man kan uttale seg om hverandre slik :himle:


#80

SpetakkelRandi sa for siden:

:nikker: Ja det syns jeg også. både i denne og som oftest mange andre diskusjoner.. men det er jo det som er så morro med innleggene dine, Lil'C. :dulte:

Uansett. syns også det blir litt mye stress her nå. Enten tar man med seg eget bilsete eller så stoler man på bilutleiefirmaet på ferie stedet.
Case closed.:D


#81

lil'c sa for siden:

Pastill skulle vært med, vi er kronisk uenige og har hatt mange morsome diskusjoner.

Det er dog bare enda artigere å provosere folk når de går rett i baret og man får fram reaksjoner og meninger :slem:


#82

Elin sa for siden:

Ro, ro til fiskeskjær....


#83

lil'c sa for siden:

:knegg:

Spør Pastill om det der.

Vi bare krangla vi, før vi traff hverandre irl.
Da hadde vi det riktig så koselig.


#84

Elin sa for siden:

Det er vel ofte sånn. Det er jo positivt at et irl-møte kan endre folks oppfatning av hverandre.


#85

Olympia sa for siden:

Nei, det er ikke mulig. Du vil knuse ungen med din kroppsvekt. Uansett har du ikke sjans i havet å "holde deg fast" når det gjelder kollisjon.

Ellers i denne diskusjonen er jeg helt på linje med Elin. Vi reiser mye, og tar med bilsetet når vi reiser. Vanligvis tar jeg det med i kabinen (babysete), men når det ikke er mulig så sender jeg det avgårde som spesialbagasje. Tanken på støtskader har streifet meg, men jeg går ikke rundt og bekymrer meg over det, da hadde jeg aldri fått reist noen steder.


#86

lil'c sa for siden:

Det er jo flust med mødre med bæredingser med babyer/barn i overalt på busser, trikker ol. da.
En kollisjon med buss er ikke nødvendigvis store smellet da, hvis det er en personbil foreks.
Og sitter man selv bakovervendt, blir man bare trykt mot seteryggen.
Ikke at jeg forsvarer det, eller synes det er en god løsning/noe jeg ville gjort, men jeg ser det jo hele tiden.


#87

Olympia sa for siden:

Tar tilbake alt jeg sa, lil'c. jeg trodde du mente i bil, ikke i buss altså. :dåne:

Jeg har forresten aldri sikret unga mine i buss når det ikke var sikkerhetsbelter på bussen. Det blir for vanskelig å måtte drasse med seg seter og diverse utstyr når man tar buss utenlands, så der "tar jeg sjansen". Men jeg ville nok ikke bundet barnet fast til kroppen min. Jeg tror barnet blir mindre skadd av å falle ut av armene mine og på gulvet enn at jeg evt. ramler oppå det. Det er bare en magefølelse altså. Og nei, jeg går ikke rundt og tenker på sånt. :knegg:


#88

lil'c sa for siden:

Trodde du jeg ville satt et barn i meitai i bil du :dåne:

Jeg har samme magefølelse som deg, så når jeg bærer snuppa i meitai'en tar jeg henne ut på bussen, også sitter vi bakovervendt når det er mulig. Ellers er det jo ikke belter engang på de fleste bussene. Statistikken er heldigvis god.


#89

meisje sa for siden:

Vi leier alltid bil med bilsete når vi reiser et sted med fly. Har bare gode erfaringer med setene vi har fått, men sender alltid mail og får bilder av setene før vi boooker.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.